F1Forum.fi
 
-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet
 
Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Tulokset 1-40/190

Ketju: F1:n Testikuljettajista asiaa vuosien varrelta

  1. #1
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042

    F1:n Testikuljettajista asiaa vuosien varrelta

    Laitetaan tällainen toikki pystyyn kun en sopivaa sijoituskohdetta oikein löytänyt tälle tietomäärälle muutenkaan...

    Joka tapauksessa McLarenilla eräs juuri uransa lopettanut testikuljettaja Jonathan Palmer oli vuonna 1990 varsin tärkeä jäsen tallissa vaikkakin toimi enimmäkseen autonkehityksen puolella ja aina ei ollut paljonkaan testiaikaa. Palmer ajoi ainakin tiettävästi seuraavat suurtestit yhdessä Ayrton Sennan ja Gerhard Bergerin kanssa vuosina 1990-1992:

    Elokuu 1990: Monzan f1-testeissä Goodyearin toimesta rengastestiä.

    Lokakuu 1990: Chobhamin pienellä testiradalla yhdessä Ayrton Sennan ja Gerhard Bergerin kanssa hän testasi asiaa joista vain kourallinen ihmisiä tiesi sillä hetkellä. McLaren käytti nimittäin MP4/5B-automallissaan prototyyppinä ensimmäistä kertaa puoliautomaattista vaihdelaatikkoa ja V12-moottoria Hondan osalta.

    Elokuu 1991: Ajoi Sennan ja Bergerin kanssa Hondan V12-moottorin viidennen kehitysmallin testiä Silverstonessa ja sittemmin myös tallien suurtesteissä.

    Toukokuu 1992: Lurcy-Levisin radalla ajoi Sennan ja Bergerin kanssa ns. Kranaattimoottorin testejä. Senna yritti tuon testin aikana kiirehtiä kehitystyötä tallin suuntaan ja siitä ei Ron Dennis pitänyt. Sen sijaan Dennis jakoi vilpitöntä kiitosta ja palautetta Palmerin suuntaan. Senna oli myöhemmin suu vinossa kun Dennis vitsaili Palmerin suuntaan, että haluaisiko britti kenties vielä ajaa McLarenia kaudella 1993?

    Joitakin muitakin kertoja Palmer testasi autoa McLarenilla ja olihan Palmer ollut myös Williamsin testikuljettaja vuosina 1981-1983 ja rajoitetusti Hondan pyynnöstä myös kaudella 1984.

  2. #2
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Vuonna 1976 Chris Amon ei varsinaisesti testannut tai ollut tallin testikuljettaja minnekään suuntaan, mutta vuoden 1977 Ensignin suunnitelmia varten hänen osuuttaan kaivattiin. Mo Nunnille oli siinä vaiheessa tulossa isoa tukea Hollannista ja Boy Hayjelta. Ikävä kyllä Hayje ei ollut testannut autoaan ennen yrityksiä. Siksi Amoniin otettiin yhteyttä ja luvattiin suuri palkkio mikäli hän auttaisi säätämään autoa Hayjen piikkiin. Lopulta Amon suostui tarjoukseen, mutta ihme kyllä kieltäytyi tarjotusta palkkiosta. Hänelle riitti vain matkakulujen korvaus. Se kertoi jo hyvin siitä miten lähellä uran loppua Amon tuolloin oli. Lopulta Amon teki palveluksen Hayjelle ja auttoi miestä testauksessa Zandvoortissa pidetyissä yksityistesteissä. Paikalla olivat ainoastaan Ensignin tärkeimmät mekaanikot ja kuljettajat itse.

  3. #3
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    McLaren veti kaudella 1991 vanhalla Zandvoortin radalla varsin mielenkiintoisen mainoskampanjan. Marlboron toimistosta ja Ron Dennisiltä oli tullut kehoitus Jonathan Palmerille lähteä näytösajoon Hollantiin Zandvoortiin toimimaan Marlboron rahoittamien nuorten kuljettajien ohjaajana ja esimiehenä. Palmer toimi Formula 3-luokan kuljettajien eräänlaisena opettajana. Valitettavasti Hollantiin tehty mainoskampanja vaikutti silmämääräisesti varsin turhalta reissulta. Tosin Palmer sai taas ylimääräisen testisession ja samalla erään Huub Rothengatterin huomio kiinnittyi erääseen tiettyyn nuoreen mieheen ja häneen isäänsä siellä.

    Sen tarinan sitten monet jo tietävätkin.

  4. #4
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Kosuke Matsuura testasi kaudella 2002 BAR:in autolla ainakin 15.12 sinä vuonna käydyissä talvitesteisssä. Sunnuntaina ajetuissa testeissä Matsuura sai kasaan 37 kierrosta ja paras aika oli 1.23.162. Vertailun vuoksi koko testien nopein oli Kimi Räikkösen ajama 1.19.774 aika 14.12 lauantaina ajetuissa testeissä. BAR:in Anthony Davidson ajoi ajat 1.20.304 lauantaina ja 1.21.804 sunnuntaina. Matsuuralle piti olla tiedossa hitaudesta huolimatta lisää maksutestejä Jereziin ja Barcelonaan, mutta lopputulos ei tainnut päättyä japanilaisen kannalta hyvin.

  5. #5
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Laitetaan seuraavaksi Yuichi Wakisakan eli japanilaisen Jordan-kuljettajan maksutestistä kaudelta 1998 juttua ja tuloksia. Benettonin autot menestyivät Barcelonan radalla 30.4 sinä vuonna ajetuissa testeissä varsin hyvin. Tuloksista erottuu nopein aika ja ajetut kierrokset testissä.

    Tässä tuloksia niistä:

    Alex Wurz Benetton 1'22.490 88
    David Coulthard McLaren 1'22.840 78
    Mika Hakkinen McLaren 1'22.880 58
    Michael Schumacher Ferrari 1'23.190 85
    Damon Hill Jordan 1'23.490 64
    Rubens Barrichello Stewart 1'23.710 56
    Eddie Irvine Ferrari 1'23.830 28
    Johnny Herbert Sauber 1'24.190 37
    Jacques Villeneuve Williams 1'24.520 56
    Toranosuke Takagi Tyrrell 1'24.590 84
    Jan Magnussen Stewart 1'24.660 57
    Jean Alesi Sauber 1'25.290 01
    Esteban Tuero Minardi 1'25.330 09
    Shinji Nakano Minardi 1'25.450 40
    Laurent Redon Minardi 1'25.570 26
    Jarno Trulli Prost 1'25.770 22
    Yuichi Wakisaka Jordan 1'25.950 44

  6. #6
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Seuraavaksi laitan lisää Kosuke Matsuuran kaudella 2002 ajamia lisätestejä ja niiden aikoja. Testipaikka oli Jerez. Näissä testeissä mukana oli kaikkiaan 7 kuljettajaa ja Matsuura oli yksi heistä:

    1. Anthony Davidson BAR 1.21.262 64

    2. Mark Webber Jaguar 1.21.549 48

    3. Sebastien Bourdais Renault 1.21.750 38

    4. Fernando Alonso Renault 1.21.893 17

    5. Franck Montagny Renault 1.22.153 33

    6. Kosuke Matsuura BAR 1.23.149 32

    7. Antonio Pizzonia Jaguar 1.23.615 16

  7. #7
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Seuraavan päivän testeissä sijat paranivat lähinnä Alonson osalta. Muut kuljettajat pysyivät samoilla sijoilla. Tässä aikoja:

    1. Anthony Davidson BAR 1.21.254 78

    2. Mark Webber Jaguar 1.21.551 53

    3. Fernando Alonso Renault 1.21.635 19

    4. Sebastien Bourdais Renault 1.21.754 46

    5. Franck Montagny Renault 1.22.159 33

    6. Kosuke Matsuura BAR 1.23.154 44

    7. Antonio Pizzonia Jaguar 1.23.624 17

  8. #8
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Marraskuussa 1984 Johnny Dumfriesin ura tuntui menneen ensin pilalle. Hän oli yllättäen kaiken kohun ja toivon jälkeen saanut Lotuksen tallipaikan 1985 sijaan potkut koko tallin testijoukkueesta. Nigel Mansellin ja Peter Warrin huonojen välien takia Dumfries oli ollut asemassa saada itselleen kisakuljettajan paikan kesken kauden 1984 Lotukselta tai ainakin lähellä saada paikan kolmannesta autosta. Äkkipotkuista ei ehtinyt kulua paljoakaan aikaa kun Ron Dennis itse soitti hänelle ja tarjosi hänelle testiä Silverstonessa.

    Se oli palkinto Dumfriesin voittamasta Marlboron F3-mestaruudesta ja samalla myös mittatikku mahdollista kauden 1985 McLarenin testipaikkaa varten. Vaikka kaikki meni aluksi nuottien mukaan niin lopulta kaikki meni piloille. Vesisade iski Silverstonen radalle ja sotki McLaren-testin kokonaan. Dumfries ajoi 23 kierrosta testeissä, paras aika meni sateen takia 1.25.090:aan ja lisäksi Dumfries vielä pyörähti kerran ennen testin päätöstä. Harkinnan jälkeen Dennis ei lopulta ottanut Dumfriesin kaltaista kuljettajaa talliinsa. Dumfries sai kuitenkin testipaikan Ferrarille.

  9. #9
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Jordanin kakkostestaajana kaudella 1994 ja kaudella 1993 Thierry Boutsenin uran loppumisen takia rattiin ollut Vittorio Zoboli oli tyytyväinen, mutta samalla erittäin pettynyt myöhemmin saatuaan mahdollisuuden Estorilissa ajettuihin testeihin syyskuussa 1994. Zobolin testi oli tavallaan alusta asti piloilla jo senkin takia, että se oli hänen ensimmäinen isompi testiajo vuoteen ja yhteensä ennen testiä hän oli ajanut f1-autolla testejä vain 53 vaivaista kierrosta ja lisäksi vielä Bolognan erillisessä f1-ajossa sarjan ulkopuolella.

    Lopulta Zoboli olisi ollut hyvin kelvoton vaihtoehto korvaavaksi kuljettajaksi myös ykköstestaajan ollessa jostain syystä estynyt hoitamasta tehtäviään. Estorilin testeissä Zoboli Rubens Barrichellosta peräti kahdeksan sekuntia.

  10. #10
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Laitetaan seuraavaksi sitten joitakin parhaimpia aikoja Barcelonan radan testeistä kaudelta 1998. Isompia testijaksoja ajettiin ainakin 16-20.2.1998 Barcelonan radalla. Tässä niistä nopeimpia tietämiäni aikoja eri kuljettajien osalta eri päivinä:

    Maanantai 16.2.1998

    1. David Coulthard McLaren 1.21.580 57 kierrosta

    2. Johnny Herbert Sauber 1.24.800 15 kierrosta

    3. Jan Magnussen Stewart 1.24.850 26 kierrosta (Magnussenin kohdalla paras aika koko testien ajalta.)

    4. Ricardo Rosset Tyrrell 1.24.870 40 kierrosta

    5. Jean Alesi Sauber 1.25.580 14 kierrosta

    Tiistai 17.2.1998

    1. David Coulthard McLaren 1.21.490 119 kierrosta (Coulthardin kohdalla paras aika koko testien ajalta.)

    2. Jean Alesi Sauber 1.23.190 55 kierrosta

    Jaettu kolmas sija Toranosuke Takagi Tyrrell ja Johnny Herbert Sauber 1.24.070. Takagi ajoi 69 kierrosta ja Herbert 51 kierrosta.

    5. Jan Magnussen Stewart 1.25.830 9 kierrosta.

    Keskiviikko 18.2.1998

    1. Mika Häkkinen McLaren 1.21.670 70 kierrosta

    2. Toranosuke Takagi Tyrrell 1.22.900 78 kierrosta (Takagin osalta paras aika koko testien ajalta.)

    3. Johnny Herbert Sauber 1.23.550 50 kierrosta

    4. Ralf Schumacher Jordan 1.24.460 55 kierrosta

    5. Jean Alesi Sauber 1.24.960 32 kierrosta

    6. Damon Hill Jordan 1.24.970 50 kierrosta

    7. Rubens Barrichello Stewart 1.25.930 35 kierrosta (Barrichellon osalta paras aika koko testien ajalta.)

    Torstai 19.2.1998

    1. Mika Häkkinen McLaren 1.21.410 48 kierrosta

    2. Damon Hill Jordan 1.22.110 39 kierrosta (Hillin osalta paras aika koko testien ajalta.)

    3. David Coulthard McLaren 1.22.300 8 kierrosta

    4. Ralf Schumacher Jordan 1.22.470 55 kierrosta (Schumacherin osalta paras aika koko testien ajalta.)

    5. Johnny Herbert Sauber 1.22.840 46 kierrosta (Herbertin osalta paras aika koko testien ajalta.)

    6. Riccardo Rosset Tyrrell 1.24.420 82 kierrosta (Rossetin osalta paras aika koko testien ajalta.)

    7. Jean Alesi Sauber 1.25.380 9 kierrosta

    8. Juichi Wakisaka Jordan 1.29.790 11 kierrosta (Wakisakan oma paras aika sillä tuolloin hän ensimmäistä kertaa ylipäänsä ajoi f1-autoa poislukien ymmärrettävää lisenssitestiä.)

    Perjantai 20.2.1998

    1. Mika Häkkinen McLaren 1.21.300 84 kierrosta (Häkkisen osalta koko testien nopein aika ja suomalaisen oma paras aika muutenkin.)

    2. David Coulthard McLaren 1.21.840 64 kierrosta

    3. Damon Hill Jordan 1.22.570 64 kierrosta

    4. Ralf Schumacher Jordan 1.22.600 68 kierrosta

    5. Johnny Herbert Sauber 1.22.980 25 kierrosta

    6. Jean Alesi Sauber 1.23.060 70 kierrosta (Alesin osalta koko testien nopein aika.)

  11. #11
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Paul Ricardin radalla vuonna 1994 Larrousse-talli kävi Emmanuel Clericon ja Hideki Nodan osalta keskustelua tallipaikasta loppukaudella. Talli oli rahavaikeuksissa ja tarvitsi rahaa, mutta myös nopeutta. Tällä kertaa ei nopeus auttanut. Näyttöajossa Clericon nopein aika oli 1.07.720 ja Nodan aika oli 1.08.110. Nopeuden olisi pitänyt ratkaista, mutta rahapussi ratkaisi asian Nodalle loppukaudesta.

  12. #12
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Vuoden 1979 lokakuussa Lotus piti sponsorinsa JPS:n vaatimuksesta suurtestin josta olen aiemminkin puhunut lähinnä palkkajuttujen puolella. Rick Mearsin ohella testien nimekkäimmät kieltäytyjät olivat Mike Thackwell, Richard Dallest ja Alain Prost.

  13. #13
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Laurent Aiello oli aikanaan Jordanin testikuljettaja kaudella 1995. Aiello kuitenkin teki joitakin testejä jo ennen kautta 1995. 8.12.1994 hän testasi Eddie Irvinen kanssa Barcelonassa ja siitä vähän myöhemmin Estorilissa 15.12 samana vuonna. Barcelonassa Irvinen aika oli 1.24.100 ja Aiellon aika oli kaksi sekuntia hitaampi. Estorilissa Irvinen moottoriin tuli vika eikä hän päässyt ajamaan vara-autollaankaan teknisen vian takia. Lopulta Irvine luopui testistään ja hänen paikalleen tuli Rubens Barrichello. Barrichellon aika oli 1.20.060 ja Aiellon aika oli 1.26.070. Tulokset olivat varsin Aiellon kyvyistä siinä vaiheessa puhuvia, mutta Aiello oli kuitenkin vasta aloitteleva mies lajissa.

  14. #14
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Vuonna 1986 Benetton järjesti joulukuussa 1986 testitilaisuuden jossa katsottiin Teo Fabille tallikaveria kaudeksi 1987. Suurtestissä Doningtonissa Benetton haki lähinnä kisasäätöjä ja kaikki testiajat yhtä Teo Fabin tekemää huippuaikaa lukuunottamatta tehtiin kisarenkailla ja kisamoottoreilla. Fabin tarkoitus oli toimia mittapuuna nuorisolle ja samalla myös testata itsekin tallin rajoittamatonta turboautoa viimeistä kertaa ennen kauden 1987 Fordin turbomoottoriauton testauksen pääsääntöistä aloittamista.

    Fabin mukaan tulivat Emanuele Pirron, Andy Wallace, David Hunt ja Giovanna Amati. Amatin ei pitänyt alun perin olla mukana lainkaan testeissä, mutta sai paikan Roberto Ravaglian kieltäydyttyä tai oikeammin Ravaglia pakotettiin kieltäytymään testistä BMW:n tahdolta. Laitan seuraavaksi kuljettajien tekemiä aikoja testin osalta:

    Teo Fabi: 1.23.040 kisamoottorilla ja kisasäädöillä ja 1.21.700 aika-ajobensoilla ja aika-ajomoottorilla.

    Emanuele Pirro: 1.23.100

    Andy Wallace: 1.23.800

    David Hunt: 1.24.800

    Giovanna Amati: 1.33.0 (Amati ajoi koko testin aikana vaivaiset kymmenen kierrosta ja vesisateen ja moottorivaurion takia ajoista ei tullut mitään.)

  15. #15
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Meksiko oli lähellä saada itselleen vuodeksi 1989 ainakin vähintään testimiehen ja ehkä kenties jopa kisakuljettajankin f1:siin. Miehen nimi oli Josele Garza. Garza oli pitkään kaudella 1988 neuvotellut kulisseissa Giancarlo Minardin kanssa pääsystä f1:siin ja lopulta tuotuaan 100 000 dollaria kehiin hän sai kuin saikin osallistua Minardin testiajoihin jotka suoritettiin Imolan suurtestin yhteydessä 2.9.1988. Garzalla ei tietenkään ollut Minardin tallista muutenkaan puhumatta mitään asiaa Nelson Piquetin testien kärkiajan vauhtiin joka oli 1.30.900.

    Garzan lähin mittatikku oli siis tallikaveri Pierluigi Martinin tai ainakin Martinin tallikaveriksi herra Minardi hänet halusi kaudeksi 1989 mikäli sponsorit järjestyisivät. Garzan osalta suurtestit olivat hyvin murheelliset. Garzan paras aika oli 1.42.408 kun taas tallikaveri Martinin aika oli ensin 1.37.465 ja hetkeä myöhemmin 1.34.868. Garza oli selvästikin liian hidas, mutta toisaalta Garzalla oli muutenkin tiettyjä ongelmia. Garza kun oli yli 180 senttiä pitkä kaveri ja Minardin f1-auton ohjaamot olivat enemmän tehty Pierluigi Martinin tai hänen tallikaverinsa mittojen mukaan. Muutenkin Garzan jalat kärsivät kipeää ahtaassa ohjaamossa testien aikana ja Minardi yrittikin myöhemmin suunnitella erikoispitkää ja leveää autoa Garzan mahduttamiseksi sen rattiin. Säännöt olivat kuitenkin tiukkenemassa ohjaamon suhteen tulevina vuosina.

  16. #16
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Laitetaan seuraavaksi sitten tuloksia Silverstonen testeistä vuodelta 1981. Testien aikana testattiin myös BMW:n turbomoottoria ja vierailevana testitähtenä toimi BMW:n toimesta Marc Surer Brabhamilla. Surer kuitenkin ajoi Theodoren sopimuksensa mukaisesti myös varsinaista autoaan. Piquet ja Mansell testasivat myös talliensa eri autoja.

    Tässä tuloksia:

    Silverstone 25.6.1981 testit ennen Ranskan Grand Prixiä:

    1.Nelson Piquet (Brabham BT49C Ford) 1.12.560
    2.Didier Pironi (Ferrari 126 CK Turbo) 1.13.970
    3.John Watson (McLaren MP4 Ford) 1.14.130
    4.Alan Jones (Williams FW07 Ford) 1.14.240
    5.Riccardo Patrese (Arrows Ford) 1.15.600
    6.Nigel Mansell (Lotus 87 Ford) 1.16.740
    7.Nigel Mansell (Lotus 88 Ford) 1.16.810
    8.Marc Surer (Thedore Ford) 1.17.120
    9.Derek Daly (March 811 Ford) 1.17.480
    10.Slim Borgudd (ATS Ford) 1.17.860
    11.Brian Henton (Toleman Hart Turbo) 1.17.900
    12.Nelson Piquet (Brabham BT49 BMW Turbo) 1.26.220
    13. Marc Surer (Brabham BT49 BMW Turbo) 1.30.000

  17. #17
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Gerhard Bergerin loukkaannuttua Cesare Fiorio halusi 1989 Monacoon kuljettajakseen muun muassa Nicola Larinin. Tuulimyllyt pauhasivat Ferrarilla sillä alustavasti talli vakuutti alkuhädän selvittyä Bergerin paranevan Monacoon. Sitten talli joutui paniikkiin ja pyysi Nicola Larinia Osellalta Ferrarin rattiin. Kaikkiaan Larini sai hieman erikoisesti ajaa Fioranossa kaikkiaan 210 kierrosta testiä ennen oletettua Monacon kisaa.

    Enrico Bertaggiakin oli ehdolla Ferrarille, mutta Fiorio päätti lopulta antaa hänet Enzo Osellalle käyttöön mikäli Berger ei parantuisi Monacoon mennesä. Lopulta Larinin nopein Fioranon testijakson aika oli 1.07.130 ja se vakuutti Fiorion, mutta lopulta ei Larini päässyt ajamaan Ferrarille.

  18. #18
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Marraskuussa 1988 Jean-Louis Schlesser sai erääksi viimeisiksi tehtävikseen Williamsin testikuljettajana testata tallin Renault-moottorista testiautoa kautta 1989 varten. Schlesser ajoi marraskuun yhdeksäntenä ja kymmenentenä päivänä kaikkiaan 128 kierrosta joista ensimmäisenä päivänä 38 kierrosta ja toisena 90 kierrosta. Ensimmäisenä päivänä kaikki meni sateen takia pilalle, mutta toisena päivänä hän teki Williamsin testiautolla Paul Ricardin rataennätyksen. Ennätys oli 1.03.080 kun edellinen ennätys oli helmikuussa 1988 Thierry Boutsenin nimissä ollut aika 1.03.920.

  19. #19
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Jean-Louis Schlesserillä ja Williamsilla ei kuitenkaan aina ollut onnellista testielämää. Frank Williams kielsi muun muassa kesäkuussa 1987 Schlesseriä sopimasta kisasopimusta kaudeksi 1988 Ligierin rattiin Piercarlo Ghinzanin tilalle. Frank Williams kieltäytyi antamasta selitystä julkisuuteen ja paljoa enempää tietoja ei tullut Patrick Headilta myöskään asian tiimoilta. Ilmeisesti kieltoon vaikuttivat tallin teknisten salaisuuksien mahdollinen vuotaminen tai muut puhumattomat seikat.

    Schlesserin ottamista talliin puoltanut Guy Ligier ei voinut ymmärtää Frankin kantaa asiaan. Herra Ligierin mukaan hyvitykseksi tästä tempusta Williamsin olisi pitänyt antaa edes lupa ranskalaiselle ajaa muutoin tallin autolla testiä. Ligierillä kun kaudella 1987 oli se vuosi menossa päin sitä itseään jo hyvissä ajoin ennen kauden loppua.

  20. #20
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Oma mielenkiintoinen tarina ja eräänlainen Lotuksen ikioma versio Dario Benuzzista oli Dave Scott. Scottilla oli 1980-luvulla melkoisen erikoinen tilanne testata Lotusta ja sen f1-autoa. Ajoittain Scott toimi tavallisten henkilöautojen tai urheiluautojen puolella kuten Benuzzi ja aina välillä sitten f1-puolella. Scott testasi muun muassa kiellettyä Lotuksen kaksoisjousitusmallia ja Espiritin henkilöautoja aktiivijousituksella. F1-testikilometrejä kertyi hänelle kaikkiaan 6000 kilometrin verran.

    Scottin eräs tilaisuus olisi ollut päästä poikkeuksellisesti tavalliselta Lotuksen henkilöpuolelta rattiin Roberto Morenon epäonnistuttua Zandvoortissa 1982. Lopulta Geoff Leesille annettiin poikkeuksellisesti peräti kolmen päivän testiohjelma Jaramaan Espanjaan ja sen kilometrimäärillä ja muutaman testikerran jälkeen Croix-en-Ternoisin radalla Ranskassa ja vielä Silverstonen testien jälkeen Lees pääsikin ajamaan Ranskan Grand Prixin.

  21. #21
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Barcelonassa 1994 Sauberilla oli kaudeksi 1995 melkoiset näyttöajot ja myös testikuljettajan löytämiset vuotta 1995 varten. Testeissä esiintyivät aiemmin mainitut Eddie Irvine ja Laurent Aiello.

    Tässä aikoja testeistä:

    1. Eddie Irvine Jordan 1.24.100

    2. Heinz-Harald Frentzen Sauber 1.24.180

    3. Karl Wendlinger Sauber 1.24.320

    4. Laurent Aiello Jordan 1.26.100

    5. Pedro Lamy Sauber 1.26.210

    6. Norberto Fontana Sauber 1.27.320

    7. Kris Nissen Sauber 1.28.380

    Sauberin kuskeista puhuttaessa Wendlingerillä oli jo sopimus, mutta Peter Sauber halusi silti saada hänen kunnostaan tarkemman selvityksen. Jean-Christophe Boullion ei päässyt ajamaan testiin kuten oli ollut suunitteilla. Norberto Fontana sai lopulta paikan Sauberin testikuljettajina huolimatta siitä, että Pedro Lamy ja Kris Nissen olisivat tuoneet enemmän rahaa talliin. Lamyn kohdalla puhuttiin jopa kisakuskin paikasta kaudeksi 1995.

  22. #22
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Kaudella 1983 Michel Ferte ja Carlos Reutemann testasivat loppuvuodesta 1983 Ligierin autoa. Oltuaan nuorta ranskalaista sekuntikaupalla hitaampi ja ymmärrettävästikin pitkän ajan jälkeen Reutemann päätti pysyä eläkkeellä. Tosin testiä seuranneena päivänä 6.11.1983 hän perui taas lopettamispäätöksensä ja tiedusteli jälleen Ligieriltä tallipaikkaa.

    Vanha kunnon Carlos.

  23. #23
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Syyskuun 20:s päivä vuonna 1984 vaikutti avautuvan Johnny Dumfriesille varsin mukavana päivänä. Dumfries oli saanut jälleen kuulla, että tallipäällikkö Peter Warr oli aikonut heittää sopimuksensa Williamsin kanssa jo varmistaneen Nigel Mansellin ulos tallista. Warr syytti varsin erikoisesti Mansellia sopimusrikoista ja muutenkin oli varsin levottomalla tuulella. Tilanne oli räjähdysherkkä, mutta siitä Dumfries ei itsessään piitannut. Neue Nürburgringille aiottuun f1-kisaan mennessä näytti ensin siltä, että Mansell lähtisi kävelemään pois tallista tai häntä estettäisiin ajamasta Lotuksen autolla kuten Tolemanin Alex Hawkridge oli estänyt Ayrton Sennaa ajamasta tallin autolla kesken kauden 1984.

    Kaksi kilpailua oli siinä vaiheessa enää kautta 1984 jäljellä. Ja pian pirisi puhelin. Vietettyään taas hyvin tulikiven katkuisen päivän Mansellin kanssa Warr tarvitsi hermolepoa ja ajatteli soittaa Dumfriesille. Johnny kuunteli tallipäällikönsä huolia ja purkauksia laidasta laitaan. Purettuaan paineensa Warr ilmoitti äkkiseltään, että Dumfries ajaa seuraavaksi testin Elio de Angelisin kanssa ja mikäli se menisi riittävän hyvin niin Mansell saisi lähteä tallista jo ennen kauden loppua. Warr aikoi katsoa Mansellin oman pelin loppuun asti ja jopa uhmata Mansellin hyvin tarkkaa sopimusta hänen ajattamisestaan. Dumfries ajoikin näyttöajon Lotuksen ratissa de Angelista vastaan.

    Mitään erikoista tavoiteaikaa ei ollut Gerard Ducarougen mukaan sovittu, mutta Dumfriesin piti olla sopivan lähellä tallikaveriaan saadakseen ajaa kilpailussa. Lopulta Elio de Angelisin paras aika oli 1.19.410 ja huonoinkin aika näyttöajossa Nürburgringin uudella radalla oli 1.22.270. Sen sijaan Dumfriesin aika oli parhaimmillaankin vain 1.26.620 ja se riitti. Kaiken jälkeen Warr ei lopulta uskaltanut ottaa riskiä ja heittää Mansellia ulos tallista kesken kauden 1984...

  24. #24
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Vuonna 1990 Gerard Larroussella oli hänen oman Larrousse-tallinsa kannalta mielenkiintoinen tilanne. Japanilainen Aguri Suzuki oli tullut talliin ja oli alkuvaikeuksien jälkeen ollut yllättävänkin hyvä jo ennen kuuluisaa kolmatta sijaansa Suzukassa.

    Vuoden 1990 loppusotku ja säännöistä kiistely FISA:n kanssa jätti tallin taloudelliseen ahdinkoon. Larroussella oli eräässä vaiheessa tarkoitus palkata vähintään testikuljettajaksi talliin japanilainen Hiro Matsushita joka oli Indycarin kuljettaja.

    Matsushitan testisopimukseen olisi kuulunut ajaminen Suzukassa Eric Bernardin tilalla 1991 Japanin Grand Prixissä mikäli hän olisi suostunut tarjoukseen. Ikävä kyllä Dick Simon piti Matsushitan kiinni Indycarin sopimuksessa ensin ja sitten kun Matsushita olisi päässyt siitä irti yhtä kisaa varten kaudella 1991 niin Matsushita ei halunnut tuoda Larrousselle niin paljon rahaa kuin olisi pitänyt tuoda. Osin Matsushitan takana oli japanilaisten sponsorien ohella Larroussen melko epätoivoinen yritys kiinnittää Hondan huomiota sille. Gerard Larrousse kun oli huomannut moottorien potentiaalin jo 1980-luvulla.

  25. #25
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    18.3.1989 näytti uusi maailma avautuvan nuorelle Paul Warwickille. Hän oli Derek Warwickin nuorempi veli ja potentiaalisesti äärimmäisen lahjakas nuori kuljettaja. Paul Warwick sai ensimmäistä kertaa ajaa Arrowsin f1-autoa sinä päivänä ja muutenkaan. Warwick suoritti testinsä Silverstonessa. Heti testiaikojen perusteella suhteessa moneen muuhun kuljettajaan nähden Warwick oli erittäin lahjakas ja joidenkin mukaan hän oli kuin eräänlainen brittien ikioma Gilles Villeneuve. Riippumatta tietyllä tapaa mistä tahansa kilpa-autoiluluokasta mihin hän meni niin sielä hän loisti. Vaikka vaikeuksia toki totta kai oli mukana matkassa.

    Veljensä ohella myös Nigel Mansell itse näki Paul Warwickin hyvin lahjakkaana kuljettajana. Arrowsin ohella myös Leyton House oli kiinnostunut nuoresta Warwickista. Leyton House tuki Pauli muun muassa F3000-sarjan puolella. Nämä sarjan kilpailut olivat harmittavan vaatimattomia, mutta myös ymmärrettäviä osa-aikaisuus huomioon otettuna.

    Hänen tarkoituksensa olisi ollut ajaa f1:ssä aikaisintaan 1992 aivan kaikkien onnenkappaleiden mennessä kohdalleen, mutta viimeistään jo vuonna 1993 hän halusi päästä kuninkuusluokkaan. Vuoden 1991 loistosuoritus tuki sitä, mutta samalla Leyton Housen taloudellinen tilanne heikkeni rajusti ja heikensi ainakin hänen nopean pikatulon mahdollisuutta kuninkuusluokkaan. Lopulta Paul Warwick menehtyi kisaonnettomuudessa Oulton Parkin radalla.

  26. #26
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Laitetaan seuraavaksi sitten talvitesteistä 1984 aikoja. Joitakin tiettyjä kuljettajia ei esiintynyt kauden 1984 MM-sarjassa. Ajat ovat tammikuulta Rio de Janeiron testeistä. Tämä oli ensimmäisiä todellisia löylytyksiä myös Ayrton Sennan osalta Johnny Cecottoa vastaan joskin talvitestien ja yleisen luonteen vuoksi vielä siinä vaiheessa Sennan aikaa Cecottoon nähden pidettiin onnenkantamoisena. Sittemmin onnenkantamoinen tapahtui liiankin monta kertaa ollakseen sellainen.

    Tässä niitä tulee:

    Tammikuu 1984 Rio de Janeiron talvitestit
    1) 1:29.340 Patrick Tambay Ranska Renault RE50
    2) 1:30.280 Nigel Mansell Iso-Britannia Lotus 95T-Renault
    3) 1:30.400 Keke Rosberg Suomi Williams FW09-Honda
    4) 1:30.650 Elio de Angelis Italia Lotus 95T-Renault
    5) 1:30.720 Michele Alboreto Italia Ferrari 126 C3
    6) 1:30.970 Derek Warwick Iso-Britannia Renault RE50
    7) 1:31.740 Riccardo Patrese Italia Alfa Romeo 183T
    8) 1:31.840 Eddie Cheever Yhdysvallat Alfa Romeo 183T
    9) 1:32.150 Manfred Winkelhock Länsi-Saksa ATS D6-BMW
    10) 1:33.430 Ayrton Senna Brasilia Toleman TG 183B-Hart
    11) 1:33.840 Alain Prost Ranska McLaren MP4/1E-TAG Porsche
    12) 1:34.610 Niki Lauda Itävalta McLaren MP4/1E-TAG Porsche
    13) 1:35.210 Danny Sullivan Yhdysvallat Tyrrell 012-Ford
    14) 1:35.590 René Arnoux Ranska Ferrari 126 C3
    15) 1:35.690 Andrea de Cesaris Italia Ligier JS23-Renault
    16) 1:36.030 Martin Brundle Iso-Britannia Tyrrell 012-Ford
    17) 1:37.200 Emerson Fittipaldi Brasilia Spirit 101-Hart
    18) 1:37.410 Jacques Laffite Ranska Williams FW09-Honda
    19) 1:37.760 Johnny Cecotto Venezuela Toleman TG 183B-Hart
    20) 1:39.030 François Hesnault Ranska Ligier JS23-Renault
    21) 1:40.250 Fulvio Ballabio Italia Spirit 101-Hart
    22) 1:42.730 Roberto Moreno Brasilia Lotus 94T-Renault

    Kuljettajista puhuttaessa tämä oli Danny Sullivanin eräs viimeisimpiä ajoja f1:ssä ja Roberto Moreno toimi Lotuksen maksutestaajana Johnny Dumfriesin sijaan Riossa. Peter Warr hyväksyi Morenon antamat rahat ja käsi Dumfriesin jäädä Englantiin jatkamaan normaaleja testejä.

    Stefan Bellof joutui testaamaan Porschen autoja Urheiluautojen MM-kisoja varten kaudeksi 1984 ja riiteli muutenkin sopimuksestaan Rothmansin ja Porschen kanssa f1:n osalta. Fittipaldin Emersonin mielestä mitta tuli täyteen ja Ballabiokan ei paljoa Morenoa paremmin ajanut ja Morenon laidan ymmärsi sikäli, että se oli Morenon ensimmäinen f1-ajo lähes puoleentoista vuoteen.
    Viestiä on viimeksi muokannut CCMK; 26.06.2014 21:20.

  27. #27
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Vuoden 1994 heinäkuu oli tavallaan suomalaisille moottoriurheilun kuninkuusluokan ystäville kovin murheellinen. Jyrki Järvilehto eli JJ Lehto oli Benettonilta ns. Pakkoloman vietossa ja Benettonin Flavio Briatore oli suomalaisten inhokki. Vähän paremmalla onnella ja ehkä kenties Briatorenkin halulla ja avustamana JJ olisi silti voitu nähdä kaudella 1994 Ligierin ratissa jopa enemmänkin.

    Joka tapauksessa 15.7.1994 JJ ajoi Paul Ricardin radalla pakkolomastaan huolimatta Ligierin ratissa kaikkiaan 65 kierrosta ja kellotti ajan 1.11.800 mikä oli 0,6 sekuntia kovempi kuin Olivier Panisin nopein aika testeissä oli ollut siihen asti. Suomalaisten toivon JJ:n paluusta radoille vielä kauden 1994 aikana herätti muutamakin seikka. Frank Dernien vuolaat kehut JJ:n suuntaan, Briatoren suunnitelmat muutenkin mahdollisesti muodostaa Ligieristä Benettonin eräänlainen B-talli ja viimeisimpänä seikkana jopa Ruutulipun huomaama ja yleensä testeissä ahkerasti mukana olleen Eric Bernardin puuttuminen testeissä. JJ ajoi vielä tämän testin jälkeen ainakin kerran vielä Ligieriä isommin 21.7 ajetuissa testeissä.

  28. #28
    Oisko minkä tyyppistä ? kurski's Avatar
    Liittynyt
    Oct 2009
    Viestit
    17 876
    Lainaa Alunperin kirjoittanut CCMK Tarkastele viestiä
    Joka tapauksessa 15.7.1994 JJ ajoi Paul Ricardin radalla pakkolomastaan huolimatta Ligierin ratissa kaikkiaan 65 kierrosta ja kellotti ajan 1.11.800 mikä oli 0,6 sekuntia kovempi kuin Olivier Panisin nopein aika testeissä oli ollut siihen asti.
    Tiesin että on testannut tuolloin, mutta harmittavasti mitään kuvamateriaalia ei taida olla noista hänen Ligier testeistä ?
    Twitter: KurskiRacing | TotalMotorsport: Rekrytointi | Blogini: Jarbomania

  29. #29
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Saattaa ehkä jossain vanhassa Ruutulipussa olla aineistoa siitä testistä.

  30. #30
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Kuten jo aiemmin todettua niin Johnny Dumfries yritti Lotus-potkujensa jälkeen sinnitellä vuoden 1985 alkuun asti uskoen saavansa tallipaikan f1:stä kisakuljettajana. Valitettavasti näin ei käynyt. Ferrari tosin otti häneen yhteyttä tammikuussa 1985 ja otti hänet hieman erikoisesti tuosta vain testikuljettajaksi. Dumfriesin Ferrarin testivuodesta 1985 jäi loppupelissä varsin vähän käteen.

    Testikilometrimääriä Dumfries ei suostunut paljastamaan julkisuuteen mutta kaikkiaan hän testasi arviolta noin 7-8 täyden testipäivän korkeintaan Fioranossa talvikaudella 1985 ja kisakaudella vain muutamia kierroksia mikä kertoi hyvin paljon Ferrarin arvostuksesta häntä kohtaan myöhemmin kaudella.

    Tosin kisakuljettajien sana painoi tuolloin varsin paljon ja etenkin jos testikuljettajan omat muutokset sotkivat kisakuljettajien ajon. Stefan Johanssonin ja Michele Alboreton mukaan heidän koko ajo-ohjelmansa meni sotkuisaksi aina kun myös Dumfries oli mukana testeissä. Dumfriesin tapa ajaa f1-autoa ja säätää auto omille mieltymyksilleen ei vastannut heidän laatuaan f1-auton ajamisesta.

    Lisäksi Dumfries oli osin palkattu koko talliin testaamaan lähinnä Ferrarin uutta prototyyppiasteelle jäänyttä autoa jonka oli tarkoitus käyttää vain neljä sylinteriä pitänyttä turbomoottoria. Dumfriesia tarvittiin siksi koska Johanssonilla ja Alboretolla ja talvikaudella vielä Rene Arnouxilla oli omat testiohjelmansa. Lisäksi Dario Benuzzi ei oikein aina ehtinyt Fioranoon eteenkään talvikaudella 1985 testaamaan. Kun hankkeet kaatuivat niin loppuosan vuotta 1985 Dumfries oli oikeastaan melkein koko ajan tyhjän panttina ja lähinnä satunnaisesti pyöri kisaviikonloppuina varikolla. Sittemmin Dumfries hankkiutui testisopimuksestaan eroon heti kun pystyi ja pääsi sittemmin Lotukselle kaudeksi 1986. Tosin aluksi testikuljettajana sinnekin ennen Ayrton Sennan vaatimusta siitä, että Derek Warwickia ei ajateta hänen kanssaan.

  31. #31
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Vuonna 1974 Ensignin talli oli tavallaan saamassa runsaasti mammonaa, mutta sen hinta olisi ollut hyvin kamala ilman tallin hyvää insinööriä Derek Leesiä ja Howden Ganleyta. Rikki von Opel toi paljon isoa rahaa, mutta samalla testiajat ja ylipäätään koko ajamistaso oli aluksi vielä huonompaa kun sittemmin tavallaan omassa huonoudessa olikaan. Testien aikana Ganley neuvoi von Opelille ajamisen saloja ja ennen pitkää von Opel paransi Paul Ricardissa järjestetyssä maksutestissään. Yli 3 sekuntia paransi lopulta von Opel aikaansa aivan ensimmäisiin kierroksiin nähden kauden 1974 testien osalta.

    Siitäkin huolimatta insinööri Lees sanoi, että Ganley vetäisi vaikka yksinään vielä 3 sekuntia von Opelinkin parhaasta ajasta alle. Sen verran hyvänä kuljettajana Ganleyta pidettiin myös hänenkin ajolahjojensa tavallaan vaatimattomuudesta huolimatta.

  32. #32
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Jan Lammersin urasta f1:ssä, mutta myös sen testirintamalla voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta tällä kertaa laitan joitakin talleja minkä autoja Lammers urallaan varmuudella ehti testata ja muutaman testin laitan sulkuihin huhutestitalleina.

    Tässä niitä tulee:

    1978: Shadow (Ajeli tallin autoa kautta 1979 varten testejä Silverstonessa. Maksoi tallin testeistä koska tallilla ei olisi ollut muuten varaa testata lainkaan.)

    1979: Lotus (Testasi JPS:n järjestämässä testiohjelmassa.)

    1979: (Williams) (Mahdollisesti Doningtonissa oli testaamassa aikanaan jotain ja pitää vielä näitä tarkistaa.)

    1980: Brabham (Testasi Doningtonissa tallin autoa koska Hector Rebaquen jatkosta ei oltu varmoja.)

    1981: Brabham (Testasi jälleen Doningtonissa Brabhamia koska Rebaquen sponsorivaroista ei ollut selvyyttä. Myöhemmin testasi loppukaudesta 1981 uudelleen.)

    1982: (Ferrari) (Olisi testannut autoa ilman loukkaantumistaan Detroitissa.)

    1982: (Renault) (Olisi testannut autoa mahdollisesti talvikaudella. Toistaiseksi en ole löytänyt tästä muuta kuin epämääräisiä mainintoja suomalaislehdistä Hollannin lehtien ohella.)

    1983: Renault (Testasi autoa Paul Ricardin radalla ja olisi korvannut ainakin Eddie Cheeverin mikäli ketään toista tähtikuljettajaa ei olisi löytynyt Patrick Tambayn pariksi.)

    1983: (Ferrari) (Olisi mahdollisesti testannut autoa Fioranossa talvikaudella 1983-1984 koska Ferrari halusi Lammersin kolmanteen autoon kautta 1984 joskin riittävyyttä asiasta ei ollut tai selvyyttä. Pitää vielä yrittää joskus etsiä tuostakin lisätietoa.)

    1984: Renault (Testasi tallin auota ainakin Estorilissa ja Zandvoortissa Renaultin Hollannin maahantuojan promootioajoissa. Estorilissa testit olivat totista totta kautta 1985 varten ja ainakin mahdollista testipestiä varten. Lisäksi Lammers ajoi Renault Euro Cupia kaudella 1984 ja voitti sen.)

    1984: Toleman (Olisi korvannut Ayrton Sennan tallin rahantuojana ja tallikaverina piti ajaa Stefan Johansson. Ajoi talvikaudella 1984-1985 useita kertoja tallin autoa. Lopulta sponsorit ja isänmaallisuus sanoivat toisin ja John Watson otettiin talliin.)

    1985-1991 väliltä en tällä kertaa ota juttuja eikä tiettävästi Lammers montakaan kertaa testannut mikäli mahdollisesti olisi jonkin testipaikan saanutkin.

    1992: Lammersin onnistui koota itselleen aluksi valtava sponsoripaketti Hollannista ja hänen piti korvata Karl Wendlinger alustavissa puheissa jo heti Kyalamissa. Lopulta Hollannin sponsorit toivat vain murto-osia summasta, mutta silti se riitti hänen näkemiseen niin testeissä kuin itse kilpailuissakin kaudella 1992. Lammers hoiti Kyalamin ohella maksutestiohjelmaansa Marchilla Zandvoortin ja Estorilin radalla.

    1993 ja siitä eteenpäin Lammersilla oli vielä muutama tilaisuus jatkaa f1:ssä joista lähin oli tietenkin pysyminen Marchilla 1993 ja Simtekin tarjous vuonna 1994 joka meni kuitenkin Roland Ratzenbergerille ja Jean-Marc Gounonille.

  33. #33
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Sasol oli jossain määrin aluksi innokas Jordanin tukija sen tullessa f1:siin kaudella 1992 ja jossain määrin erittäin katkera vetäytyessään kaudella 1994. Sasol olisi kovasti halunnut saada f1:siin mukaan etelä-afrikkalaisen f1-kuljettajan. Tosin ketään lupaavaa kuljettajaa ei ollut. Stephen Watsonin ohella eräs Sasolin yrittämä kuljettaja olisi ollut Jordanille kaudella 1993 promootioajon tehnyt George Fouche.

    Fouche oli tunnettu urheiluautoilija ja ajanut usein Le Mansissa. Fouche testasi lopulta kesäkaudella 1993 Sasolin pyynnöstä Silverstonen radalla. Fouchen suoritus oli sinällään varsin vaatimaton ja Sasolia harmitti Eddie Jordanin asenne. Toki tuolloin Kyalamin ollessa kalenterissa vuonna 1994 Fouchen ajattamisesta olisi voitu vuoden 1993 lopulla keskustella uudelleen. Tuolloin kuitenkin vastaus oli jyrkkä ei. Fouche ei koskaan ajanut f1:ssä.

  34. #34
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Ei varsinaista testikuljettaja-asiaa, mutta itsessään testaukseen liittyvää asiaa kuitenkin. Vanhaan aikaan tiettävästi aina kauteen 1997 asti käytössä eri kilpailuihin olivat ns. Tutustumisharjoitukset tai tutustumis-sessiot joita pidettiin aina vuorokausi ennen kilpailun varsinaisen viikonlopun alkamista eli käytännössä rata-alueella oltiin aina päivää ennen tapahtumien alkamista. Seuraavilla kausilla ja seuraavilla radoilla tiettävästi pidettiin näitä sessioita ja joillakin radoilla niitä peruttiin.

    Tässä ainakin muutama seuraava sellainen:

    1981: Las Vegasissa pidettiin kilpailuviikonlopun keskiviikkona kaksi tutustumisajoa joista ensimmäinen pidettiin aamulla ja toinen iltapäivällä.

    1982: Detroitissa olisi pitänyt pitää kilpailuviikonlopun torstaina tutustumisharjoitus, mutta se peruttiin.

    1983: Kyalamissa pidettiin maanantaina ja tiistaina kahtena päivänä tutustumisajot kun kilpailua ei ollut ajettu 19 kuukauteen. Alun perin tutustumisajoja piti olla tasan yksi ainoa kilpailuviikonlopun keskiviikkona.

    1984: Dallasissa ajettiin Estorilin ja Nürburgringin tapaan yksi sessio ennen kilpailuviikonlopun alkamista torstaina. Sessiot olivat tunnin mittaisia.

    1985: Adelaidessa ajettiin torstaina yksi sessio ennen kilpailuviikonlopun alkamista.

    1986: Mexico Cityssä ajettiin Jerezin tapaan tutustumisajot. Tallien vaadittua ylimääräistä testiä radan uskomattoman pomppuisuuden ja likaisuuden takia siihen suostuttiin toisin kuin esimerkiksi Estorilissa 1984. Hungaroringilla Unkarissa ajettiin myös tutustumisajot torstaina. Unkarissa ajettiin yksi 2 tunnin mittainen tutustumisajo ja Mexico Cityssä peräti 2 2 tunnin mittaista sessiota torstaina.

    1987: Suzukassa ajettiin yksi tutustumisajo torstaina.

    1989: Phoenixissa ajettiin yksi tutustumisajo torstaina.

    1990: Interlagosissa ajettiin kaksi tunnin mittaista sessiota torstaina. Aamulla ajetussa sessiossa sadekelillä Martin Donnelly oli nopein Lotuksellaan ja iltapäivän sessiossa Ayrton Senna oli nopein.

    1991: Magny-Coursissa ja Barcelonassa ajettiin yksi tunnin mittainen sessio torstaina.

    1992: Kyalamissa pidettiin kaksi tunnin mittaista sessiota torstaina iltapäivällä. Aivan ensimmäiseltä sessiolta ei ole aikoja hallussa, mutta toisesta on Las Vegasin 1981 tutustumisaikojen tapaan. Laitan ne mahdollisimman pian tämän jälkeen.

    1993: Doningtonissa pidettiin torstaina kaksi sessiota.

    1994: Aidan radalla pidettiin vain tiettävästi yksi ainoa sessio. Samoin myös Jerezissä.

    1995: Buenos Airesissa pidettiin torstaina kaksi sessiota joista ensimmäinen paikallista aikaa klo 11-12 ja toinen klo 13.30-14.30. Samoin Nürburgringillä pidettiin torstaina testiajot. Nyrrellä tosin tiettävästi vain yksi sessio kun taas San Marinon radalla Imolassa torstaina turvallisuuden takia testattiin torstaina jo kaksikin kertaa sessiot läpi ajaen.

    1996: Melbournessa torstaina kaksi sessiota ennen kisaviikonlopun alkua.

    1997: A1-Ringin radalla pidettiin sessiot torstaina.

    Vuoden 1997 jälkeen ilmeisesti tarvetta erillisille ajoille ennen viikonloppua ei ole ollut.

  35. #35
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Toisinaan näistä tutustumisajoista käytettiin myös nimitystä Epävirallinen Harjoitus erityisesti Suomen mediassa 1980-luvulta aina kauteen 1992 asti. Tuloksista tulee ensin aamun tulokset ja sitten seuraavassa postissa iltapäivän tuloksia. Tässä vuoden 1981 Las Vegasin Epävirallisen Harjoituksen tulosaikoja keskiviikolta 14.10.1981:

    1. Alan Jones 1'22.106, 2. John Watson 1'23.372, 3. Carlos Reutemann 1'24.379, 4. Bruno Giacomelli 1'24.731, 5. Elio de Angelis 1'24.936, 6. Jacques Laffite 1'25.092, 7. Alain Prost 1'25.169, 8. Nigel Mansell 1'25.237, 9. Nelson Piquet 1'25.655, 10. Jean-Pierre Jarier 1'26.121, 11. Patrick Tambay 1'26.132, 12. Didier Pironi 1'26.352, 13. Michele Alboreto 1'26.447, 14. Eddie Cheever 1'26.911, 15. Gilles Villeneuve 1'26.914, 16. Andrea de Cesaris 1'27.093, 17. Mario Andretti 1'27.429, 18. Derek Daly 1'27.444, 19. Slim Borgudd 1'27.600, 20. Marc Surer 1'28.272, 21. Brian Henton 1'28.440, 22. Hector Rebaque 1'29.027, 23. Derek Warwick 1'29.095, 24.Jacques Villeneuve. 1'29.666, 25. Riccardo Patrese 1'29.696, 26. Keke Rosberg 1'29.965, 27. Beppe Gabbiani 1'30.024, 28. Eliseo Salazar 1'30.472, 29. Chico Serra 1'30.722, 30. Rene Arnoux 1'31.939

    Loppukilpailusta olisivat siinä vaiheessa tällaisilla ajoilla pudonneet Riccardo Patrese, Keke Rosberg, Beppe Gabbiani, Eliseo Salazar, Chico Serra ja Rene Arnoux.
    Viestiä on viimeksi muokannut CCMK; 16.07.2014 21:25.

  36. #36
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Seuraavaksi 14.10.1981 ajetun Las Vegasin kilpailun toinen Epävirallinen Harjoitus aikoineen iltapäivältä:

    1. Alan Jones 1'19.488, 2. Carlos Reutemann 1'19.569, 3. Nigel Mansell 1'20.495, 4. John Watson 1'20.977, 5. Mario Andretti 1'21.510, 6. Riccardo Patrese 1'21.701, 7. Bruno Giacomelli 1'21.810, 8. Nelson Piquet 1'21.922, 9. Hector Rebaque 1'22.042, 10. Gilles Villeneuve 1'22.434, 11. Patrick Tambay 1'22.605, 12. Elio de Angelis 1'22.788, 13. Eddie Cheever 1'23.245, 14. Michele Alboreto 1'23.624, 15. Jean-Pierre Jarier 1'23.693, 16. Alain Prost 1'23.697, 17. Andrea de Cesaris 1'23.729, 18. Slim Borgudd 1'23.767, 19. Derek Daly 1'23.839, 20. Marc Surer 1'24.596, 21. Rene Arnoux 1'24.638, 22. Didier Pironi 1'24.701, 23. Jacques Laffite 1'25.025, 24. Keke Rosberg 1'25.181, 25. Eliseo Salazar 1'25.195, 26. Derek Warwick 1'26.249, 27. Chico Serra 1'26.344, 28. Brian Henton 1'26.453, 29.Jacques Villeneuve. 1'26.819, 30. Beppe Gabbiani 1'30.603

    Loppukilpailusta olisivat pudonneet Eliseo Salazar, Derek Warwick, Chico Serra, Brian Henton, Jacques Villeneuve ja Beppe Gabbiani.

  37. #37
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Seuraavaksi aikoja laitetaan Etelä-Afrikan Kyalamissa torstaina 27.2.1992 ajetun toisen Epävirallisen Harjoituksen aikatuloksia:

    1 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Renault 1:17.107
    2 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:18.660
    3 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:19.743
    4 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:19.807
    5 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:20.502
    6 Michael Schumacher Saksa Benetton-Ford 1:20.588
    7 Ivan Capelli Italia Ferrari-Ferrari 1:21.050
    8 Martin Brundle Iso-Britannia Benetton-Ford 1:21.342
    9 Andrea de Cesaris Italia Tyrrell-Ilmor 1:21.386
    10 Johnny Herbert Iso-Britannia Lotus-Ford 1:21.587
    11 Gianni Morbidelli Italia Minardi-Lamborghini 1:21.734
    12 Thierry Boutsen Belgia Ligier-Renault 1:21.940
    13 Karl Wendlinger Itävalta March-Ilmor 1:21.949
    14 Aguri Suzuki Japani Footwork-Mugen-Honda 1:22.113
    15 Mika Hakkinen Suomi Lotus-Ford 1:22.389
    16 Christian Fittipaldi Brasilia Minardi-Lamborghini 1:22.113
    17 Erik Comas Ranska Ligier-Renault 1:22.389
    18 Michele Alboreto Italia Footwork-Mugen-Honda 1:22.399
    19 Stefano Modena Italia Jordan-Yamaha 1:22.434
    20 Olivier Grouillard Ranska Tyrrell-Ilmor 1:22.686
    21 Mauricio Gugelmin Brasilia Jordan-Yamaha 1:22.808
    22 JJ Lehto Suomi Dallara-Ferrari 1:23.134
    23 Bertrand Gachot Belgia Venturi-Larrousse-Lamborghini 1:24.015
    24 Ukyo Katayama Japani Venturi-Larrousse-Lamborghini 1:24.497
    25 Eric van de Poele Belgia Brabham-Judd 1:25.045
    26 Andrea Chiesa Sveitsi Fondmetal-Ford 1:25.068
    27 Pierluigi Martini Italia Dallara-Ferrari 1:26.923
    28 Paul Belmondo Ranska March-Ilmor 1:27.250
    29 Giovanna Amati Italia Brabham-Judd 1:28.937
    30 Alex Caffi Italia Andrea Moda-Judd 1:55.034
    31 Enrico Bertaggia Italia Andrea Moda-Judd Ei aikaa

    Kilpailusta olisi esikarsiutunut Enrico Bertaggia ja siinä vaiheessa karsiutuneet muutoin noilla ajoilla olisivat olleet Pierluigi Martini, Paul Belmondo, Giovanna Amati ja Alex Caffi.

  38. #38
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Kaudeksi 1993 Eric Bernardille suunniteltiin ostopaikkaa Larrousse-talliin. Vielä tammikuussa 1993 yllättävänkin monta paikkaa oli epäselvänä kauden 1993 MM-sarjaan ja Williams-talli aiottiin sulkea kokonaan sarjasta. Samalla Lotus-talli auttoi entistä kuljettajaansa Michael Bartelsia Marchin lobbauksen osalta. Kaudella 1993 Bernard ajoi Ligierin testimiehenä lopulta koko kauden ajan, mutta tammikuun 21:nä päivänä sinä vuonna vapaita paikkoja oli vielä McLarenille, Jordanille, Larrousselle, Minardille ja Marchille. Jordanin paikka oli tosin alusvasti miehitetty vieläkin Mauricio Gugelminilla sillä hän olisi tuonut kauden 1992 tapaan 8 miljoonaa dollaria talliin.

  39. #39
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    23.1.1993 Lotus-tallin edellisen kauden testikuljettaja Olivier Beretta aiottiin nostaa kaudeksi 1993 maksukuljettajana sarjaan Mika Häkkisen tilalle mikäli Häkkinen olisi lähtenyt McLarenille. Toisaalta talli aikoi pidättää Häkkisen sopimuksen viime hetkeen asti itsellään. Lotus, Benetton ja Minardi vastustivat Williamsin myöhäistä ilmoittautumista lajiin. Lotus näistä raivokkaimmin, mutta myös Benetton ja Minardi vastustivat enemmän tai vähemmän asiassa.

    Minardin ongelmana oli Williamsin aiheuttama masentava ylivoima ja huipputallien teknisistä apuvälineistä olisi pakko luopua tai tehdä tuntuvasti halvempia. Benettonila taas vuorostaan Williamsin vastustamiseen liittyivät myös lajin hallintaan vaikuttavat seikat.

    Flavio Briatore halusi muun muassa muutenkin muuttaa F1:n tuolloista päätöksentekojärjestelmää enemmän enemmistösuuntaiseen ja ei aina edes Bernie Ecclestonen alla tehtäviin päätöksiin. Ehdottomasti Benetton halusi kieltää tuolloisten huipputallien eli Williamsin ja McLarenin käytössä olleet veto-oikeudet tärkeistä asioista puhuttaessa.

  40. #40
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2009
    Viestit
    12 042
    Barcelonassa 1991 ajettiin yksi tunnin mittainen tutustumisharjoitus torstaina 26.9.1991.

    Tässä niistä aikoja:

    1 Nigel Mansell Iso-Britannia Williams-Renault 1:22.239
    2 Ayrton Senna Brasilia McLaren-Honda 1:22.810
    3 Michael Schumacher Saksa Benetton-Ford 1:22.828
    4 Martin Brundle Iso-Britannia Brabham-Yamaha 1:23.528
    5 Nelson Piquet Brasilia Benetton-Ford 1:24.131
    6 Riccardo Patrese Italia Williams-Renault 1:24.382
    7 Jean Alesi Ranska Ferrari-Ferrari 1:24.464
    8 Stefano Modena Italia Tyrrell-Honda 1:24.865
    9 Mika Hakkinen Suomi Lotus-Judd 1:24.882
    10 Alain Prost Ranska Ferrari-Ferrari 1:25.086
    11 Gerhard Berger Itävalta McLaren-Honda 1:25.145
    12 Mark Blundell Iso-Britannia Brabham-Yamaha 1:25.254
    13 Satoru Nakajima Japani Tyrrell-Honda 1:25.464
    14 Gianni Morbidelli Italia Minardi-Ferrari 1:25.561
    15 Eric Bernard Ranska Larrousse-Lola-Ford 1:25.567
    16 Mauricio Gugelmin Brasilia Leyton House-Ilmor 1:25.684
    17 Michele Alboreto Italia Footwork-Ford 1:26.004
    18 Andrea De Cesaris Italia Jordan-Ford 1:26.053
    19 Aguri Suzuki Japani Larrousse-Lola-Ford 1:26.405
    20 Erik Comas Ranska Ligier-Lamborghini 1:26.446
    21 Pierluigi Martini Italia Minardi-Ferrari 1:26.447
    22 Alessandro Zanardi Italia Jordan-Ford 1:26.508
    23 Gabriele Tarquini Italia Fondmetal-Ford 1:26.576
    24 Thierry Boutsen Belgia Ligier-Lamborghini 1:27.333
    25 Alex Caffi Italia Footwork-Ford 1:27.908
    26 Emanuele Pirro Italia Dallara-Judd 1:27.949
    27 JJ Lehto Suomi Dallara-Judd 1:28.004
    28 Nicola Larini Italia Modena-Lambo-Lamborghini 1:28.060
    29 Ivan Capelli Italia Leyton House-Ilmor 1:28.984
    30 Olivier Grouillard Ranska AGS-Ford 1:30.069
    31 Eric van de Poele Belgia Modena-Lambo-Lamborghini 1:30.303
    32 Fabrizio Barbazza Italia AGS-Ford 1:34.545


    Näillä ajoilla kilpailun Esikarsinnassa olisivat pudonneet Eric van de Poele ja Fabrizio Barzbazza ja aika-ajoissa olisivat karsiutuneet JJ Lehto, Nicola Larini, Ivan Capelli ja Olivier Grouillard heidän lisäkseen.

Tämän ketjun tagit

Viestien lähettämisen luvat

  • Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö