F1Forum.fi
 
-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet
 
Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Tulokset 1-40/135

Ketju: F1 ja loukkaantumiset

  1. #1
    Hitain hämäläinen
    Liittynyt
    Feb 2004
    Viestit
    2 449

    F1 ja loukkaantumiset

    Loukkaantumiset ovat vakava mutta vältelty aihe F1:ssä. Tabu-luonteensa takia keskustelua Formula 1:sten loukkaantumisriskeistä ei juuri käydä muulloin kuin tällaisen onnettomuuden tapahtuessa.

    Monissa fyysisissä kontaktilajeissa loukkaantumiset ovat arkipäivää. Jääkiekossa, jalkapallossa, salibandyssä, alppihiihdossa, moottoripyöräilyssä urheilijoiden vammat "kuuluvat" lajiin. On epätodennäköistä, että urheilija välttyy uransa aikana loukkaantumisilta.

    Mainittuihin lajeihin verrattuna Formula 1:ssä loukkaantumiset ovat erittäin harvinaisia. Niihin suhtaudutaan myös täysin eri tavalla. Yleensä kuljettajan loukkaantuminen tuo jonkinlaisia muutoksia sarjan sääntöihin, ratoihin tai autoihin. Kaukana ovat ne ajat, jolloin vammat "kuuluivat" lajiin.

    Tällainen asenne on hyvä, sillä siinä missä jääkiekossa loukkaantumisriski on suuri ja kuolemariski lähes nolla, F1:ssä raja loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden välillä on pieni. Vaikka loukkaantumiset ovat harvinaisia, voi onnettomuus helposti johtaa loukkaantumisen sijaan kuolemaan.


    Onko F1 nykyään vaarallinen laji? Vai jo liian turvallinen? Missä menee turvallisuuden raja? Pitääkö kaikki mahdollinen tehdä loukkaantumisten välttämiseksi, vai onko jokin määrä hyväksyttävää? Miten loukkaantumiset ja turvallisuusmuutokset vaikuttavat lajiin?

    -----------------------------------



    Toinen syy aiheen avaukselle on kerätä kattavaa tilastoa sarjan loukkaantumisista. Vastaavaa tilastoa en ainakaan itse löytänyt Internetin kätköistä. Palstan F1-asiantuntijoilta kaipaan apuja listan täydennykseen.

    Pelkkä lääkärintarkastukseen joutuminen, paikan kipeytyminen (Alonso Abu Dhabissa), kolauttaminen (Bianchi Suzukassa), nirhauma tai Nigel Manselina olemista ei lasketa vielä loukkaantumiseksi.

    Listalla ovat siis vain vammat, lääkäriä vaatineet oireet tai ajamisen väliin jättävät loukkaantumiset kisakuskeilla. Testionnettomuudetkin lasketaan.

    2016:
    • Fernando Alonso (McLaren), Melbourne, 20. maaliskuuta. Osuminen Esteban Gutierreziin 3. mutkassa, minkä seurauksena kimpoaminen seinään ja ylösalaisin kääntyminen hiekalla (Murtunut kylkiluu ja ilmakeuhko, seuraava kisa Bahrainissa jäi väliin)
      http://www.suomif1.com/2016/03/alons...si-silti-ajaa/

    2015:
    • Fernando Alonso (McLaren), Barcelona, 22. helmikuuta. Ajautuminen leveäksi astronurmelle 3. mutkassa ja tuulenpuuskan takia auton kontrollin menetys, minkä seurauksena törmäys sisäkaarteen betoniseinään 150 km/h nopeudella (Aivotärähdys, 3 yötä sairaalassa)
      http://www.autosport.com/news/report.php/id/117789

    2014:
    • Jules Bianchi (Marussia), Suzuka, 5. lokakuuta, kierros 43. Ajautuminen vesiliirtoon Dunlop-kaarteessa ja törmäys vasen etukulma edellä peruuttavaan siirtotraktoriin (Vakavan päävamman aiheuttama tajuttomuus, hematooma ja diffuusi aksonivaurio. Kuoli vammoihinsa 17.7.2015)

    • Kimi Räikkönen, Silverstone, 6. heinäkuuta, kierros 1, ajautuminen asvalttiturva-aluelle Wellington-suoralla, josta auto palatessaan radalle koukkasi nurmialuetta, minkä seurauksena auto ajautui viereiseen kaiteeseen ja törmäyksen voimasta kimposi radan yli osuen Felipe Massan vasempaan takakulmaan (ruhjeita jalkoihin; seuraavan viikon testit Silverstonessa jäi välistä)

    2013: -
    2012: -
    2011:
    • Sergio Perez, Monaco, törmäys tecpro-valliin (aivotärähdys, loukkasi jalkansa)

    2010:
    • Mark Webber, Red Bull, 27. kesäkuuta, Valencia, 9 kierros, mutkaa 13 edeltävä suora, törmäys hitaamman Heikki Kovalaisen Lotuksen perään ja voltti takaperin ja liukuminen oikein päin turva-alueen kautta rengasvalliin (aivotärähdys).

    2009:
    • Felipe Massa, Unkari, jousi osui visiiriin (aivotärähdys ja kallonmurtuma)
    • Timo Glock, Suzuka, törmäys rengasvalliin (loukkasi jalkansa ja selkänsä)

    2008:
    • Heikki Kovalainen, Barcelona, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)

    2007:
    • Robert Kubica, Kanada, törmäys betoniseinään (aivotärähdys, nyrjähtänyt nilkka)

    2006: -
    2005:
    • Kimi Räikkönen, McLaren, 15. helmikuuta, Barcelona, mutka 11, renkaan vanne petti ja auto meni valliin (satutti peukalon ja mustelmia, 16. päivän testit jäi välistä)
    • Ralf Schumacher, Indianapolis, ajoi kaiteeseen harjoituksessa renkaan puhjettua (aivotärähdys, ei voinut startata kisaan)
    • Nick Heidfeld, Monza, ajoi 26.9. testeissä Lesmo-mutkassa ulos (aivotärähdys ja päänsärkyä, Italian ja Belgian kilpailut jäi väliin)

    2004:
    • Ralf Schumacher, Indianapolis, törmäys betoniseinään (aivotärähdys, 2 murtumaa selkärangassa)

    2003:
    • Jenson Button, Monaco, törmäys kaiteeseen (aivotärähdys, jalka ruhjeilla)
    • Ralf Schumacher, Monza (aivotärähdys testeissä)
    • Ralph Firman, Unkari, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys, murtunut kantapää)

    2002:
    • Giancarlo Fisichella, Magny-Cours, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)
    • Takuma Sato, Itävalta, törmäys toiseen autoon (aivotärähdys ja vasen jalka mustelmilla)

    2001:
    • Mika Häkkinen, Australia, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)
    • Kimi Räikkönen, Magny-Cours (loukkasi selkänsä testeissä)
    • Heinz-Harald Frenzen, Jordan-Honda, 8. kesäkuuta n. klo 14, Montreal, törmäys kaiteeseen perjantain FP2:ssa, ajovirhe, aurinkoa ja 21°C (aivotärähdys, päänsärkyä ja huimausta, toinen raju kolari heti Monacon jälkeen)
    • Luciano Burti, Spa, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys ja mustelmia kasvoihin)

    2000:
    • Ricardo Zonta, Bar-Honda, 13. huhtikuuta, Silverstone, Stowe-mutka, jousitus petti ja auto pyöri hiekalla ja lensi yli aidan (haava sormeen kömpiessä ulos autosta)
    • Ralf Schumacher, Monaco, törmäys kaiteeseen (haava jalkaan)

    1999:
    • Luca Badoer, 28. maaliskuuta, Fiorano, 49. kierros, ajoi rengasvalliin testeissä sähköisen ohjausjärjestelmän hajottua (mursi oikean kätensä)
    • Ricardo Zonta, Bar-Supertec, 10. huhtikuuta, 5. mutka, lauantaiaamun FP4 30 minuuttia ennen session loppua, oikea etummainen jousitus petti ja ulosajo metallikaiteeseen 240km/h (jalka murtui, viiltoja jalkaan ja jälkiä niskassa)
    • Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Mugen-Honda, 13. kesäkuuta, Montreal, kierros 65, mutka 3, jarruvika ja ulosajo renkaisiin (murtumia polvissa, lievä aivotärähdys ja mustelmia jalkoihin ja olkapäihin)
    • Michael Schumacher, Ferrari, 11. heinäkuuta, Silverstone, kierros 1, Stowe, jarruvika ja ulosajo (katkaisi jalkansa ja sairaslomalla Maleasian GP:hen asti)

    1993:
    • Alain Prost, Estoril, testionnettomuus (aivotärähdys)
    • Riccardo Patrese, Imola, testionnettomuus (pahoja mustelmia, vääntynyt ranne ja lievä kallon hiusmurtuma sekä aivotärähdys)

    1992:
    • Jean Alesi, Magny-Cours, testionnettomuus (aivotärähdys, hiusmurtuma niskassa)

    1990:
    • Alex Caffi, Portugali, kolari kilpailussa (nilkka ja sääri, estivät Jerezin testeihin osallistumisen)

    1984:
    • Piercarlo Ghinzani, Kyalamai (lieviä niskaan, käsiin ja kasvoihin kohdistuneita palovammoja, päänsärkyä ja mustelmia kehoon)
    • Patcik Tambay, Monaco, oli mukana lähtökolarissa (mursi jalkansa)
    • Elio de Angelis, ennen Monzan kisaa ajettu testit (välilevytulehdus)

    1982:
    • Didier Pironi, Hockenheim (jalkavammoja)
    • Marc Surer, Kyalami (katkaisi jalkansa testeissä)
    • Jean-Pierre Jarier, kyalami (mursi kylkiluunsa testeissä)

    1980:
    • Clay Regazzoni, Long Beach, osui sementtiseinään (halvaantui)

    1979:
    • Nelson Piquet, Argenttiina (mursi molemmat jalkansa)

    Lista päivitetty 17.12.13
    Viestiä on viimeksi muokannut Hakkis; 01.04.2016 00:22.

  2. #2
    Banned
    Liittynyt
    Jun 2007
    Viestit
    2 963
    Unohdit:

    1999
    • Luca Badoer, Nürburgring (suonenveto)

  3. #3
    Registered User
    Liittynyt
    Feb 2005
    Sijainti
    Curva Variante Alta
    Viestit
    181
    2005
    • Ralf Schumacher, Indianapolis, ajoi kaiteeseen harjoituksessa renkaan puhjettua (aivotärähdys, ei voinut startata kisaan)

  4. #4
    Registered User Betelgeuze's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2006
    Viestit
    484
    Lainaa Alunperin kirjoittanut JVR Tarkastele viestiä
    Unohdit:

    1999
    • Luca Badoer, Nürburgring (suonenveto)
    Huh, tuli melkoinen flashback tuosta suonenvetojutusta. Oli kuitenkin ilmeisesti Kyllösen ja Mustakarin höpinöitä. Virallisissa tuloksissa lukee "vaihdelaatikko" keskeytyksen syynä. 9-vuotiaaseen itseeni meni tuo suonenveto-selitys aivan täydestä.
    -Varikon portilla valo on vaihtunut vihreäksi

    Timo Pulkkinen

  5. #5
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 662
    Lainaa Alunperin kirjoittanut JVR Tarkastele viestiä
    Unohdit:

    1999
    • Luca Badoer, Nürburgring (suonenveto)
    Vaikka paikkansa pitäisikin, niin ei kai suonenveto mikään loukkaantuminen ole?
    --
    Ei mithään häthää.

  6. #6
    Registered User
    Liittynyt
    Sep 2012
    Viestit
    1 041
    2013 Kimi Räikkönen, Austin ja Sao Paulo, selkäleikkauksesta toipuminen :I

  7. #7
    Viihdekäyttäjä
    Liittynyt
    Jan 2008
    Sijainti
    Maranello
    Viestit
    4 207
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hakkis Tarkastele viestiä
    F1:ssä raja loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden välillä on pieni. Vaikka loukkaantumiset ovat harvinaisia, voi onnettomuus helposti johtaa loukkaantumisen sijaan kuolemaan.
    Oliks nyt kyse 2010-luvusta vai jostain vuosikymmenten takaisista jolloin miehet oli rautaa ja autot myös? En kyllä muista että kuolema ois onnettomuuksissa monestikaan ollut lähellä viimeiseen 20 vuoteen.
    Auto on kaunis kun se voittaa - Enzo Ferrari

  8. #8
    Hitain hämäläinen
    Liittynyt
    Feb 2004
    Viestit
    2 449
    Vaikea jälkeenpäin jossitella kuoleman läheisyydellä, kun mitään ei ole sattunut.
    Mutta esim. Wurz-Coulthard Australia 2007 ja Schumacher-Liuzzi Abu Dhabi 2010 oli lähellä, että toinen auto olisi osunut kuljettajan kypärään.
    Niinikään jarrujen hajoamisilta, ohjauksen pettämisiltä tai takasiipien irtoamisilta ollaan vältytty.

    Ulosajoista johtuvien aivotärähdysten määrä on 2000-luvun alusta selvästi vähentynyt. Monaco on tilastossa korkealla, mutta mm. TecPro-pehmuste todennäköisesti tänä vuonna pelasti Maldonadon loukkaantumiselta.
    Viestiä on viimeksi muokannut Hakkis; 10.11.2013 12:42.

  9. #9
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 662
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hakkis Tarkastele viestiä
    Vaikea jälkeenpäin jossitella kuoleman läheisyydellä, kun mitään ei ole sattunut.
    Mutta esim. Wurz-Coulthard Australia 2007 ja Schumacher-Liuzzi Abu Dhabi 2010 oli lähellä, että toinen auto olisi osunut kuljettajan kypärään.
    Eikä viime vuoden Grosjean-Alonsokaan niin kaukana ollut.
    --
    Ei mithään häthää.

  10. #10
    Hanaa hanaa...
    Liittynyt
    Dec 2011
    Viestit
    78
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Turso Tarkastele viestiä
    2013 Kimi Räikkönen, Austin ja Sao Paulo, selkäleikkauksesta toipuminen :I
    Missäs kisassa ja kuka jätti sen penkin kiristämättä?
    Dont shout there fucker

  11. #11
    Kui hianoo se sit on? Sörsselsön's Avatar
    Liittynyt
    Oct 2013
    Sijainti
    Jemmassa
    Viestit
    3 743
    Lainaa Alunperin kirjoittanut WebSlave Tarkastele viestiä
    Eikä viime vuoden Grosjean-Alonsokaan niin kaukana ollut.
    Vaarallisista tilanteista puheenollen.. Mites Heidfeld USA:n gp:ssä 2006? Aika hurjan näköiset voltit heitti F1-autolla, mutta ei tainnut tulla mitään muuta kuin kalsarien vaihto tuon tilanteen jälkeen? (sama juttu Kubicalla vuotta myöhemmin Kanadassa)
    "Myhinpää on miesten pätkä, ootko mies vai poika?" - Kyllä mä oon poika sitten -
    E-P Lappi Myhinpään maalissa Jyväskylän mm-rallissa 2015

    "Should we bet €5 on a Lappi Power Stage win? - "No, €20." (Lappi ajoi Powerstagelle pohja-ajan)

  12. #12
    Pantera negra Black Leopard's Avatar
    Liittynyt
    May 2004
    Sijainti
    Läntinen Suomi
    Viestit
    8 674
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Sörsselsön Tarkastele viestiä
    Vaarallisista tilanteista puheenollen.. Mites Heidfeld USA:n gp:ssä 2006? Aika hurjan näköiset voltit heitti F1-autolla, mutta ei tainnut tulla mitään muuta kuin kalsarien vaihto tuon tilanteen jälkeen? (sama juttu Kubicalla vuotta myöhemmin Kanadassa)
    Ei loukkaantunut. Ylipäätään voltti tai jopa volttisarja on ollut ykkösissä ns. turvallista jo todella pitkään:

    http://www.youtube.com/watch?v=4s4yBd0f9oQ

    http://www.youtube.com/watch?v=WA1qAmz30mw
    Jelena Isinbayeva. Kaikki muu on yhdentekevää. - mjs -

    Yritän pysytellä kohtuudessa joka on tällaiselle kohtuuttomuuksien ystävälle vaikea laji - Arto Melleri -

  13. #13
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 662
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Black Leopard Tarkastele viestiä
    Ei loukkaantunut. Ylipäätään voltti tai jopa volttisarja on ollut ykkösissä ns. turvallista jo todella pitkään:
    Todellakin "ns.". Nykyinen runko toki kestää uskomattomia voimia, mutta keho ei. Noissa vanhemmissa on ollut vähän tuuriakin mukana, sen osuutta on koko ajan pyritty vähentämään. Se, ettei voltit aina johda loukkaantumiseen tai kuolemaan ei tarkoita, että ne olisivat "turvallisia".
    --
    Ei mithään häthää.

  14. #14
    Olivier Bocques Fan Club
    Liittynyt
    Apr 2000
    Viestit
    8 487
    2003: Fernando Alonso, Brasilia (mustelmia jalkoihin, yön yli sairaalassa)

    2011: Vitali Petrov, Monaco (jalka kipeänä, yön yli sairaalassa)

    Kumpikaan ei joutunut jättämään yhtään kilpailua väliin.
    HWNSNBM

  15. #15
    Pantera negra Black Leopard's Avatar
    Liittynyt
    May 2004
    Sijainti
    Läntinen Suomi
    Viestit
    8 674
    Lainaa Alunperin kirjoittanut WebSlave Tarkastele viestiä
    Todellakin "ns.". Nykyinen runko toki kestää uskomattomia voimia, mutta keho ei. Noissa vanhemmissa on ollut vähän tuuriakin mukana, sen osuutta on koko ajan pyritty vähentämään. Se, ettei voltit aina johda loukkaantumiseen tai kuolemaan ei tarkoita, että ne olisivat "turvallisia".
    Eihän ykkösissä(kään) täysin vaarattomia törmäilyjä tietysti olekaan, mutta kyllähän volttien heittäminen kuitenkin lienee niitä turvallisimpia vaihtoehtoja.

    http://www.youtube.com/watch?v=5iMwwl_aZnU

    http://www.youtube.com/watch?v=okY6fXpSHC0

    Näyttävää, mutta melkoisen turvallista.
    Jelena Isinbayeva. Kaikki muu on yhdentekevää. - mjs -

    Yritän pysytellä kohtuudessa joka on tällaiselle kohtuuttomuuksien ystävälle vaikea laji - Arto Melleri -

  16. #16
    Hitain hämäläinen
    Liittynyt
    Feb 2004
    Viestit
    2 449
    Listalla tosiaan ei ole katon kautta pyörimisiä. Loukkaantumiset ovat johtuneet seinään osumisista tai muusta iskusta.
    2003: Fernando Alonso, Brasilia (mustelmia jalkoihin, yön yli sairaalassa)

    2011: Vitali Petrov, Monaco (jalka kipeänä, yön yli sairaalassa)
    Nämä ovat hieman rajatapauksia. Voidaan miettiä, kutsuttaisiinko mustelmilla olevaa tai kipeäjalkaista jääkiekkoilijaa loukkaantuneeksi?

    Kimin selkävamma puolestaan on jatkumoa 2001 testikolarille. Tästä tai Ralfin 2003 Monzan testikolarista ei taida olla valokuvia.

  17. #17
    Banned
    Liittynyt
    Mar 2013
    Viestit
    389
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hakkis Tarkastele viestiä
    Listalla tosiaan ei ole katon kautta pyörimisiä. Loukkaantumiset ovat johtuneet seinään osumisista tai muusta iskusta.

    Nämä ovat hieman rajatapauksia. Voidaan miettiä, kutsuttaisiinko mustelmilla olevaa tai kipeäjalkaista jääkiekkoilijaa loukkaantuneeksi?
    Yö sairaalassa kyllä omasta mielestä lasketaan pieneksi loukkaantumiseksi, vaikka varmasti olikin varotoimenpide sisäisiä vammoja varten.

  18. #18
    Registered User
    Liittynyt
    May 2009
    Viestit
    2 071
    Tulipas Ralfille monta aivotärähdystä verrattain lyhyen ajan sisään. Tiesin 1/3 niistä mutta kaksi muuta tulivat yllätyksinä.

    Kiitoksia lisätiedoista tässä aiheessa, eipä yleensä ihan hirveästi huudella julkisesti.

  19. #19
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 2009
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    414
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Black Leopard Tarkastele viestiä
    Ei loukkaantunut. Ylipäätään voltti tai jopa volttisarja on ollut ykkösissä ns. turvallista jo todella pitkään:

    http://www.youtube.com/watch?v=4s4yBd0f9oQ

    http://www.youtube.com/watch?v=WA1qAmz30mw
    Mikään volttisarja ei ole yhdessäkään formulaluokassa "turvallista" niin kauan kun kuljettajan kypärä on suojaamaton. Viime vuosina on tapahtunut useita todella onnekkaita tilanteita, joissa olisi voinut käydä paljon kurjemmin. Kypärä edellä osuminen kaiteesen/betoniin/toiseen autoon tai lentävään esineeseen on täysin mahdollista edelleen. Turvakaari kyllä kestää suurimmissa tapauksissa iskut, mutta sen pettäminen on mahdollista. Suora osuma auton pohjaan kuljettajan kohdalle(suojana vain muutama senttimetri hiilikuitua) voisi myös olla katastrofaalinen. Kummastakaan seuraavien videoiden tilanteista ei olisi selvinnyt tämän päivän formulalla:

    http://www.youtube.com/watch?v=QaEGd6bEOeI

    http://www.youtube.com/watch?v=0hcsu6jvZn0

  20. #20
    Pantera negra Black Leopard's Avatar
    Liittynyt
    May 2004
    Sijainti
    Läntinen Suomi
    Viestit
    8 674
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Anaatti Tarkastele viestiä
    Mikään volttisarja ei ole yhdessäkään formulaluokassa "turvallista" niin kauan kun kuljettajan kypärä on suojaamaton. Viime vuosina on tapahtunut useita todella onnekkaita tilanteita, joissa olisi voinut käydä paljon kurjemmin. Kypärä edellä osuminen kaiteesen/betoniin/toiseen autoon tai lentävään esineeseen on täysin mahdollista edelleen. Turvakaari kyllä kestää suurimmissa tapauksissa iskut, mutta sen pettäminen on mahdollista. Suora osuma auton pohjaan kuljettajan kohdalle(suojana vain muutama senttimetri hiilikuitua) voisi myös olla katastrofaalinen. Kummastakaan seuraavien videoiden tilanteista ei olisi selvinnyt tämän päivän formulalla:

    http://www.youtube.com/watch?v=QaEGd6bEOeI

    http://www.youtube.com/watch?v=0hcsu6jvZn0
    Eli lopetetaan avoformulat? Vai?

    Mitä videoihin tulee, niin ensimmäisessä ilmalento jatkuu nurmikon kautta betoniaitaan ja toisessa radalle singonnut irtorengas osuu kuljettajan päähän. Ei kummallakaan esimerkillä ole mitään tekemistä edellä linkitettyjen esimerkkitapausten kanssa.
    Jelena Isinbayeva. Kaikki muu on yhdentekevää. - mjs -

    Yritän pysytellä kohtuudessa joka on tällaiselle kohtuuttomuuksien ystävälle vaikea laji - Arto Melleri -

  21. #21
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 2009
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    414
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Black Leopard Tarkastele viestiä
    Eli lopetetaan avoformulat? Vai?

    Mitä videoihin tulee, niin ensimmäisessä ilmalento jatkuu nurmikon kautta betoniaitaan ja toisessa radalle singonnut irtorengas osuu kuljettajan päähän. Ei kummallakaan esimerkillä ole mitään tekemistä edellä linkitettyjen esimerkkitapausten kanssa.
    Missä kohtaa sanoin, että avoformulat tulisi lakkauttaa? Totesin vain, että riski on aina läsnä f1:ssä ja tähän asti olemme olleet onnekkaita ja välttyneet vakavilta onnettomuuksilta.

    Videoilla oli tarkoitus juuri korostaa tätä pointtia, avoformuloiden riskejä. F1 luokassa puhutaan vielä huomattavasti suuremmista vauhdeista kuin videoiden esimerkki-luokissa. Mainitsin myös muista mahdollisista riskeistä. Ihme ulinaa ja lukutaidottomuutta havaittavissa.

  22. #22
    West Coast P1 Rai's Avatar
    Liittynyt
    Jun 2013
    Sijainti
    Siellä
    Viestit
    3 027
    Minun mielestä F1 on ihan tarpeeksi turvallista. Ei noita kunnon kolareitakaan
    nykyään ole enään paljon yhtään. Vaikka olisikin, niin autot ovat niin turvallisia.

  23. #23
    Pantera negra Black Leopard's Avatar
    Liittynyt
    May 2004
    Sijainti
    Läntinen Suomi
    Viestit
    8 674
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Anaatti Tarkastele viestiä
    Missä kohtaa sanoin, että avoformulat tulisi lakkauttaa? Totesin vain, että riski on aina läsnä f1:ssä ja tähän asti olemme olleet onnekkaita ja välttyneet vakavilta onnettomuuksilta.

    Videoilla oli tarkoitus juuri korostaa tätä pointtia, avoformuloiden riskejä. F1 luokassa puhutaan vielä huomattavasti suuremmista vauhdeista kuin videoiden esimerkki-luokissa. Mainitsin myös muista mahdollisista riskeistä. Ihme ulinaa ja lukutaidottomuutta havaittavissa.
    Sellaista autourheilua ei olekaan joka olisi sataprosenttisen vaaratonta. Jos kuljettajat (tai edes jotkut heistä) kaiken turvallisuuskehityksen tuloksena alkavat elää harhassa jossa kuvittelevat radalla voitavan tehdä mitä tahansa, niin tilanne on huomattavan epäterve.

    Kun puhe oli formula ykkösten harmittomista volttisarjoista, niin miten siihen liittyvät pikkuluokkien onnettomuudet joissa on mukana osumia betoniseinään ja irtorenkaita?
    Jelena Isinbayeva. Kaikki muu on yhdentekevää. - mjs -

    Yritän pysytellä kohtuudessa joka on tällaiselle kohtuuttomuuksien ystävälle vaikea laji - Arto Melleri -

  24. #24
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 2009
    Sijainti
    Jyväskylä
    Viestit
    414
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Black Leopard Tarkastele viestiä
    Sellaista autourheilua ei olekaan joka olisi sataprosenttisen vaaratonta. Jos kuljettajat (tai edes jotkut heistä) kaiken turvallisuuskehityksen tuloksena alkavat elää harhassa jossa kuvittelevat radalla voitavan tehdä mitä tahansa, niin tilanne on huomattavan epäterve.

    Kun puhe oli formula ykkösten harmittomista volttisarjoista, niin miten siihen liittyvät pikkuluokkien onnettomuudet joissa on mukana osumia betoniseinään ja irtorenkaita?
    Toki pienessä vauhdissa tapahtuvat rullaukset ovat nykyään melko turvallisia niin pitkään kuin kypärän kohdalle ei mitään satu osumaan. Pointtini oli lähinnä tarkoitettu yleisesti toikin postauksiin, jotka vähättelevät nykypäivän turvallisuus riskeijä vain sillä perusteella, että mitään ei ole sattunut aikoihin. Ennen 94- Imolan tapahtumia taisi olla myös todella pitkä väli edelliseen kuoleman kolariin ja lajia pidettiin varsin turvallisena. Todellisia läheltäpiti tilanteita voisi luetella loputtomiin viimeisen 15 vuoden ajalta.

  25. #25
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    13 000
    Ensi alkuun ihmettelen kyllä hieman miten vähän näitä vanhan ajan kolareita on lueteltu, mutta tässä tulee ainakin joitakin muita loukkaantumisia vuosien takaa:

    1979 Argentiinan osakilpailu: Nelson Piquet mursi molemmat jalkansa.

    1980 Long Beach: Clay Regazzoni halvaantui osuttuaan sementtiseinään. Samana vuonna Alain Prost mursi ranteensa ja Marc Surer mursi myös jalkansa.

    1981: Michele Alboreto satutti itseään Monzan ulosajossa vähäisesti, mutta selvisi muuten ilman vakavia vammoja. Kauden aikana Zolderissa Giovanni Amadeo menehtyi harjoituksissa saamiinsa vammoihin ja kilpailussa loukkaantui Dave Luckett eli nämä olivat siis mekaanikko-onnettomuuksia.

    1982: Didier Pironi loukkaantui testionnettomuuksissa kaksi kertaa kauden ennen lopullista onnettomuuttaan Hockenheimissa. Marc Surer katkaisi jälleen jalkansa Kyalamin testeissä ja samalla kaudella Jean-Pierre Jarier mursi kylkiluunsa myöskin saman radan testeissä.

    Tuossa muutama vanhempi tapaus näin esimerkiksi. Erinäisiä kolareita Montrealin 1982 Riccardo Palettin kilpailukuoleman ja Ayrton Sennan Imolan kuoleman välillä tapahtui 523 kappaletta ja kuolemaan johti näistä vain kaksi. Toinen oli Roland Ratzenberger ja toinen juurikin Senna. Elio de Angelis menehtyi aikanaan 1986 testeissä sattuneessa onnettomuudessa.

  26. #26
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2009
    Viestit
    1 203
    Varmaan Maria De Villotan loukkaantuminen ja tavallaan kai kuolemakin on sellaisia, jotka tähän topikkiin kuuluu, vaikka onnettomuus testeissä tapahtuikin.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

  27. #27
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    13 000
    Kaudella 1983 Bruno Giacomelli loukkaantui erikoisesti pudottuaan Keke Rosbergin auton kyydistä kunniakierroksella ja joutui sen myötä sairaalaan. Tuo onnettomuus tapahtui Montrealissa.

  28. #28
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2002
    Viestit
    3 123
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hakkis Tarkastele viestiä
    Miten loukkaantumiset ja turvallisuusmuutokset vaikuttavat lajiin?
    Vähänhän tuon seuraaminen tuntuu, kuin tietokonepeliä katsoisi. Vaikka olisi millainen rysäys, niin ei se kosketa, koska lähes varmasti kuski kävelee ehjin nahjoin ulos.

    Tilanne on toinen esimerkiksi alppihiihdossa, jossa joka kausi sattuu useampia vakavampia loukkaantumisia, joskus kuolemiakin. Aina kun kilpailija kaatuu vauhtiljaissa, syke nouee ja tulee oikeasti tuijotettua ruutua. Sama juttu pyöräilyssä. Kun porukka rysäyttää yhteen kovalla vauhdilla (yli 60 km/h), niin jo pelkästään tilanne vaikuttaa siltä, että jotain on pakko sattua. Mäkihypyssäkin näkee kauden aikana yleensä useampia tapauksia, joissa hyppääjä viedään ahkiolla pois.

    Myös rallissa vaaran tuntu on todellisempi, samoin moottoripyöräilyssä.

    Minusta ykkösiä pitäisi kehittää rvaarallisemmaksi. Kuolemalle ja vakaville loukkaantumisille on jätettävä tilaa. Ei alppihiihdossakaan siirrytä loivempiin rinteisiin, kun sattuu ikäviä tapahtumia. Formulan riskitaso olisi hyvä samalla tasolla kuin se on vapaalaskussa. Lukuisia kuolemia vuosittain, vaikka laji ei olekaan massoille.

    Toinen vaihtoehto on siirtää laji tietokoneilla kilpailtavaksi. Se kyllä saattaa jollain aikavälillä tapahtuakin.

    Suurimmassa vaarassa nykyään ovat ratavirkailijat.

  29. #29
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    13 000
    Kuolemaa ja loukkaantumista pitäisi välttää lajissa kaikin keinoin. Ja ei edes nämä 2000-luvunkaan autot aivan niin turvallisia ole kuin miltä voisi näyttää. Eli ainakin loukkaantumisriski on olemassa. Kuolema voisi lähinnä tulla vain päättömyyden muodossa.

    Jarno Trullista ja Michael Schumacherista olisi voinut tulla muutaman kerran vuosina 2010-2011 päättömiä ritareita useiden kolarien uhriksi joutumisen ansiosta ja 2004 Indianapolisissa Ralf Schumacher oli vakavassa kuolemanvaarassa. Etenkin jos auto olisi osunut nokka edellä seinään. Auto osui perä edellä ja siitä Ralf sai vain selkävaivoja.

  30. #30
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 662
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hurmurisija Tarkastele viestiä
    Minusta ykkösiä pitäisi kehittää rvaarallisemmaksi. Kuolemalle ja vakaville loukkaantumisille on jätettävä tilaa. Ei alppihiihdossakaan siirrytä loivempiin rinteisiin, kun sattuu ikäviä tapahtumia. Formulan riskitaso olisi hyvä samalla tasolla kuin se on vapaalaskussa. Lukuisia kuolemia vuosittain, vaikka laji ei olekaan massoille.
    Miksi ihmeessä? Valtaosa ihmisistä ei saa kiksejä idoliensa kuolemasta. Täysin käsittämätön ja ihmiselämästä piittaamaton mielipide.
    --
    Ei mithään häthää.

  31. #31
    Registered User of Talent FW08's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2008
    Sijainti
    Behind the rabbit
    Viestit
    22 195
    Yksikään urheilutapahtuma ei missään olosuhteissa ole arvokkaampi kuin ihmisen henki.
    I find hope in your hate for me

  32. #32
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    13 000
    Allekirjoitan tämän.

  33. #33
    Senior Member Lunssila's Avatar
    Liittynyt
    Jun 2008
    Viestit
    18 113
    Volteista ja niiden turvallisuudesta vielä: ainoa vaarallinen asia niissä on kuljettajan mahdollinen pään lyöminen johonkin. Muutenhan auton energia menee pyörimiseen, eikä vaarallisempaan äkkipysähdykseen.

  34. #34
    Hitain hämäläinen
    Liittynyt
    Feb 2004
    Viestit
    2 449
    Tiesin, että ei kannata itse vanhempia loukkaantumisia selvittää, kun CCMK:lla nämä tiedot ovat. Listaa voi alkaa täydentää 90-luvun osalta jossakin vaiheessa. Siitä tulee kyllä pitkä.


    Mielestäni on hyvä, että loukkaantumisriskiä on minimoitu sarjassa, koska se automaattisesti minimoi kuolemanriskiä.

    Mutta joissakin tapauksissa on nähtävissä jo irrationaalista pelkoa ja ylihuolehtivaisuutta. FIA tekee muutoksia asioihin, joissa loukkaantumisriski on käytännössä 0% tai tapahtuman yleisyys on pienempi 1kpl/40 vuodessa. He eivät siedä minkäänlaista mahdollisuutta, että joku voisi äärimmäisen huonolla tuurilla loukkaantua.

    Tämän takia kuljettajien ei anneta ajaa sateella, ykkösvaihteen mutkienkin ulkopuolella on asvalttiturva-alueet, jokaisesta kontaktista seuraa rangaistus, donitseista rangaistaan, kuvaajat eivät saa kulkea pitlanella jne.
    Tilastollisesti näissä tilanteissa ei loukkaantumisia ole tapahtunut lainkaan, tai ainakin erittäin harvoin verrattuna seinään osumisissa.

    Koska yli 0.000001% riskiä ei siedetä, tulevaisuudessa autoissa on oltava kuomut, ulkonaiset renkaat kielletään ja millään radalla ei ole hiekkaa tai nurmea.

  35. #35
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2002
    Viestit
    3 123
    Lainaa Alunperin kirjoittanut WebSlave Tarkastele viestiä
    Miksi ihmeessä?
    Koska ykkösissä kysymys ei ole millään tavoin urheilusta vaan viihteestä. Tähän viihdemuotoon vaara ja kuolema kuuluu.

    Eri asia olisi, jos lajia pyrittäisiin kehittämään siihen suuntaan, ettei siinä ratkaisisi niin paljon raha. Silloin siihen ehkä pystyisi suhtautumaankin enemmän urheiluna.

  36. #36
    Registered User of Talent FW08's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2008
    Sijainti
    Behind the rabbit
    Viestit
    22 195
    Mainitsepa joku huipputason ammattilaisurheilu jossa raha ei ratkaisisi? Kaikki ammattilaisurheilu on viihdettä. Urheilua urheilemisen vuoksi kutsutaan harrastukseksi.

    Mutta jos ihmisten kuoleman seuraaminen käy mielestäsi viihteestä, niin miksei sitten vain tuoda gladiaattoritaisteluita takaisin.
    I find hope in your hate for me

  37. #37
    Senior Member Sue_me's Avatar
    Liittynyt
    Aug 2005
    Viestit
    27 848
    Eräs tuttavani tokaisi näin:

    On olemassa vain kaksi urheiluksi luokiteltavaa lajia: Ammattilaisnyrkkeily ja heikoilla jäillä kävely.

  38. #38
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2002
    Viestit
    3 123
    Lainaa Alunperin kirjoittanut FW08 Tarkastele viestiä
    Mainitsepa joku huipputason ammattilaisurheilu jossa raha ei ratkaisisi?
    Esimerkiksi juoksu tai hiihto. Niissäkin rahalla on merkityksensä, mutta se on paljon pienempi kuin formuloissa.

    Mutta jos ihmisten kuoleman seuraaminen käy mielestäsi viihteestä
    Ei kuolema sinänsä viihdettä ole. Ainahan kuolema formuloissa surettaa, erityisesti silloin kun se sattuu jollekin muulle kuin kuljettajalle.

    Viihdyttävyys perustuu siihen, että katsoja on kokemuksellisesti tietoinen otetuista riskeistä, joihin liittyy kuoleman mahdollisuus. Väitän että viehtymys vaaraan on yleismaailmallinen.

    Kun Felix Baumgartner hyppäsi korkeimmalta koskaan hypätyn laskuvarjohypyn, ei sitä katsottu ympäri maailmaa siksi, että huonolaatuinen kuva, jossa ei juurikaan muutoksia tapahtunut, olisi ollut jotenkin mielenkiintoinen. Sitä katsottiin siksi, että nähtäisiin, selviääkö Baumgartner vai ei.

  39. #39
    Registered User uuci's Avatar
    Liittynyt
    May 2010
    Viestit
    3 311
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hurmurisija Tarkastele viestiä
    Kun Felix Baumgartner hyppäsi korkeimmalta koskaan hypätyn laskuvarjohypyn, ei sitä katsottu ympäri maailmaa siksi, että huonolaatuinen kuva, jossa ei juurikaan muutoksia tapahtunut, olisi ollut jotenkin mielenkiintoinen. Sitä katsottiin siksi, että nähtäisiin, selviääkö Baumgartner vai ei.
    Siinäkin oli 20 sekunnin viive, jotta kuvan voisi tarvittaessa katkaista, jos jotain ikävää olisi tapahtunut.
    Pessimisti ei pety.

  40. #40
    Registered User of Talent FW08's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2008
    Sijainti
    Behind the rabbit
    Viestit
    22 195
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hurmurisija Tarkastele viestiä
    Esimerkiksi juoksu tai hiihto. Niissäkin rahalla on merkityksensä, mutta se on paljon pienempi kuin formuloissa.
    Rahat ovat summina pienempiä, mutta itse urheilijan omien tekojen merkitys menestyksen suhteen on samaa luokkaa kuin moottoriurheilussakin. Yksikään hiihtäjä tai juoksija ei ole viime vuosikymmeninä saavuttanut menestystä ilman huippuluokan valmennusta ja lääkintäpuolen osaamista. Hiihdossa suksitekniikan ja ennen kaikkea voitelun merkitys alkaa jo olla samaa luokkaa kuin kalustolla moottoriurheilussakin on.

    Ja tuosta Baumgartnerista ja kuoleman vaarasta. Onhan se näin, että monia moottoriurheilussa vaaran tunne on viehättänyt. Mutta onneksi näille haaskalinnuille ei ole annettu päättävää asemaa. Baumgartnerin hyppyä en itse ole katsonut vaikka olinkin koneen ääressä kun se livenä olisi näkynyt. Ei vain kiinnosta moinen.
    I find hope in your hate for me

Viestien lähettämisen luvat

  • Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö