SM-Luokat

Sport 2000
Sport 2000-luokka on vakiinnuttanut asemansa Suomen pääluokkana sekä yleisön, että kilpailijoidenkin parissa. Sarja perustuu vapaastihengittäviin korkeintaan 2000cc sarjatuotanto autoihin.

Sarjan tehokkaimmista autoista löytyy tehoa n. 230hv, huippunopeuden kohotessa reilusti yli 200km/h. Sport 2000-luokan autot kiihtyvät 0-100km/h noin 6 sekunnissa. Sarjassa on hyvin tiukat säännöt, joilla sarjasta on pyritty tekemään mahdollisimman tasainen sekä pitämään kustannukset kohtuullisina. Sarjaa on mm. tasoitettu säännöllä, joka antaa autoon lisäpainoja menestyksen myötä, kun taas heikommin menestyessään kilpailijalta otetaan pois hänen keräämiään lisäpainoja.

Kauden 2001 voittaja: Olli Haapalainen


Kuva: F1-Forum.net
     
Super Saloon
Super Saloon luokassa kilpaillaan hyvin suuritehoisilla, huippuunsa viritetyillä autoilla. Autot on rakennettu hyvin vapaiden sääntöjen puitteissa ja radalla nähdäänkin todellisia insinöörien taidon näytteitä. Haittapuolena vapaista säännöistä on toisinaan hyvinkin suuret tasoerot.

Tehokkaimmista autoista löytyy tehoa yli 600hv, autojen yltäessä sopivissa oloissa jopa 300km/h huippunopeuteen. Super Saloonien näyttävissä lähdöissä nähdään autoja kuten Audi Quattro, BMW Z3M, Chervolet Camaro, Dodge Viper, Escort Cosworth, Ferrari F355, Porsche 914 yms.

Viime kausina luokka on kärsinyt vähäisestä osannottajamäärästä.

Kauden 2001 voittaja: Jarmo Kyllönen


Kuva: F1-Forum.net
     
Formula 3
Autoissa on pitkälle viritetty 2000 cc vapaasti hengittävä moottori. Luokalle ominaista ovat erittäin tarkasti rajatut aeordynaamiset laitteet (siivet).

Formula kolmoset palasivat kotimaisille SM-radoille vuonna 2000 oltuaan poissa SM-taistoista vuodesta -86 saakka. Luokka saavutti uudella tulemisellaan suosiota niin kilpailijoiden kuin yleisönkin keskuudessa sillä se on kotimaisista luokistamme ehdottomasti nopein - ja ulkonäöltään lähimpänä suuren yleisön tuntemaa F1-luokkaa.

Kauden 2001 voittaja: Jari Koivisto


Kuva: F1-Forum.net
     
Formula Ford
Formula Ford on merkkiluokka, jossa ajetaan Fordin 16 venttiilisillä Zetec-moottoreilla varustetuilla putkirunkoisilla autoilla. Moottorin viritys on tarkoin rajattu ja aerodynaamisia laitteita ei käytetä.

Formula Ford -luokkaa pidetään parhaana kasvualustana rata-autoilutähdille. Luokka on kautta-aikojen maailman eniten harrastettu formulaluokka ja Suomen mestaruudesta on ajettu aina vuodesta -80.

Kauden 2001 voittaja: Mikko Heino


Kuva: F1-Forum.net




Merkkiluokat

Mini Tonni
Englantilainen Mini on ollut kilpakäytössä noin 35 vuotta. Eri puolilla maailmaa Minillä on ajettu kilpaa kaikissa mahdollisissa autourheiluluokissa.

Niin kotimaassaan Englannissa kuin täällä Suomessakin Mini-Merkkiluokka on suosituimpia rata-autoilun luokkia. 12:24 15.3.2002 Suomessa Mini Tonni luokka on vanhin rata-autoilun merkkiluokka. Sitä on ajettu vuodesta 1978.

Luokassa nähdään vuodesta toiseen runsaslukuisia ja tasaväkisi lähtöjä.

lisätietoa: http://www.maijalaracing.net


Kuva: F1-Forum.net
     
Lada 1600
Lada-merkkiluokasta on kehittynyt uuden etuvetoisen Samara-mallin myötä yhdistetty Lada-Samara -luokka. Luokan säännöt ovat merkkiluokista vapaimmat ja sallivat näin huomattavasti vapaamman auton rakentelun kuin muissa luokissa.

Virittämisen ansiosta vauhtia ja ääntä riittää, lähdöissä on myös riittävästi autoja joka takaa hyviä lähtöjä.


Kuva: F1-Forum.net
     
Saab 900 Turbo
Saab-merkkiluokan autot perustuvat vanhakoriseen Saab 900 Turbo-autoon ja N-ryhmän sääntöihin. Luokan tekniset säännöt mahdollistavat ajo-ominaisuuksien parantavat muutokset, luokka perustuu kuitenkin mahdollisimman suureen vakio-osien käyttöön.

Moottoreista saadaan sääntöjen puitteissa lähes 200hv teho, joka nopean rata-luokan. Viime aikoina luokka on kärsinyt vähäisestä osallistujamäärästä.

lisätietoa: http://www.saabmerkkiluokka.com/


Kuva: F1-Forum.net
     
FIAT Uno Turbo
Fiat Uno Turbo-luokka on ollut perustamisestaan lähtien erityisesti nuorten kuljettajien suosiossa. Autoissa käytetään N-ryhmän moottoria ja vaihteistoa, näin pyritään pitämään hintataso matalana.

Parempia ajo-ominaisuuksia voi autoon hakea alustaa rakentamalla, joka tapahtuu A-ryhmän sääntöjen mukaan.

lisätietoa: http://www.dlc.fi/~romeo1/index.html


Kuva: F1-Forum.net




Endurance Racing

Endurance E1 (MA)
Alkuperäinen kestävyysajoluokka E1 pohjautuu varsin pitkälle jokamiehen luokan sääntöihin ja ideologiaan. Käytännössä lajit eroavat toisistaan paljon, ajetaanhan kestävyysajo GT-tyylisesti usean kuljettajan joukkueilla 6-12h mittaisina.

Luokan ideana on tarjota halpa tapa harrastaa kaveriporukassa radalla. Kaluston tasavertaisuuden vuoksi käytössä on jokamiehen luokasta tuttu sääntö, joka velvoittaa luopumaan autosta 4000mk hintaan.

Suomen moottoriradoilla ajettavat kestävyyskilpailut ovat kasvattaneet viime vuosina suosiotaan jatkuvasti ja Jurvan Botniaringilla järjestettyyn 12h-kilpailuun ilmottautui peräti 50 joukkuetta.

lisätietoa: http://www.gt-forum.net/


Kuva: Sixpack Racing Team
     
Endurance E2 (EMA)
Toisin kuin E1-luokassa, ei E2-luokassa ole auton myyntipakkoa ja näin vaivalla rakennettua autoa ei tarvitse myydä. Myyntivelvoitteen puuttumisen lisäksi luokka eroaa E1:stä yksityyppi renkaista ja auton oman polttoainesäiliön korvaamisella 24L venemoottoritankilla.

Myyntivelvoitteen puuttuessa, radalla nähdään huolella rakennettuja tyylikkäitä autoja, tyypillisen auton hinnan ollessa noin 3000-5000 euroa. Luokassa edustettuja automerkkejä ovat mm. Porsche, Audi, BMW ja Alfa-Romeo.

lisätietoa: http://www.gt-forum.net/


Kuva: Rallisport.net



Muut

Historic-luokat
Historic Race Finland ry vastaa Suomen historiallisten kilpa-autojen kilpailuttamisesta. Runsaslukuisissa kilpailuissa nähdään erittäin monipuolista ja hienosti vaalittua kalustoa useissa eri luokissa.

Historic-luokat:

  • Historic vakio/erikoisvakio -autot
  • Historic formulat
  • Roadsport-harrasteautot
  • Van Diemen SR Sport
  • Kilpaurheiluautot
  • SS1300

    lisätietoa: http://www.historicrace.fi/


  • Kuva: F1-Forum.net
         
    Legends
    Legends-luokan suola on erittäin tasaväkiset kilpailut, kilpailujen voitot ratkeavat usein vasta viimeisillä kierroksilla.

    Autojen rakentelu on säännöissä rajattu hyvin tarkaan, eikä tasoeroja pääse näin syntymään. Alustan säätäminen onkin luokassa hyvin keskeisessä osassa.

    lisätietoa: http://www.legendscars.fi/


    Kuva: F1-Forum.net
         
    Truck Racing
    Suomen kuorma-autojen rata-sarjassa riittää näyttävää menoa. Suomen radoista kuorma-autot soveltuvat ainoastaan Alastarolle ja Kemoralle.

    Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna nähdään Alastaron radalla myös Truck Racingin Euroopan Mestaruus -sarjan osakilpailu, samana viikonloppuna nähdään radalla myös kansallisen sarjan kilpailut.


    Kuva: F1-Forum.net