F1Forum.fi
 
-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet
 
Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Tulokset 1-40/165

Ketju: #33 Max Verstappen 2016 - huippulupauksesta lajilegendaksi?

  1. #1
    Viihdekäyttäjä
    Liittynyt
    Jan 2008
    Sijainti
    Maranello
    Viestit
    4 206

    #33 Max Verstappen 2016 - huippulupauksesta lajilegendaksi?

    On kyllä huikee kuski. Pari vuotta sitte ajo mikroautoo. Sitäkin paremmin kuin kukaan koskaan. 16-vuotiaana F1-soppari. 17-vuotiaana kisoihin ToroRossolle yhden F3 vuoden jälkeen. Kausi + 4 kisaa STR:llä ja nyt siirretään kesken kauden jo viikon päästä ajettavaan kisaan RedBullille Kvyatin tilalle. Harvassa on kuskit joilla ura etenee näin vauhdikkaasti. Itsellä ei tule mieleen ketään muuta. Huippulupauksella ainesta legendaksi!

    Auto on kaunis kun se voittaa - Enzo Ferrari

  2. #2
    Registered User
    Liittynyt
    Jun 2010
    Viestit
    140
    Mulle tulee yksi kyllä yksi mieleen. Formula renaultista Sauberille ja sieltä kauden jälkeen MCLarenille jne.

  3. #3
    Banned
    Liittynyt
    Jun 2010
    Sijainti
    Kuopio
    Viestit
    2 087
    Vai että paremmin kuin kukaan koskaan ajoi. Minä en tota osta ihan tuolaisenaan.

  4. #4
    Registered User
    Liittynyt
    May 2005
    Viestit
    3 036
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Sipsu Tarkastele viestiä
    Mulle tulee yksi kyllä yksi mieleen. Formula renaultista Sauberille ja sieltä kauden jälkeen MCLarenille jne.
    Jep, Kimillä 23 kisaa ennen F1-starttia, Maxilla 47, huipputalliin tie vei 17 vs 23 startin jälkeen...

  5. #5
    Olivier Bocques Fan Club
    Liittynyt
    Apr 2000
    Viestit
    8 374
    Verstappenkin kisamäärä ennen ykkösiä on sen takia paljon kovempi kuin Kimillä, koska Maxin sarjassa oli useampia kisoja per viikonloppu. Varsinaisestihan Kimi ehti ajaa kaksi vuotta pikkuformuloissa ja Max vain yhden. Kimi ponnahti ykkösiin alemmalta tasolta kuin Max.
    HWNSNBM

  6. #6
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2007
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    5 634
    Nythän Verstappenin taso vasta nähdään. Tällä kaudella kaveri ei ole esittänyt kyllä mitään kovin poikkeuksellista.

  7. #7
    Viihdekäyttäjä
    Liittynyt
    Jan 2008
    Sijainti
    Maranello
    Viestit
    4 206
    Lainaa Alunperin kirjoittanut VilleH Tarkastele viestiä
    Vai että paremmin kuin kukaan koskaan ajoi. Minä en tota osta ihan tuolaisenaan.
    Vikalla kaudella EM1, EM1, MM1 ja MM3 kahdessa eri luokassa. Onko moni vetäny paremmin?
    Auto on kaunis kun se voittaa - Enzo Ferrari

  8. #8
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2007
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    5 634
    Schumacher pääsi yhden kisan jälkeen huipputalliin.

  9. #9
    Registered User
    Liittynyt
    Jun 2010
    Viestit
    140
    On kyllä ollut nopea urakehitys ja Verstappen esitti poikkeuksellisen hienoja otteita viimekaudella. Kyllä Verstappen suurella todennäköisyydellä tulee saamaan sauman ajaa maailmanmestaruudesta ja silloin vasta kunnolla punnitaan Verstappenin kärsivällisyys. Nopeutta on, mutta pystyykö olemaan tasainen ja nopea samaanaikaan. Se jää nähtäväksi. Rallin puolella Latvala on hyvä esimerkki nopeasta mutta äärimmäisen epätasaisesta ja virheherkästä kuskista.

  10. #10
    Senior Member Joni's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2004
    Viestit
    16 712
    Toivottavasti poika ei innostu liikaa. Saa nähdä jääkö tämä vain yhteen kisaan vai onko lisääkin ajoja luvassa Red Bullilla? Jos Monacoonkin pääsee niin sitten on mahikset vaikka mihin koska uskon tallin olevan vahvimmillaan juuri siellä.

  11. #11
    Registered User Pecca's Avatar
    Liittynyt
    Jun 2009
    Sijainti
    Suomi
    Viestit
    1 975
    Kuka näitä otsikoita muuten tehtailee?

    Aina tosi hyviä ja ajankohtaisia osuvia napakoita. Nyt on kyllä tämä tosin ehkä jo vähän turhan raflaava!?
    "Kyllästyin olemaan aina toisena, ajan mieluummin McLarenilla" - Alonso

  12. #12
    A-sijan Tuntija
    Liittynyt
    May 2014
    Sijainti
    Maalla
    Viestit
    3 052
    No tässä on Maxille "miljoonan taalan" paikka näyttöihin. Sekä mahdollisuus olla taas ennätysten tekijä. Vaikka Max on kieltämättä aikamoinen lahjakkuus mutta monissa otteissa on myös näkynyt että kysessä on myös aika nuori poika vielä F1:sten kovimmalle tasolle.
    Joten noin nuorelle, tuon tason paineet joita tohtori antaa voi olla liikaa. Pahaa pelkään että tällä tavalla saadaa aikaiseksi F1:ten nuorin eläkeläinen. No toivottavasti olen väärässä.
    MotorSportti on kivaa, kun sen oikein oivaltaa. "Forza Ferrari". Forza ICEMAN.

  13. #13
    Registered User Dallaran urkuri's Avatar
    Liittynyt
    Apr 2016
    Viestit
    1 460
    Olisko nuorin palkintopallisti tulossa? Statistiikot?

  14. #14
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2016
    Viestit
    92
    Allekirjoittaneen mielestä Verstappen Jr. on suurin talentti Ykkösissä sitten Vettelin. Kaveri jarruttaa mutkiin yhtä hyvin kuin Hamilton, säilyttää nopeuden mutkien läpi kuin Räikkönen ja tylyttää kilpailijoitansa ohitustilanteissa yhtä säälimättömästi kuin Ricciardo. Ainoa "heikkous" tällä hetkellä on aika-ajo, jossa Max ei saa Pirellin tunnetusti hankalista renkaista yhdellä kierroksella kaikkea irti. Ylipäätään kaikkein silmiinpistävintä Verstappenin ajamisessa viime kaudella oli ilmiömäinen kyky seurata lähellä toista autoa nopeiden mutkien läpi, mikä tunnetusti on erittäin hankalaa nykyisilä aerosäännöillä ja Pirellin renkailla. (Esim. viime vuonna Suzukassa Alonsoa vastaan)

    Suurin este Verstappenin menestyksen tiellä onkin oma pää + tukijoukot. Älkää käsittäkö väärin, ei kaveri mikään Montoya ole, joka lähtee kävelemään lehdistötilaisuudesta. Tarkoitan sitä, että kun kaveri on noin nuorena edennyt urallaan käytännössä ilman esteitä, miten tapahtuu kun niitä vastoinkäymisiä pakosti tulee? Huhujen mukaanhan John Booth palasi Toro Rossolle parantamaan Sainzin & Verstappenin tulehtuneet välit. Tukijoukot ovat tähän asti pelanneet erittäin kovaa peliä sopimusneuvotteluissa (Verstappen valitisi Mersun sijaan Red Bullin, koska Helmut Marko lupasi heti F1-paikan), mikä toimiessaan erinomainnen taktiikka, mutta ystäviä sillä ei F1-varikoilta hankita. Sillähän ei tosin ole mitään väliä niin kauan, kun ajaa kovempaa kuin muut...

    Ai kumpi voittaa, Ricciardo vai Verstappen? En oikeasti osaa sanoa. Ricciardon korvasta korvaan ulottuvan virneen taakse kätkeytyy aivan käsittämättömän kova kilpa-ajaja, jota vastaan Verstappen-klaanin on turha yrittää pelata mitään pelejä radalla tai radan ulkopuolella. Toisaalta, jos Max saa kaiken potentiaalinsa realisoitua, uskon Ricciardon jäävän kaksintaistelussa toiseksi, niin kova talentti Verstappen on.

    (Ei, en ole Verstappen-fani, pidän vain kaveria tämän hetken "nuorista" kuskeista kaikkein parhaimpana.)

  15. #15
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2008
    Viestit
    3 292
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Dallaran urkuri Tarkastele viestiä
    Olisko nuorin palkintopallisti tulossa? Statistiikot?
    Tällä hetkellä kruunu Vettelillä iällä 21 vuotta 73 päivää, joten Maxilla reilut 2 ja puoli vuotta aikaa päästä podiumille saadakseen ennätyksen.

  16. #16
    Katollaan DuckAvenger's Avatar
    Liittynyt
    Oct 2008
    Viestit
    780
    Lainaa Alunperin kirjoittanut FCY Tarkastele viestiä
    Allekirjoittaneen mielestä Verstappen Jr. on suurin talentti Ykkösissä sitten Vettelin. Kaveri jarruttaa mutkiin yhtä hyvin kuin Hamilton, säilyttää nopeuden mutkien läpi kuin Räikkönen ja tylyttää kilpailijoitansa ohitustilanteissa yhtä säälimättömästi kuin Ricciardo. Ainoa "heikkous" tällä hetkellä on aika-ajo, jossa Max ei saa Pirellin tunnetusti hankalista renkaista yhdellä kierroksella kaikkea irti. Ylipäätään kaikkein silmiinpistävintä Verstappenin ajamisessa viime kaudella oli ilmiömäinen kyky seurata lähellä toista autoa nopeiden mutkien läpi, mikä tunnetusti on erittäin hankalaa nykyisilä aerosäännöillä ja Pirellin renkailla. (Esim. viime vuonna Suzukassa Alonsoa vastaan)

    Suurin este Verstappenin menestyksen tiellä onkin oma pää + tukijoukot. Älkää käsittäkö väärin, ei kaveri mikään Montoya ole, joka lähtee kävelemään lehdistötilaisuudesta. Tarkoitan sitä, että kun kaveri on noin nuorena edennyt urallaan käytännössä ilman esteitä, miten tapahtuu kun niitä vastoinkäymisiä pakosti tulee? Huhujen mukaanhan John Booth palasi Toro Rossolle parantamaan Sainzin & Verstappenin tulehtuneet välit. Tukijoukot ovat tähän asti pelanneet erittäin kovaa peliä sopimusneuvotteluissa (Verstappen valitisi Mersun sijaan Red Bullin, koska Helmut Marko lupasi heti F1-paikan), mikä toimiessaan erinomainnen taktiikka, mutta ystäviä sillä ei F1-varikoilta hankita. Sillähän ei tosin ole mitään väliä niin kauan, kun ajaa kovempaa kuin muut...

    Ai kumpi voittaa, Ricciardo vai Verstappen? En oikeasti osaa sanoa. Ricciardon korvasta korvaan ulottuvan virneen taakse kätkeytyy aivan käsittämättömän kova kilpa-ajaja, jota vastaan Verstappen-klaanin on turha yrittää pelata mitään pelejä radalla tai radan ulkopuolella. Toisaalta, jos Max saa kaiken potentiaalinsa realisoitua, uskon Ricciardon jäävän kaksintaistelussa toiseksi, niin kova talentti Verstappen on.

    (Ei, en ole Verstappen-fani, pidän vain kaveria tämän hetken "nuorista" kuskeista kaikkein parhaimpana.)
    Tekstin kyllä ymmärtäisi niin, että olet aika kova Verstappen-fani.
    Itse olen nähnyt vain välähdyksiä siitä, että hyvä kuski on kyseessä mutta myös välähdyksiä siitä, että nuppi ei kestä. Aika paljon myös keskinkertaisuutta.

  17. #17
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    2 056
    Lainaa Alunperin kirjoittanut hila Tarkastele viestiä
    No tässä on Maxille "miljoonan taalan" paikka näyttöihin. Sekä mahdollisuus olla taas ennätysten tekijä. Vaikka Max on kieltämättä aikamoinen lahjakkuus mutta monissa otteissa on myös näkynyt että kysessä on myös aika nuori poika vielä F1:sten kovimmalle tasolle.
    Joten noin nuorelle, tuon tason paineet joita tohtori antaa voi olla liikaa. Pahaa pelkään että tällä tavalla saadaa aikaiseksi F1:ten nuorin eläkeläinen. No toivottavasti olen väärässä.
    Tässä päästään taas keskusteluun kuljettajien minimi iästä. Onko lajille eduksi vai haitaksi tuoda teinejä joilla ei ole henkistä kapasiteettia hanskata lajin paineita? Pahimmassa tapauksessa tällä pilataan monta hyvää kuskia.

  18. #18
    Registered User Turboruuvi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2013
    Viestit
    1 004
    Ricciardo vs Verstappen. Siinäpä onkin kaks mun suosikkia uudesta nuoresta sukupolvesta nyt sit napit vastakkain samassa huipputallissa.

    Ihanaa!

    Kauden 2017 sääntöuudistuksien myötä uskoisin kaverien olevan vielä tosissaan mestaruuskamppailussakin mukana.

    Ihanaa!
    Scuderia Ferrari -> 2017
    #5 Vettel
    #7 Räikkönen

  19. #19
    Registered User
    Liittynyt
    May 2005
    Viestit
    3 036
    Lainaa Alunperin kirjoittanut skvi Tarkastele viestiä
    Tässä päästään taas keskusteluun kuljettajien minimi iästä. Onko lajille eduksi vai haitaksi tuoda teinejä joilla ei ole henkistä kapasiteettia hanskata lajin paineita? Pahimmassa tapauksessa tällä pilataan monta hyvää kuskia.
    Tämä on hyvä pointti, ironisinta tässä myös on se että F1-kasvattajaluokaksi ajateltu GP2 on jäänyt väliinputoajien luokaksi. Harvat mestarit ovat ole saaneet F1-paikan.

  20. #20
    . burb's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2002
    Viestit
    46 206
    Lainaa Alunperin kirjoittanut markot Tarkastele viestiä
    Tämä on hyvä pointti, ironisinta tässä myös on se että F1-kasvattajaluokaksi ajateltu GP2 on jäänyt väliinputoajien luokaksi. Harvat mestarit ovat ole saaneet F1-paikan.
    Onkohan noita peräti kaksi GP2-mestaria, jotka eivät ole ajaneet F1:llä kisaa... yhdeksän yhdestätoista = harvat?
    GP2:lla on ongelmansa, mutta ei sitä nyt voi ihan täysin alkaa mitätöimään.

  21. #21
    Viihdekäyttäjä
    Liittynyt
    Jan 2008
    Sijainti
    Maranello
    Viestit
    4 206
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Pecca Tarkastele viestiä
    Kuka näitä otsikoita muuten tehtailee?

    Aina tosi hyviä ja ajankohtaisia osuvia napakoita. Nyt on kyllä tämä tosin ehkä jo vähän turhan raflaava!?
    Tarkotuksella vähän väriä pistin otsikkoon ja avaukseen keskustelua herättämään.
    Auto on kaunis kun se voittaa - Enzo Ferrari

  22. #22
    Registered User Hartsa76's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2012
    Viestit
    6 875
    Tuosta Kravitzin näkemyksestä on sanottava, että jos Verstappenin klaani on ollut se joka on myrkyttänyt ilmapiirin Toro Rossolla, niin sama voi siinä tapauksessa tapahtua myös Red Bullilla ja tällöin voi lopulta käydä niin, että Verstappen lentää kokonaan pihalle Red Bullilta lahjakkuudestaan huolimatta.

  23. #23
    Registered User
    Liittynyt
    May 2005
    Viestit
    3 036
    Tedin puheissa paljon hyviä pointteja. Fiksu veto jos nämä on päätöksen (oikeat) taustat. Mutta en myöskään pidä mahdottomana Australiassa nähdyn temppun toisintoa jo tällä kaudella uudessa teamissa. Toivottavasti epäilyni osottautuvat vääriksi tämän suhteen.

  24. #24
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    310
    Tämä on seurausta siitä kun nykyiset F1-autot on helppoja ajaa, siis varsinkin fyysisesti. Ennen kuntopohjaa rakennettiin huolella vuosikausia ja varsinkin ennen ensimmäistä kautta, niskaa vahvistettiin eri treeneillä. Nykyään kaverit vaan tulee ajelemaan ja nappien paljous ei häiritse kun ne on tuttuja pleikkaripeleistä. 2000-luvun alussa tämä poika olisi syöty elävältä Aikanaan ukkoja piti pitää pystyssä palkintopallilla...

  25. #25
    Katollaan DuckAvenger's Avatar
    Liittynyt
    Oct 2008
    Viestit
    780
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Racecardriver Tarkastele viestiä
    Tämä on seurausta siitä kun nykyiset F1-autot on helppoja ajaa, siis varsinkin fyysisesti. Ennen kuntopohjaa rakennettiin huolella vuosikausia ja varsinkin ennen ensimmäistä kautta, niskaa vahvistettiin eri treeneillä. Nykyään kaverit vaan tulee ajelemaan ja nappien paljous ei häiritse kun ne on tuttuja pleikkaripeleistä. 2000-luvun alussa tämä poika olisi syöty elävältä Aikanaan ukkoja piti pitää pystyssä palkintopallilla...
    Siihen vaikutti sekin fakta, että ukkelit oli huonommassa kunnossa siihen aikaan.

  26. #26
    Registered User
    Liittynyt
    Nov 2007
    Sijainti
    Vantaa
    Viestit
    5 634
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hartsa76 Tarkastele viestiä
    Tuosta Kravitzin näkemyksestä on sanottava, että jos Verstappenin klaani on ollut se joka on myrkyttänyt ilmapiirin Toro Rossolla, niin sama voi siinä tapauksessa tapahtua myös Red Bullilla ja tällöin voi lopulta käydä niin, että Verstappen lentää kokonaan pihalle Red Bullilta lahjakkuudestaan huolimatta.
    Kyllä Verstappen ei haiskahda tiimipelurilta. Ilmeisesti Sainzin ja Verstappenin välit ovat tulehtuneet ja kyllä Verstappen lienee isoin syyllinen. Tuo on muuten täysin totta, että voi lentää RB:ltä ulos. Siinä tapauksessa voi moni huippupaikka mennä ohi. Tämä voi olla myös Markolta testi Verstappenille. Jos Max pilaa välit Ricciardon kanssa, mietintä alkaa.
    Viestiä on viimeksi muokannut F1-fani82; 06.05.2016 08:53.

  27. #27
    Pirkanmaan tietäjä Krtecek's Avatar
    Liittynyt
    May 2015
    Viestit
    831
    Lainaa Alunperin kirjoittanut DuckAvenger Tarkastele viestiä
    Siihen vaikutti sekin fakta, että ukkelit oli huonommassa kunnossa siihen aikaan.
    Melko vahvasti tämäkin. Harjoitusmäärät ovat entisestään kasvaneet entisajoista ja junnut aloittavat kunnon harjoittamisen yhä nuorempina. Koska väsynyt kuski tekee virheitä, joita virkeä ei tee.
    "There's nothing wrong with the car except that it's on fire.' " - Murray Walker

  28. #28
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 659
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Racecardriver Tarkastele viestiä
    Tämä on seurausta siitä kun nykyiset F1-autot on helppoja ajaa, siis varsinkin fyysisesti. Ennen kuntopohjaa rakennettiin huolella vuosikausia ja varsinkin ennen ensimmäistä kautta, niskaa vahvistettiin eri treeneillä.
    No niskoja kyllä pitää vahvistaa yhtä paljon kuin ennenkin, tai jos johonkin Keken aikaan mennään, paljon enemmän, koska G-voimat on parempien jarrujen ja downforcen takia kasvaneet.

    Max-pojalla on kyllä personal trainer ohjaamassa kuntovalmennusta, mikä sekin oli takavuosina harvinaista. Michael Schumacher oli tiettävästi ensimmäinen kuski, joka otti fysiikkaharjoittelun kiinteäksi osaksi työtään, nykyään se on kaikille kuskeille itsestäänselvyys.

    Sanoisin, että nykykuskien sukupolvi on keskimäärin parempikuntoisempaa kuin 90-luvun kuskit, saati 80-luvun kuskit.
    --
    Ei mithään häthää.

  29. #29
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    310
    No niinkuin kirjoitin puhuin 2000-luvun alun kuskeista. Nykyään toki ajetaan yksittäisiä nopeita kierroksia jotka eivät jää montaa sekuntia parhaista kierrosajoista, mutta silloin tahkottiinkin koko kisa läpi "aika-ajokierroksia". 90-luvulta lähtien kuskit ovat olleet täysiä ammattilaisia ja kovassa kunnossa kaikki. Outoa vähättelyä väittää ennen kuskien olleen rapakunnossa. Sennastahan puhuttiin ensimmäisenä huippukuntoisena kaverina jo 90-luvun alussa. Sieltähän se trendi on lähtöisin. Muistaisin erään Häkkisenkin joka ei jaksanut seisoa palkintopallilla. 2000-luvun autojen jarrut on suorituskyvyltään täysin vertailukelpoisia nykyautoihin. Tehoa oli enemmän, pitoa oli enemmän ja bensaa vähemmän tankissa kun oli välitankkaukset. Alla nopealla googletuksella muutama lajinparissa vaikuttaneen kommentit. Kovempaakin tylytystä olen lukenut mutta en nyt niitä löytänyt tähän hätään.

    Allan Mcnish
    "Autot ovat nyt fyysisesti paljon helpompia käsitellä kuin aiemmin. Nigel Mansellin aikakaudella autoa täytyi todellakin käsitellä kovakouraisesti - sellaisesta ei enää puhuta nykyään. Kaikessa on kyse tasapainoilusta strategian ja hyötysuhteen välillä, McNish totesi."

    Niki Lauda
    "Ennen vanhaan nuoret, nousevat kyvyt joutuivat tottumaan kantapään kautta esimerkiksi F1-tehoihin tai maaefektiin ja olemaan tietoisia siitä, mitä tapahtuu, jos ajaa ulos radalta 300 km/h nopeudessa. Nykypäivänä F1-autoa ajetaan melkein kuin tavallista katuautoa", Lauda kritisoi"


    Lewis Hamilton
    "Hamilton kuitenkin tunnustaa, että F1-auton ajaminen ei ole nykyään yhtä raskasta fyysisesti kuin vielä muutama vuosi sitten"

    Christian Horner
    "Pierre [Gasly] drove at the test for us in Austria and he said compared to his GP2 car on the straights there was not that much difference, and not a huge amount of difference in the corners. He jumped in (to the RB11) and did 100 laps without any issue at all, which would be unheard of 6/7 years ago."

    Newey,Massa, Rosberg, Grosjean
    "Earlier in the weekend several drivers had aired similar concerns to Newey about the difficulty level of driving the current generation of cars, as highlighted by the ease with which very young drivers are able to jump in and perform."
    "Felipe Massa and Nico Rosberg (below in 2005), who tested an F1 car at 17, both said that the cars of 10 years ago were more physically challenging to drive, especially as refuelling meant that the races were a series of sprints, with faster lap times and higher physical loads. They both called for the cars to be more challenging physically, which would have the knock-on effect of making it harder for young drivers to cope physically."
    "Don’t get us wrong, the cars are not easy to drive. They’re still performing very well. Yes, physically they are easy, but there are other challenges” he said."

    Villeneuve
    "I have always regarded Formula One as an extreme sport, but not really anymore," he said.The sport is no longer pure enough, because of the rules. Everything has become much too artificial," the 43-year-old insisted. That, Villeneuve says, means an easier time for the drivers. The drivers no longer have to make a real effort," said the former Williams and Honda driver."


    Mikä on mielenkiintoista niin aika moni kuski vertaa V8 aikaan eivätkä edes V10 aikaan (luonnollisesti kun eivät ole ajaneet edes V10). Itse olen seurannut ja katsonut kaikki kisat 97 lähtien ja muistan kun aina 2008-vuoteen asti puhuttiin jatkuvasti miten autoja piti saada hitaammiksi sillä pelättiin silloisten vauhtien olevan liian kovia. Joka vuosi aerodynamiikkaa on pyritty FIA:n toimesta karsimaan ja moottoreita on pyritty rajoittamaan. 2000-luvun alussa alettiin rajoittaa moottorien huippukierroksia ja 2005 siirryttiin jopa siihen että ajettiin kisa yhdellä rengasseoksella Toki tällä haettiin myös kisoihin vaihtelua mutta myös vauhtien pitämistä kurissa. 2006 tuli V8 joiden niidenkin huippukierroksia alettiin pian rajaamaan, oliko ensin 20, sitten 19 ja lopulta muistaakseni 18 000rpm ja sitäkin perusteltiin liian kovilla nopeuksilla.
    Viestiä on viimeksi muokannut Racecardriver; 06.05.2016 15:13.

  30. #30
    Viihdekäyttäjä
    Liittynyt
    Jan 2008
    Sijainti
    Maranello
    Viestit
    4 206
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Racecardriver Tarkastele viestiä
    Tämä on seurausta siitä kun nykyiset F1-autot on helppoja ajaa, siis varsinkin fyysisesti. Ennen kuntopohjaa rakennettiin huolella vuosikausia ja varsinkin ennen ensimmäistä kautta, niskaa vahvistettiin eri treeneillä. Nykyään kaverit vaan tulee ajelemaan ja nappien paljous ei häiritse kun ne on tuttuja pleikkaripeleistä. 2000-luvun alussa tämä poika olisi syöty elävältä Aikanaan ukkoja piti pitää pystyssä palkintopallilla...
    Ai aikanaan kuntotreenit oli kovempia ja ammattimaisemmin hoidettu kun nykyaikana. Ei todellakaan. Niskatreenitkin on edelleen tärkeä osa lajia, osa tekee sitä valokuvien mukaan jopa kisapaikoilla.
    Auto on kaunis kun se voittaa - Enzo Ferrari

  31. #31
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    310
    No oletkos joku Aki Hintsa vai? En tarkoittanut että nykytreenit olisivat huonompia, vaan sitä etteivät ne ole enää niin kriittisiä (siis se niskankaan treenaus). Vissiin tällä foorumilla puuttuu sisälukutaito kokonaan ja paljon viestejä kirjoittavat "foorumikuninkaat" etsivät väärissä kohdissa olevia pilkkuja jos muuten ei ole mitään asiallista sanottavaa. Saas nähdä kauanko menee että tämäkin viesti poistetaan

    Ja jos joku vielä ymmärsi väärin, mielestäni nyky ykköskuskit on huippukuntoisia huippuammattilaisia (ainakin melkein kaikki) mutta vanhojen kuskien sanominen huonokuntoisiksi on jo lapsellista. Nimenomaan silloin kun autojen ajaminen oli vielä rankkaa niin voittajat ratkottiin myös kunnon perusteella ja kaikki halusivat olla tikissä.
    Viestiä on viimeksi muokannut Racecardriver; 06.05.2016 15:34.

  32. #32
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 659
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Racecardriver Tarkastele viestiä
    No niinkuin kirjoitin puhuin 2000-luvun alun kuskeista.
    Nykykuskeista muutama on 2000-luvun alun kuskeja. Itse lasken koko 2000-luvun "nykypäiväksi". Tehoa oli jonkin verran enemmän, pidosta en niin menisi sanomaan, aerot paranee sitä mukaa kun sen keinoja suitsitaan ja 2000-luvun alussa ajettiin vielä urarenkailla.

    En väittänyt etteikö kisat ennen vanhaan olisi olleet rankempia, mutta väitän, että nykykuskit ovat paremmassa kunnossa.

    Alla nopealla googletuksella muutama lajinparissa vaikuttaneen kommentit. Kovempaakin tylytystä olen lukenut mutta en nyt niitä löytänyt tähän hätään.
    McNish puhuu 90-luvun alusta. Mansellia tuskin saattoi pitää kovakuntoisuuden perikuvana. Laudalla ei se "tavallinen katuauto" kestänyt lapasessa, kun viimeksi itse kokeili. GP2:ssa ei ole ohjaustehostinta, totta kai se on raskaampaa.
    --
    Ei mithään häthää.

  33. #33
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    310
    Lainaa Alunperin kirjoittanut WebSlave Tarkastele viestiä
    Tehoa oli jonkin verran enemmän, pidosta en niin menisi sanomaan, aerot paranee sitä mukaa kun sen keinoja suitsitaan ja 2000-luvun alussa ajettiin vielä urarenkailla.
    Urarenkaisiinkin siirryttiin vauhtien hillitsemiseksi aikanaan. Tuo tehohomma on vähän sama kuin tuon aika-ajokierroksen kanssa. Nykyäänhän kovin huipputeho otetaan vain aika-ajoissa ja sitten esimerkiksi ohitustilanteissa kisoissa. Muuten autoilla ajetaan jatkuvasti alle niiden pontentiaalin, toki ennenkin piti säästää bensaa mutta ei se näin naurettavaa ollut.

    Jo tästä videosta näkee hyvin miksi ne "ennen" autojen ajaminen oli paljon vaativampaa kuin nykyään. Mutkavauhdit on paljon kovemmat, kuvitelkaapas tuollaista ajoa koko kisamatkan. Nykyauto menee rauhallisesti juurikaan ilman että kaasua tarvitsee varoa mutkista lähtiessä. Vanhat V10 on taas oikeiden gladiaattoreiden autoja joita ei poikasille annettu.
    https://www.youtube.com/watch?v=RlnkaTI7fWU
    Viestiä on viimeksi muokannut Racecardriver; 06.05.2016 15:59.

  34. #34
    Registered User Turboruuvi's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2013
    Viestit
    1 004
    Saas nähdä miten ensi-kauden muutokset näkyy radalla.
    Toivon sitä kuuluisaa 5s kierroksella nopeutumista.
    Siinähän sitä sit ollaan wanhassa wauhdissa ja nähdään pärjääkö nää nyky "pojat".
    Scuderia Ferrari -> 2017
    #5 Vettel
    #7 Räikkönen

  35. #35
    Katollaan DuckAvenger's Avatar
    Liittynyt
    Oct 2008
    Viestit
    780
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Racecardriver Tarkastele viestiä
    Urarenkaisiinkin siirryttiin vauhtien hillitsemiseksi aikanaan. Tuo tehohomma on vähän sama kuin tuon aika-ajokierroksen kanssa. Nykyäänhän kovin huipputeho otetaan vain aika-ajoissa ja sitten esimerkiksi ohitustilanteissa kisoissa. Muuten autoilla ajetaan jatkuvasti alle niiden pontentiaalin, toki ennenkin piti säästää bensaa mutta ei se näin naurettavaa ollut.

    Jo tästä videosta näkee hyvin miksi ne "ennen" autojen ajaminen oli paljon vaativampaa kuin nykyään. Mutkavauhdit on paljon kovemmat, kuvitelkaapas tuollaista ajoa koko kisamatkan. Nykyauto menee rauhallisesti juurikaan ilman että kaasua tarvitsee varoa mutkista lähtiessä. Vanhat V10 on taas oikeiden gladiaattoreiden autoja joita ei poikasille annettu.
    https://www.youtube.com/watch?v=RlnkaTI7fWU
    Tuossa pätkässä taitaa myös silloinen kameratekniikka ja linssi tehdä temppunsa vauhdin huurmasta.

  36. #36
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 659
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Racecardriver Tarkastele viestiä
    Urarenkaisiinkin siirryttiin vauhtien hillitsemiseksi aikanaan. Tuo tehohomma on vähän sama kuin tuon aika-ajokierroksen kanssa. Nykyäänhän kovin huipputeho otetaan vain aika-ajoissa ja sitten esimerkiksi ohitustilanteissa kisoissa. Muuten autoilla ajetaan jatkuvasti alle niiden pontentiaalin, toki ennenkin piti säästää bensaa mutta ei se näin naurettavaa ollut.
    Tämä taitaa olla niitä juttua, että kukin nostalgisoi niitä aikoja, kun itse tutustui F1-maailmaan. 80-luvun F1-fanina pidän järkevästä ja taktisesta haasteesta enemmän kuin "pelkkiä aika-ajokierroksia" -ajelusta, joka tuotti enimmäkseen tylsiä kisoja.

    "Naurettavinta" bensansäästely tietysti oli silloin, kun se oikeasti johti keskeytyksiin bensan loppumisen takia. Paitsi että minun mielestäni se oli osa lajia tuolloinkin. Ja niin se on nykyäänkin. Vaikkei kenties valtaosa faneista sitä ymmärräkään, F1 on valtaosan olemassaolostaan ollut enemmän tai vähemmän "luotettavuusajoa". Täysillä alusta loppuun on ollut todellisuutta vain lyhyen aikaa 2000-luvulla (eikä kaikkien tallien osalta silloinkaan).
    Jo tästä videosta näkee hyvin miksi ne "ennen" autojen ajaminen oli paljon vaativampaa kuin nykyään. Mutkavauhdit on paljon kovemmat, kuvitelkaapas tuollaista ajoa koko kisamatkan. Nykyauto menee rauhallisesti juurikaan ilman että kaasua tarvitsee varoa mutkista lähtiessä. Vanhat V10 on taas oikeiden gladiaattoreiden autoja joita ei poikasille annettu.
    Räikkösen McLaren-ajo oli siis vuodelta 2002, jolloin traction control oli sallittu ja samaten kaksisuuntainen telemetria (eli autoon saattoi vaikuttaa varikolta). Kyllä siihen nykynuorisokin pystyisi sopeutumaan.

    Auton rauhallisuus on tavoite, johon tallien kannattaa pyrkiä. Siihen pyrittiin jo 2002, nyt ollaan kehitytty edelleen.

    Olisi taas aika erottaa tämä sivujuonne omaksi ketjukseen.
    --
    Ei mithään häthää.

  37. #37
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    310
    Itsehän te viette tätä keskustelua sivuraiteille höpisemällä joutavia luistonestoista, kaksisuuntaisesta telemetriasta yms. Noita vertailuvideoita reilun kymmenen vuoden taakse on vaikka kuinka, selvästi näkee että vanhat autot pakenee mutkat ihan eri tahtiin kuin uudet ja lopulliset kierrosaikaerot on useita sekunteja. Suorilla kiihdyttäessä/jarruttaessa eroa uusiin ja vanhoihin ei niin mainittavasti ole, sehän onkin jo todettu. Ja vai on auton rauhallisuus tavoite, johon tallien kannattaa pyrkiä - kas mikset samantien muistanut myös mainita, että voitto on se mihin tallien kannattaa tähdätä, eikä vain jonon jatkossa ajeluun. Ja kyllä olen samaa mieltä että taktinen puolikin kuuluu lajiin. Mutta se ei saa viedä huomiota liikaa itse kilvanajolta.

    Kaikki pitkään F1 parissa oikeassa elämässä olleet sanovat samaa: Autot on fyysisesti radikaalisti helpompia ajaa kuin ennen ja se on fakta. Toki tällä foorumilla besserwisserit väittävät muuta kun ilmeisesti on pakko olla aina äänessä ja vähintäänkin oikeassa niin että käännetään paskankin kullaksi.

    ps. aika turhaa täällä vihjailla rivien välistä että ne jotka kaipaa entisaikoja takaisin eivät ymmärtäisi lajista tai kilvanajosta. Ekat formulat olen katsonut muistaakseni 95 että kyllähän tässä reilussa 20 vuodessa on perspektiiviä muodostaa oma mielipide. Kyllä totta, 2000-luvulla oli paljon tylsiä kisoja. Mutta niitä on ollut aina ja myös muissa lajeissa, kuten vaikkapa MotoGP:ssä mitä monet hehkuttaa. Mutta tosi asia on myös että laji on olennaisesti muuttunut eikä se ole enää se sama mistä itse aikoinaan kiinnostuin. Ja kyllähän maailmanlaajuinen katsojakato kertoo samaa. Silti edelleen seuraan mielenkiinnolla ja kannustan suomalaisia, vaikka sillä saakin tällä foorumilla juntin ja asioista ymmärtämättömän leiman. Ihan kuin ei voisi olla rationaalinen jos kannustaa omaa maanmiestään. Kunnon tietäjän/asiantuntijan tittelin täällä saa kun kertoo kannattavansa jotain Hulkenbergiä ja viilaamalla pilkkua muiden sanomisista viimeiseen asti.
    Viestiä on viimeksi muokannut Racecardriver; 07.05.2016 10:23.

  38. #38
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2016
    Viestit
    92
    Lainaa Alunperin kirjoittanut DuckAvenger Tarkastele viestiä
    Tekstin kyllä ymmärtäisi niin, että olet aika kova Verstappen-fani.
    Itse olen nähnyt vain välähdyksiä siitä, että hyvä kuski on kyseessä mutta myös välähdyksiä siitä, että nuppi ei kestä. Aika paljon myös keskinkertaisuutta.
    (Ei, en ole Verstappen-fani, pidän vain kaveria tämän hetken "nuorista" kuskeista kaikkein parhaimpana.)

    Muutetaan tuota lausetta hieman: Ei, en ole Verstappen-fani, pidän Verstappenia tämän hetken "nuorista" kuskeista kaikkein lahjakkaimpana.

    Virheitä tulee, mutta niiden vastapainoksi aivan huikeita suorituksia. Kyse onkin siitä, saako Max karsittua nuo virheet pois, vai sattuuko aina silloin tällöin Monacon kaltaisia emämunauksia. Toisaalta pikaylennys Red Bullille on siinä mielessä hyvä, että nyt näemme Verstappenin todellisen tason kiistatonta huippukuljettajaa vastaan.

    (Onko se muka faniutta, jos pystyy tarkastelemaan kuljettajia kylmän analyyttisesti ja nostamaan jonkun lahjoiltaan muiden yläpuolelle? Voinhan toki olla väärässä, ja Verstappen jää ikuiseksi lupaukseksi.)

  39. #39
    Registered User uuci's Avatar
    Liittynyt
    May 2010
    Viestit
    3 161
    Kova kaveri tää Verstappen.
    Pessimisti ei pety.

  40. #40
    Senior Member
    Liittynyt
    Oct 2003
    Sijainti
    Tois pual jokkee
    Viestit
    3 721
    Huippulupauksesta lajilegendaksi. Se on helppoa kun sen osaa.
    "The differentiators in motorsport should be driving talent and engineering talent – not money." -Pat Symonds

Tämän ketjun tagit

Viestien lähettämisen luvat

  • Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö