F1Forum.fi

-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet

Sivu 3 / 71 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567891011121353 ... ViimeisinViimeisin
Tulokset 81-120/2828

Ketju: Autotoikki v 2.0

Darth Father Il Tempo Gigante's Avatar
    Sijainti
    Gamla Pedersöre huvudsocken
    Lainaa Alunperin kirjoittanut oldez Tarkastele viestiä
    No onhan niitä kaksoismassavauhtipyöriä ihan yhtälailla bensakoneissakin. Hiukkassuodattimiakin on erilaisia. Yhdet on sellasia jotka täyttyy ja pitää vaihtaa. Toiset on sellasia että putsaavat itse itsensä.
    Kiitos vastauksesta, vaikka siitä ei ollut pienintäkään apua asioihin, joista kyselin.
    Kahdeksan perunaa ja suolaa.
    -T.R. noin vuonna 1976

Registered User Hartsa76's Avatar
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Albert Oil Tarkastele viestiä
    Pääasia, että VAIHTAA ITE, ni osoittaa miehuutensa.
    Ajovalojen polttimoiden vaihtaminen taitaa kuitenkin monien nykyautojen kohdalla kysyä pitkää pinnaa ja ahtaaseen tilaan mahtuvaa kättä, koska yksinkertainen operaatio on joidenkin autonvalmistajien taholta pitänyt tehdä mahdollisimman monimutkaiseksi sijoittamalla ajovalojen kiinnitykset mahdollisimman ahtaaseen paikkaan moottoritilan puolelle.

Örfil
    Guest
    On se vanhemmissa autoissakin ollut toisinaan niin, riippuen tietenkin merkistä ja mallista.

Aiemmassa elämässäni (silloisen naisystäväni Omegassa) jouduin operoimaan aina akun irti, jotta pääsin vaihtamaan kuskin puolen polttimon.

Samoin vaimon ex-fiatissa, toisen polttimon vaihto vaatii pitkällistä fistauskokemusta, että sai sujutettua käden oikeaan polttimonvaihtoasentoon. Auta armias, jos käsi kramppasi kesken kaiken!

Hippi ja juntti Albert Oil's Avatar
    Sijainti
    Korviesi välissä
    Pääasia, että olet mies.
    Maailma tapahtuu vaikka et olisi siitä mitään mieltä.

Örfil
    Guest
    *tarkistaa asian*

Sijainti
    Korviesi välissä
    Huomaa muuten, että mä liikun aivan eri piireissä kuin ns. tosimiehet: Eilen juuri keskusteltiin (työ)kavereiden kanssa edelläsivutusta asiasta. Kaikille kahdeksalle miehelle oli käsittämätön ajatus ryhtyä ronkkimaan tuntitolkulla autoa tai esim. vaihtamaan renkaita kun ammattilaisetkin ovat olemassa. Huvittavana pitivät ajatusta suorastaan, kun tuon ajan voi käyttää johonkin oikeasti hyödylliseenkin.

★ El Muerto ★ Captain Howdy's Avatar
    Sijainti
    † † †
    Kuten? Ja kyllä ne sun 'piirit' tiedetään.
    ★★★ HALSSILAN NOUSU ★★★

Sijainti
    Korviesi välissä
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Captain Howdy Tarkastele viestiä
    Kuten?
    'Itsensä sivistämisestä' ainakin puhuttiin. Itse voisin esim. opetella ruoanlaittoa.

Arschloch jjv's Avatar
    Huomaa muuten, että mä liikun aivan eri piireissä kuin ns. tosimiehet: Eilen juuri keskusteltiin (työ)kavereiden kanssa edelläsivutusta asiasta. Kaikille kahdeksalle miehelle oli käsittämätön ajatus ryhtyä ronkkimaan tuntitolkulla autoa tai esim. vaihtamaan renkaita kun ammattilaisetkin ovat olemassa. Huvittavana pitivät ajatusta suorastaan, kun tuon ajan voi käyttää johonkin oikeasti hyödylliseenkin.
    Sun piireissä on rahamiehet. Kyllä mun työkaverit ronkkii autojaan itse välillä ruokatunnillakin. Ei oo kuulemma varaa viedä korjaamoon.

★ El Muerto ★ Captain Howdy's Avatar
    Sijainti
    † † †
    'Itsensä sivistämisestä' ainakin puhuttiin. Itse voisin esim. opetella ruoanlaittoa.
    Paprikajauheen kanssa kantsii olla pidättyväinen omelettihommissa.
    ★★★ HALSSILAN NOUSU ★★★

Sijainti
    Korviesi välissä
    Lainaa Alunperin kirjoittanut jjv Tarkastele viestiä
    Sun piireissä on rahamiehet.
    No ei kyllä ole. Mutta kalliimpi remontti siitä tulis jos ensin ite tekis ja sitten ammattimies korjaisi syntyneet vahingot.

Banned
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Rainier Tarkastele viestiä
    On se vanhemmissa autoissakin ollut toisinaan niin, riippuen tietenkin merkistä ja mallista.

Aiemmassa elämässäni (silloisen naisystäväni Omegassa) jouduin operoimaan aina akun irti, jotta pääsin vaihtamaan kuskin puolen polttimon.

Samoin vaimon ex-fiatissa, toisen polttimon vaihto vaatii pitkällistä fistauskokemusta, että sai sujutettua käden oikeaan polttimonvaihtoasentoon. Auta armias, jos käsi kramppasi kesken kaiken!
    Avensiksessa sama homma, kuskin puolella pitää napata akku pois, muuten ei pysty vaihtamaan sen puolen valoja.
    Repsikan puolella taas hommaa vaikeuttaa härpäkkeet joiden siirtäminen on vähän hankalampaa (ilmastoinnin putkia ym) ja siellä pitää sit vaan yrittää tuommosta "polttimonvaihtoasentoa" kanssa.

Vaihdoin viikonloppuna kaikki etupään polttimot kerralla, aikaa hurahti 90min kun vähän sai punnertaa ton repsikan puolen kanssa.
    Noh korjaamolla olisivat työstä ottaneet 80€ tuosta, eli kohtuu hyvään tuntipalkkaan pääsi

Senior Member Lunssila's Avatar
    Oli puhe polttimon vaihdosta.

Arschloch jjv's Avatar
    No ei kyllä ole. Mutta kalliimpi remontti siitä tulis jos ensin ite tekis ja sitten ammattimies korjaisi syntyneet vahingot.
    Oikeesti persaukiset automiehet joutuu myymään autonsa jos siihen semmonen vika tulee jota eivät osaa korjata ja joutuvat ostamaan entistäkin vanhemman auton tilalle.

Senior Member Sue_me's Avatar
    Kerran olen vaihtanut polttimon autoon tällä vuosikymmenellä.

Kulutus on ollut pientä ja edellisessä oli ledit/ksenonit.

81-04-05-07-08-14-15 Matxi's Avatar
    Sijainti
    toalet
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Tolerantti Tarkastele viestiä
    Ihanan kallista!

Nyt paljastan tietämättömyyteni. Autolehdistä olen lukenut, että xenon-valot menettävät muutamassa kuukaudessa merkittävästi valotehoaan. Toki himmenneinäkin ovat edelleen halogeeneja selvästi paremmat. Niin, kun vaihtaa polttimot, niin palautuuko se valoteho uusien veroiseksi? Vai happaneeko umpio siinä jotenkin, mikä aiheuttaa tehoaleneman?
    Kuten oldez jo totesikin niin käytössä ne himmenee. Muutamassa kuukaudessa on täyttä scheiberttiä.
    Käyttöikä edellisessä A4:ssa, missä ei LED:jä ollut päivävaloina eli xenonit paloi kauemmin, oli noin 5 vuotta per poltin (noin 70-80000 km sanoisin silloisilla kilometreillä). Hinta oli muistaakseni 130 eur per poltin kun vaihdoin.
    Nykyinen auto on reilut 5 vuotta (140000km) mutta vielä ei polttimoita ole vaihdettu, tuossa mallissa tosin päiväsaikaan ei xenonit palakaan kun LED:it vaan tuijaa joten voipi olla että menee pidempään vielä.
    Hyvin näkee mutta kyllä sen huomaa ettei ne enää ihan niin kirkkaat ole mitä ehkä ennen on ollut.
    Mitä yhteistä on naisella ja Audilla?
    No tietty se että Matxi puhuu paljon molemmista muttei saa kumpaakaan!!!

Hirvimettällä Jabsu's Avatar
    Joku saattaa itse tekemällä oikeasti korjatakin jotain, korjaamolla ammattimies vaihtaa vain osia tai moduuleita. Esimerkiksi, jos ajovalojen umpion sisältä korkeudensäädöstä on mennyt sähkömoottori rikki, oikea korjaaja purkaa umpion ja vaihtaa sen muutaman euron moottorin. Korjaamolla vaihdetaan koko umpio, joka maksaa monta sataa euroa. Vastaavia esimerkkejä voi löytää vaikka kuinka paljon.

Senior Member
    Sijainti
    Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
    esim. vaihtamaan renkaita kun ammattilaisetkin ovat olemassa. Huvittavana pitivät ajatusta suorastaan, kun tuon ajan voi käyttää johonkin oikeasti hyödylliseenkin.
    Kun mä vaihdan renkaat tuossa sisäänkäynnin varaston edessä, menee koko operaatioon aikaa varmasti vähemmän kun ajamiseen johonkin rengasfirmaan ja siellä odotteluun sekä työhön ynnä maksamiseen. "Oikeasti hyödyllistä" käyttöaikaa jää huikeat 35-45min.

Asia muuttuu jos ei ole esim sopivaa renkaiden säilytyspaikkaa. Esim. jos yhä asuisin edellisessä paikassa, olisi sen nykytilanteessa turvauduttava rengashotellin omaavaan vaihtopaikkaan.

Tai jos ei vaan huvita!

Senior Member Sue_me's Avatar
    Lainaa Alunperin kirjoittanut ettelbruck Tarkastele viestiä
    Kun mä vaihdan renkaat tuossa sisäänkäynnin varaston edessä, menee koko operaatioon aikaa varmasti vähemmän kun ajamiseen johonkin rengasfirmaan ja siellä odotteluun sekä työhön ynnä maksamiseen. "Oikeasti hyödyllistä" käyttöaikaa jää huikeat 35-45min.

Asia muuttuu jos ei ole esim sopivaa renkaiden säilytyspaikkaa. Esim. jos yhä asuisin edellisessä paikassa, olisi sen nykytilanteessa turvauduttava rengashotellin omaavaan vaihtopaikkaan.

Tai jos ei vaan huvita!
    Tai jos selkä on niin paskana, ettei huvita yrittää rikkoa sitä lopullisesti.

Vaihtoehtoja kun on olemassa tee-se-itse -invalidisoitumisellekin.

Örfil
    Guest
    Nämä miestenhommat tuntuvat olevan Albertille ns. "arka paikka"

Sitä minä vaan, että jos osaa ja kykenee, niin miksi autoaan ei voisi korjata itse tai tehdä kotona ns. "ammattimiehen hommia", jos ne syystä tahi toisesta luonnistuvat?

Onko Albertilla sittenkin takana jokin perustamansa autohuolto- ja kodinkonekorjaamoketjun salainen mainostaminen? Onko? TOTUUS ESIIN, KURJA!

Sijainti
    Korviesi välissä
    Nämä miestenhommat tuntuvat olevan Albertille ns. "arka paikka"
    Eivät ole. Jos olisivat, en toisi tumpelouttani esille täällä lain.

Ja siis tottakai tehköön itse ken taitaa. Tuo joidenkin jossain mainostama 'tosimies tekee itse' vaan on huvittavahko ajatusketju.

Örfil
    Guest
    On ihan ok olla tumpelo

"Tosimies tekee itse" ajatusmallin lienee lanseerannut forumille eräs hra Albert OIl, onko tuttu kaveri?

Örfil
    Guest
    ANTEEKSI ALBERT, ANTEEKSI!

oik. yo.
    Sijainti
    Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutkat

Thumbs up

Muistaakseni tästä autonhuoltojutusta on joskus keskusteltu forumilla aikaisemminkin. Silloin tulin keskenäni lopputulemaan, että lienee aika paljon kyse siitä mihin on aikanaan kotona tottunut. Isukki vaihtoi aina renkaat autoon itse, kun oli rivarin parkkipaikalla hyvä tila siihen. Minä ja velipoika siinä nassikoista lähtien autoimme, kunnes jossain vaiheessa siirtyi meidän hommaksemme tyystin. Sama esim. ajovalon polttimoiden vaihdossa. Mulle olisi aivan järjetön ajatus nähdä se vaiva, että samassa ajassa kun itse suoritan toimenpiteen, veisin auton korjaamolle ja maksaisin siitä että joku tekee sen puolestani. Kun siis itse jokseenkin homman osaa. Melko vähäisiin ylläpitotoimiin osaaminen sitten rajoittuukin.
    "There's something wrong with the car!"
    Fernando Alonso, Kanadan GP 2005, kierros 39.

Sijainti
    Korviesi välissä
    Lainaa Alunperin kirjoittanut PekPoy Tarkastele viestiä
    Muistaakseni tästä autonhuoltojutusta on joskus keskusteltu forumilla aikaisemminkin. Silloin tulin keskenäni lopputulemaan, että lienee aika paljon kyse siitä mihin on aikanaan kotona tottunut. Isukki vaihtoi aina renkaat autoon itse, kun oli rivarin parkkipaikalla hyvä tila siihen. Minä ja velipoika siinä nassikoista lähtien autoimme, kunnes jossain vaiheessa siirtyi meidän hommaksemme tyystin. Sama esim. ajovalon polttimoiden vaihdossa. Mulle olisi aivan järjetön ajatus nähdä se vaiva, että samassa ajassa kun itse suoritan toimenpiteen, veisin auton korjaamolle ja maksaisin siitä että joku tekee sen puolestani. Kun siis itse jokseenkin homman osaa. Melko vähäisiin ylläpitotoimiin osaaminen sitten rajoittuukin.
    Mun isä oli kanssa autojen rassaaja ihan viimeisen päälle. Ei tainnut olla vikaa, jota ei korjata olisi osannut. Joten omena on 'ihan muutaman metrin päähän' kohdallani pudonnut puusta - tuskin edes samalle tontille.

Örfil
    Guest
    Lainaa Alunperin kirjoittanut PekPoy Tarkastele viestiä
    Mulle olisi aivan järjetön ajatus nähdä se vaiva, että samassa ajassa kun itse suoritan toimenpiteen, veisin auton korjaamolle ja maksaisin siitä että joku tekee sen puolestani. Kun siis itse jokseenkin homman osaa.
    Kop.

Nimenomaan argumentti että "senkin ajan voi käyttää hyödyllisemmin" on kestämätön.
    - vaihtotyö 5-30 min
    - huollon tilaaminen, siirtymiset ja odotus min. 2 tuntia

Lisäksi se että panostaako tosimies keittotaitoihin, ei ole kiinni esim. 4 x 15 minsan vuotuisesta ajankäytöstä vuoden kaikista 8760 tunnista tähän vaihtotyöhön, vaan siitä että onko motivaatiota ko. hommaan vai ei.

Ja epistä vertailla että onko polttimon vaihto vs. hernarin lämmitys jotenkin eriarvoisia osaamisia tosimiesten ja tavallisten miesten kykyrepertuaarissa.

Voimmeko siis sulkea "Tosimies" -gaten ja laittaa sen samaan pärekoriin "Miksi teette lapsia" - gaten kanssa vai vieläkö tulee kommenttia?

Joten omena on 'ihan muutaman metrin päähän' kohdallani pudonnut puusta - tuskin edes samalle tontille.
    Ehkä se putosi päähän?

Senior Member AJ's Avatar
    Sijainti
    Toinen Maailma
    Kop.

Nimenomaan argumentti että "senkin ajan voi käyttää hyödyllisemmin" on kestämätön.
    - vaihtotyö 5-30 min
    - huollon tilaaminen, siirtymiset ja odotus min. 2 tuntia

Höh! Esimerkkisihän juuri todistaa, että on fiksumpaa teettää toisella.

Jos teet itse menetät puoli tuntia aikaa, jonka voisi käyttää johonkin järkevämpään.
    Jos teetät toisella saat kaksi tuntia aikaa, jonka voit käyttää johonkin järkevämpään.
    Jeesus pelastaa

oik. yo.
    Sijainti
    Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutkat
    Mun isä oli kanssa autojen rassaaja ihan viimeisen päälle. Ei tainnut olla vikaa, jota ei korjata olisi osannut. Joten omena on 'ihan muutaman metrin päähän' kohdallani pudonnut puusta - tuskin edes samalle tontille.
    Oma isukkini ei kuvailemasi perusteella ollut aivan isäsi kaltainen autoetevikkö, mutta yritys kyllä oli kova. Omassakin tapauksessani on omena ehkä sen verran etäälle nassahtanut tonttiin, että en itse näe tarpeelliseksi haastavampien korjaus- tai huoltotoimenpiteiden opettelua, vaan suosiolla luotan ammattilaisiin.
    "There's something wrong with the car!"
    Fernando Alonso, Kanadan GP 2005, kierros 39.

Örfil
    Guest
    Lainaa Alunperin kirjoittanut AJ Tarkastele viestiä
    Höh! Esimerkkisihän juuri todistaa, että on fiksumpaa teettää toisella.

Jos teet itse menetät puoli tuntia aikaa, jonka voisi käyttää johonkin järkevämpään.
    Jos teetät toisella saat kaksi tuntia aikaa, jonka voit käyttää johonkin järkevämpään.
    "siirtymiset, odotus"
    Tosin tuona aikana näppärä mies postailee forumille ihan simona. Kädet konehuoneessa se ei onnistu, joten Armi-Johannes on oikeassa!

Arschloch jjv's Avatar
    Komp. Joka kevät olin vieressä, kun isä vaihtoi öljyt, olin työkalujakelijana. Jarrurempassa olin polkimen painajana. Vai olikohan se kytkinremppa. Renkaanvaihto mullekin nakitettiin jo yläkouluikäisenä, samaten autonpesu. Koin nuo hommat yhtä vähän kiinnostavana kuin imuroinnin ja tiskaamisen. Mitään motivaatiota ei löytynyt ruveta remppahommia ite opettelemaan.

Örfil
    Guest
    Mitään motivaatiota ei löytynyt ruveta remppahommia ite opettelemaan.
    Eli olet nakittanut sen perheen yläkouluikäisille?

Perhetradio

Arschloch jjv's Avatar
    Eli olet nakittanut sen perheen yläkouluikäisille?

Perhetradio
    Päätin jättää moottoriajoneuvot ostamatta. Ei isäukkokaan niistä remppahommista tykännyt, rahansäästö siinä oli mielessä.
    Tahtoo vaan tuo teknisen sorminäppäryyden puute tulla vastaan töissä silloin tällöin. Ja intissä jäi aikoinaan joka kerta tykin lukon kokoaminen siihen yhteen vaiheeseen.

Sähkö-ukkeli T.K's Avatar
    Sijainti
    Nolla potenttiaalissa
    Päätin jättää moottoriajoneuvot ostamatta. Ei isäukkokaan niistä remppahommista tykännyt, rahansäästö siinä oli mielessä.
    Tahtoo vaan tuo teknisen sorminäppäryyden puute tulla vastaan töissä silloin tällöin. Ja intissä jäi aikoinaan joka kerta tykin lukon kokoaminen siihen yhteen vaiheeseen.
    Aloittamiseen?

Kaikenmaailman remppaaminen on mukavaa puuhaa, jahka on sopiva tila missä tehdä sitä.
    Ulkona pakkasessa yleensä vain vituttaa ja näpit jäätyy, työjarruja on turha pitää sormissa sillä sitten ei ainakaan saa mitään aikaan.
    "Gooood morning, mummot!!"

Flavio lfb's Avatar
    Sijainti
    Helsinki
    Muakaan ei mitkään nikkaroinnit tai muut "miesten hommat" (sis. homoilu) ole ikinä voineet vähempää kiinnostaa, koulussakin tuli teknisen työn tunneilla lähinnä sluibailtua. Osaltaan asiaan vaikuttanee se, että olen tavattoman epäkätevä käsistäni. Renkaat ja polttimon osasin tosin (ikivanhaan) autooni aikanaan vaihtaa.

Darth Father Il Tempo Gigante's Avatar
    Sijainti
    Gamla Pedersöre huvudsocken
    Uusinpas kysymykseni, jos vaikka saisin vinoilemattoman ja asiallisen vastauksen?

Siis:

Otetaanpas nyt kyselyyn noin kymmenvuotiaat iskutilavuudeltaan ja noin kaksilitraiset dieselautot. Erinäisesti ja tarkemmin Fordit. Mistä pirusta sitä tietää, notta onko niissä moottorissa/voimansiirrossa kaksoismassavauhtipyörä ja/tai ns. pikiloukku, eli pakokaasun hiukkassuodatin? Molempien vaihto lie varsin hintavaa.

Yhteen tuttuun Toyotaan pikisiepparin vaihto maksoi sen 1700 €. Merkkiliikkeessä. Nettijuttujen mukaan kaksoismassavauhtipyörän vaihto maksaa parisen tonnia. Merkkiliikkeessä kolmisen. Osta siinä sitten käytetty 2000-luvun lopun diesel kera särkyvän vauhtipyörän? Ja tukkoon menevän pikisiepparin...

Pensa-autoonko sitä siirtyä pitää?

Tummensin vielä tärkeät kohdat omalainastani.
    Kahdeksan perunaa ja suolaa.
    -T.R. noin vuonna 1976

Oman elämänsä Sutil Fagerholm's Avatar
    Sijainti
    Semminki

Thumbs up

Automyyjä pisti viestiä, että tarttis jotain varmaan tehdä kun oli antanut mulle väärät kilvet autoon.

Varmaan joo.

Kovin kätsäkkä tämä nykyinen paperiton rekisterijärjestelmä.
    Antaisivat minulle kilpailukykyisen Ferrarin t:nimimerkki Jjusban

Sähkö-ukkeli T.K's Avatar
    Sijainti
    Nolla potenttiaalissa
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Il Tempo Gigante Tarkastele viestiä
    Uusinpas kysymykseni, jos vaikka saisin vinoilemattoman ja asiallisen vastauksen?

Siis:

Otetaanpas nyt kyselyyn noin kymmenvuotiaat iskutilavuudeltaan ja noin kaksilitraiset dieselautot. Erinäisesti ja tarkemmin Fordit. Mistä pirusta sitä tietää, notta onko niissä moottorissa/voimansiirrossa kaksoismassavauhtipyörä ja/tai ns. pikiloukku, eli pakokaasun hiukkassuodatin? Molempien vaihto lie varsin hintavaa.

Yhteen tuttuun Toyotaan pikisiepparin vaihto maksoi sen 1700 €. Merkkiliikkeessä. Nettijuttujen mukaan kaksoismassavauhtipyörän vaihto maksaa parisen tonnia. Merkkiliikkeessä kolmisen. Osta siinä sitten käytetty 2000-luvun lopun diesel kera särkyvän vauhtipyörän? Ja tukkoon menevän pikisiepparin...

Pensa-autoonko sitä siirtyä pitää?

Tummensin vielä tärkeät kohdat omalainastani.
    Amatilaiselta.
    "Gooood morning, mummot!!"

Sijainti
    Korviesi välissä
    Lainaa Alunperin kirjoittanut T.K Tarkastele viestiä
    Amatilaiselta.

. burb's Avatar
    Dave Mustaine?

Oman elämänsä Sutil Fagerholm's Avatar
    Sijainti
    Semminki
    Dave Mustaine on oman elämänsä kaksoismassavauhtipyörä.
    Antaisivat minulle kilpailukykyisen Ferrarin t:nimimerkki Jjusban

Viestien lähettämisen luvat

• Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö