F1Forum.fi
 
-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet
 
Sivu 1 / 11 12345678910 ... ViimeisinViimeisin
Tulokset 1-40/438

Ketju: Williams Martini Racing 2016 - Onko eväät jo syöty?

  1. #1
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2008
    Viestit
    1 983

    Williams Martini Racing 2016 - Onko eväät jo syöty?

    Tiimi pähkinänkuoressa

    Perustettu: 1977
    Kotipaikka: Grove, UK
    Tallipäällikkö: Frank Williams, Claire Williams (operatiivinen)
    Toimitusjohtaja: Mike O'Driscoll
    Tekninen johtaja: Pat Symonds, Rob Smedley (Head of Performance Engineering)

    Kisakuljettajat: Felipe Massa, BRA, kisanumero 19; Valtteri Bottas, FIN, kisanumero 77
    Testikuljettajat: Paul Di Resta, GBR (varakuski); Alex Lynn, GBR; Gary Paffett, GBR; Lance Stroll, CAN
    2016 runko: FW38
    Moottori: Mercedes PU106C Hybrid


    Felipe Massa
    Viime kausi oli kokeneelle brassikuskille verrattain hyvä ja selvästi kautta 2014 parempi vuosi toi mukanaan muutaman podiuminkin. Siitä huolimatta Massa sai taipua Bottakselle toisellakin kaudella herrojen ollessa yhdessä Williamsilla. Felipe ei ole enää nuori kuljettaja ja lienee aiheellista kysyä, onko tämä hänen viimeinen kautensa Ykkösissä? Hän ei tosin olisi ensimmäinen brasilialainen kuski, joka vanhoilla päivillään pitää sinnikkäästi kisakuskin paikkaa nuorten kukkojen kierrellessä tunkiota.

    Valtteri Bottas
    Vaikka Valtteri saavuttikin viime kaudella sen, mitä häneltä oikeastaan odotettiinkin, niin silti voitaneen puhua lievästä pettymyksestä. Lupaavasti alkanut viikonloppu päättyi usein pettymykseen sunnuntaina, kun kisavauhti ei vastannut yksittäisen nopean kierroksen asettamia odotuksia. Bottas on varmasti yhä yksi nimistä, kun puhutaan ehdokkaista Ferrarin kisakuskin paikalle kaudelle 2017, mutta se vaatii viime kautta säkenöivämpiä otteita. Tarjoaako FW38 työkalun, millä pitää nimi Maurizio Arrivabenen takaraivossa, se jää nähtäväksi.

    Ennakointia kaudelle 2016
    Williams FW38 vakuutti talven testeissä ollen sekä nopea että luotettava. Testit ovat toki aina testejä, mutta vähintään suuntaa antavia analyysejä noistakin pystytään tekemään. Williamsilla on autossaan gridin tehokkain voimayksikkö, eikä kehityksessä enää oteta kerralla suuria harppauksia, joten lienee turvallista veikata Williamsia suosikiksi kamppailussa sijoista "best of the rest". Vaikka Australian aika-ajo oli selvä pettymys, niin pitää muistaa, että aiempinakin vuosina Melbournen poikkeuksellinen rata on hieman vääristänyt todellisia voimasuhteita. Toro Rosso, Red Bull, McLaren sekä Force India tulevat silti tarjoamaan viime kautta tiukemman taiston sijoituksesta kolmen joukkoon.
    Viestiä on viimeksi muokannut Torres; 19.03.2016 19:40.

  2. #2
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    1 905
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Torres Tarkastele viestiä
    eikä kehityksessä enää oteta kerralla suuria harppauksia, joten lienee turvallista veikata Williamsia suosikiksi kamppailussa sijoista "best of the rest". Vaikka Australian aika-ajo oli selvä pettymys, niin pitää muistaa, että aiempinakin vuosina Melbournen poikkeuksellinen rata on hieman vääristänyt todellisia voimasuhteita. Toro Rosso, Red Bull, McLaren sekä Force India tulevat silti tarjoamaan viime kautta tiukemman taiston sijoituksesta kolmen joukkoon.
    Tämä on se Williamsin kompastuskivi. Auto on jo kehityskaarensa ehtoopuolella kun esim Ferrarilla ollaan alussa.

    Itse veikkaan Williamsia tallien sijoille 5-6.

  3. #3
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2008
    Viestit
    1 983
    Lainaa Alunperin kirjoittanut skvi Tarkastele viestiä
    Itse veikkaan Williamsia tallien sijoille 5-6.
    Ihan sama perstuntuma on itsellänikin, vaikka näytöt pitkälle meneviin johtopäätöksiin ovatkin yhä vähissä.

  4. #4
    Registered User
    Liittynyt
    Feb 2002
    Viestit
    259
    Lisäksi tallilta on viime vuosina totuttu näkemään kyseenalaisia taktisia valintoja.

    Esimerkiksi kauden ensimmäisenä viikonloppuna, ilmeisesti vaikeista olosuhteista osittain johtuen, päättivät ajaa harjoituksissa vain hyvin vähäisen kierrosmäärän ja myöhemmin ihmettelivät suorituskyvyn puutetta epäillen mm. vääriä rengaspaineita.

    Epäilen suuresti, ettei Williams tule saavuttamaan kaudella valmistajien kolmatta sijaa. Toisaalta kovimman kärjen takana kilpailu tulee varmasti olemaan tasaisen viihdyttävää läpi kauden.
    "Punainen ei ole pelkkä väri, se on aate."

  5. #5
    Senior Member Cmoney's Avatar
    Liittynyt
    Aug 2004
    Viestit
    12 776
    Olikos Bahrainiin tulossa uusi erilainen keula..? Ei vain läpäissyt törmäystestiä aiemmin.

  6. #6
    Super Moderator Antsa Rieppo's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2015
    Sijainti
    Laulumailla
    Viestit
    33 817
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Cmoney Tarkastele viestiä
    Olikos Bahrainiin tulossa uusi erilainen keula..? Ei vain läpäissyt törmäystestiä aiemmin.
    On. Toiseen autoon näillä näkymin.
    "I have climbed my mountain, I am on the peak, so this feels right."
    Isän lailla poika kaahailee!

  7. #7
    Registered User
    Liittynyt
    Sep 2012
    Sijainti
    Täällä
    Viestit
    2 026
    Aika-ajoissa Williams vaikutti olevan jo nyt vaikeuksissa Toro Rosson ja Red Bullin kanssa. Saa nähdä, mikä on kisavauhti, mutta jos sama tyyli jatkuu, tulee kaudesta tallille vaikea, sillä ainakin RB:n resurssit ovat eri luokkaa kuin Williamsin. Myös Force India vaikutti olevan varsin lähellä ja McLarenkin on ottanut melkoisen loikan eteenpäin. Siellä on kuitenkin melkoisesti resursseja eli Williamsille kausi saattakin olla paluu muutaman vuoden takaiseen (toisin sanoen viimeisille pistesijoille tai niiden ulkopuolelle). Jos näin käy, pitää Bottaksen päästä ensi kaudeksi parempaan talliin. Valitettavasti se voi olla jo liian myöhäistä.

  8. #8
    Hirvimettällä Jabsu's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2013
    Viestit
    4 757
    Pitää vielä odotella josko Williamsin vauhti paranisi kun saavat uuden nokan ja etusiiven käyttöön. Auto on varmaan suunniteltu alunperin niille ja nyt ovat joutuneet kärsimään vääränlaisten osien vuoksi, kun nokka ei ole läpäissyt törmäystestiä ajoissa. Bahrainissa voi siis toisen auton vauhti selvästi parantua, kun uudet osat otetaan käyttöön.

  9. #9
    Registered User JoneZi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    4 053
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jabsu Tarkastele viestiä
    Pitää vielä odotella josko Williamsin vauhti paranisi kun saavat uuden nokan ja etusiiven käyttöön. Auto on varmaan suunniteltu alunperin niille ja nyt ovat joutuneet kärsimään vääränlaisten osien vuoksi, kun nokka ei ole läpäissyt törmäystestiä ajoissa. Bahrainissa voi siis toisen auton vauhti selvästi parantua, kun uudet osat otetaan käyttöön.
    Lisäksi pakettiin taisi myös kuulua uuden etusiiven kanssa yhteensopivia osia ponttoonien ympärille. Eli ihan pikku päivityksestä ei ole kyse.

  10. #10
    Registered User
    Liittynyt
    Jul 2008
    Viestit
    891
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jabsu Tarkastele viestiä
    Bahrainissa voi siis toisen auton vauhti selvästi parantua, kun uudet osat otetaan käyttöön.
    Vauhdin olisi pakko parantua. Hyvät tallipisteet, kun molemmat autot saatiin maaliin. Vauhti kuitenkin todellisuudessa pettymys.
    "Kaikki paitsi autourheilu on turhaa"

  11. #11
    Registered User
    Liittynyt
    May 2005
    Viestit
    2 793
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jabsu Tarkastele viestiä
    Pitää vielä odotella josko Williamsin vauhti paranisi kun saavat uuden nokan ja etusiiven käyttöön. Auto on varmaan suunniteltu alunperin niille ja nyt ovat joutuneet kärsimään vääränlaisten osien vuoksi, kun nokka ei ole läpäissyt törmäystestiä ajoissa. Bahrainissa voi siis toisen auton vauhti selvästi parantua, kun uudet osat otetaan käyttöön.
    Nykyinen Williams on jo 3. evoluutio kauden 2014 autosta, ja täten eväät menestykseen (podiumit) on syöty. Heidän olisi jo viimekauden jälkeen pitänyt ottaa joku muu kuin "auton mahdollisimman pieni ilmanvastus" - suunta auton kehityksessä mutta teamin osaaminen ja/tai resurssut ei taida tähän riittää. Ovat nopeita nopeilla kiihdytä ja jarruta radoilla (Bahrain, Red Bull, Monza, Sotsi) muualla taistelevat top 10 pääsystä.

  12. #12
    Hirvimettällä Jabsu's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2013
    Viestit
    4 757
    Lainaa Alunperin kirjoittanut markot Tarkastele viestiä
    Nykyinen Williams on jo 3. evoluutio kauden 2014 autosta, ja täten eväät menestykseen (podiumit) on syöty. Heidän olisi jo viimekauden jälkeen pitänyt ottaa joku muu kuin "auton mahdollisimman pieni ilmanvastus" - suunta auton kehityksessä mutta teamin osaaminen ja/tai resurssut ei taida tähän riittää. Ovat nopeita nopeilla kiihdytä ja jarruta radoilla (Bahrain, Red Bull, Monza, Sotsi) muualla taistelevat top 10 pääsystä.
    Kolmas evoluutio, mutta ei se ole este millekkään. Mersulla on myös kolmas evoluutio, Red Bullilla oli edellisellä aikakaudella ainakin viisi evoluutiota samasta autosta. Williamsilla ei ole tällä kaudella sellainen auto johon on haettu pientä ilmanvastusta, ovat itsekkin yllättyneet siihen kuinka hyvin huippunopeus on säilynyt. Saman rungon ympärille voidaan rakentaa monenlaisella eri ajatusmallilla olevaa autoa. Williaimsin autoon varmasti pystytään hakemaan lisävauhtia paljonkin, resursseista se on kiinni. Williamsilla oli viime kaudella ongelmia oikeastaan vain Monacossa, Unkarissa ja märällä radalla. Muuten vauhti oli tasaista.

  13. #13
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    1 905

    Williams Martini Racing 2016 - Onko eväät jo syöty?

    Symonds sanoi että törmäystestin läpäisemiseen meni 10-12 kertaa ja että nenä on 85cm pitkä eli niin lyhyt kuin säännöt antaa periksi. Lupaili myös että nenä ja pari muuta uudistusta on suurin kehitysloikka vuosiin.

    Nyt nokkaa on ajanut vain Massa (simulaattorissa) ja Bahrainiin saavat valmistettua yhden. Sen saa käyttöön kaveri joka sai enemmän pinnoja Ausseissa, eli no milk for Bottas

  14. #14
    Registered User JoneZi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    4 053
    Williamsin pitäisi Bottaksen onneksi Bahrainissa mennä suhteessa kovempaa ilman uusia osiakin. Ja nähdään ainakin hyvin mikä ero autojen välillä on.

  15. #15
    Banned
    Liittynyt
    Jan 2001
    Viestit
    15 345
    Lainaa Alunperin kirjoittanut JoneZi Tarkastele viestiä
    Williamsin pitäisi Bottaksen onneksi Bahrainissa mennä suhteessa kovempaa ilman uusia osiakin. Ja nähdään ainakin hyvin mikä ero autojen välillä on.
    Tätä odottelen hieman itsekin.
    Ausseista aina vähän vaikea vetää johtopäätöksiä, mutta se mikä pisti silmään oli kuinka tasaväkisiltä nuo moottorit tuntuivat.
    ToroRosso piti Mersua takanaan ja Ricciardokin ohitteli Rellun koneella jopa.
    Ferrarikin pysyi hyvin suorilla Mersun vauhdissa. Olisiko käynyt siis niin että Williamsin isoin etuasema (=M-B:n moottori) olisi nyt syöty
    ja paluu olisi tuonne keskikastiin?
    Valtterin kannalta toivottavasti näin ei ole....

  16. #16
    Registered User
    Liittynyt
    Apr 2014
    Viestit
    430
    Lainaa Alunperin kirjoittanut FO110K Tarkastele viestiä
    Tätä odottelen hieman itsekin.
    Ausseista aina vähän vaikea vetää johtopäätöksiä, mutta se mikä pisti silmään oli kuinka tasaväkisiltä nuo moottorit tuntuivat.
    ToroRosso piti Mersua takanaan ja Ricciardokin ohitteli Rellun koneella jopa.
    Ferrarikin pysyi hyvin suorilla Mersun vauhdissa. Olisiko käynyt siis niin että Williamsin isoin etuasema (=M-B:n moottori) olisi nyt syöty
    ja paluu olisi tuonne keskikastiin?
    Valtterin kannalta toivottavasti näin ei ole....
    Minä mietin tätä ihan samaa. Vaikka tosiaan Australiasta on vaikea vetää johtopäätöksiä, niin kyllä itse huolestuin tuosta Williamssin menosta. Ja luotto Williamssin on myös ihan kokonaan mennyt. Kovasti puhuivat kuinka on menty eteenpäin ja ainakaan tällä hetkellä ei näytä yhtään siltä. Varikkopysähdykset sentään osuivat nappiin tällä kertaa.

    Katsotaan uudelleen Bahrainin jälkeen.

  17. #17
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    239
    Kuulin "sisäpiirilähteestä" joulukuussa että mersun tämänvuotisessa voimayksikössä olisi 120hv lisää viime kauteen verrattuna. Toki kyseessä lienee vain hetkellinen teho mitä pystytään esim. aika-ajoissa irroittamaan. Ja muutkin ovat varmasti parantaneet paljon. Mutta aika-ajoissa mersu lienee edelleen hyvin vaikea voitettava.

  18. #18
    Registered User
    Liittynyt
    May 2005
    Viestit
    2 793
    Millähän ne noi paljoa extraa repii kun imuilman määrä, bensanpaine ja virtaus on säännöissä hyvin tarkkaan rajoitettu. Ja näillä spekseillä polttomoottorin maksimi on n. 750hv.

  19. #19
    Registered User
    Liittynyt
    Apr 2014
    Viestit
    430
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Racecardriver Tarkastele viestiä
    Kuulin "sisäpiirilähteestä" joulukuussa että mersun tämänvuotisessa voimayksikössä olisi 120hv lisää viime kauteen verrattuna. Toki kyseessä lienee vain hetkellinen teho mitä pystytään esim. aika-ajoissa irroittamaan. Ja muutkin ovat varmasti parantaneet paljon. Mutta aika-ajoissa mersu lienee edelleen hyvin vaikea voitettava.
    Voi olla, mutta se tuskin Williamssia auttaa paljon. Väittäisin että Mersulla on iso etu asiakastalleihinsa verrattuna siinä miten voimayksikkö autoon sijoitetaan ja paketoidaan ja etenkin millaisilla ohjelmilla sitä ajetaan.

  20. #20
    F1 asijan tuntia
    Liittynyt
    Sep 2011
    Viestit
    1 531
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Formunaattor Tarkastele viestiä
    Voi olla, mutta se tuskin Williamssia auttaa paljon. Väittäisin että Mersulla on iso etu asiakastalleihinsa verrattuna siinä miten voimayksikkö autoon sijoitetaan ja paketoidaan ja etenkin millaisilla ohjelmilla sitä ajetaan.
    Softassa voi olla jotain pientä eroa, mutta miten muka noita fyysisiin mittoihin liittyviä asioita voisi pimittää asiakkailtaan? Talli toimittaa koneet samoilla speksillä itselleen ja muille.

  21. #21
    Registered User
    Liittynyt
    May 2005
    Viestit
    2 793
    Ei Mersu noita mittja pimitä, ne suunnittelee aina seuraavan kauden autonsa niiden pohjalta. Tietävät mitat muita aiemmin ja pystyvät myös niitä omatoimisesti tarpeiden mukaan muuttamaan.

  22. #22
    Registered User
    Liittynyt
    Apr 2014
    Viestit
    430
    No siis en tietenkään mihinkään tiettyihin faktoihin väitteitäni perusta, mutta kuulostaa minun korvaan hieman erikoiselta vain se että Mersu jakaisi kaikki ammattisalaisuutensa asiakastalliensa kanssa.

  23. #23
    Super Moderator Antsa Rieppo's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2015
    Sijainti
    Laulumailla
    Viestit
    33 817
    Mitä polttoainetta Williams käyttää? Vrt. Mercedes?
    "I have climbed my mountain, I am on the peak, so this feels right."
    Isän lailla poika kaahailee!

  24. #24
    Registered User JoneZi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    4 053
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Salmisen Jone Tarkastele viestiä
    Mitä polttoainetta Williams käyttää? Vrt. Mercedes?
    Williamsilla Petrobras, Mersulla Petronas.

  25. #25
    Eli vain parin kirjaimen ero. Ei luulisi olevan suurempaa merkitystä.

  26. #26
    Hirvimettällä Jabsu's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2013
    Viestit
    4 757
    Lainaa Alunperin kirjoittanut JoneZi Tarkastele viestiä
    Williamsilla Petrobras, Mersulla Petronas.
    Onko infoa tästä? Viime kaudella Mersun selitys sille, kun asikastiimit eivät saaneet viimeisintä moottoriversiota oli, että Petronas ei ehdi tuottaa kaikille moottorin vaatimaa erikoisbensaa. Viime kauden alussa Williams kyllä ilmoitti, että yrittävät käyttää Batrobrasin bensaa, mutta onnistuko se? Moottorit taitavat olla tarkasti suunniteltuja tietylle bensalle.
    Viestiä on viimeksi muokannut Jabsu; 23.03.2016 14:07.

  27. #27
    Registered User JoneZi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    4 053
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jabsu Tarkastele viestiä
    Onko infoa tästä? Viime kaudella Mersun selitys sille, kun asikastiimit eivät saaneet viimeisintä moottoriversiota oli, että Petronas ei ehdi tuottaa kaikille moottorin vaatimaa erikoisbensaa. Viime kauden alussa Williams kyllä ilmoitti, että yrittävät käyttää Batrobrasin bensaa, mutta onnistuko se? Moottorit taitavat olla tarkasti suunniteltuja tietylle bensalle.
    Ainakin monivuotisen sopimuksen tekivät, mutta tuosta en sitten osaa varmaksi sanoa onko oma bensa käytössä. Pitääkin etsiä kuvia Williamsin polttoainetynnyreistä.

  28. #28
    Super Moderator Antsa Rieppo's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2015
    Sijainti
    Laulumailla
    Viestit
    33 817
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jabsu Tarkastele viestiä
    Onko infoa tästä? Viime kaudella Mersun selitys sille, kun asikastiimit eivät saaneet viimeisintä moottoriversiota oli, että Petronas ei ehdi tuottaa kaikille moottorin vaatimaa erikoisbensaa. Viime kauden alussa Williams kyllä ilmoitti, että yrittävät käyttää Batrobrasin bensaa, mutta onnistuko se? Moottorit taitavat olla tarkasti suunniteltuja tietylle bensalle.
    Tais Shelliikikn viime vuonna kehittää polttoaineen joka antoi 30 hv lisää kauden alussa käytettyyn soppaan.
    "I have climbed my mountain, I am on the peak, so this feels right."
    Isän lailla poika kaahailee!

  29. #29
    Registered User
    Liittynyt
    Sep 2012
    Sijainti
    Täällä
    Viestit
    2 026
    Jos kaikki Mersu-tallit käyttävät Petronasin löpöä, niin käyttävätkö muka Toro Rosso, Haas ja Sauber sitten Shelliä?

  30. #30
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Jabsu Tarkastele viestiä
    Onko infoa tästä? Viime kaudella Mersun selitys sille, kun asikastiimit eivät saaneet viimeisintä moottoriversiota oli, että Petronas ei ehdi tuottaa kaikille moottorin vaatimaa erikoisbensaa. Viime kauden alussa Williams kyllä ilmoitti, että yrittävät käyttää Batrobrasin bensaa, mutta onnistuko se? Moottorit taitavat olla tarkasti suunniteltuja tietylle bensalle.
    Eikös se selitys ole ennemminkin ollut että haluavat testata tuotteensa laadun itse ennen kuin antavat päivitetyn version asiakastiimeille.
    "Voin sanoa tämän vain uudestaan - päätöksentekijöiden tulisi kuunnella meitä enemmän. Meillä on esimerkiksi nyt vain yksi kytkinläppä, mutta tuliko lähdöstä vaikeampi? Ei. Minulta ei ole kuitenkaan ikinä kysytty sitä, kuinka vaikeaa on seurata edellä ajavaa autoa." -Lewis Hamilton

  31. #31
    väärinkäyttäjä
    Liittynyt
    Apr 2007
    Viestit
    1 413
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Masza Tarkastele viestiä
    Jos kaikki Mersu-tallit käyttävät Petronasin löpöä, niin käyttävätkö muka Toro Rosso, Haas ja Sauber sitten Shelliä?
    Myös asiakastallien Ferrari-koneet ovat lähivuosina aina käyneet Shellin bensalla. Renaultin koneet käyttää Totalia ja Honda Esso/Exxon/Mobil1. McLaren käytti jo Mersun aikana Esson bensaa. Myös Force India oli Esson leirissä ennen näitä turbokoneita, mutta käyttää nykyään Petronasia.

    Ymmärtääkseni asiakastallit maksaa näistä erikoisbensoista n.10 euroa litra + toimituskulut. Williamsilla saattaa olla jonkinlainen "bensakulut maksetaan" diili Petrobrasin kanssa.
    .
    Viestiä on viimeksi muokannut Antsa Rieppo; 23.03.2016 21:26.
    "Minulle Kimi on aina ollut kuin jokin myyttinen hahmo." -Vitantonio Liuzzi

  32. #32
    Oman elämänsä Sutil Fagerholm's Avatar
    Liittynyt
    Dec 2004
    Sijainti
    Semminki
    Viestit
    35 853
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Salmisen Jone Tarkastele viestiä
    Tais Shelliikikn viime vuonna kehittää polttoaineen joka antoi 30 hv lisää kauden alussa käytettyyn soppaan.
    Äärimmäisen vaikea uskoa todeksi. F1:n polttoaineesta kun on suurin osa oltava sääntöjen mukaan aivan normaalia polttoainetta. Olikohan peräti vain viiden prosentin osuus polttoaineesta jota saa sörkkiä? Eikä sitäkään merkittävästi esimerkiksi oktaanilukua kasvattamalla.
    Antaisivat minulle kilpailukykyisen Ferrarin t:nimimerkki Jjusban

  33. #33
    Super Moderator Antsa Rieppo's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2015
    Sijainti
    Laulumailla
    Viestit
    33 817
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Fagerholm Tarkastele viestiä
    Äärimmäisen vaikea uskoa todeksi. F1:n polttoaineesta kun on suurin osa oltava sääntöjen mukaan aivan normaalia polttoainetta. Olikohan peräti vain viiden prosentin osuus polttoaineesta jota saa sörkkiä? Eikä sitäkään merkittävästi esimerkiksi oktaanilukua kasvattamalla.
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/121989

    Tuossa on juttua, että puoli sekkaa saanut bensaa kehittämällä 2015.

    Tässä taas juttua, että 25% tehonlisäyksestä tullut bensiinin myötä.

    http://www.shell.com.au/aboutshell/m...rand-prix.html
    "I have climbed my mountain, I am on the peak, so this feels right."
    Isän lailla poika kaahailee!

  34. #34
    F1 asijan tuntia
    Liittynyt
    Sep 2011
    Viestit
    1 531
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Salmisen Jone Tarkastele viestiä
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/121989

    Tuossa on juttua, että puoli sekkaa saanut bensaa kehittämällä 2015.

    Tässä taas juttua, että 25% tehonlisäyksestä tullut bensiinin myötä.

    http://www.shell.com.au/aboutshell/m...rand-prix.html
    Autosportin jutussa kyllä puhutaan moottorinkehityksen sallimisesta kauden aikana, joten mitä tahansa tuossa polttoaineen ansioksi lasketaankaan, se on oleellisesti riippuvainen moottoriin tehtävistä arkkitehtuurillisista muutoksista.

  35. #35
    Senior Member Rentta's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2010
    Sijainti
    Täällähä mä
    Viestit
    6 195
    Jos jotain positiivista pitää Australian kisasta ottaa on se että williams teki kisan toiseksi nopeimman varikkopysähdyksen. Ovat siis ilmeisesti muuttaneet renkaiden kiinnitystä, kun siitä se oli ainakin viime kaudella kiinni.

  36. #36
    Senior Member Rentta's Avatar
    Liittynyt
    Jul 2010
    Sijainti
    Täällähä mä
    Viestit
    6 195
    Williamsille tulossa bahrainin kisaan uusi äärimmäisen lyhyt keula (niin lyhyt kun säännöt sallivat) , uusi etusiipi ja muokatut ilmanohjaimet. Uusia keuloja on valmiina vain yksi kappale ja sen saa käyttöön massa johtuen paremmasta sijoituksesta australiassa. Pat Symondsin mukaan uusi keula on (tiimin?) isoin harppaus 2 vuoteen.

    Lähde : http://www.auto-motor-und-sport.de/f...-10748392.html

  37. #37
    Senior Member Cmoney's Avatar
    Liittynyt
    Aug 2004
    Viestit
    12 776
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Rentta Tarkastele viestiä
    Uusia keuloja on valmiina vain yksi kappale ja sen saa käyttöön massa johtuen paremmasta sijoituksesta australiassa. Pat Symondsin mukaan uusi keula on (tiimin?) isoin harppaus 2 vuoteen.
    Hyvä että kilpailullinen peruste, ja oikeutetusti Massalle nyt sitten. Toivottavasti nostaa vauhtia selkeästi suhteessa muihin talleihin.

  38. #38
    Registered User JoneZi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    4 053
    Uusi etusiipi ja nokkapala. Ei tullut nättiä Mersunokkaa, mutta sama se jos toimii.




  39. #39
    Super Moderator Antsa Rieppo's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2015
    Sijainti
    Laulumailla
    Viestit
    33 817
    On kyllä lyhyt. Saahan tuon tehtyä jäykäksi, mutta kaipa se törmäystesteissä haasteena ollut saada tarpeeksi energiaa sitovaa materiaalia tuohon noinkin lyhyeen keulaan.
    "I have climbed my mountain, I am on the peak, so this feels right."
    Isän lailla poika kaahailee!

  40. #40
    Registered User
    Liittynyt
    Feb 2014
    Viestit
    118
    Williamsin mukaan uusi keula ja etusiipi ovat isoin ja paras päivitys mitä autoon on tullut moneen vuoteen ja että se tuo ison parannuksen auton suorituskykyyn. Ei kannattaisi ehkä etukäteen liikaa elvistellä

    edit:

    Aika paljon on muuttunut siipi ja aika mersutyylinen on.


    Viestiä on viimeksi muokannut Masi-; 02.04.2016 14:12.

Viestien lähettämisen luvat

  • Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - sivuinfo - email