F1Forum.fi

 
-Etusivu Forum Fanituotteet
 


 
Hondalla juhlakilpailu
 
 


Honda F1 Press

F1-kilpailukalenteri 2010

Abu Dhabin GP - Vettel voittoon

Abu Dhabin GP - Aika-ajot

Abu Dhabin GP - Perjantain vapaat harjoitukset

Brasilian GP - Button mestariksi

Brasilian GP - Barrichello paalulle


Keskusteluforum

Kauden 2019 talvitestit
[markot] [225 vastausta]

Autojen julkaisut 2019
[amiraali] [158 vastausta]

F1-Uutisia 2019
[markot] [40 vastausta]

Näytä kaikki


F1-Vapaa

C More & MTV kaudella 2019
[Corvair] [26 vastausta]

F1-kamojen ostaa/myy/vaihtaa/varastaa -palsta
[Ss31] [84 vastausta]

Röökitoikki (myös muut nikotiinituotteet ja niiden markkinointi)
[F1-fani82] [12 vastausta]

Näytä kaikki



Veikkausvihjeet tarjoaa Veikkaussivut.com

  B.A.R-Honda toivoo Unkarin kilpailusta hyvää tulosta, koska kyseessä on Hondan 250. Grand Prix. Vain kolme muuta F1:ssä toimivaa moottorinvalmistajaa ovat saavuttaneet saman virstanpylvään (Ford, Ferrari ja Renault).

Tällä hetkellä maailman suurin moottorinvalmistaja Honda aloitti F1:ssä kesällä 1964. Yhtiö oli juuri aloittanut autojen valmistuksen, mutta uskoi, että F1:ssä kerätty kokemus auttaisi kehittämään teknistä osaamista ja saavuttamaan siten muita tavoitteita.

Honda suunnitteli lähtevänsä kuninkuusluokkaan yhdessä Lotuksen kanssa, mutta englantilaiskumppani vetäytyi viime minuutilla. Japanilaisyhtiö ottikin vastaan suunnattoman haasteen suunnitella ja rakentaa oma kilpa-auto ja perustaa Formula 1 -talli puhtaalta pöydältä. Vaikka laji ei ollut tuohon aikaan yhtä monimutkainen, oli tehtävä silti vaikea.

Ensimmäinen F1-kilpailu oli Saksan GP:ssä elokuun alussa 1964. Amerikkalainen Ronnie Bucknum lähti kilpailuun joukon hänniltä, mutta nousi pian kärkikymmenikköön. Matkanteko päättyi kuitenkin jousitusvikaan. Moottori vaikutti erittäin lupaavalta, ja ensimmäistä F1-voittoa päästiinkin juhlimaan jo seuraavana vuonna.

Hondan mukanaolo F1:ssä voidaan jakaa kolmeen osaan. Ensimmäinen osa kattoi vuodet 1964-1968. Toinen tuleminen tapahtui 1983 ja menestys oli huikea. Hondan moottoreita käytettiin ensin Williamsin ja sitten McLarenin autoissa vuoteen 1992 asti.

Vuonna 1999 Honda alkoi testaamaan uutta prototyyppiautoa tarkoituksena perustaa oma Formula 1 -talli. Uusi testiauto oli nopea ja luotettava alusta lähtien, mutta projektia vetäneen Harvey Postlethwaiten äkillinen kuolema sydänkohtaukseen kesken testien 19.4.1999 merkitsi (yhdessä muiden syiden kanssa), että Honda päätti tyytyä moottorintoimittajan rooliin. Yhteistyö B.A.R:n kanssa alkoi vuonna 2000.

Tämän vuoden alussa B.A.R sai yksinoikeudella käyttöönsä Hondan moottorit, kun Jordan siirtyi Fordeihin. Yhtiö lisäsi yhteistyötään B.A.R:n kanssa, ja tavoitteena on olla mukana myös auton rungon ja tekniikan kehittämisessä. B.A.R:n Brackleyn tehtaalla työskentelevien Hondan insinöörien ja suunnittelijoiden määrä miltei tulpattiin.

B.A.R-Hondalta odotetaan hyviä tuloksia, mutta toistaiseksi ne ovat jääneet melko vaatimattomiksi. Toisaalta kilpailu on kovempaa nyt, koska tehdastalleja on enemmän kuin 1980-luvun lopussa. Lisävaikeuksia aiheuttaa Bridgestonen renkaat, Jacques Villeneuven ailahteleva ajovire ja epäonni. Alkukauden konerikoista on päästy eroon, vaikka moottorista tuleekin pitkin kautta uusia versioista.

Antti Väänänen





Etusivulle
17/8/2003 19:51
F1Forum.fi

© F1-Forum - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö