F1Forum.fi
 
-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet
 
Sivu 1 / 8 12345678 ViimeisinViimeisin
Tulokset 1-40/285

Ketju: F1 ja kuljettajien pään suojaus

  1. #1
    Banjottu kouvotsvoni's Avatar
    Liittynyt
    Jan 1999
    Sijainti
    Corsica
    Viestit
    88 226
    Tämä on lohkottu F1-uutisia -ketjusta.
    Viestiä on viimeksi muokannut Renngeist; 19.03.2016 08:12.
    Tšeka: Yleisen syyttäjän mielestä oli hyödytöntä teloittaa syyllisiä, sillä syyttömien teloittaminen vaikutti massoihin paljon enemmän.

  2. #2
    Viihdekäyttäjä
    Liittynyt
    Jan 2008
    Sijainti
    Maranello
    Viestit
    4 178

    F1 ja kuljettajien pään suojaus


    Tässä joku näkemys RB:n vastineesta Ferrarin halosuojalle.
    Ei varmaan pysy puhtaana ilman pyyhkijää.
    Auto on kaunis kun se voittaa - Enzo Ferrari

  3. #3
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2009
    Viestit
    1 184
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Skenejeesus Tarkastele viestiä
    Tässä joku näkemys RB:n vastineesta Ferrarin halosuojalle.
    Ei varmaan pysy puhtaana ilman pyyhkijää.
    Ferrarin testaama viritelmä kyllä ulkonäöltään huomattavasti miellyttävämpi. Tuohan on vähän niin kuin halo, mutta kahdella etuputkella yhden sijaan ja lisäksi heitetty vielä lasi päälle.
    Viestiä on viimeksi muokannut Antsa Rieppo; 15.03.2016 17:00.

  4. #4
    Registered User
    Liittynyt
    Jun 2012
    Viestit
    28
    Kauhulla odotan miltä kauden 2017 autot tulevat sitten lopuksi näyttämään. Ferrarin Halo on aivan hirveän näköinen, mutta tuo RB:n ratkaisu näyttää jo vähän järkevämmältä. Jos kuskin eteen jotain suojaa tuodaan niin kyllä se sitten myös tuon tuulilasin siihen vaatii. Pelkkä putkista väännetty kehikko pään ympärille vaan ei näytä millään järkevältä.

  5. #5
    Registered User IsoAhven's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    2 243
    Lainaa Alunperin kirjoittanut JamboJamster Tarkastele viestiä
    Kauhulla odotan miltä kauden 2017 autot tulevat sitten lopuksi näyttämään. Ferrarin Halo on aivan hirveän näköinen, mutta tuo RB:n ratkaisu näyttää jo vähän järkevämmältä. Jos kuskin eteen jotain suojaa tuodaan niin kyllä se sitten myös tuon tuulilasin siihen vaatii. Pelkkä putkista väännetty kehikko pään ympärille vaan ei näytä millään järkevältä.
    Redbullin oma kyhäelmä on kyllä vielä hirveämpi.

  6. #6
    F1 asijan tuntia
    Liittynyt
    Sep 2011
    Viestit
    1 542
    Lainaa Alunperin kirjoittanut ohjeah Tarkastele viestiä
    Ferrarin testaama viritelmä kyllä ulkonäöltään huomattavasti miellyttävämpi. Tuohan on vähän niin kuin halo, mutta kahdella etuputkella yhden sijaan ja lisäksi heitetty vielä lasi päälle.
    Tuulilasi on vähän niin kuin pakollinen, koska kehyksen idea on suojata kuljettajaa edestä päin tulevalta romulta ja tuo keskeltä avoin rakenne ei sitä tee. En ole kyllä vakuuttunut siitä, että FIA:n lobbaama halo-ratkaisu olisi siltä osin riittävä, koska pitkulainen osa voisi keskikiinnikkeeseen osuessaan lähteä pyörimään kovalla vauhdilla ja murskaisi kuljettajan kypärän.

  7. #7
    Banned
    Liittynyt
    Mar 2016
    Viestit
    47
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Skenejeesus Tarkastele viestiä
    Tässä joku näkemys RB:n vastineesta Ferrarin halosuojalle.
    Ei varmaan pysy puhtaana ilman pyyhkijää.
    Onhan noita hylkiviä laseja ollut jo vaikka kuinka kauan. Esim joissain pilvenpiirtäjissä osa laseista on juuri likaa hylkiviä. En muista oliko siinä joku kalvo vai miten se toimii, mutta joskus kauan kauan sitten jo luin kyseisestä ihmeestä. Joten voisi olettaa, että noissa vauhdeissa se pysyy puhtaana jos käyttävät likaa hylkivää lasia/pinnoitetta.

    Nykyäänhän on esimerkiksi vaatteitakin, mitkä hylkii kaiken paskan ja niitä ei tarvitse käytännössä pestä. Keksinnön takana on luultavasti USA:n armeija (luultavasti DARPA), vaikka Venäläiset jo jossain vaiheessa väittivät sen keksineen. Eli vaatteet ja jalkineet mitkä hylkii kaiken paskan, esim öljyn, veren jne.. (toimii vaativissa olosuhteissa kentällä loistavasti). Joskus luin, että niitä on myynnissä siviilikäyttöönkin. Ainakin jossain oli teepaitoja.
    Viestiä on viimeksi muokannut Antsa Rieppo; 17.03.2016 06:28.

  8. #8
    A-sijan Tuntija
    Liittynyt
    May 2014
    Sijainti
    Maalla
    Viestit
    2 308
    Taitaa olla hieman eriasia jos reissumiesten vaatteet pysyy "puhtaana" tai että pitäis lasin läpi nähdä ja ajaa kilpaa.

    Mutta tosiaan lasinkäsittely aineita on ollut jo iät ja ajat, esim ViisSiitä. Jonka toimivuudesta kisakäytössä monet on hyvinkin eri mieltä.
    MotorSportti on kivaa, kun sen oikein oivaltaa. Forza Ferrari. Forza ICEMAN.

  9. #9
    Senior Member Rentta's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2010
    Sijainti
    Täällähä mä
    Viestit
    6 303
    Laittavat repäistävät kalvot niinku protoissa ja kypärissä käytetään. Omaan silmään tuo näyttää paljon paremmalta kuin halo.

  10. #10
    Banned
    Liittynyt
    Mar 2016
    Viestit
    47
    Lainaa Alunperin kirjoittanut hila Tarkastele viestiä
    Taitaa olla hieman eriasia jos reissumiesten vaatteet pysyy "puhtaana" tai että pitäis lasin läpi nähdä ja ajaa kilpaa.
    Joo, mutta vertauskuvallisesti yritin hahmottaa, että jos huokoista ja monisyistä kangasta voidaan muokata jopa öljyä hylkiväksi, niin todennäköisesti ainakin vaihtoehto turvalasillekkin löytyy.

  11. #11
    Registered User
    Liittynyt
    Sep 2012
    Sijainti
    Täällä
    Viestit
    2 069
    Maailmassa on osaamista vaikka kuinka ja innovoida voi melkein mitä vaan. Ei luulisi olevan ongelma löytää oikeita tekijöitä ideoimaan moottoriurheilun kuninkuusluokkaan puhtaana pysyvää/itsestään puhdistautuvaa (tuuli)lasia. Eiköhän sellaiselle olisi muissakin sovelluksissa käyttöä. Tietty, jos mistään ei haluta mitään maksaa...

  12. #12
    A-sijan Tuntija
    Liittynyt
    May 2014
    Sijainti
    Maalla
    Viestit
    2 308
    Jaska on ollut taas kovaa jätkää :


    Jacques Villeneuve tylynä F1-kuskeille: ”Pelkurit vaihtakoot lajia”
    Vuoden 1997 maailmanmestari Jacques Villeneuve ei ymmärrä kuljettajia, jotka puhuvat liikaa turvallisuudesta formula ykkösissä.

    Kanadalainen ei ymmärrä ollenkaan suunniteltuja haloja – ja vielä vähemmän kuljettajia, jotka niitä vaativat.

    – Jos heitä pelottaa, vaihtakoot lajia vaikka touring cariin. Totta kai turvallisuudesta on huolehdittava, mutta tiettyjä rajoja ei pitäisi ylittää, Villeneuve ruoskii Le Figaro -lehdelle.

    – Riskinotto on elintärkeä asia formula ykkösille. Se on iso osa tämän lajin kauneutta. Halo on mielestäni jo liikaa. Näille kavereille maksetaan miljoonia ja he eivät ole valmiita ottamaan mitään riskejä. Se ei ole hyvä asia.

    – Eivät MotoGP-kuljettajatkaan itke, että heidän pitäisi saada ajaa kuplassa. Juuri siksi he ovat tällä hetkellä menossa ihailussa ja kunnioituksessa ohi F1-kuljettajien, Villeneuve sanoo.
    http://www.suomif1.com/2016/03/jacqu...htakoot-lajia/
    Viestiä on viimeksi muokannut Renngeist; 18.03.2016 12:00. Syy: quotet quoten sisään
    MotorSportti on kivaa, kun sen oikein oivaltaa. Forza Ferrari. Forza ICEMAN.

  13. #13
    Registered User
    Liittynyt
    May 2005
    Viestit
    2 842
    Lainaa Alunperin kirjoittanut hila Tarkastele viestiä
    Jacques Villeneuve tylynä F1-kuskeille: ”Pelkurit vaihtakoot lajia”
    Vuoden 1997 maailmanmestari Jacques Villeneuve ei ymmärrä kuljettajia, jotka puhuvat liikaa turvallisuudesta formula ykkösissä.

    Kanadalainen ei ymmärrä ollenkaan suunniteltuja haloja – ja vielä vähemmän kuljettajia, jotka niitä vaativat.

    – Jos heitä pelottaa, vaihtakoot lajia vaikka touring cariin. Totta kai turvallisuudesta on huolehdittava, mutta tiettyjä rajoja ei pitäisi ylittää, Villeneuve ruoskii Le Figaro -lehdelle.

    – Riskinotto on elintärkeä asia formula ykkösille. Se on iso osa tämän lajin kauneutta. Halo on mielestäni jo liikaa. Näille kavereille maksetaan miljoonia ja he eivät ole valmiita ottamaan mitään riskejä. Se ei ole hyvä asia.

    – Eivät MotoGP-kuljettajatkaan itke, että heidän pitäisi saada ajaa kuplassa. Juuri siksi he ovat tällä hetkellä menossa ihailussa ja kunnioituksessa ohi F1-kuljettajien, Villeneuve sanoo.
    Jaska puhuu asiaa! Kaikki tämä HALO yhden Charlie Whitingin takia joka teki kuoleman aiheuttaneen virheen Japanissa 2014, ja joka ei ole edes kuski! Aurinko laski, vettä tuli kuin saavista, kuljettajat raportoivat vaarallisista olosuhteista mutta kisaa ei lopetettu vaikka sääntöjen puolesta se olisi ollut mahdollista. Kuinka HALO estää vastaavat virheet?

    Ei mitenkään!

    Tämä kuva kuvastaa HALO:a paremmin kuin mikään muu, ikinä:

    claro.jpg
    Viestiä on viimeksi muokannut markot; 18.03.2016 12:03.

  14. #14
    Banned
    Liittynyt
    Aug 2007
    Viestit
    1 136
    Ei tästä lajista saa mitenkään sellaista etteikö jollain tapahtumasarjalla saada kuljettajaa tms.. hengiltä. Turvallisuus on jo nyt erittäin hyvällä tasolla enkä näe tarvetta moisille haloille.

  15. #15
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 2011
    Viestit
    611
    Jos on joku turvallisuuslaite, jonka ainut haittapuoli on esteettinen mutta joka potentiaalisesti pelastaa elämiä, on täyttä idiotismia jättää se sivuun. Villeneuven argumentti on täysin naurettava.

    Haloa/canopya kritisoidessa kannattaisi keskittyä niihin laitteen oikeisiin haittapuoliin, elikkä siihen että autosta poistuminen on sen kanssa erittäin hankalaa ja täten se loisi toisen turvallisuusongelman edellisen tilalle.

  16. #16
    Registered User Kenda's Avatar
    Liittynyt
    Oct 2015
    Sijainti
    Kujalla
    Viestit
    1 925
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Doubtful Tarkastele viestiä
    Ei tästä lajista saa mitenkään sellaista etteikö jollain tapahtumasarjalla saada kuljettajaa tms.. hengiltä. Turvallisuus on jo nyt erittäin hyvällä tasolla enkä näe tarvetta moisille haloille.
    Tuskin toi halko olis esim. Bianchin tapauksessa vaikuttanut mitenkään lopputulemaan, mut muutama kuolemantapaus sen käytöllä olis ehkä vältetty. Muissa sarjoissa tosin. Ruma se kyllä on.

  17. #17
    Registered User
    Liittynyt
    Jan 2007
    Viestit
    333
    Lainaa Alunperin kirjoittanut markot Tarkastele viestiä
    Jaska puhuu asiaa! Kaikki tämä HALO yhden Charlie Whitingin takia joka teki kuoleman aiheuttaneen virheen Japanissa 2014, ja joka ei ole edes kuski! Aurinko laski, vettä tuli kuin saavista, kuljettajat raportoivat vaarallisista olosuhteista mutta kisaa ei lopetettu vaikka sääntöjen puolesta se olisi ollut mahdollista. Kuinka HALO estää vastaavat virheet?
    Jep, vaikka ite kyl oon sitä mieltä et turva-auto ois riittäny siin vaiheessa ko Sutilin auto meni kaiteeseen ja traktori meni radalle. Ja kuten nimimerkki Kenda sano, niin ehkä esim Henri Surtees ois voinu pelastua tuollasella HALOlla.
    "Mihin muuten Mustakarin 'asiantuntija'-status ylipäätään perustuu? Siihen, että on nähnyt tuhat kisaa tajuamatta mitään näkemästään?
    Mäkin syön joka päivä, enkä silti ole minkään sortin ruoka-asiantuntija." -Albert Park 16.3.2012 kl 13.42

  18. #18
    Jää(telö)mies Rogue's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2009
    Sijainti
    Banned
    Viestit
    1 198
    Miksei sitten WEC-tyylistä kabiinia? Näkyvyys toki rakenteista johtuen olisi rajatumpi..

    Halo on ruma, eikä irto-osilta suojaa kyllä mitenkään, esimerkiksi Massan tai Sennan tapauksessa.
    Ja jos tuohon Haloon nyt kohdistuu tarpeeksi voimaa, niin onko mahdollista, että rusentaa kuljettajan pahemmin?

    En ole asiaan sen kummemmin perehtynyt, mutta Halo on ruma, leikkaa liimaa liitä -tyylinsä vuoksi.
    Entä RedBullin X1-konsepti, meneekö kabiini "out of box", tietysti tuossa pitäisi olla sitä tukirakennettakin?


  19. #19
    Hirvimettällä Jabsu's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2013
    Viestit
    4 757
    Lainaa Alunperin kirjoittanut markot Tarkastele viestiä
    Jaska puhuu asiaa! Kaikki tämä HALO yhden Charlie Whitingin takia joka teki kuoleman aiheuttaneen virheen Japanissa 2014, ja joka ei ole edes kuski! Aurinko laski, vettä tuli kuin saavista, kuljettajat raportoivat vaarallisista olosuhteista mutta kisaa ei lopetettu vaikka sääntöjen puolesta se olisi ollut mahdollista. Kuinka HALO estää vastaavat virheet?

    Ei mitenkään!
    Ei Bianchi ole ainoa syy miksi turvakaarta suunnitellaan otettavaksi käyttöön. Bianchin liskäsi se olisi ainakin voinut pelastaa Henry Surteesin, María de Villotan ja Justin Wilsonin.


    Ihmetyttää se väite, ettei Ferrarissa nähty Halo-malli olisi pelastanut Jules Bianchia. Bianchi syöksyi pyöräkuormaajan perän alta ja Bianchin pää osui perään. Pyoräkuormaajan perä olisi liukunut vain Bianchin pään yli, jos tarpeeksi kestävä Halo olisi ollut autossa.
    Viestiä on viimeksi muokannut Jabsu; 18.03.2016 14:36.

  20. #20
    Registered User Kenda's Avatar
    Liittynyt
    Oct 2015
    Sijainti
    Kujalla
    Viestit
    1 925
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jabsu Tarkastele viestiä
    Ihmetyttää se väite, ettei Ferrarissa nähty Halo-malli olisi pelastanut Jules Bianchia. Bianchi syöksyi pyöräkuormaajan perän alta ja Bianchin pää osui perään. Pyoräkuormaajan perä olisi liukunut vain Bianchin pään yli, jos tarpeeksi kestävä Halo olisi ollut autossa.
    Jep boldatulle. Mutta uskotko itsekkään että toi härpäke olis kestänyt kolaria pyöräkuormaajan kanssa. Mahdoton selvittää jälkikäteen joten lopetan spekuloinnin omalta osaltani tähän.

  21. #21
    Registered User abish's Avatar
    Liittynyt
    Oct 2011
    Viestit
    164
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Kenda Tarkastele viestiä
    Jep boldatulle. Mutta uskotko itsekkään että toi härpäke olis kestänyt kolaria pyöräkuormaajan kanssa. Mahdoton selvittää jälkikäteen joten lopetan spekuloinnin omalta osaltani tähän.
    Helppohan se olisi kokeilla, kestääkö.

  22. #22
    Hirvimettällä Jabsu's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2013
    Viestit
    4 757
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Kenda Tarkastele viestiä
    Jep boldatulle. Mutta uskotko itsekkään että toi härpäke olis kestänyt kolaria pyöräkuormaajan kanssa. Mahdoton selvittää jälkikäteen joten lopetan spekuloinnin omalta osaltani tähän.
    Ei kyseinen kylläkään, koska sitä ei olut tehty kestämään yhtään mitään. En näe syytä metallista tehty ei olisi kestänyt. Kyseessä ei ollut kovinkaan iso pyöräkuormaaja, turvakaari olisi toiminut vain eräänlaisen kiilana siirtäen pyöräkuormaajan ylös.

    Täältä löytyy infoa halosta. Sivut 23-27.
    https://issuu.com/issufia/docs/auto1...35467/33820827

    Tässä kyseistä suojaa testataan pyörällä. Ei tietenkään pyöräkuormaajaan verrattavissa.

    https://cdn0.vox-cdn.com/thumbor/WRh...55/fia-2.0.gif
    Viestiä on viimeksi muokannut Antsa Rieppo; 18.03.2016 17:25.

  23. #23
    Registered User
    Liittynyt
    May 2005
    Viestit
    2 842
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jabsu Tarkastele viestiä
    Ei kyseinen kylläkään, koska sitä ei olut tehty kestämään yhtään mitään. En näe syytä metallista tehty ei olisi kestänyt. Kyseessä ei ollut kovinkaan iso pyöräkuormaaja, turvakaari olisi toiminut vain eräänlaisen kiilana siirtäen pyöräkuormaajan ylös.

    Täältä löytyy infoa halosta. Sivut 23-27.
    https://issuu.com/issufia/docs/auto1...35467/33820827

    Tässä kyseistä suojaa testataan pyörällä. Ei]
    Sellaista metallitankoa (tai hiilikuiturakennetta) ei ole olemassa joka Bianchin osuman 6.5t painavaan pyöräkuormaajaan vääntymättä olisi kestänyt, vauhti osumahetkellä oli vielä 126km/h.
    Viestiä on viimeksi muokannut Antsa Rieppo; 18.03.2016 17:22.

  24. #24
    F1 asijan tuntia
    Liittynyt
    Sep 2011
    Viestit
    1 542
    Lainaa Alunperin kirjoittanut korona Tarkastele viestiä
    Jos on joku turvallisuuslaite, jonka ainut haittapuoli on esteettinen mutta joka potentiaalisesti pelastaa elämiä, on täyttä idiotismia jättää se sivuun.
    Voidaan sitten lopettaa F1-sarja kokonaan jo tämän kauden päätteeksi sen sijaan, että katsellaan pari vuotta romahtavia katsojalukuja ja kuopataan sen jälkeen.

  25. #25
    Hirvimettällä Jabsu's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2013
    Viestit
    4 757
    Lainaa Alunperin kirjoittanut markot Tarkastele viestiä
    Sellaista metallitankoa (tai hiilikuiturakennetta) ei ole olemassa joka Bianchin osuman 6.5t painavaan pyöräkuormaajaan vääntymättä olisi kestänyt, vauhti osumahetkellä oli vielä 126km/h.
    Ei sen edes olisi tarvinnut edes kestää koko pyöräkuormaajan painoa, ainoastaan perän paino ja siitäkin aluksi vain toinen puolisko ( vasen takapyörä oli vielä maassa, kun oikea pyörä pompsahti ilmaan ja siitä koko perä). Lisäksi 'kauhassa' oli kiinni Sutilin auto, joka entiestään kevensi perää.
    Viestiä on viimeksi muokannut Jabsu; 18.03.2016 16:41.

  26. #26
    F1 asijan tuntia
    Liittynyt
    Sep 2011
    Viestit
    1 542
    Kuinkahan tukevasti tuollainen kehikko saadaan autoon kiinni, nimittäin siitäkin riippuu paljon sen torjuntavoima. Sitä paitsi se on varmaan suunniteltu antamaan periksi sopivalla voimalla, koska on parempi että se lentää pois kuin painuu kuljettajan päälle.

  27. #27
    Registered User
    Liittynyt
    Aug 2004
    Sijainti
    Savonlinna
    Viestit
    777
    Mielestäni erikoisia argumentteja, että halo ei olisi pelastanut kuljettajaa jossain tietyssä onnettomuudessa.

    Tavoitteena kuitenkin suojata kuljettajaa tilanteilta, joissa tulee isku kypärään syystä tai toisesta.

    Tavoite on parantaa turvallisuutta yleensäkin, eikä pelkästään etsiä ratkaisua millä joku Bianchi olisi selvinnyt omasta onnettomuudestaan. Vaikkakin Bianchin onnettomuus käynnisti tämän kehityksen.
    "Siitä se lähtee kuin nappi housuista" - Erkki Mustakari analysoi Fernando Alonson seinään lipeämistä Kanadan GP:ssä 2008

  28. #28
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2009
    Viestit
    1 184
    Todella hankala ymmärtää näitä argumentteja, joiden mukaan halo on huono suunta, koska F1:n kuuluu olla vaarallista jne, viitaten siis esim. Villeneuven kommentteihin. Koko ajanhan noita autoja on vuosien saatossa kehitetty turvallisemmiksi ja turvallisemmiksi ja varmaan parin vuosikymmenen ajan ollaan jo oltu kaukana niistä ajoista, jolloin jokainen pienikin ajovirhe saattoi johtaa kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen. Kuitenkin jostain syystä pään suojaaminen on se viimeinen niitti, mitä ei missään nimessä pitäisi tehdä.

    Nykyisilläkin autoilla pystyy kolaroimaan lähes millä tavalla tahansa ja nousemaan ulos vahingoittumattomana. Juuri jonkun randomrojun osuminen päähän on lähestulkoon ainut tapa miten lajissa voi enää vakavammin loukkaantua. Nyt sitten jos tämä mahdollisuus viedään pois, niin koko laji on tuhoontuomittu ja katsojille ei enää ole tarjolla henkensäuhalla ajavia gladiaattoreita jne. Itse näkisin, että se juna on mennyt jo aikaa sitten, oli haloa tai ei.
    Viestiä on viimeksi muokannut ohjeah; 18.03.2016 18:33.

  29. #29
    Hirvimettällä Jabsu's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2013
    Viestit
    4 757
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jone Tarkastele viestiä
    Mielestäni erikoisia argumentteja, että halo ei olisi pelastanut kuljettajaa jossain tietyssä onnettomuudessa.

    Tavoitteena kuitenkin suojata kuljettajaa tilanteilta, joissa tulee isku kypärään syystä tai toisesta.

    Tavoite on parantaa turvallisuutta yleensäkin, eikä pelkästään etsiä ratkaisua millä joku Bianchi olisi selvinnyt omasta onnettomuudestaan. Vaikkakin Bianchin onnettomuus käynnisti tämän kehityksen.

    Juu. Ei noi onnettomuudet oikeastaan koskaan ole toistensa kaltaisia, että edes voitaisiin suunnitella vain jonkin tietyn onnettomuuden perusteella. Mielestäni hyvä asia kuitenkin on että päänsuojausta suunnitellaan. Olisi hölmöä jättää tekemättä jokin suojavaruste vain sen takia, kun se näyttää hölmölle. Päänsuojaus on kuitenkin enää ainoa suuri asia joka formuloiden turvallisuudessa on pielessä. Mistään pelkäämisestä ei tietenkään ole kysymys, kuten Villeneuve väittää. Ei ne kuskit nytkään olisi ajamassa, jos pelkäisivät.
    Viestiä on viimeksi muokannut Jabsu; 18.03.2016 18:35.

  30. #30
    Banned
    Liittynyt
    Aug 2007
    Viestit
    1 136
    Keksin täydellisen turvallisuutta parantavan laitteen F1-sarjaan. Tällä saadaan kuljettajien vammautumiset / kuolemat nollaan. Tehdään autoista kauko-ohjattavia tai mikä vielä parempaa samalla saadaan kulutkin kuriin niin mennään kokonaan virtuaaliseksi.

    Mitä tulee F1-sarjan tulevaisuuteen niin eiköhän tämä sarja ole hitaasti näivettymässä pois. Seuraamisesta on tehty vaikeaa ja kallista ja ottaen huomioon "shown" laadun niin hintalaatu ei oikein kohtaa. Tekniikkakaan ei ole niin highendiä kuten aikoinaan, kuskit paria poikkeusta lukuunottamatta HMV-robotteja.
    Viestiä on viimeksi muokannut Doubtful; 18.03.2016 23:37.

  31. #31
    Pirkanmaan tietäjä Krtecek's Avatar
    Liittynyt
    May 2015
    Viestit
    744
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jalperi Tarkastele viestiä
    Jep, vaikka ite kyl oon sitä mieltä et turva-auto ois riittäny siin vaiheessa ko Sutilin auto meni kaiteeseen ja traktori meni radalle. Ja kuten nimimerkki Kenda sano, niin ehkä esim Henri Surtees ois voinu pelastua tuollasella HALOlla.
    Tämäpä hyvinkin. Kovin lujaa ei tartte lentävän osuman nuppiin tulla, ennen kuin on vaarallinen. Jos jokin viritelmä suojaa kuskia tuolta riskiltä, se on hyvä juttu. Itse kannatan halo-viritelmien sijaan jonkinmoista kabiiniviritelmää.
    "There's nothing wrong with the car except that it's on fire.' " - Murray Walker

  32. #32
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 1999
    Viestit
    1 227
    Lainaa Alunperin kirjoittanut korona Tarkastele viestiä
    Jos on joku turvallisuuslaite, jonka ainut haittapuoli on esteettinen mutta joka potentiaalisesti pelastaa elämiä, on täyttä idiotismia jättää se sivuun. Villeneuven argumentti on täysin naurettava.
    Näinhän se pitäsi mennä, mutta vähenevien katsojamäärien vaivatessa voidaan kysyä, että toisiko Halo uusia katsojia lajin pariin? No ei varmasti. Karkoittaisiko Halo joitain nykyisiä katsojia? Hyvinkin todennäköisesti. Formuloihin kuuluu osana myös sen vaarallisuus, ei siitä pääse mihinkään. Olen näkevinäni jonkinlaisen korrelaation vähenevien katsojamäärien ja yli-turvallisten ratojen välillä.

    Kärjistetysti voidaan miettiä ollaanko vaarallisuuden vuoksi mäkihypyssä kieltämässä lentomäkiä tai alppihiihdossa syöksylaskua? Ei todellakaan ja näillä lajeilla menee maailmalla paremmin kuin koskaan.
    HÖYNÄ: Ei tarvitse Räikkösen kun käydä kusella, niin jo siellä on seiskan toimittaja kirjoittamassa että Kimi heilui pisuaarin vieressä kulli kädessä, tekiköhän perhana vielä helikoptereita!

  33. #33
    Banned
    Liittynyt
    Aug 2007
    Viestit
    1 136
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Felix Tarkastele viestiä
    Näinhän se pitäsi mennä, mutta vähenevien katsojamäärien vaivatessa voidaan kysyä, että toisiko Halo uusia katsojia lajin pariin? No ei varmasti. Karkoittaisiko Halo joitain nykyisiä katsojia? Hyvinkin todennäköisesti. Formuloihin kuuluu osana myös sen vaarallisuus, ei siitä pääse mihinkään. Olen näkevinäni jonkinlaisen korrelaation vähenevien katsojamäärien ja yli-turvallisten ratojen välillä.

    Kärjistetysti voidaan miettiä ollaanko vaarallisuuden vuoksi mäkihypyssä kieltämässä lentomäkiä tai alppihiihdossa syöksylaskua? Ei todellakaan ja näillä lajeilla menee maailmalla paremmin kuin koskaan.
    Niin tai UFC:ssä ja nyrkkeilyssä futiskamat niskaan häkkikypärineen ettei nyt vaan satu ketään missään tilanteessa. Eikä tässä nyt ole kyse pelkästä halosta vaan se mihin tätä koko sarjaa on viety. Jos lähetään siitä ajatuksesta että aina on maksimoitava turvallisuus niin mitä sitä ajamaan koko sarjaa, kehittäköön tiimit vaikka sitten omia RC-autoja. Mistä noille kuskeille enää edes maksetaan? Autot on niin helppoja ajaa että niihin voi hypätä 17v pleikkaripoika ja ajella pisteille, turvallisuus on hiottu 99.98%. Haikeana sitä muistelee esim 90-luvun tai 2000-luvun alkuja kun hommassa vielä oli jotain järkeä.

  34. #34
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2009
    Viestit
    1 184
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Felix Tarkastele viestiä
    Näinhän se pitäsi mennä, mutta vähenevien katsojamäärien vaivatessa voidaan kysyä, että toisiko Halo uusia katsojia lajin pariin? No ei varmasti. Karkoittaisiko Halo joitain nykyisiä katsojia? Hyvinkin todennäköisesti. Formuloihin kuuluu osana myös sen vaarallisuus, ei siitä pääse mihinkään. Olen näkevinäni jonkinlaisen korrelaation vähenevien katsojamäärien ja yli-turvallisten ratojen välillä.

    Kärjistetysti voidaan miettiä ollaanko vaarallisuuden vuoksi mäkihypyssä kieltämässä lentomäkiä tai alppihiihdossa syöksylaskua? Ei todellakaan ja näillä lajeilla menee maailmalla paremmin kuin koskaan.
    Ei formulat ole ollut vaarallisia vuosikymmeniin. Päänsuojaamisen merkitys katsojalukuihin lienee naurettavan pieni, toivottavasti ainakin. Sen verran paljon sarjassa on niitä oikeitakin ongelmia tuon sijaan.

    Yliturvalliset radat on omastakin mielestäkin jonkinlainen ongelma ja tekevät hommasta liian helppoa, kun ulosajoista selviää ilman seurauksia, mutta se onkin kokonaan toinen juttu. Jollain tasolla itsekin tykkään nähdä näyttäviä kolareita ja hiilikuidun palasia lentelemässä, mutta toisaalta yhtä lailla toivon joka kerta, että kuski nousee autostaan vahingoittumana. Mitä turvallisempia autot on, niin sen parempi.

    Mäkihypyssäkään ei hypätä heti, jos tuuliolot on vähänkin liian haastavat jne. Syöksylasku nyt on vaarallinen laji, mutta en jaksa uskoa, että ainainen loukkaantumisten vaara on siinäkään se syy, miksi lajia katsotaan.

    Lisäksi, jos vielä f1:een haluaa vertailla, niin syöksylaskussa loukkaantuminen johtuu pääasiassa omasta virheestä, F1:ssä irtorenkaan osuminen päähän on monen sattujan summa, jolle uhri ei voi oikeastaan mitään.
    Viestiä on viimeksi muokannut ohjeah; 19.03.2016 05:03.

  35. #35
    User JoneZi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    4 526
    Tässä nyt se Red Bullin kehitelmä. Annan ääneni ehdottomasti tälle.




  36. #36
    Banned
    Liittynyt
    Jan 2001
    Viestit
    15 345
    Lainaa Alunperin kirjoittanut JoneZi Tarkastele viestiä
    Tässä nyt se Red Bullin kehitelmä. Annan ääneni ehdottomasti tälle.
    Miljoona kertaa parempi kuin Ferrarin Halo....

  37. #37
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 2011
    Viestit
    611
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Felix Tarkastele viestiä
    Näinhän se pitäsi mennä, mutta vähenevien katsojamäärien vaivatessa voidaan kysyä, että toisiko Halo uusia katsojia lajin pariin? No ei varmasti. Karkoittaisiko Halo joitain nykyisiä katsojia? Hyvinkin todennäköisesti. Formuloihin kuuluu osana myös sen vaarallisuus, ei siitä pääse mihinkään. Olen näkevinäni jonkinlaisen korrelaation vähenevien katsojamäärien ja yli-turvallisten ratojen välillä.

    Kärjistetysti voidaan miettiä ollaanko vaarallisuuden vuoksi mäkihypyssä kieltämässä lentomäkiä tai alppihiihdossa syöksylaskua? Ei todellakaan ja näillä lajeilla menee maailmalla paremmin kuin koskaan.
    Minusta nää on ihan eri asiat. Kuski voi ajaa hiljemmin mutkaan jossa ei olekaan lentokenttää joka pelastaa seinältä, mäkihyppääjä hypätä vähemmällä riskillä lentomäestä, ja syöksylaskija jarrutella jos heidän pallit ei kestä riskin ottamista. Onnettomuudet, joilta halo (tmv.) suojaa, ovat taas luonteeltaan hyvin pitkälti "friikki"onnettomuuksia joissa kuskin omalla toiminnalla ei ole sanan sijaa.

    Eli siis haluaisin että monopostojen riski tulisi siitä että liiasta riskinotosta johtuvan virheen tekemällä voi sattua (mm. tekemällä autot vaikeammiksi ajaa ja palauttelemalla ainakin joitakin hiekka-alueita), eikä vain sen takia että autot jätetään tahallaan sellaisiksi että huonolla tuurilla voi sattua.

  38. #38
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 2014
    Viestit
    203
    Normaaleissa kisatilanteissa on ollut vaarana, että kuljettajan X auto pomppaan kuljettan Y auton yli. Esimerkiksi Coulthard-Wurz Australian kisassa 2007 sekä Alonso-kuski X Belgian kisassa vuonna A1. Lisäksi radalla voi olla sinne kuulumattomia esineitä, jotka voivat aiheuttaa vaaratilanteita. Esimerkiksi Massan onnettomuus Unkarissa 2009. Siksi turvakaari on oleellinen tekijä kuljettajan turvallisuuden suojauksessa.

    Mielestäni FIA:n olisi pitänyt määrittää turvakaari pakolliseksi viimeistään vuonna 1994 olleen Imolan viikonlopun jälkeen. Mm. Sennan onnettomuus olisi ollut vähemmän fataali, mikäli autossa olisi ollut turvakaari tai -lasi.
    Viestiä on viimeksi muokannut Memphis Griezmann; 19.03.2016 13:17.

  39. #39
    Registered User LightningRider's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    46
    Ferrarin halo on ruma kuin mikä, mutta Red Bullin ehdotus näyttää aivan siedettävältä. Pitää myös muistaa, että tuo Ferrarin härpäke on jälkikäteen asennettu. Tulevaisuudessa suojus (oli se halo tai tuulilasi tai mikä tahansa) todennäköisesti sulautuu paremmin muuhun autoon, kun se otetaan jo suunnitteluvaiheessa huomioon.

    F1 ei kaatunut vuoden 2014 ulokenokkiin, joten tuskin se kaatuu tähänkään.

  40. #40
    User JoneZi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    4 526
    Red Bullin tuulilasi toisi kiihdytysautomaista aggressiivisuutta ulkonäköön. Lisäksi vaikutus aeroon on varmasti mietitty loppuun, kun RB:stä on kyse. Toivottavasti kelpaa FIA:lle.

Viestien lähettämisen luvat

  • Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - sivuinfo - email