F1Forum.fi
 
-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet
 
Sivu 1 / 26 1234567891011 ... ViimeisinViimeisin
Tulokset 1-40/1006

Ketju: F1 Kausikooste -82

  1. #1
    Registered User
    Liittynyt
    Jan 2005
    Viestit
    214

    F1 Kausikooste -82

    Tulipa nähtyä ekaa kertaa kausikooste videolta Rosbergin Keijon mestaruusvuodelta. Pahemmin mitään pitempää livekuvaa noin kaukasista ajoista ei ollu tullu aikasemmin nähtyä, hyvä jos tiesin suunnilleen miltä Keken auto näyttää. Annettakoon anteeksi koska olin ky. vuonna 2-vuotias ja lajin tiivis seuraaminen alkoi vasta kaudella 1994.

    Oli kyllä mielenkiintosta katsoa miten laji on muuttunu 23 vuoden aikana. Kisoissa oli niin paljo ohituksia, että kaikki ei varmaan ees mahtunu koosteeseen mukaan. Ilmapiiri tuntu jotenkin rennommalta ku nykyään ja autot sekä miehet rautaa. Siellä sitä vaa juoksenneltii radan poikki keskeytysten jälkeen ja pisti silmään miten ruutulippumies tuli itse heiluttamaan maaliviivalle sitä lippua. Räikkösen ratavirkailijan pieni tuuppiminen on aika pientä siihen verrattuna esim. Nelson Pique:tiin. Mies suivaantu Monzan kolarista niin, että meinas jo alkaa lyömään ja potkimaan kolarin toista osapuolta.

    Itse autot tuntu myös siisteiltä katsella. Näki jotenkin selvästi, että niistä puuttu tämän päivän tietokone-ja edistyny teknologia täysin (ainaki paljo vähemmän). Autoja vietiin enemmän raa-alla taidolla ja voimalla. Keken vapaasti hengittävä Williams jäi suorilla auttamattomasti Brabhameille ja Renaultille ja melkein kaikille muilleki huipputalleille mut kyllä näki, että Keke oli tosi kovassa iskussa tona vuonna ja paikkas ajotaidoilla sen mitä suoranopeuksissa hävis. Sääli muuten Brabhamia ja Lotusta miten kaksi hienoa tallia kuihtui pois, ensiks mainittu tuntu olevan tosi hyvässä iskussa tona vuonna vauhdin puolesta. Mclarenki tuntu paljon paremmalta autolta kun Williams mutta jotenki se Watson oli niin kädetön jätkä, että mestaruus meni siinä ja toisaalta Brabham, Renault ja Ferrari oli liian epäluotettavia mestaruuteeteen ja muuten kuskit vaa kämmäili liikaa nii Kekehän sen sitte vei lopulta,vaikka vaa yhen osakilpailuvoiton ottikin.

    Ekaa kertaa tuli nähtyä myös G.Villeneuven kuolemaan johtanut kolari. Oli kyllä aika hirveää katsoa miten auto hajos tuhannen säpäleiks ja miten paljo huonoa tuuria koko onnettomuudessa yleensä oli, mikä lähti siis hitaamman auton ohituksesta.

    Radat oli Euroopassa ja Jenkeissä. (tuskin kukaan ois uskonu, että tulevaisuudessa ajetaan jossain Kiinassa tai Malesiassa). Oli kiva nähä F1:set esim. Detroitin katuradalla ja muutenki radat oli profiililtaan ei niin siloteltuja kun nykyään. Kuljettajat oli sotien aikana tai jälkeen syntyneitä karskeja äijiä, eikä mitään taikinaperseitä kuten nykyään. Yhden koosteen perusteella uskaltasinki arvailla, että kaudet 82-96 oli Formuloiden parasta aikaa (neljä vikaa vuotta näinki joka kauden kisat). Tosin turvallisuus oli mitä oli, mutta kyllä kaikki kunnioitus noille äijille mitkä uskalsi noilla vehkeillä ajaa rajoilla.

    Kaikkiaan 80-luku tuntu olevan ihan huippuvuosikymmen niin F1, Rallin, muun urheilu, leffojen, musiikin, ihmisten ja kaiken osalta. Eikä Islam ollut vielä vallottanut eurooppaa. Mut se politiikasta.

  2. #2
    @f1hog
    Liittynyt
    Jun 2000
    Sijainti
    En oo mistään kotosin
    Viestit
    19 758

    Re: F1 Kausikooste -82

    Originally posted by Mäcci
    Räikkösen ratavirkailijan pieni tuuppiminen on aika pientä siihen verrattuna esim. Nelson Pique:tiin. Mies suivaantu Monzan kolarista niin, että meinas jo alkaa lyömään ja potkimaan kolarin toista osapuolta.
    Se kolari tapahtui kyllä Hockenheimilla. Tilanne on ehkä aavistuksen ymmärrettävämpi kun tietää, että Nelson auttoi toista osapuolta Eliseo Salazaria uran luomisessa. Piquetilla meni yli kun kaveri, jota hän oli auttanut, vei "varman" voiton. Myöhemmin tosin kävi ilmi, että Nelsonin moottori olisi hajonnut joka tapauksessa, eli kolari oli pikemminkin hyvä kuin huono asia jos ajattelee, millainen imagotappio keskeytys olisi Saksassa BMW:lle ollut. Nelson pyysikin Salazarilta anteeksi myöhemmin juuri tämän takia.

  3. #3
    Alain
    Liittynyt
    Aug 2001
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestit
    1 314
    Silloinhan puhuttiin, että Keke oli ns. "välivuoden maailmanmestari". Turbot olivat nopeampia, mutta luotettavuutta ei löytynyt tarpeeksi. Harvinaisen tasainen kausi tuo oli, jossa saatiin ne kuuluisat 11 eri voittajaa. Kuljettajilta ei vaadittu läheskään sitä fyysistä kuntoa, mikä heillä pitää olla tänä päivänä.

    Mäccin juttuun voi vielä lisätä Pironin kolarin. Ilman tuota Rosbergin tie kohti mestaruutta olisi ollut huomattavasti vaikeampi.

  4. #4
    Elämän jakojäännös
    Liittynyt
    Dec 1999
    Sijainti
    Pahassa paikassa
    Viestit
    6 047
    Saisi noita kausikoosteita ilmestyä DVD:llä myös 80-luvulta. Joidenkin vuosien (mm. 1982 ja 1986) koosteet voisivat olla ostamisen arvoisia.
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin.

  5. #5
    Registered User
    Liittynyt
    Jan 2005
    Viestit
    214

    Re: Re: F1 Kausikooste -82

    Originally posted by Bobakki
    Se kolari tapahtui kyllä Hockenheimilla. Tilanne on ehkä aavistuksen ymmärrettävämpi kun tietää, että Nelson auttoi toista osapuolta Eliseo Salazaria uran luomisessa. Piquetilla meni yli kun kaveri, jota hän oli auttanut, vei "varman" voiton. Myöhemmin tosin kävi ilmi, että Nelsonin moottori olisi hajonnut joka tapauksessa, eli kolari oli pikemminkin hyvä kuin huono asia jos ajattelee, millainen imagotappio keskeytys olisi Saksassa BMW:lle ollut. Nelson pyysikin Salazarilta anteeksi myöhemmin juuri tämän takia.
    Joo ja seuraavana vuonnahan Piquet sai roppakaupalla hyvitystä maailmanmestaruuden muodossa. Eli kai ne sai Brabhamin auton ja turbot luotettaviks.

    Tuli tossa turhan kärjistetysti kirjotettua osa tekstistä. Kyl ehdottomasti nykykuskeissaki on kovia ratin vääntäjiä ja muutenki kovakuntosia kuskeja. Mut epäilen silti, että kuljettajan osuus on pienentyny ajamisessa noista päivistä, eli autot on kehittyny niin paljo, balanssi jne.

    Oon miettyny paljonkohan Keken kauden -82 Williams häviäis yhellä kierroksella nykyaiselle Formula1 -autolle, esim. Kimin Mclarenille. Vertailuphjaa miltään radalta ei varmaa voi ottaa kierrosaikojen perusteella koska radat vaihtunu ja ne muutama mitä ajetaan edelleen, niitäki varmaa muutettu niin paljon profiililtaan.

  6. #6
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 1999
    Viestit
    1 163

    Re: Re: Re: F1 Kausikooste -82

    Originally posted by Mäcci
    Oon miettyny paljonkohan Keken kauden -82 Williams häviäis yhellä kierroksella nykyaiselle Formula1 -autolle, esim. Kimin Mclarenille. Vertailuphjaa miltään radalta ei varmaa voi ottaa kierrosaikojen perusteella koska radat vaihtunu ja ne muutama mitä ajetaan edelleen, niitäki varmaa muutettu niin paljon profiililtaan.
    Pikkuvertailua voi tehdä Monzassa ja Montrealissa. Monza oli -82 hieman nopeampi kuin nykyään (Lesmo loivempi ja 2 ensimmäistä shikaania erilaisia). Keken aika-ajo aika oli 1.31 ja paaluaika Turbolla 1.28. Barrichellon paaluaika -04 oli 1.20

    Montreal oli aikoinaan hieman hitaampi rata ja siellä Keken aika 1.28 ja paaluaika turbolla 1.27. Ralf veti viimevuonna paalulle 1.12.

    Kun molempien ratojen erilaisuudet nykypäivään verrattuna ottetaan huomioon ero on siinä 10-13 sekuntia kierroksella radasta riippuen.

    Terhon kanssa olen hieman eri mieltä fyysisen kunnon tarpeesta 80-luvulla. Kytkin, käsivaihteet, ei ohjaustehostinta eikä sutimisen estoa tarkoittivat sitä, että Monaco ajettiin läpi lähes yhdellä kädellä. Keken mestaruusvuonna vielä käytössä olleet helmat mahdollistivat varsin korkeat kaarrenopeukset. Autoa piti todellakin tuolloin ajaa, ei vain säätää menemään raitella niinkuin nykyään, kuljettajilla oli aikoinaa usein kädet rakkuloilla kisan jälkeen, nykyään niitä voi ajaa silkkihansikkailla. Pääsääntöisesti kuljettajat myös siirtyivät ykkösiin selkeästi vanhempina kuin nykyään, parikymppisillä ei tuolloin ollut suuria toiveita selvitä kisaa läpi.
    Viestiä on viimeksi muokannut Felix; 07.07.2005 01:46.

  7. #7
    @f1hog
    Liittynyt
    Jun 2000
    Sijainti
    En oo mistään kotosin
    Viestit
    19 758
    Nürburgring pysyi samana 1984-2001, eli sieltä taitaa saada parhaan suoran vertailun.

  8. #8
    Senior Member
    Liittynyt
    Aug 2000
    Sijainti
    Perä-Pohjola
    Viestit
    5 787
    Ja otetaanpa taas yleisiä kommentteja ja käsityksiä tuolta ajalta:

    Varsinkin nuo helmat saivat kovan tuomion kuskeilta. Kaikki vihasivat niitä ja pitivät autoja erittäin epämiellyttävinä ajaa. Lisäksi valitettiin että kuskin taidot eivät tulleet esille tarpeeksi. Autoja ei tarvinnut kuulemma osata ajaa. Jotkut journalistit valittivat että kuskit olivat persoonattomia tyyppejä jotka latelivat vain pr-paskaa. Ratojakin taidettiin haukkua turhan kliinisikisi eivätkä ne olleet tarpeeksi vaativia. Mestari oli monien mielestä tuurivoittaja joka ei olisi oikeasti ansainnut titteliä. Aika-ajorenkaat ja koko järjestelmä oli ihan hanurista. Kuskit lakkoilivat ja E-Afrikan kisa meinasi jäädä ajamatta. Imolassa ajettiin vain tynkäkisa 13 auton voimin, kun normaalisti kisaviikonloppuun osallistui liki 30 autoa.

    En itse seurannut tuota kautta, mutta tosiasiahan se on, että jälkeenpäin katsottuna se on ihan klassinen f1-kausi. Mutta nuo kommentit siltä ajalta kertovat että f1:ssä on kuskien, journalistien, fanien yms. mielestä harvoin mitään oikein, vaikka se on juuri sellaista kuin sen pitääkin olla.

  9. #9
    @f1hog
    Liittynyt
    Jun 2000
    Sijainti
    En oo mistään kotosin
    Viestit
    19 758
    Originally posted by pmv
    Ja otetaanpa taas yleisiä kommentteja ja käsityksiä tuolta ajalta:

    Varsinkin nuo helmat saivat kovan tuomion kuskeilta. Kaikki vihasivat niitä ja pitivät autoja erittäin epämiellyttävinä ajaa. Lisäksi valitettiin että kuskin taidot eivät tulleet esille tarpeeksi. Autoja ei tarvinnut kuulemma osata ajaa. Jotkut journalistit valittivat että kuskit olivat persoonattomia tyyppejä jotka latelivat vain pr-paskaa. Ratojakin taidettiin haukkua turhan kliinisikisi eivätkä ne olleet tarpeeksi vaativia. Mestari oli monien mielestä tuurivoittaja joka ei olisi oikeasti ansainnut titteliä. Aika-ajorenkaat ja koko järjestelmä oli ihan hanurista. Kuskit lakkoilivat ja E-Afrikan kisa meinasi jäädä ajamatta. Imolassa ajettiin vain tynkäkisa 13 auton voimin, kun normaalisti kisaviikonloppuun osallistui liki 30 autoa.

    En itse seurannut tuota kautta, mutta tosiasiahan se on, että jälkeenpäin katsottuna se on ihan klassinen f1-kausi. Mutta nuo kommentit siltä ajalta kertovat että f1:ssä on kuskien, journalistien, fanien yms. mielestä harvoin mitään oikein, vaikka se on juuri sellaista kuin sen pitääkin olla.
    Helmoissahan suurin juttu oli se, että ne eivät saaneet olla joustavat, vaan niiden tuli olla kiinteät. Niiden rikkoutuminen oli suuri turvallisuusriski kun auton ajo-ominaisuudet heikkenivät äkisti, eikä kuljettaja pahimmassa tapauksessa voinut aavistaa mitään. Lisäksi autoissa ei tämän johdosta ollut käytännössä lainkaan jousitusta ja useat kuljettajat kärsi selkävaivoista. Patrick Tambay ehkä pahiten, joku hermo vioittui ja ajaminen oli loppukaudesta yhtä tuskaa. Episodia edelsi se, että helmat kiellettiin kauden '80 jälkeen, mutta FISA ei valvonut asiaa kunnolla '81 ja kaikilla oli helmat. Kaudeksi '82 ne sitten taas sallittiin, mutta jostain syystä vain kiinteinä.

    Nigel Roebuck kirjoitti joskus, että jos Ykkösistä tehtäisiin leffa, niin kaudesta '82 tulisi täydellinen käsikirjoitus. Kun vielä tiedetään, että sekä Pironi että Villeneuve pettivät vaimojaan, olisi rainassa tarpeeksi ihmissuhdekiemuroitakin vaikka Hollywoodinkin makuun.

  10. #10
    Registered User
    Liittynyt
    Apr 2003
    Viestit
    647
    Lisäksi tuohon aikaan autot olivat saatanallisen kuumia verrattuna näihin nykyautoihin joissa on ymmärtääkseni jonkinlainen "ilmastointi".

  11. #11
    Kuollut apina
    Liittynyt
    Mar 2005
    Sijainti
    Kaatopaikka
    Viestit
    2 100
    Joskus satelliitilta katselin 70/80-luvun vaihteen Formuloista koosteita, siistin näköistä kun autot lensi välillä ilmassa.

    Käsivaihteet olisi kanssa kova sana nykyformuloihin, pari päivää sitten satelliitilta (taas) katsoin jotain Indy? kisaa oliko se Long Beach reilu sata kierrosta Justin Wilson ajeli ykkösenä ennen kuin auto hyytyi ja oli siellä muitakin ex F1-tyyppejä, vaan niissä oli käsivaihteet ja incar kuvista ne autot näytti eturipustuksineen ihan 90-luvun alkupuolen Formuloilta.

  12. #12
    Registered User
    Liittynyt
    Jun 2004
    Viestit
    773
    Noista vanhemmista kausikoosteista sen verran, että Alfamerissä näkyy olevan kausien 1970-1980 koosteita DVD'nä, muut taitavatkin olla VHS, paitsi nyt 2000-luvun kausilta löytyy myös DVD'nä

  13. #13
    Registered User
    Liittynyt
    Jan 2005
    Viestit
    214
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Tommi_1992
    Noista vanhemmista kausikoosteista sen verran, että Alfamerissä näkyy olevan kausien 1970-1980 koosteita DVD'nä, muut taitavatkin olla VHS, paitsi nyt 2000-luvun kausilta löytyy myös DVD'nä
    Ok, hyvä tietää.

    Olinki jo unohtanut koko topicin kunnes nostit ylös. Onhan toi mun kirjoitus vähä sellasta vanhojen "hyvien" aikojen kaipuuta formuloissa, vaikka se perustuukin kahteen kausikoosteeseen (nyt myös kausi-85 vhs). Meni kyllä muuten koko vuosikymmen ohi F1-seuraamisessa, mut eipä noita kisojakaan taitanu tulla siihen aikaan ku harvakseltaan. Eniten häiritsee nykyään se jonossa ajelu ja mitä enemmän rahaa ja yltiökapitalismin vaikutuksia lajissa on, sitä huonompi on itse tuotteen laatu. Mut ehkä se vaan kuvastaa muutenki tätä aikaa missä eletään.

    Ehkä vuodelle 2008 suunnitellut sääntömuutokset tuo jotain parannusta tekniikkapuolelle, hyvä jos niin.

  14. #14
    Senior Member
    Liittynyt
    Jul 2000
    Sijainti
    Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
    Viestit
    8 558
    Lainaa Alunperin kirjoittanut pmv
    Ja otetaanpa taas yleisiä kommentteja ja käsityksiä tuolta ajalta:

    Varsinkin nuo helmat saivat kovan tuomion kuskeilta. Kaikki vihasivat niitä ja pitivät autoja erittäin epämiellyttävinä ajaa. Lisäksi valitettiin että kuskin taidot eivät tulleet esille tarpeeksi. Autoja ei tarvinnut kuulemma osata ajaa. Jotkut journalistit valittivat että kuskit olivat persoonattomia tyyppejä jotka latelivat vain pr-paskaa. Ratojakin taidettiin haukkua turhan kliinisikisi eivätkä ne olleet tarpeeksi vaativia. Mestari oli monien mielestä tuurivoittaja joka ei olisi oikeasti ansainnut titteliä. Aika-ajorenkaat ja koko järjestelmä oli ihan hanurista. Kuskit lakkoilivat ja E-Afrikan kisa meinasi jäädä ajamatta. Imolassa ajettiin vain tynkäkisa 13 auton voimin, kun normaalisti kisaviikonloppuun osallistui liki 30 autoa.

    En itse seurannut tuota kautta, mutta tosiasiahan se on, että jälkeenpäin katsottuna se on ihan klassinen f1-kausi. Mutta nuo kommentit siltä ajalta kertovat että f1:ssä on kuskien, journalistien, fanien yms. mielestä harvoin mitään oikein, vaikka se on juuri sellaista kuin sen pitääkin olla.
    Noinhan se pitkälti oli... Valittaminen on kivaa...

    Kauhean helppoa ei "82 kauden seuraaminen ollut. Suomessa telkasta tuli vain Monaco ja Las Vegas kunnollisina lähetyksinä, muista vain sekavia koosteita. Höyry Häyrinen tosin selosti radiossa mutta niin päin persettä että paras seuraamistapa oli kuunnella lyhytaalloilta BBC World Servicen suoria selostuksia - ja toivoa ettei selostusta oltu peruttu Promenadikonsertin, kuninkaallisen juhlan tai jonkun muun suurtapahtuman takia.

    Ratojen kliinisyys ei tietysti ollut mitään nykypäivään - ei kyllä turvallisuuskaan - mutta silloin vielä muisteltiin kaiholla pitkää Spata, kunnollista Zandvoortia yms, Nordschleife olisi ollut käytössä mutta sinne ei sentään ainakaan kukaan kuski kaivannut.

  15. #15
    Registered User
    Liittynyt
    Sep 2001
    Viestit
    122
    Lainaa Alunperin kirjoittanut ettelbruck
    Noinhan se pitkälti oli... Valittaminen on kivaa...

    Kauhean helppoa ei "82 kauden seuraaminen ollut. Suomessa telkasta tuli vain Monaco ja Las Vegas kunnollisina lähetyksinä, muista vain sekavia koosteita. Höyry Häyrinen tosin selosti radiossa mutta niin päin persettä että paras seuraamistapa oli kuunnella lyhytaalloilta BBC World Servicen suoria selostuksia - ja toivoa ettei selostusta oltu peruttu Promenadikonsertin, kuninkaallisen juhlan tai jonkun muun suurtapahtuman takia.

    Ratojen kliinisyys ei tietysti ollut mitään nykypäivään - ei kyllä turvallisuuskaan - mutta silloin vielä muisteltiin kaiholla pitkää Spata, kunnollista Zandvoortia yms, Nordschleife olisi ollut käytössä mutta sinne ei sentään ainakaan kukaan kuski kaivannut.
    Ei muuten tullut Las Vegasin osakilpailukaan "kunnollisena", vaikka olikin mm-sarjan viimeinen ja mestaruuden ratkaissut kisa. Tuohon aikaan MTV:llä oli ykköskanavalla oma muutaman tunnin ohjelmablokkinsa joka päättyi johonkin amerikkalaiseen etsiväsarjaan puolenyön paikkeilla. Tämän jälkeen alkoi YLE:n suora lähetys Las Vegasista. Harmi vaan että kisa oli alkanut jo tuntia aikaisemmin ja suorana nähtiinkin vain sen jälkipuolisko. Seuraavana aamuna sitten näytettiin koko kilpailu kokonaisuudessaan nauhalta. Tuntuu aika uskomattomalta näin jälkikäteen ajateltuna!

  16. #16
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Mielenkiintoisa aihe tämäkin. Itselläni alkaa tänään nimenomaan ensi vuoden Keken kauden 30-vuotisjuhla aiheen väsäys. En tiedä vielä, että perustaisiko uuden toikin vai laittaisinko tähän toikkiin näitä Keken kauden juttuja. 30 vuotta tosiaan on pitkä aika ja Kekellä kyseinen kausi ei vielä tuolloin alkuvuodesta merkinnyt muuta kuin erilaisuutta aikaisempaan verrattuna.

    F1:siä varjosti superlisenssien kohu ja Laudan paluu radoille. TV:ssä ja lehdissä vähäteltiin Keken menestymismahdollisuuksia. Kyalamista ei tainnut edes koostetta tulla kun eräässä VM:ssä oli kritiikkiä edeltävän kauden TV-lähetyksistä. Lehdissä kirjoitettiin toki rajoitetusti myönteisiäkin juttuja siitä että Keke ajaa Williamsilla. Keken asemasta oli kiistelyä myös sen kohdalla että paljonko Keke saa palkkaa. Eihän nälkäpalkalla voinut ajaa...

  17. #17
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Kausikoosteen edistymisestä voisi mainita tutkimuksen edenneen Long Beachin kilpailuun saakka ja ei kyllä toistaiseksi ole Brasilian lyhyttä koostetta lukuunottamatta tullut juuri TV-lähetysten mainintoja. Jossakin välissä voisi laittaa tänne Keken kauden hovitoimittaja Hannu Hännisen juttuja Keken kisoista.

  18. #18
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Mielenkiintoista on ollut myös etsiä yleisiä tietoja vanhoista renkaista joita tiimit käyttivät kaudella 1982. Erityisesti Goodyearin kilpailijoiden seoksista. Pirelli käytti tuolloin Lyhytjyväistä rengasta joka oli eräänlainen C tai D-seoksen kilpailija. Siinä missä Pirellin kovan renkaan vastine oli Pitkäjyväinen ja karkea niin Lyhytjyväinen oli pehmeä ja jouheva. Lyhytjyväinen pystyi jauhamaan pieniä määriä pölyä ja hiekkaa. Se sopi paremmin kevyihin kisoihin ja pehmeälle lastille kuin kovalle.

    Pitkäjyväinen taas rouhensi isojakin määriä hiekkaa ja soraa ja sopi hyvin Zolderin ja Zandvoortin kaltaisille likaisille radoille. Pirellin aika-ajorenkaat sopivat myös hyvin ja olivat yleensä jopa Goodyearia paremmat, mutta sitäkin heikommat. Avonilla oli pehmeät renkaat ja kovat renkaat joilla ei ollut mainittavia eroja paitsi siinä, että pehmeä ei kestänyt juurikaan mitään liian kuumilla radoilla ja kovat renkaat taas kestivät todella pitkiä aikoja ilman vaihtoja. Avonilla oli kuitenkin mielenkiintoiset aika-ajon renkaat.

    Renkaisiin otettiin vanhoista renkaista paikkoja irti ja niihin lisättiin kumimassaa joka lisäsi renkaisiin tarvittavaa pitoa. Näitä Extra-pidon renkaita käytettiin usein aika-ajoissa.

    Michelin käytti pehmeissä renkaissa kevyen vyön renkaita. Niissä oli eräänlaisia liitoksia lisätty renkaisiin jotka olivat kuin naruja renkaissa. Nämä renkaat olivat pehmeitä renkaita.

    Sitten Michelinillä oli niin sanottuja Enduro-renkaita jotka olivat ylivoimaisesti varikon kovimmat. Vain Vapaiden Harjoitusten Puurenkaat olivat kovemmat ja Goodyearin AA-renkaatkin olivat näitä heikompia.
    Enduro-renkaat olivat erityisen toimivia täydellä lastilla ja ne myös kestivät usein ilman renkaanvaihtoa maaliin asti.

    Michelinin aika-ajorengas oli Slicks-seos johon oli pehmennetty rengasta jonka jälkeen renkaan uloimpiin osiin lisättiin kumimassaa vain ohuen ohut kerros joka takaisi riittävän pidon yhden kierroksen aika-ajoon.

    Massan hajottua rengas ei kestäisi kauan joten kuljettajalla oli parhaimmillaan vain kaksi kierrosta aikaa saada hyvä aika tauluun.

  19. #19
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    26 319
    Lainaa Alunperin kirjoittanut CCMK Tarkastele viestiä
    Mielenkiintoisa aihe tämäkin. Itselläni alkaa tänään nimenomaan ensi vuoden Keken kauden 30-vuotisjuhla aiheen väsäys. En tiedä vielä, että perustaisiko uuden toikin vai laittaisinko tähän toikkiin näitä Keken kauden juttuja. 30 vuotta tosiaan on pitkä aika ja Kekellä kyseinen kausi ei vielä tuolloin alkuvuodesta merkinnyt muuta kuin erilaisuutta aikaisempaan verrattuna.
    Ei perhana, joko siitä ensi vuonna tulee taas täysiä. Alunperin 25-vuotisjuhlan kunniaksi aloittamani (ja sokkelivaiheeseen jääneeseen) projektiin voisi varmaan palata.
    --
    F1-seurantaa viidellä vuosikymmenellä.

  20. #20
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Näin tulee tasan 30 vuotta ensi vuonna. Itselläni projekti on menossa Long Beachin kisassa, mutta mitään konkreettista juttua en ole vielä kerennyt tehdä kun nämä HTV:n kisojen tutkinta ja YLE:n taustatietojen haku on vielä kesken. Vahvasti näyttää kuitenkin siltä, että kaudesta 82 ei juuri nähty alkukaudesta mitään paitsi yksi sekava Brasilian kooste ja Urheiluruudun pätkiä. Olisi hienoa jos tuo kauden 2007 projekti tulisi kunniakkaasti tehtyä.

  21. #21
    Perunakkimozzarellapervo
    Liittynyt
    Aug 2008
    Viestit
    1 132
    Lainaa Alunperin kirjoittanut WebSlave Tarkastele viestiä
    Ei perhana, joko siitä ensi vuonna tulee taas täysiä. Alunperin 25-vuotisjuhlan kunniaksi aloittamani (ja sokkelivaiheeseen jääneeseen) projektiin voisi varmaan palata.
    Jatka ihmeessä, olipa helvetin mielenkiintoista lukea tuo ekakin rapsa

  22. #22
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    HTV:llä ei paljon katsojia varmasti ollut sillä kaudella 1979 HTV:n ja koko Suomen kaapelitelevisioiden määrä oli vain 56 000 katsojan hallussa. Vuonna 1990 määrä oli kymmenkertaistunut. Ainakaan yli 100 000:nen ei ollut määrä kaudella 1982 ja sekin olisi ollut varsin suuri.

  23. #23
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Kauden 1982 projekti on edennyt Imolaan ja Zolderia on myös laitettu ja Monacon kisasta on laitettu alkusanat. TV-lähetyksistä ei paljoakaan ole uutta vaikkakin Zolderin kohdalla kilpailu tuli täysin yllättäen koosteena TV2:lla.

    Keken ajettua toiseksi tunteikkaassa kisassa joka olisi voinut olla Keken voitto niin Suomessa otettiin puheeksi Keken kisaseuranta ja sekin, että Keke ei enää vain tuurilla ajellut pisteille tai palkinnoille.

  24. #24
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Toinen mielenkiintoinen tieto oli Gilles Villeneuven muistoviikolla ennen Monacoa lehdissä ollut tieto Villeneuven oman tiimin perustamishankkeista. Edellisen vuoden lopussa Villeneuve oli miettinyt oman tiimin perustamista ,mutta hanketta rahoittaneet yhteistyökumppanit olivat huijareita ja nimen hyötyjiä joten Villeneuve pisti hankkeet kauden 1981 lopussa jäihin. Mahdollisuus oman tiimin perustamisesta ja siinä ajamisessa oli varmasti mielessä loppuun asti.

    Tuohon aikaan Villeneuve olisi ajanut kauden loppuun asti Ferrarilla ja kaudeksi 1983 luultavasti olisi mennyt McLarenille sillä sen verran vihainen hän oli Pironille. McLarenilla olisi ollut 1-2 kautta ja sen jälkeen olisi perustanut oman tallin ja luultavasti vielä ajanut ennen lopettamista Jackin tyyliin.

  25. #25
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Kausiprojekti on edennyt Monacoon saakka ja Detroitia valmistellaan. Lehdissä Monacon aikaan ihmeteltiin ja ylistettiin Keken ensimmäistä selviämistä Monacoon ja seuraavien päivien lehdissä oli YLE:n F1-tuottaja Seppo Kannaksen mielipiteitä toimittajille ja Zandvoortin ja Jaraman kisat olisivat olleet seuraavina lähetysvuorossa sillä Jalkapallon MM-kisat ja Tenniksen Wimbledon olivat tuolloin korkeammalla lähetyslistalla.

    Zandvoortin kisa olisi tullut suorana tai tarvittaessa 35 minuutin koosteena TV1:ssä ja Jarama koosteena tai suorana aikataulusta riippuen. Jaraman kisasta oli tuolloin jo liikkeellä huhuja jotka vahvistuivat myöhemmin todeksi eli kilpailua ei kyetty ajamaan lainkaan kaudella.

  26. #26
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Kisaprojekti on edennyt Detroitiin asti, mutta edelleen on paljon tehtävää ja nähtäväksi jää että miten edetään. Toisaalta on tullut paljon mielenkiintoista tietoa kisoista ja muutenkin Keken kauden kuvioista.

  27. #27
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Seuraava posti on off-topicia, mutta on varsin mielenkiintoista miten jotkut tiimit ovat yrittäneet lähteä kisoihin täysin erilaisilla taktiikoilla. Zandvoortin kisassa 1983 Williamsit yrittivät lähteä välitankkauksilla ja pehmeillä C-seoksilla mukaan kisaan. Arrowsit sen sijaan tankattiin täyteen ja laitettiin A-renkaat alle. Tarkoitus oli edetä muiden tiimien pysähtyessä mahdollisimman korkealle taulukossa.

  28. #28
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Virallisten harjoitusten kierrosmääriä kritisoitiin usein kausien 1982-1984 välillä F1:ss. Noina vuosina aika-ajon renkaat eivät kestäneet usein kuin 1-2 kierrosta ja niiden aikana radalla oli usein ruuhkaa mikä aiheutti harmaita hiuksia. Varsinaisesti tiimit eivät halunneet kieltää aika-ajon renkaita mutta ne halusivat niistä parempia ja pitkään kestäviä.

    Lisäksi turbotalleilla oli aika-ajon erikoismoottoreita jotka olivat pitkäkestoisempia ja tehokkaampia. Aika-ajon erikoismoottorit olivat rajattu kahteen per aika-ajo. Kisamoottoreita aika-ajossa sai käyttää vapaasti ja Ferrarilla aikoinaan kaudella 1983 olikin sellainen kausi jolloin jonkin kilpailun Virallisissa harjoituksissa koneet paukkuivat peräti 8 kertaa aika-ajon aikana.

    Kauden 1983 Zandvoortin alla Balestre ehdotti kaudesta 1985 yhden kierroksen aika-ajoa jossa kuljettajat menevät radalle yksi kerrallaan. Ehdotus hylättiin kuljettajien tahdosta sillä aika-ajon renkaat haluttiin kieltää sen takia. Balestre hylkäsi kostoksi kuljettajien ehdotuksen Amerikan Indy 500-ajon tyylisestä aika-ajosta jossa ajajalla olisi ollut 4 kierrosta aikaa tehdä nopein aika.

    Kierroksista yksi olisi ollut ajokierros ja kaksi kierrosta aikakierroksia. viimeinen kierros olisi ollut varikolle ajamisen kierros. Yhden kierroksen aika-ajo tuli sääntöihin kaudeksi 2003. Sen sijaan Indy 500:n aika-ajot jätettiin pois suunnitelmista.

  29. #29
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Detroitin kilpailussa edetään ja seuraavaksi onkin sitten kohtalokas Kanadan kilpailu. Kyseisen kilpailun TV-aikataulut menivät varsin sekaisin sillä jalkapallon MM-kisat sotkivat myös Kanadan tv:n lähetysajat ja kilpailua siirrettiin muutenkin niin paljon, että Kanadassa kilpailu aloitettiin neljän aikoihin iltapäivällä. Suomessa sunnuntaina oli keskiyöllä kilpailun startti.

  30. #30
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Zolderin 1982 kisassa Kekellä oli D-seokset alla mitkä aiheuttivat kilpailun häviämisen yhdessä jarrujen kulumisen kanssa. Laudalla olivat Michelinin Kevyen liitoksen renkaat ja Watsonilla olivat Michelinin Enduro-renkaat mitkä kestivät kisan loppuun saakka.

  31. #31
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Montreal on melkein valmis ja sitten seuraavana vuorossa onkin Zandvoort. Projekti etenee hyvin ja tällä vauhdilla pieni taukokin olisi paikallaan.

  32. #32
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Kuukauden tauon jälkeen voisi toikkia ruveta jatkamaan. Kausikooste etenee Zandvoortin kohdalla ja pian sen jälkeen vuorossa onkin Keken 100 pullon shampanjan kisa Brands Hatch. Kyseisesssä kisassa Keke otti paalupaikan.

    Projektia ovat hidastaneet nämä kausien 1998 ja 1999 f1-juttujen kirjoitukset ja muutkin kiireet. Muihin kiireisiin lukeutuu muun muassa Urheiluautojen MM-kisojen 1988 Kolmosen lähetysten tarkistus. Kausikooste on kuitenkin edistynyt tilanteeseen nähden hyvin.

  33. #33
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2009
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    179
    82 syksyllä, muistaakseni heti kauden jälkeen - tai ehkä ennen Vegasia? - oli maikkarilla Kyllösen toimittama kausikooste, jossa käytiin kisat läpi Keken kommentoidessa niitä karismaattiseen tyyliinsä Mäntyharjun mökin terassilta. Mielenkiintoista tarinaa. Pahus, kun vhs on kadoksissa.
    Viestiä on viimeksi muokannut keke-82; 26.06.2011 20:23. Syy: --

  34. #34
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Ettei vain olisi hakusessa Keke Rosberg Autourheilun Huippumies? Kyseinen dokumentti ainakin oli Matti Kyllösen, Crean ja MTV:n tuottama dokumentti Keijo Rosbergista.

    Toki MTV näytti myös oman pienen kausikoosteen Keken mestaruuskaudella. Tuo Autourheilun Huippumies tuli aikoinaan päivä Keken mestaruuden varmistumisen jälkeen TV2:lla heti RR-ajojen päätyttyä Hockenheimilla.

  35. #35
    Yleinen höntsäilijä Krikke's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2006
    Sijainti
    Selostuskopin katossa
    Viestit
    741
    Veikkaan että kyseessä taitaa sittenkin olla MTV:ssä näytetty CreaVideon dokumentti "Keke Rosberg - Maailmanmestari"? Siinä ainakin käytiin Keken haastattelussa miehen kesämökillä kautta aina Monzan kisaan asti, jonka jälkeen Monzasta ja Las Vegasista näytettiin Crean omia otoksia + Kyllösen haastattelu Las Vegasin kisan jälkeen (jossa Matti tuntuu olevan enemmän täpinöissä kuin Keke).

    Millainen tuo "Autourheilun huippumies" -dokumentti mahtaa olla? Olisiko kenties sama mikä on nähtävillä YLE:n elävässä arkistossa?

    Tosiaan mielenkiinnolla odotellaan CCMK:n läpikäyntiä kaudesta 1982...
    Viestiä on viimeksi muokannut Krikke; 29.06.2011 22:47.

  36. #36
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Autourheilun huippumiehellä oli mittaa noin 40 minuuttia ja siinä oli myös pieniä osuuksia moottoriurheilusta yleensäkin. Ja muuten Keke kävi kautta läpi ja Matti kyseli minkä ehti ohjelma-ajan puitteissa kysyä.

  37. #37
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Zandvoortin kisa on melkein valmis ja Brands Hatchin kisaa on aloiteltu tekemään. 100 pullon kisassa Rosberg otti paalupaikan ja kenties jos tilanne olisi silloin hymyillyt niin Keke olisi saattanut hyvällä onnella ottaa siellä ensimmäisen uran voittonsakin.

  38. #38
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Ei varsinaisesti liity Keken kauteen, mutta aikoinaan Jerezin kisassa 1986 Kekellä ja kaikilla Renaultin moottoreita käyttäneillä kuljettajilla oli käytössä B-renkaat. Kisan lopussa nähtiin huippua ajoa kun Mansell ja Senna ajoivat D-seoksilla ja eroa oli vain 14 tuhannesosaa.

  39. #39
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Monacossa 1986 Kekellä oli viikonlopun ajan käytössä poislukien Vapaat Harjoitukset ja Viralliset Harjoitukset (aika-ajot) C-renkaat. Alain Prostilla oli Vapaissa harjoituksissa Harjoitusrenkaat ja C-renkaat. Virallisissa Harjoituksissa Prost ajoi kolme kierrosta B-renkailla saaden huonoja kierroksia ja sitten aika-ajorenkailla hyviä tuloksia. Kisan startissa Prost otti alleen C-renkaat ja piti varikkokäynnin jälkeen C-renkaat.

  40. #40
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    9 489
    Kaudella 1982 Rion kisassa Kekellä oli melkoisen lähellä ulosajo kilpailun lopussa kun autoon iski Fittipaldin ajoilta tuttu tärinä. Fittipaldilla auton keventyessä kilpailun lopulla auto tärisi ja hyppi minne sattui ja Williamsilla oli alkukaudesta sama ongelma röykkyisillä radoilla.

    Keke menetti muun muassa juomavedet kun tärinän takia vedet roiskuivat silmille ja Keke oli ajaa ulos radalta. Keke olisi hyvällä tuurilla voinut voittaa kilpailun sillä Nelson Piquet oli ajaa ulos tärinän aiheuttaman heikon olon vuoksi ja viimeiset kaksi kierrosta Piquetillä oli tajunnan rajamailla taistelua.

    Piquet kärsi kuumuuden aiheuttamasta nestehukasta ja jousituksen hakkaamisesta. Kekellä taas oli kypärän kiinnikkeen löystymisestä aiheutunut heiluminen ongelmana ja ratin aiheuttama tärinä ja vaihteenvaihto sormille aiheuttama kuluminen.

    Kisan lopussa nähtiin hämmästys sillä Kekeä ei kuumuus haitannut. Kuumien maiden mies Piquet oli aivan loppu ja hän pyörtyi ennen palkintokoroketta 2 kertaa kisan jälkeen ja palkinoillakin kerran ennen kuin lopulta Piquet sai nostetuksi pokaalin pystyyn. Muutamille muille kuljettajille röykytys aiheutti pahoinvoinnin ja Mansellille jalkoihin mustelmia.

Tämän ketjun tagit

Viestien lähettämisen luvat

  • Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - sivuinfo - email