F1Forum.fi
 
-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet
 
Sivu 1 / 18 1234567891011 ... ViimeisinViimeisin
Tulokset 1-40/684

Ketju: Turva-autot F1:ssä

  1. #1
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091

    Turva-autot F1:ssä

    Ja kuten otsikko kuuluttaa niin tässä toikissa olisi tarkoitus keskustella turva-autoista F1:ssä ja niiden historiasta. Myös niiden siviilimalleista voi keskustella toivottavasti kohtuuden rajoissa.

    Vuosien saatossa F1:ssä on ollut monta erilaista turva-automallia vaikka kaudesta 1997 eteenpäin on turva-autojen valmistaja ollut Mercedes-Benz. Ennen sitä oli Renaultia, Hondaa, Lamborghinia ja vaikka mitä. Näistä tosin kaksi ensin mainittua olivat virallisia omana aikanaan.

    Erityisesti toikissa yritetään tuoda tietoa vanhoista ennen kautta 1996-1997 edeltäneistä turva-autoista. Toikissa tulee esiin myös 80-luvun ja vanhempien aikojen ns. Turva-autoja eli Course Careja ajan mittaan. Tämän kertainen malli koskee kauden 1993 Brasilian turva-autoa Fiat Tempraa.

    Fiat Tempra oli 16-venttiilinen 2,0 litrainen ja 127 hevosvoimaa sisältänyt vauhtipeli joka ei kuitenkaan ihan sopinut F1:siin. Kausilla 1992-1993 myös Imolassa oli käytössä Tempra jota ei kuitenkaan käytetty. Tempra sai kunnian toimia ensimmäisenä kilpailukäytössä käytettynä turva-autona sitten kauden 1973 Kanadan.

    Harjoituksissa kaudella 1992 Magny-Coursissa ja Silverstonessa oli käytetty Ford Escortin RS Cosworthia turva-autona virallisen Renault Lagunan kanssa. Unkarissa 1992 Tatran kuski ei koskaan lähtenyt radalle turva-auton määräyksestä huolimatta. Tempra lähetettiin lopulta 1993 Brasiliassa sateen aiheuttamien kolarien takia ja se myös poimi kisan lopussa kisan suuren sankarin Ayrton Sennan kyytiin.

    Tuossa ohessa kuva vuoden 93 Fiat Temprasta ja Sennasta sen kyydissä:

    http://imageshack.us/photo/my-images...rtonsenna.png/

  2. #2
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Ja nyt sitten vähän harvinaisempaa turva-autoa kehiin.

    Ford Escortin XR3 oli Brasiliassa luotettava turva-auto vuosien 1983-1986 ja 1988-1989 kilpailuissa. Se oli myös Ayrton Sennan ensimmäisen grand prixin turva-autona kauden 1984 kisassa josta oheinen kuva tulee olemaan. Automalli oli käytännössä hot hatcback-malli Mk III:sta ja sen teholukema ei ollut suuri pienen moottorin takia.

    Se korvasi kauden 1982 Rion turva-automallin eli Ferrarin 308 GT4:n. Fordia ajoi sen ensimmäisessä kilpailussa kauden 1983 ainakin osittain virallinen turva-auton kuljettaja Jacky Ickx joka pääsi ajamaan myös Monacossa Lamborghinilla.

    Kauden 1987 Riossa sen korvasi vuoden ajan Mersun sen vuoden AMG-malli ja kauden 1986 kilpailussa käytettiin myös Chevrolet Chevetteä.

    Interlagosissa 1990-1991 käytettiinkin jo sitten turva-autona Hondan ohella Chevrolet Kadettia joka oli Brasilian markinnoille leimattu Opel Kadett.

    Tuossa harvinainen kuva turva-autosta ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...rioturvaa.png/

  3. #3
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kaudella 1983 Monacossa Keke Rosberg otti hienon taktisen voiton vaihtelevan kelin radalla. Turva-auto kuului myös Monacon kilpailun kuvioon. Monacossa oltiin nähty siihen asti enimmäkseen Lamborghini Countachia vaikka välissä oltiin nähty Aston Martinia.

    Kauden 1979 kisan jälkeen mietittiin kauden 1980 kisan turva-autoksi kaameaa kauden 1979 kisan Aston Martin Lagondaa ja Opel Ascona 400:ta turva-autoina. Lopulta päädyttiin kuitenkin Lamborghinin super-autoon eli Countachiin.

    Vuodesta 1980 eteenpäin oltiin nähty joko punainen tai valkoinen Lamborghini Countach. Kaudella 1982 Lamborghinissä oli myös 40-vuotisjuhlakilpailun tunnusmerkki. Kauden 1981 Lamborghini oli myös valkea ja kauden 1980 Lamborghini oli väriltään hieman tummanruskean punainen.

    Punaisen Countachin ohella oli myös Lamborghini Jalpa varalta mukaan mikäli Countach kolaroisi tai ei toimisi. Lamborghini Countach oli erittäin hieno kuuluisuuksien auto. Sitä kuljetti kauden 1983 Monacossa Jacky Ickx ja auto näkyi jonkin aikaa ennen kilpailun starttia jopa tv-kuvissa.

    Tässä kuitenkin linkki ja kuva:

    http://imageshack.us/photo/my-images...naco83jack.png

  4. #4
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kaudella 1993 Englannissa nähtiin toista kertaa virallisesti kisatilanteessa turva-auto radalla. Tuolloin automallina toimi Ford Escort. Ennen kuvaa ja linkkiä kaudella 1995 turva-autona Silverstonessa toimi Renault Clion Maxi ja sitä ohjasi kauden 1995 Monacon turva-auton kuljettaja Jean Ragnotti.

    Ragnotti ei päässyt ajamaan Magny-Coursin kisassa turva-autoa vaan sitä ajoi Eric Bernard ja Unkarissa ajoi joku epäonninen kuljettaja Tatralla suoraan Taki Inouen päälle.

    Alunperin Ragnottin piti ajaa Renaultilla Unkarissa, mutta järjestäjät vakuuttivat Bernien ja Tatra sai toimia autona. Rellu jäi vain varalta odottamaan. Ragnotti ajoi myös Inouen päälle Monacossa 1995. Tuolloin Renault Cliolla.

    Tuossa kuitenkin kuva ja linkki kauden 1993 Silverstonen turva-autosta:

    http://img41.imageshack.us/img41/262...2121h27m37.jpg

  5. #5
    Banned
    Liittynyt
    Jan 2010
    Sijainti
    Tiimarin tasavalta
    Viestit
    6 719
    Lainaa Alunperin kirjoittanut CCMK Tarkastele viestiä
    Kaudella 1983 Monacossa Keke Rosberg otti hienon taktisen voiton vaihtelevan kelin radalla. Turva-auto kuului myös Monacon kilpailun kuvioon. Monacossa oltiin nähty siihen asti enimmäkseen Lamborghini Countachia vaikka välissä oltiin nähty Aston Martinia.

    Kauden 1979 kisan jälkeen mietittiin kauden 1980 kisan turva-autoksi kaameaa kauden 1979 kisan Aston Martin Lagondaa ja Opel Ascona 400:ta turva-autoina. Lopulta päädyttiin kuitenkin Lamborghinin super-autoon eli Countachiin.

    Vuodesta 1980 eteenpäin oltiin nähty joko punainen tai valkoinen Lamborghini Countach. Kaudella 1982 Lamborghinissä oli myös 40-vuotisjuhlakilpailun tunnusmerkki. Kauden 1981 Lamborghini oli myös valkea ja kauden 1980 Lamborghini oli väriltään hieman tummanruskean punainen.

    Punaisen Countachin ohella oli myös Lamborghini Jalpa varalta mukaan mikäli Countach kolaroisi tai ei toimisi. Lamborghini Countach oli erittäin hieno kuuluisuuksien auto. Sitä kuljetti kauden 1983 Monacossa Jacky Ickx ja auto näkyi jonkin aikaa ennen kilpailun starttia jopa tv-kuvissa.

    Tässä kuitenkin linkki ja kuva:

    http://imageshack.us/photo/my-images...naco83jack.png
    Tuo onkin sen verran erikoinen turva-auto, että katsotaanpa siitä toinenkin kuva:
    Viestiä on viimeksi muokannut Jellinek; 01.01.2012 23:51.

  6. #6
    Registered User
    Liittynyt
    Aug 2011
    Viestit
    214
    Jos nyt väärin muistan, niin eikös Imolassa '94 turva-autona ollu Opel Vectra?
    Jahka noin on, niin pakko lesota, että oon sit "ajanu" turva-autolla kun kortin sain D. Sori ot

  7. #7
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Ihan oikein muistat. Imolassa 1994 oli käytössä Opel Vectra ja sitä ajoi Max Angelelli. Järjestäjät eivät halunneet käyttää FIA:n suosittelemaa Renaultia jostakin ihmeen syystä ja Opelissa kuluivat jarrut jo kahden kierroksen jälkeen ja se johti todella reiluun hidasteluun.

    Monet uskovat vieläkin, että turva-auton hitaus aiheutti renkaiden viilenemisen Sennan autossa ja sitä kautta ulosajon.

  8. #8
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kauden 1982 Riossa käytettiin Ferraria turva-autona mikä oli omana aikanaan harvinaisuus. Vain kerran aiemmin turva-autona käytettiin Ferraria ennen säännön tuloa virallisemmaksi kauden 1978 Watkins Glenissa. Automallina Riossa toimi Ferrari 308 GT4.

    Tässä kuva turva-autosta ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...rari308gt.png/

  9. #9
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Zandvoortissa 1978 toimi turva-autona tai tuohon aikaa järjestysauton nimellä ennen Monzan ikävää kolaria Ferrarin 512BB eli Berlinetta Boxer. Auto oli viiden litran 180 asteen kulmamoottorilla varustettu 360 hevosvoiman vauhtipeli. Moottori oli tietysti V12 vaikka moottori ei aito boxer ollutkaan. Kulutus oli 16,3 litraa satasella.

    Se oli myös ensimmäinen turva-auto Ferrari vaikka myöhemmin nähtiin Ferrari Mondialia jota Reutemannkin pääsi ajelemaan Zandvoortissa 1985 ja Monzassa 1986 oli myös Mondialia turva-autona.

    Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...t20ferrar.png/
    Viestiä on viimeksi muokannut CCMK; 01.01.2012 23:37.

  10. #10
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kanadan Montrealissa Turva-auton edeltäjän Course Carin toinen malli esiteltiin kun katastrofaalisen Watkins Glenin jälkeen esiteltiin kanadalaisille Chevrolet Corvette. Corvette erilaisine malleineen on ollut edustettuna myöhemminkin.

    Viimeisen kerran se oli käytössä Kanadan kisassa 1997 Mersun apuna ja olisi ollut virallinen turva-auto ilman FIA:n määräystä Mersujen käytöstä kilpailussa kaudella 1997.

    Tuossa kuitenkin kauden 1978 Kanadan gp:n turva-auton kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...20montrea.png/

  11. #11
    Banned
    Liittynyt
    Jan 2010
    Sijainti
    Tiimarin tasavalta
    Viestit
    6 719
    Myös Porsche 914 ollut Safety Carina:

  12. #12
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kisa on Mosport 1973 ja ajajana on Eppie Wietzes ja kakkosajajana ja FOCA:n edustajana kyydissä oli tuossa kisassa Peter Macintosh. Porsche oli oikeastaan tuon Kanadan kokeilun jälkeen sarjan epävirallinen turva-auto vuosina 1974-1976 vaikka joitakin muitakin malleja nähtiin niin suurelta osin Porsche eri malleineen oli hallitseva turva-auto.

    Turva-autoa nähtiin myös harjoitusten osalta ainakin Itävallassa ja Zandvoortissa turva-auto lähetettiin radalle juuri ennen punaista lippua kun tieto kuolonkolarista oli saatu kisavirkailijoille.

    Koko turva-auton idea periaatteessa f1:n kohdalla kypsyi kauden 1973 Silverstonen kolarien ja punaisen lipun myötä sillä järjestäjät eivät halunneet keskeyttää kilpailuja liikaa. Turva-auto keksintönä ja ideana on ollut käytössä jo Indy 500:n alkuhämäristä lähtien.

  13. #13
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Tuosta Porsche 914:sta irtosi 110 hevosvoimaa ja oli eri evoluutiomalleineen käytössä myöhemminkin. Porsche 928 oli käytössä kauden 1987 Belgian grand prixissa turva-autona.

  14. #14
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2006
    Viestit
    688
    Onkos tuohon nimen muuttumiseen Pace car -> safety car jotain tiettyä syytä? Suomeksi kai aina ollut turva-auto?

  15. #15
    Registered User
    Liittynyt
    Aug 2011
    Viestit
    214
    Lainaa Alunperin kirjoittanut CCMK Tarkastele viestiä
    Ihan oikein muistat. Imolassa 1994 oli käytössä Opel Vectra ja sitä ajoi Max Angelelli. Järjestäjät eivät halunneet käyttää FIA:n suosittelemaa Renaultia jostakin ihmeen syystä ja Opelissa kuluivat jarrut jo kahden kierroksen jälkeen ja se johti todella reiluun hidasteluun.

    Monet uskovat vieläkin, että turva-auton hitaus aiheutti renkaiden viilenemisen Sennan autossa ja sitä kautta ulosajon.
    Jostaki syystä mä en nyt tunne itteeni kovinkaa ylpeeks tästä mun "turva-auto" kokeilusta. Maantieajossa ja kylähurussa vähän reippaamalla vauhdilla tohon jarruongelmaan en kyllä törmänny... Lieneekö ollut jokin yksilövika? Sinäänsä aika hemmetin ironista, että pojankloppi joka pitää Sennaa sitä ikuisena ykkösenä ajo ekat 10000km automallilla joka oli kenties osasyynä idolinsa kuolemaan...

    Hiljaseks vetää meinaan...

  16. #16
    Oman elämänsä Sutil Fagerholm's Avatar
    Liittynyt
    Dec 2004
    Sijainti
    Semminki
    Viestit
    39 243
    Lainaa Alunperin kirjoittanut European_Minardi Tarkastele viestiä
    Jostaki syystä mä en nyt tunne itteeni kovinkaa ylpeeks tästä mun "turva-auto" kokeilusta. Maantieajossa ja kylähurussa vähän reippaamalla vauhdilla tohon jarruongelmaan en kyllä törmänny... Lieneekö ollut jokin yksilövika? Sinäänsä aika hemmetin ironista, että pojankloppi joka pitää Sennaa sitä ikuisena ykkösenä ajo ekat 10000km automallilla joka oli kenties osasyynä idolinsa kuolemaan...

    Hiljaseks vetää meinaan...
    Sä nyt ihan oikeesti pähkäilet miten jarrut voi antautua kun vedetään limitillä ympäri F1-rataa kun eivät antautuneet sulla maantieajossa sen paremmin kuin kylärallissakaan?

    Tsemppiä ja jaksamista!
    Antaisivat minulle kilpailukykyisen Ferrarin t:nimimerkki Jjusban

  17. #17
    Old Fart KL-petteri's Avatar
    Liittynyt
    May 2008
    Sijainti
    On the Road
    Viestit
    1 350
    Lainaa Alunperin kirjoittanut CCMK Tarkastele viestiä

    Monet uskovat vieläkin, että turva-auton hitaus aiheutti renkaiden viilenemisen Sennan autossa ja sitä kautta ulosajon.
    Reilusti OHI Toikin. Mielestäni ihan järkeenkäyvä teoria (kun lukee koko raportin tapahtuneesta).

    Eikä siitä sen enempää. P.S. Mielenkiintoinen toikki.
    Ei sitä pienenä tienny kuinka isona on kivaa!

  18. #18
    Enormous Member
    Liittynyt
    May 2000
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    1 016
    Lainaa Alunperin kirjoittanut ÖÖ. Tarkastele viestiä
    Onkos tuohon nimen muuttumiseen Pace car -> safety car jotain tiettyä syytä? Suomeksi kai aina ollut turva-auto?
    Käsittääkseni pace carit on Jenkeissä ja safety carit Euroopassa. Aikanaan kun safety caria ei formuloissa käytetty kovin aktiivisesti, auton radalle ilmestyessä selostajat usein puhui jenkkikisoista tutusta pace carista vaikka silloinkin auto kai virallisesti oli safety car.
    ...which was nice.

    electronica|rock

  19. #19
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Niin oli. Tuossa kuitenkin seuraava kuva Detroitin 1985 turva-autosta jota ajoi kauden 1985 epävirallinen turva-auton ajaja Carlos Reutemann. Autona toimi kilpailussa Mercury Capri.

    Tuossa kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...urycapri2.png/

  20. #20
    Banned
    Liittynyt
    Jan 2010
    Sijainti
    Tiimarin tasavalta
    Viestit
    6 719
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Mr Cale Tarkastele viestiä
    Käsittääkseni pace carit on Jenkeissä ja safety carit Euroopassa. Aikanaan kun safety caria ei formuloissa käytetty kovin aktiivisesti, auton radalle ilmestyessä selostajat usein puhui jenkkikisoista tutusta pace carista vaikka silloinkin auto kai virallisesti oli safety car.
    Mitenköhän tuo PACE CAR sitten pitäisi suomentaa - ASKEL/TAHTI-AUTO?

  21. #21
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kauden 1981 Dijonissa käytettiin Course Carina Renault R17 Gordinia. Sen 110 hevosvoiman kone ei ollut kovin tehokas ja mallin ollessa turva-autona Renault oli rakentamassa F1:n turva-autoksi Renault Fuegoa.

    Tuossa kuitenkin kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...7g20dijon.png/

  22. #22
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kaudella 1995 Estorilissa oli FIA:n Renaultin lisäksi järjestäjillä turva-autona Ford Galaxy jota oli viimeksi turva-autona käytetty viimeisessä Detroitin grand prixissa kaudella 1988 ja Audi 100 joka sai kunnian olla tv-kuvissa punaisen lipun aikaan.

    Kaudella 1996 Estoril oli melkein kokonaan Renaultin leikkikenttää kun malleina olivat Laguna, Megane ja Spyder. Espace löytyi myös ja sitten oli vielä Gavinin Mercedes C36 valmiina toimintaan.

    Tuossa kauden 1995 Estorilin turva-autona olleen Audin kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...0audi2010.png/

  23. #23
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Renault Fuego oli turva-autona kauden 1983 Detroitissa. Detroitissa ranskalainen turva-auto tavallisten Fordien ja muiden asemasta oli lievästi sanottuna hämmästys. Myös muu kuin amerikkalainen turva-auton kuljettaja oli erikoisuus.

    Kaudella 1985 argentiinalainen Reutemann ajoi vielä sitten tuolloin kuitenkin jo amerikkalaisessa autossa. Kaudella 1982 ensimmäisessä kisassa Detroitissa surkean radion kanssa sekoilu aiheutti Ford Mustangin vaihtamisen Renault Fuegoon.

    Kaudella 1984 palattiinkin Ford Mustangin SVO:n pariin. Kaudella 1983 Fuegoa ajoi Jacky Ickx sen vuoden epävirallisen turva-auton ajajan tittelinä. Yksi syy oli myös Derek Ongaron vaatimus siihen, että turva-autoja täytyy saada ajamaan ammattikuljettaja ja tarvittaessa mielellään entinen f1-kuljettaja.

    Tuossa kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...gopacecar.png/

  24. #24
    Senior Member Rentta's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2010
    Sijainti
    Täällähä mä
    Viestit
    6 409
    Lainaa Alunperin kirjoittanut CCMK Tarkastele viestiä
    Moottori oli tietysti V12 vaikka moottori ei aito boxer ollutkaan. .
    Osaako joku selittää mitä tämä lause tarkoittaa ?

  25. #25
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kone ei ollut aito boxer sen moottorin kulmaluvun takia vaan se oli flat-12. Siinä moottorin kampiakseli on erilainen.

  26. #26
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Laitetaan kuvaa vuoden 1981 Monzan turva-autosta eli Lancia Betasta. Kyseiseen kilpailuun tuotiin 120 hevosvoimaa tuottanut vauhtipeli joka oli suora jatke Fulviasta vaikka toki Betaa oli aiemminkin tuotettu.

    Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...ie2020joh.png/

  27. #27
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Itävallan kisoissa turva-autona usein tuli tutuksi vain saksalaisvalmisteiset turva-autot ja harvoin käytettiin muita merkkejä vaikka poikkeuksiakin oli. Kaudella 1982 turva-autona käytettiin Itävallassa Fiat Ritmoa.

    Siitä tehoja irtosi 125 hevosvoimaa ja se oli parempi kuin kilpailuun aiemmin tuotu saman valmistajan vanhempi malli Abarth. Turva-auto tuotiin radan sivuun kun Patrese ajoi yhdessä vaiheessa ulos radalta.

    Tässä kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...2020patre.png/

  28. #28
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Monacossa 1981 oli käytössä Lamborghini Countach tosin valkoisena.

    Tässä kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...20monaco2.png/

  29. #29
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kaudella 1980 Monacossa oli tummanpunainen Lamborghini Countach käytössä. Sen lisäksi varalta oli edellisvuoden Aston Martin Lagonda ja Opel Ascona 400.

    Tässä kuitenkin kuva Countachista ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images/440/countach.png/

  30. #30
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Montrealissa 1995 oli käytössä turva-autona Lamborghini VT Diablo. Siitä irtosi 485 hevosvoimaa ja se oli viimeinen Lamborghini f1:sten turva-autona.

    Se toimi kisassa jonka voitti Jean Alesi ja se kuvasti äärimmäistä nopeutta ja se hävisi silti Mercedekselle kilpailun sarjan yleisestä turva-autosta kaudelle 1997.

    Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...blomolson.png/

  31. #31
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Argentiinan 1995 ja 1996 kisoissa turva-autona toimi Renault Clio Williams. Varikolla oli myös valmiudessa Laguna, Megane ja jopa ikivanha järjestäjien jo 70-luvulla radalle tuotettu Gordini.

    Radalla näistä kunnian sai olla molempina vuosina Clio. Cliosta irtosi 2 litran koneen kautta 150-165 hevosvoimaa. Kaudella 1997 se oli myös turva-auton avustajana ja ilman Mersun sääntöä olisi ollut turva-autona Buenos Airesissa.

    Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...lliams20f.png/

  32. #32
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kaudella 1995 Monacossa Renault Clio oli tuttuun tapaan turva-autona. Ikävä kyllä kuskina toimi Jean Ragnotti ja hän kolaroi Taki Inouen kanssa. Inoue selvisi vain pikkuvammoin todella ikävästä tilanteesta. Ragnotti ajoi myöhemmin kaudella myös Silverstonessa ja silloin Clio Maxilla. Magny-Coursissa hänen paikallaan ajoi Eric Bernard turva-autoa. Unkarin kisaankaan Ragnotti ei päässyt vaikka tuskin olisi toistamiseen ajanut Inouen päälle.

    Tuossa kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...onaco1995.png/

  33. #33
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kaudella 1995 Taki Inouella oli myös toinenkin osuma turva-auton kanssa. Unkarissa paikallisen Tatran kuski osui Inoueen juuri keskeytyksen jälkeen.

    Tatraa oli radalla käytetty kausilla 1986-1995, mutta Inouen onnettomuuden jälkeen Tatra jäi vain ratavalvontaan kun taas turva-autona toimi kausien 1996 ja 1997 kisoissa Mercedes-Benz.

    Tässä kuitenkin kuva ja linkki Tatra 623:n ja Inouen tilanteesta:

    http://imageshack.us/photo/my-images...95hongrie.png/

  34. #34
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kauden 1993 Monacossa turva-autona toimi kahden välivuoden jälkeen Renaultin turva-auto. Tällä kertaa kunnian sai Renault Safrane Biturbo. Siitä irtosi 258 hevosvoimaa ja se oli sarjan siihen asti kalleimpia yksittäisiä turva-autoja F1:ssä. Safrane oli Renaultin virallisen ajan eli vuosien 1992-1995 ajan usein vara-autona.

  35. #35
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Siinä on vielä kuva ja linkki Monacon Safranesta:

    http://imageshack.us/photo/my-images...omonacogp.png/

  36. #36
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kaudella 1984 Monacossa Lamborghinin lisäksi radalla oli myös Ferrari Mondial. Dijonissa 1984 oli myös Mondial ja Monacon sateessa pääautona radalla toimi Mondial. Mondial kehitti 240 hevosvoimaa ja sen venttiilirakenne oli otettu F1-auton suunnitelmista.

    Tässä kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...0monaco84.png/

  37. #37
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 091
    Kaudella 1997 Montrealissa olisi toiminut turva-autona ilman Mersua Pontiac.

    Tuossa kuva ja linkki:

    http://imageshack.us/photo/my-images...anada1997.png/

  38. #38
    Senior Member
    Liittynyt
    Nov 2003
    Sijainti
    Tois pual jokkee
    Viestit
    3 746
    Lainaa Alunperin kirjoittanut CCMK
    Moottori oli tietysti V12 vaikka moottori ei aito boxer ollutkaan.
    Mä oon aina luullut, että jos on sylinterit vee-tyylissä niin se jotensakin poissulkee mahdollisuuden boxeriin.

    Ja rakentavana palautteena: se on hienoa kun on asiaa, mutta pliis vähän enemmän tekstiä yhteen viestiin. Nyt on aika vaikealukuista.
    "The differentiators in motorsport should be driving talent and engineering talent – not money." -Pat Symonds

  39. #39
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 2003
    Viestit
    903
    Pakko kysyä CCMK, että saakko suurtaki tyydytystä laittamalla jokanen kappale 10min välein peräkkäisiin viesteihin? Ylläpito voi varmaan lyödä sulle sen 100k viestiä mittariin, niin voit lopettaa hyvillä mielin.
    FM: "Not stupid mistakes... stupid lap."

  40. #40
    Senior Member Sue_me's Avatar
    Liittynyt
    Aug 2005
    Viestit
    27 848
    Kiinnostavia juttujahan nuo ovat, mutta yhteen viestiin voisi tosiaan pakata enemmän asiaa. Nyt menee enemmän viestispämmäämiseksi.

Tämän ketjun tagit

Viestien lähettämisen luvat

  • Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö