Kausiennakko 2005

Kulunut talvi oli kuljettajamarkkinoilla vilkkaampi kuin vuosiin, peräti kahdeksan kuljettajaa ajaa eri tallissa kuin viime vuonna. Lisäksi sääntöihin on tullut liuta muutoksia, jotka vaikuttavat niin auton ulkonäköön kuin itse viikonlopun läpivientiinkin. Jälleen kerran uudistukset ovat aiheuttaneet myös paljon keskustelua niin porsaanreikien kuin muidenkin omituisuuksien takia.


Sääntömuutokset
Kilpailuviikonlopun ohjelma
      Viikonlopun aikataulu
Kilpailukalenteri
Tallit ja kuljettajat
      Ferrari
      B.A.R-Honda
      Renault
      BMW-Williams
      McLaren-Mercedes
      Sauber-Petronas
      Red Bull Racing - Cosworth
      Toyota
      Jordan-Toyota
      Minardi-Cosworth



Sääntömuutokset

Aerodynamiikkaan tehdyt muutokset

Näkyvin autojen aerodynamiikkaan tehty muutos on tapahtunut auton siiville. Etusiipeä on nostettu  ylöspäin sekä takasiipeä tuotu eteenpäin. Takasiiven päätylevyihin on myös tehty näkyvä muutos, niiden leveys on aiempaa selvästi suurempi . Lisäksi myös auton diffuusorin korkeutta on rajoitettu. Hieman hölmöltä näyttävien muutoksien syy oli se, että näin siipien tuottaman downforcen määrää saatiin pudotettua ilmanvastuksen pysyessä kuitenkin miltei samana. Näin suoranopeudet eivät kasva, vaikka mutkanopeudet hidastuvatkin.

Tallien tekninen henkilökunta näytti talven aikana voimansa ja kuroi muutoksilla luodun eron miltei kiinni – talvitesteissä ajetut ajat ovat olleet joillain radoilla jopa marginaalisesti nopeampia kuin viime vuonna.

Moottorin kesto

Täksi kaudeksi moottorien elinikä tuplattiin, eli niiden on nyt kestettävä kaksi kilpailua aikaisemman yhden asemasta. Rangaistuksena kilpailuviikonlopun aikana tapahtuvasta moottorinvaihdosta on edelleen kymmenen lähtöruudun tiputus, tosin ensimmäisen aika-ajon jälkeen tapahtuvasta moottorinvaihdosta rankaistaan nyt takarivin lähtöpaikalla. Keskustelua on sen sijaan aiheuttanut se, että mikäli kuljettaja keskeyttää kilpailun mistä syystä tahansa saa hän vaihtaa uuden moottorin seuraavaan kilpailuun, kahden kilpailun kestoaika vain alkaa seuraavasta kilpailusta uudelleen. Odotettavissa on, että tämä tuo mukanaan taktikointia suunniteltujen keskeytysten muodossa, mikäli pisteille ei ole asiaa.

Renkaat

Kilpailuihin eniten vaikuttava muutos tuli kuitenkin renkaisiin – jatkossa kuljettajien on selvittävä kilpailun läpi yhdellä rengassarjalla. Perjantaipäivälle on käytössä kaksi eriseoksista rengassarjaa paremman seoksen valitsemiseksi, lauantaille ja sunnuntaille taas yhteensä kaksi rengassarjaa. Molemmat aika-ajot ja kilpailu on ajettava yhdellä ja samalla rengassarjalla. Renkaanvaihto on sallittua vain jos rengas rikkoutuu tai siihen on selkeä turvallisuussyy. Renkaanvaihdon yhteydessä autoa ei saa tankata.

Muutos suosii puhtaammalla ajotyylillä ajavia kuljettajia ja talvitestien aikana eräät kuljettajat ovatkin todenneet joutuvansa muuttamaan ajotyyliään. Kuljettajaesittelyjen yhteydessä on pyritty keromaan, miten uudistuksen odotetaan kunkin ratinvääntäjän suorituksiin vaikuttavan. Aiheen tiimoilta on virinnyt keskustelua myös sääntömuutoksen turvallisuusvaikutuksesta; jotkut pelkäävät uudistuksen johtavan lisääntyneisiin rengasrikkoihin ja sitä kautta ulosajoihin.

Turvallisuus

Turvallisuusparannuksina tälle kaudelle FIA uusi pyörien vaijerikiinnitysjärjestelmän, jonka pitäisi nyt kestää nelinkertainen määrä voimaa entiseen verrattuna sekä määräsi ohjaamon sivupääntukien koon kasvavan 75:stä sataan millimetriin. Radalle jäävän romun määrän vähentämiseksi FIA määräsi kaikki hiilikuitumateriaalit päällystettäviksi kevlarista tai vastaavasta aineesta tehdyllä kalvolla.

Alkuun



Kilpailuviikonlopun ohjelma

Viikonlopun ohjemaan on tehty yksi muutos. Jatkossa aika-ajo ajetaan kaksiosaisena siten, että kuljettajat ajavat sekä lauantaina että sunnuntaina yhden kierroksen, joiden yhteenlaskettu aika ratkaisee lähtöjärjestyksen. Jälkimmäinen aika-ajo ajetaan edelleen kilpailubensoilla. Lauantain aika-ajon lähtöjärjestys on edellisen kilpailun tuloslista käänteisenä, sunnuntaina ajetaan lauantain käänteisten tulosten mukaisessa järjestyksessä. Ratkaisevan aika-ajon siirtoon sunnuntaille tuli ajatus viime vuoden Suzukan GP:stä, jonka toinen aika-ajo järjestettiin myrskyn takia vasta sunnuntaiaamuna.

Siirtoa on perusteltu sillä, että varsinkin sen jälkeen kun sunnuntaiaamun warm up jäi pois viikonlopun ohjelmasta edellisen aika-ajouudistuksen yhteydessä vuonna 2003, ovat sunnuntait tarjonneet paikan päälle tulleille todella vähän katsottavaa. Toisaalta uudistuksen pelätään johtavan siihen, että F1:n saama medianäkyvyys pienenee. Varsinkin lehtiä ajatellen sunnuntaina ajettava aika-ajo on ongelmallinen, koska siitä ei ole mahdollista raportoida ennen kilpailua. Lisäksi ainakin Isoon-Britanniaan Ykköset lähettävä ITV lähettää sunnuntain aika-ajoista vain koosteen kilpailulähetyksen yhteydessä. Toisaalta taas lauantain aika-ajo tuskin kerää kovin suurta kiinnostusta, koska se ei yksinään ratkaise mitään.


Viikonlopun aikataulu
(Ajat paikallista aikaa)

Perjantai (Monacossa torstai)
11:00 - 12:00 Vapaat harjoitukset
14:00 - 15:00 Vapaat harjoitukset

Lauantai
09:00 - 09:45 Vapaat harjoitukset
10:15 - 11:00 Vapaat harjoitukset
13:00 - > 1. aika-ajo

Pohjois-Amerikassa ajettavissa kilpailuissa (Montreal ja Indianapolis) lauantain ohjelma siirtyy tuntia aikaisemmaksi.

Sunnuntai
Neljä tuntia ennen kilpailua 2. aika-ajo
Kilpailun alkamisaika kilpailukohtainen

Alkuun



Kilpailukalenteri

Uusia kilpailuja sarjassa on tänä vuonna yksi, Turkin GP Istanbulin lähellä Surtseyssa. Vielä hieman kesken oleva rata vaikuttaa pohjapiirroksen perusteella hitaalta, mutta radalta löytyy myös kiehtovia korkeuseroja. Muut radat ovat tuttuja aikaisemmilta vuosilta. Tällä kertaa kausi päättyy Brasilian sijaan Kiinan GP:hen Shanghaissa. Yhteensä tänä vuonna ajetaan ennätykselliset 19 kilpailua.


Vuoden 2005 kilpailukalenteri


Päivä Kilpailu Rata
6. maaliskuuta Australian GP Albert Park
20. maaliskuuta Malesian GP Sepang
3. huhtikuuta Bahrainin GP Shakir
24. huhtikuuta San Marinon GP Imola
8. toukokuuta Espanjan GP Barcelona
22. toukokuuta Monacon GP Monaco
29. toukokuuta Euroopan GP Nürburgring
12. kesäkuuta Kanadan GP Montreal
19. kesäkuuta Yhdysvaltain GP Indianapolis
3. heinäkuuta Ranskan GP Magny Cours
10. heinäkuuta Ison-Britannian GP Silverstone
24. heinäkuuta Saksan GP Hockenheim
31. heinäkuuta Unkarin GP Hungaroring
21. elokuuta Turkin GP Surtsey
4. syyskyyta Italian GP Monza
11. syyskuuta Belgian GP Spa
25. syyskuuta Brasilian GP Interlagos
9. lokakuuta Japanin GP Suzuka
16. lokakuuta Kiinan GP Shanghai

Alkuun



Tallit ja kuljettajat

Parin hiljaisemman vuoden jälkeen nähtiin tälle kaudelle erittäin suuri määrä kuljettajasiirtoja – uudessa tallissa kauden aloittaa kahdeksan kuljettajaa. Uusia kuljettajia on ainakin neljä: Christijan Albers, Patrick Friesacher, Narain Karthikeyan ja Tiago Monteiro. Mikäli Red Bull päättää ajattaa Vitantonio Liuzzia myöhemmin kaudella, on hän viides keltanokka. Tallit on esitelty viime kauden lopputulosten mukaisessa järjestyksessä, viidenneksi ja huonommin sijoittuneet tallit saavat edelleen ajattaa kolmatta autoa perjantain harjoituksissa.

Testien nopeimmista kierrosajoista on ollut entistäkin vaikeampi päätellä mitään uusien renkaiden erikoisen luonteen vuoksi - renkailla pääsee kolme kierrosta todella lujaa, minkä jälkeen pito putoaa varsin nopeasti. Ennakossa onkin pyritty laittamaan painoarvoa lähinnä nopeudelle pidemmissä vedoissa ja etenkin tallin henkilöstön omille kommenteille.


Ferrari
Renkaat Bridgestone, testikuljettajat Luca Badoer ja Marc Gene

Viimeiset vuodet sarjaa suvereenisti hallinnut talli lienee terävimmässä kärjessä myös tänä vuonna. Vanhaan hyväksi havaittuun kokoonpanoon ei ole tullut muutoksia, mutta oman epävarmuutensa tuo uusi auto, joka tuodaan kilpailuihin vasta Euroopan-kauden alkuun. Alkukauden käytössä oleva vanhasta autosta uusiin sääntöihin muokattu kilpuri ei ole testeissä ollut aivan kärkipään autojen vauhdissa, mutta yllätys ei olisi, vaikka tilanne muuttuisi jälleen Ferraria suosivaksi kun päästään kilpailuihin.. Talli voittaa tai kaatuu renkaidensa mukana – uudet rengassäännöt ovat kaikkea muuta kuin hyväksi Bridgestonelle, joka joutuu tulemaan toimeen huomattavasti vähemmillä tiedoilla kuin ranskalainen kilpailijansa.

Ferrari F2004M
Ferrari F2004M © Ferrari Press Office


1 Michael Schumacher (GER)
213 GP:tä, 7 MM:ää, 83 voittoa, 63 paalupaikkaa, 1186 pistettä

Viime vuoden mestaruuden puuduttavan ylivoimaisesti napannut saksalainen ei tunnu väsyvän millään. Tällä kertaa vastuksen pitäisi olla kovempi etenkin alkukaudesta kun uusi Ferrari on vielä kesken. Mikäli Schumia ei tänäkin kautena mestaruustaistossa nähdä, on kyseessä yllätys.

Michael Schumacher
© Ferrari Press Office


2 Rubens Barrichello (BRA)
199 GP:tä, 9 voittoa, 13 paalupaikkaa, 451 pistettä

Mikäli Rubensin suoritukset menevät viime vuosien malliin, on hän suurimman osan kaudesta Schumin varjossa, mutta kykenee miltei ihmeisiin parissa kilpailussa. Barrichellon asema ei aiempien kausien perusteella ole kadehdittava – uuden auton esittely vasta kauden ollessa käynnissä saattaa hyvinkin tarkoittaa sitä, että brasilialainen saa uutuuden testattavakseen vasta kun Schumi on saanut ajaa sillä tarpeeksi.

Rubens Barrichello
© Ferrari Press Office

Alkuun


B.A.R-Honda
Renkaat Michelin, testikuljettajat Anthony Davidson ja Enrique Bernoldi

Viime kauden yllättäjä on Hondan lisääntyneen panostuksen myötä ottanut tavoitteekseen GP-voiton. Uusi auto ei ensimmäisissä testeissä ollut aivan kuljettajien mieleen ja ensimmäiset uudistukset nähtiinkin jo ennen Melbournea. Huolestuttavinta on kuitenkin ollut moottorien heikko kestävyys. Uudella tallipäälliköllä Nick Frylla on suuret saappaat täytettävänään.

B.A.R 007
B.A.R 007 © Honda F1 Press


3 Jenson Button (GBR)
84 GP:tä, 1 paalupaikka, 130 pistettä

B.A.R:lle Williamsin sijaan jäämään joutunut Jenson on kovan paikan edessä – tallin voitto-odotukset kohdistuvat häneen ja lisäksi olisi korkea aika voittaa myös oman uran kannalta. Viime kaudella Buttonia kritisoitiin yrityksen puutteesta tilanteissa, jossa voitto olisi ollut mahdollinen. Uuden rengassäännön väitetään sopivan pehmeästi ajavalle Buttonille.

Jenson Button
© Honda F1 Press


4 Takuma Sato (JPN)
36 GP:tä, 39 pistettä

Saton viime kauden pilasivat suurelta osin taajaan sattuneet konerikot. Hän ehti kuitenkin myös väläytellä nopeuttaan ja Jenson Buttonin kantaessa suurimmat menestyspaineet on hänellä mahdollisuus yllättää. Vaarallisilta tilanteiltakaan tosin tuskin voidaan Saton ollessa kyseessä välttyä.

Takuma Sato
© Honda F1 Press

Alkuun


Renault
Renkaat Michelin, testikuljettaja Franck Montagny

Talvitesteissä loistanut Renault sai talliinsa paluumuuttajan kun Giancarlo Fisichella tuli Fernando Alonson pariksi. Teknisessä henkilöstössä on ollut viimeiset kaudet käynnissä jatkuva tuuletus kun insinöörit ovat paenneet kilpailijoiden leiriin, mutta uusi auto vaikuttaa siitä huolimatta hyvältä. Luotettavuus on testien perusteella pieni kysymysmerkki, mutta siitäkin huolimatta ranskalaistalli lienee Ferrarin ykköshaastaja yhdessä McLarenin kanssa.

Renault R25
Renault R25 © Lauri Ouvinen / Racing Images


5 Fernando Alonso (SPA)
51 GP:tä, 1 voitto, 3 paalupaikkaa, 114 pistettä

Fernandon viime vuosi oli pettymys, vaikkakin hän ehti kauden lopussa näyttää vauhdin olevan edelleen tallella. Tänä vuonna janotaan voittoja, eikä uusi, nälkäinen tallikaverikaan tule antamaan mitään ilmaiseksi. Renault'lla toivotaan Fisicon potkivan myös Alonson parempiin tuloksiin. Espanjalaisella on omien puheidensa mukaan ollut ongelmia saada uudet renkaat kestämään koko kilpailumatkaa.

Fernando Alonso
© Renault


6 Giancarlo Fisichella (ITA)
141 GP:tä, 1 voitto, 1 paalupaikka, 116 pistettä

Renault-pesti on Fisicon viimeinen tilaisuus näyttää olevansa huippukuski. Viime kausi Sauberilla oli hieno, muttei juuri paina vaakakupissa, mikäli nyt ei tule onnistumista. Myös Fisichella kuuluu niihin, joiden pitäisi hyötyä uudesta rengastilanteesta, mikä saattaa varsinkin alkukaudesta pelata Fizzyn pussiin kilpailussa tallikaveri Alonsoa vastaan.

Giancarlo Fisichella
© Renault

Alkuun


BMW-Williams
Renkaat Michelin, testikuljettaja Antonio Pizzonia

Williamsin asemat kauteen eivät ole parhaat mahdolliset. Pääsuunnittelija Gavin Fisher oli syksyllä parin kuukauden ajan poissa vahvuudesta vakavan moottoripyöräonnettomuuden takia, minkä lisäksi kakkoskuljettajan valintakaruselli tuskin ainakaan auttoi tulevaa kautta silmälläpitäen. Frank Williams ja Patrick Head ehtivät jo myöntää, että Melbournessa heidän autollaan ei ole asiaa voittotaisteluun. FW27:n viat on kuulemma paikallistettu, mutta korjauksia on luvassa vasta myöhemmin.

Williams FW27
Williams FW27 © Ville Tikkaoja / Racing Images


7 Mark Webber (AUS)
51 GP:tä, 26 pistettä

Vuosi on australialaiselle tärkeä – tähän asti Jaguarilla hän on saanut suuremmitta paineitta loistaa vaihtelevantasoisia tallikavereita vastaan, mutta nyt odotetaan tuloksia. Aiemmin nähtyjen väläytysten sijaan tarvitaan nyt myös tasaisuutta. Michelinin Pierre Dupasquierin mukaan heidän kuljettajistaan juuri Webberillä on ollut eniten vaikeuksia uusien renkaiden kanssa.

Mark Webber
© Teemu Möttönen


8 Nick Heidfeld (GER)
85 GP:tä, 28 pistettä

Nick pieksi koko alkutalven kestäneessä testikilpailussa toisen kilpakuljettajan paikasta Antonio Pizzonian ja sai tuhannen taalan paikan pelastaa jo laskuun kääntyneen uransa. Saksalaisen Williams-pesti on talliin tulollaan olevan Jenson Buttonin takia hyvinkin todennäköisesti vain vuoden mittainen, joten uran jatkon kannalta Nickin on pakko säväyttää.

Nick Heidfeld
© Teemu Möttönen

Alkuun


McLaren-Mercedes
Renkaat Michelin, testikuljettajat Alex Wurz ja Pedro de la Rosa (aloittaa tallin 3. kuljettajana)

Ennusmerkit kauteen 2005 ovat Ron Dennisin joukoille paremmat kuin aikoihin. Talli on saanut aikaan talvitestien vakuuttavinta jälkeä ja yllättäen jopa luotettavuus on ollut jokseenkin kohdallaan. Mikäli testivauhti löytyy edelliskausista poiketen myös itse kilpailuissa, on talli kauden ennakkosuosikkeja. Tallin kuljettajakaksikko on sarjan ehdottomasti paras ja sen keskinäisen taistelun seuraaminen tulee olemaan kauden mielenkiintoisimpia asioita. Sennan ja Prostin kaltaisesta vihollisuudesta ei ole ainakaan yhteistyön alkumetreillä ollut viitteitä.

McLaren MP 4/20
McLaren MP 4/20 © McLaren


9 Kimi Räikkönen (FIN)
68 GP:tä, 2 voittoa, 3 paalupaikkaa, 169 pistettä

Kimin valmistautumista kauteen ovat värittäneet strippibaarireissusta kirjoitetut lehtijutut. Tähän asti Räikkönen ei ole tämäntyyppisten asioiden antanut päätään vaivata, eikä tästä juuri ole pelkoa tälläkään kertaa. Taistelussa Montoyaa vastaan Kimillä pitäisi tutun tallin ansiosta olla etu puolellaan, lisäksi hän tuskin ainakaan kärsii muuttuneesta rengassäännöstä.

Kimi Räikkönen
© McLaren


10 Juan Pablo Montoya (COL)
68 GP:tä, 4 voittoa, 13 paalupaikkaa, 221 pistettä

Joko hopeanharmaa hoikentaa tai sitten McLarenin Montoyalle määräämä kuntokuuri on tehnyt terää. Kolumbialaiselle on talliin liittymisensä jälkeen suorastaan satanut kehuja, niin hänen asennettaan kuin talliin sopeutumistaankin on kiitelty. Repivän ajotyylin omaavan Montoyan luulisi kärsivän rengassääntömuutoksesta, mutta McLarenin mukaan hän on ollut yllättävänkin muuntautumiskykyinen ja -haluinen.

Juan Pablo Montoya
© McLaren

Alkuun


Sauber-Petronas
Renkaat Michelin, testikuljettajaa ei ole ilmoitettu

”Aiemmin olimme todella hitaita, nyt olemme vain hitaita”, kuvasi Jacques Villeneuve Sauberin kehitystä talvitestien aikana. Talli pystyi ensimmäistä kertaa käyttämään täysimääräisesti hyväkseen uutta tuulitunneliaan, joten odotukset olivat kovat. Ongelmat ovat kuitenkin juuri aerodynamiikassa, joten jotain on ilmeisesti mennyt vikaan. Sveitsiläistalli tosin koki samankaltaisia ongelmia myös viime vuonna, joten kirvestä tuskin on heitetty vielä kaivoon. Talli vaihtoi talven aikana rengasvalmistajaa ja ainakin ensikokeilut näyttivät Michelinin olevan Bridgestonea parempi valinta.

Sauber C24
Sauber C24 © Sauber


11 Jacques Villeneuve (CAN)
134  GP:tä, 1 MM, 11 voittoa, 13 paalupaikkaa, 219 pistettä

Peter Sauberin yllätysvalinta tallinsa toiseksi kuskiksi oli varsinkin ensimmäisissä testeissään täysin hukassa Felipe Massaan verrattuna. Sittemmin ero on pienentynyt, mutta vuoden 1997 maailmanmestarin otteet pistävät silti miettimään, onko vauhti enää entisenlaista. Villeneuve on todellinen jokerikortti, kanukin suoritukset voivat yhtä hyvin osoittautua täysin arvottomiksi kuin tuoda Sauberille yllättävääkin menestystä.

Jacques Villeneuve
© Sauber


12 Felipe Massa (BRA)
34 GP:tä, 16 pistettä

Massa näytti viime vuonna kehittyneensä selvästi ensimmäisestä F1-kaudestaan vuonna 2002. Viime vuonna brasilialainen kykeni ajoittain vastaamaan Fisichellalle nopeudessa, mutta oli huomattavasti epävarmempi. Hieman rauhoittuessaan Massa voi yllättääkin suorituksillaan.

Felipe Massa
© Sauber

Alkuun


Red Bull Racing - Cosworth
Renkaat Michelin, testikuljettaja Vitantonio Liuzzi

Kausi 2005 on Red Bullille ylimenokausi – auto on perintöä Jaguarilta ja uudet Dietrich Mateschitzin mielen mukaiset johtajat vasta asettuneet taloksi. Jaguarilta periytyneet David Pichforth ja Tony Purnell saivat varsin tylyt lähtöpassit – kummallakaan ei ollut aavistustakaan uusista suunnitelmista ennen potkujaan. Suurta menestystä tallilta on todennäköisesti vielä turha odottaa, vaikkakin Cosworth on yllättäen onnistunut tekemään moottorin, jossa on heidän mukaansa huimat 50 hevosvoimaa enemmän potkua kuin viime vuonna. Toisen kilpakuljettajan valinta Klienin ja Liuzzin välillä tehtiin vasta juuri ennen kauden alkua.

Rer Bull Racing RB01
Red Bull Racing RB01 © Ville Tikkaoja / Racing Images


14 David Coulthard (GBR)
175 GP:tä, 13 voittoa, 12 paalupaikkaa, 475 pistettä

Oli lähellä, ettei skotti jäänyt kokonaan ilman tallipaikkaa. Jo poispotkitut Purnell ja Pitchforth ehtivät kuitenkin vakuuttaa Mateschitzin siitä, että Coulthardin tarjoama kokemus olisi uudelle tallille ensiarvoisen tärkeää. Davidilla tuskin on ongelmia uusien tallikaveriensa päihittämisessä – jo testeissä hän on ollut Klieniä ja Liuzzia selvästi nopeampi. Klien ja Liuzzi ovat todennäköisesti RBR:n kuljettajat ensi kaudella, joten myös Coulthardin täytyy vakuuttaa muut tallit kyvyistään, mikäli haluaa kuninkuusluokassa jatkaa.

David Coulthard
© Lauri Ouvinen / Racing Images


15 Christian Klien (AUT)
18 GP:tä, 3 pistettä

Klienin esitykset viime vuonna Jaguarilla eivät olleet varsinaisesti mitenkään mairittelevia – nuori itävaltalainen ei kyennyt haastamaan tallikaveri Webberiä missään vaiheessa. Vuoden 2003 Marlboro Masters -voittajassa on kyllä potentiaalia, mutta nyt saisi alkaa tulla jo tulosta. Red Bull tosin taannee Klienille tallipaikan ensi vuonnakin, mikäli suoritukset eivät ole aivan alta arvostelun.

Christian Klien
© Ville Tikkaoja / Racing Images


Vitantonio Liuzzi (ITA)
Tulokas

Koska RBR:n mukaan on hyvinkin mahdollista, että Liuzzi korvaa Klienin jossain vaiheessa kautta, esittelemme myös nuoren italialaisen. Viime kauden F3000-mestari on tehnyt todella vakuuttavaa jälkeä pikkuformuloissa ja on ollut Klienin kanssa varsin tasapäinen testeissä. Klienin valinnan kilpakuskiksi Liuzzin sijaan saattoi hyvinkin ratkaista se, että Liuzzi saa tulokkaana toimia tallin perjantaitestaajana, Klien ei.

Vitantonio Liuzzi
Arden Motorsport

Alkuun


Toyota
Renkaat Michelin, testikuljettajat Olivier Panis (varakuljettaja) ja Ricardo Zonta (perjantaitestien 3. kuljettaja)

Viime kauden epäonnistumisen jälkeen saattaa toinen huono vuosi vaarantaa koko japanilaisjätin F1-projektin. Nousujohteisen kehityksen katkeaminen johti molempien kuljettajien vaihtoon – talli yrittää uuteen nousuun Ralf Schumacherin ja Jarno Trullin avulla. Ensitesteissä Trulli totesi uuden auton kärsivän edelleen vanhasta tutusta ongelmasta, eli aerodynaamisen pidon puutteesta, minkä lisäksi takarenkaat kuluivat todella nopeasti. Osin rengasongelmasta johtuen talli ei olekaan pystynyt kärjen vauhtiin testeissä. Auto kokikin jo ensimmäiset muutoksensa; koko aerodynamiikka laitettiin uusiksi tammikuussa nähdystä. Lisää kehitystä on luvassa vielä ennen Euroopan-kauden alkua.

Toyota TF105
Toyota TF105 © Teemu Möttönen


16 Jarno Trulli (ITA)
130 GP:tä, 1 voitto, 2 paalupaikkaa, 117 pistettä

Kokeneen italialaisen viime kausi oli todella kaksijakoinen. Alkukaudesta nähdyt esitykset olivat parasta Trullia koskaan, mutta Ranskan GP:n jälkeen mikään ei enää onnistunut. Jarnon olisikin syytä päästä eroon koko uraansa leimanneesta ailahtelevaisuudesta. Nopeus on hyvänä päivänä kenen tahansa muun tasolla.

Jarno Trulli
© Teemu Möttönen


17 Ralf Schumacher (GER)
127 GP:tä, 6 voittoa, 5 paalupaikkaa, 259 pistettä

Indianapolisin onnettomuutensa jälkeen Ralf oli viime vuonna kuin uudestisyntynyt verrattuna alkuvuoden onnettomasti pärjänneeseen pikku-Schumiin. Tallikaverinsa tavoin myös Ralfin suoritukset ovat aina ailahdelleet loistavista suorituksista mahalaskuihin. Nyt olisi Ralfin paikka näyttää, että hän kykenee johtamaan tallia isoveljensä tavoin.

Ralf Schumacher
© Teemu Möttönen

Alkuun


Jordan-Toyota
Renkaat Bridgestone, testikuljettaja Nicky Pastorelli

Sen jälkeen kun Jordan-talli myytiin Alex Shnaiderin Midland-yhtiölle, on tallia ympäröinyt todellinen hullunmylly. Tallipäälliköksi Eddie Jordanin paikalle nimettiin eri pikkuformulasarjoissa omaa talliaan pyörittänyt Trevor Carlin. Kun kalusto on käytännössä viimevuotisesta Toyotan moottoreille ja nykysääntöihin muokattu ja kuljettajatkin haalittu autourheilun kehitysmaista, on Jordan oma suosikkini jumbosijalle kauden jälkeen. Uuden johdon tavoitteena lienee vain saada kausi kulumaan ja valmistautua samalla toden teolla vuoteen 2006, jolloin talli muuttuu Midland-nimiseksi ja tuo radalle Dallaran suunnittelemat autot Ferrari-moottorein.

Jordan EJ14
Jordan EJ15 © Jordan


18 Narain Karthikeyan (IND)
Tulokas

Karthikeyan on Intian ensimmäinen F1-kuljettaja ja totuuden nimissä myös nopein intialainen autourheilija. Tallikaverinsa tavoin Nissan World Series-sarjaa viime kaudella ajanut Karthikeyan on radalla pysyessään nopea, mutta ainakin aiemmin räiskyvä ajotyyli on johtanut epätasaisiin suorituksiin. Intialaisen sijoitus sarjassa oli kuudes ja hän saavutti myös yhden voiton.

Narain Karthikeyan
© Jordan


19 Tiago Monteiro (PRT)
Tulokas

Portugali on kunniakkaassa F1-historiassaan saavuttanut yhden pisteen Pedro Lamyn tuomana. Monteiron tuskin voi odottaa pistetiliä juuri kartuttavan, mutta aiemman uransa perusteella hän on kuitenkin mitat täyttävä kuljettaja. Viime kaudella Tiago ajoi Nissan World Series -sarjaa, jossa hän sijoittui Heikki Kovalaisen jälkeen toiseksi.

Tiago Monteiro
© Jordan

Alkuun


Minardi-Cosworth
Renkaat Bridgestone, testikuljettaja Chanoch Nissany

Minardin tilanne näyttää joko paremmalta tai huonommalta kuin vuosiin. Paremmalta sikäli, että moottoritilanne on tallin paras sitten 90-luvun alun ja Euroopan kauden alkuun valmistuva auto on kokonaan uusi ensimmäistä kertaa pariin vuoteen. Huonommalta taas sikäli, että koko tallin osallistuminen Melbournen kilpailuun on vielä epävarmaa – Minardilla ei ole ollut rahkeita muuttaa vanhaa autoaan täysin uusien sääntöjen mukaiseksi, eikä sen täten pitäisi läpäistä katsastusta. FIA:n sääntöjen mukaan yhden kilpailun väliin jättävä talli joutuu samalla luopumaan koko sarjasta, joten koko tallin tulevaisuus voi olla vaakalaudalla. Jotta talli saisi osallistua, tarvitsee se kaikkien muiden tallien suostumuksen. Vain Ferrari on ollut osallistumista vastaan.

Minardi PS04B
Minardi PS04B © www.minardi.it


20 Christijan Albers (NLD)
Tulokas

Alankomaista tulevat sponsorit Minardille jälleen varmistava Albers tulee talliin DTM-sarjasta, jossa hollantilainen taisteli toissa vuonna jopa mestaruudesta. Ennen neljää DTM-vuottaan hän ehti voittaa Saksan F3-mestaruuden vuonna 1999. Minardi varmisti Albersin kuljettajakseen jo joulukuussa, suorastaan epätavallisen varhain normaaliin käytäntöönsä verrattuna.

Christijan Albers
© www.minardi.it


21 Patrick Friesacher (AUT)
Tulokas

Friesacherin valinta Minardille tarkoittaa sitä, että sarjassa ajaa kaksi itävaltalaiskuljettajaa ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1995. Paikka oli jo menossa Nicolas Kiesalle, mutta tanskalainen ei saanut kasaan tarvittavaa rahoitusta ja valinta osui Friesacheriin. Itävaltalainen on ajanut viimeiset neljä vuotta F3000-sarjaa, josta hän on saalistanut kaksi voittoa. Friesacher oli sarjassa sekä viime että toissa vuonna viides.

Patrick Friesacher
© www.minardi.it

Alkuun