F1Forum.fi

 
-Etusivu Forum Fanituotteet
 


 
Haastattelussa Markus Winkelhock
 
 


Midland F1

F1-kilpailukalenteri 2010

Abu Dhabin GP - Vettel voittoon

Abu Dhabin GP - Aika-ajot

Abu Dhabin GP - Perjantain vapaat harjoitukset

Brasilian GP - Button mestariksi

Brasilian GP - Barrichello paalulle


Keskusteluforum

Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?
[ouzei] [265 vastausta]

Austranlian GP - Jälkihöyryt
[ossi350] [94 vastausta]

Ferrari 2019: Leclerc Vettelin jälkiliukkaille
[IsoAhven] [54 vastausta]

Näytä kaikki


F1-Vapaa

F1 Televisiointi muissa maissa
[kurski] [1227 vastausta]

Ennustukset kaudelle 2019
[F1-fani82] [13 vastausta]

Miltä tuntuu kauden alkaminen?
[Tomacu] [11 vastausta]

Näytä kaikki



Veikkausvihjeet tarjoaa Veikkaussivut.com

  Nico Rosbergin lisäksi GP:issä nähdään tänä vuonna toinenkin kuuluisan isän poika kun Markus Winkelhock toimii Midland-tallin kolmantena kuljettajana osan kautta. Tallin tiedottaja tenttasi 25-vuotiasta saksalaista.

Taustaa

Winkelhockin isä Manfred oli eturivin saksalaiskuljettajia 1980-luvulla. Hän ajoi F1-urallaan 54 kilpailua ATS- ja RAM-talleissa, joiden kalusto ei kuitenkaan antanut mahdollisuutta suuriin näyttöihin. Winkelhockin jo kolmannessa kilpailussaan saavuttama viides sija jäi hänen uransa ainoaksi pistesijaksi.

Manfred Winkelhock kuoli vuonna 1985 urheiluautokilpailussa Mosportissa, Kanadassa 32-vuotiaana. Tuolloin viisivuotias Markus halusi tästäkin huolimatta Marcus Grönholmin ja Jacques Villeneuven tavoin jatkaa edesmenneen isänsä jalanjäljillä.

Markus Winkelhock aloitti kilpa-autoilu-uransa 18-vuotiaana Formula Königillä. Vuosina 2000-2003 hän ajoi Euroopan F3-sarjoissa kohtuullisella menestyksellä loppusijoituksen sarjoissa vaihdellessa neljännen ja seitsemännen välillä. Vuosi 2004 kului DTM-sarjassa vuoden vanhalla Mercedes-Benzillä ja viime vuonna hän osallistui Renault World Series -sarjaan, josta tuloksena oli kolmas sija.

Et ole vielä kisakuski, mutta olet ylittänyt ensimmäisen esteen. Mitä GP-viikonloppuina ajaminen sinulle merkitsee?

- Se on kuin unelma tulisi toteen. Siitä asti kun aloitin urani Formula Königissä 1998 on tavoitteeni ollut päästä F1:iin, kuten isäni ja setäni (Setä Joachim Winkelhock ajoi puoli kautta AGS:llä 1989). Nyt olen osa F1-tallia ja todella kiitollinen Colin Kollesille (Midland-tallipäällikkö) hänen antamastaan mahdollisuudesta olla osa sitä. Toivon, että saan ajaa mahdollisimman monessa perjantaisessiossa ja ehkä saan kilpakuskin paikan vuoden tai parin päästä. Työskentelen todella kovasti sen eteen.

Äitisi ei ilmeisesti ollut kovin iloinen kun päätit ryhtyä kilpa-ajajaksi...

- Ei, etenkään aluksi kun kerroin haluavani aloittaa kilpailemisen! Hän oli todella surullinen siitä sen takia, mitä tapahtui isälleni. Tällä hetkellä hän on toisaalta iloinen puolestani saamani F1-mahdollisuuden takia, toisaalta taas peloissaan, uskon sen olevan normaalia. Kaiken kaikkiaan uskoisin hänen olevan ylpeä minusta.

Nimesi auttoi saamaan huomiota kun aloitit, mutta jossain vaiheessa tulee taso, jolla täytyy olla myös kykyjä. Nimi on ilmeisesti tuonut mukanaan sekä hyötyjä että haittoja?

- Kyllä, sekä että. Nimi tuo välillä aika paljon paineita, ja jos et saa aikaan tuloksia, päättävät muut varsin nopeasti, ettet ole tarpeeksi nopea ja sellaista. Toisaalta minulla on paljon kontakteja, mikä tekee elämän hieman helpommaksi silloin tällöin.

Mercedesin Norbert Haug on suuri tukijasi. Pystyykö hän auttamaan uraasi?

- Toivon niin. Olen edelleen häneen yhteydessä varsin usein ja hän on todella mukava ihminen. Minun täytyy lausua hänelle suuri kiitos, sillä hän oli se henkilö, joka tuki minua alusta asti. Hän toi minut Mercedesin junioritiimiin. Hän auttoi minut ensin F3:een ja sitten DTM:ään Mercedesin rattiin. On tärkeää, että minulla on hänen ja Marc Surerin kaltaisia tukijoita ympärilläni.

Oliko DTM mielestäsi hyvä kokemus?

- Se oli todella hienoa. Ainoa ongelma oli edellisen vuoden auto, joka teki viiden tai kymmenenkin parhaan joukkoon pääsystä käytännössä mahdotonta. Joka tapauksessa, se oli hyvä kokemus. Olen silti sitä mieltä, että paluu formuloihin oli minulle oikea askel.

Millainen Renault-kautesi 2005 oli?

- Kauteen mahtui paljon ylä- ja alamäkiä! Otin kolme voittoa ja kaksi tai kolme paalupaikkaa ja olin aina neljän nopeimman kuljettajan joukossa. Minusta minulla oli mahdollisuus voittaa mestaruus, mutta hävisin paljon pisteitä typeriin juttuihin, kuten vaihdelaatikko-ongelmiin. Joka tapauksessa se oli aika hyvä vuosi. Mielestäni Renault World Series on täydellinen paikka kehittyä kuljettajana ja sarjassa on paljon vahvoja kuljettajia. Emme saaneet yhtä paljon huomiota kuin GP2, mutta sarja oli todella kovatasoinen.

Entä millainen oli Midland-ensitestisi viime vuoden lopulla?

- Ensitesti meni aika hyvin. Se oli ensimmäinen kertani F1-autossa ja todella hieno kokemus. Sain varsin nopeasti hyvän luottamuksen autoon, sillä kuten sanoin, viime vuonna ajamani Renault oli varsin hyvä auto F1:iin valmistautumiseen. Ensimmäiset kierrokset olivat uskomattomia. Se oli kuin tietokonepeli – kaikki tapahtui todella nopeasti, kaikkea oli enemmän kuin Renaultissa!

Miten ensimmäinen perjantaisi Bahrainissa sujui?

- Mielestäni se meni ihan hyvin. Ensimmäisessä harjoituksessa minun täytyi ensimmäisenä opetella rata, ja autokin oli upouusi. Yleensä uuden auton kanssa tulee pikkuongelmia, mutta tämä toimi todella hyvin. Testi oli minun kannaltani todella hyvä. Olin hieman epäonninen mennessäni radalle pienellä bensalastilla ja uusilla renkailla. Pyörähdin, ja kolme kierrosta sen jälkeen radalla oli keltaiset liput, joten en ehtinyt ajaa aikaa pienellä bensiinimäärällä. Joka tapauksessa se oli hyvä kokemus ja talli oli tyytyväinen suoritukseeni. On todella jotain erikoista olla täällä ja olla osa tätä tiimiä. Heidän intohimonsa ja omistautumisensa lajiin on todella vaikuttava ja uskon todella, että he voivat saavuttaa jotain suurta tulevaisuudessa.

Teemu





Etusivulle
31/3/2006 10:47
F1Forum.fi

© F1-Forum - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö