F1Forum.fi
 
-Etusivu Forum LIVE-keskustelu Säännöt Fanituotteet
 
Sivu 1 / 6 123456 ViimeisinViimeisin
Tulokset 1-40/211

Ketju: FIA rakentaa rallia.

  1. #1
    Tulos tai ulos maksimaalinen atakki's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    845

    FIA rakentaa rallia.

    On jo monet vuodet puhuttu FIA suhtautumisesta rallin mm-sarjaan ja sen kehityskulkuun.
    Monen vuoden seuraamisen aikana on väistämättä tullut mieleeni, että se halutaan viedä kohti F-1 glamouria.

    Muutama havainto: Kisat ovat lyhentyneet n.300-350km, ek:t ajetaan moneen kertaan pienellä alueella, niin ettei perässä tulojoille löydy enää ajokelpoista paanaa.TV-yhteensopivuus(power-stage) ei ollenkaan huono idea. Osallistujat WRC:ssä monesti maksumiehiä. Hyuindai tallin huoltoa ei voi enää seurata fanit huolossa, koska ovat kuin tallissa Formula tyyliin. Viimeisenä nyt tämä keltainen lippu ek:lle vai jopa automaattinen auton vauhtiin vaikuttaminen joka on Formuloissa. Yleisöalueet NesteRallissa on vedetty niin epämukavan kauas jopa täysin vaarattomilla kohdilla Formula tyyliin ns. Sikakarsinoihin. Muutenkin touhusta paistaa raha ja vip-alueet. Lajin luonteesta tiedottomat päätöksentekijät. Monessa asiassa on myös hyvät puolensa.

  2. #2
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 662
    Vuodesta 2013 WRC:n promoottorina on toiminut Red Bull Media House yhdessä Sportsman Media Groupin kanssa. Paitsi markkinointi ja erilaisten seuraamismedioiden tarjoaminen, tehtäviin kuuluu MM-kalenterin suunnittelu yhdessä FIA:n kanssa ja autonvalmistaja- ja osallistujamäärän kasvattaminen. Ainakin viimeisessä on onnistuttu valmistajien osalta.

    Veikkaan, että Red Bullilla on muutenkin sormensa pelissä rallin viihtellistämisessä. Ja kyllähän ralli seuraajia tarvitsee tai laji kuolee pois.

    Samojen pätkien ajamiseen useamman kerran taas on muut syyt. Mitä enemmän eri pätkiä, sitä enemmän työtä ja tarvetta vapaaehtoistyöntekijöille. Nykyiselläkin systeemillä ne taitavat olla aika kiven alla. Plus eri pätkät hankaloittavat mediaseurantaa.
    --
    Ei mithään häthää.

  3. #3
    Registered User
    Liittynyt
    May 2001
    Viestit
    313
    Keltainen lippu on ollut kv-säännöissä varmaan ammoisista ajoista. Itse muistan ainakin 90-luvun lopulta, kun Tunturi oli vielä EM-osakilpailu. Kansallisissa säännöissä erikoiskokeen keskeyttämiseen näytetään punaista lippua tai pimeällä punaista valoa, mutta kv-kisoissa mennään kv-sääntöjen mukaan. Ei tuo lippu siis ole mikään uusi juttu. Tuo autossa syttyvä keltainen valo (=keltainen lippu) on sen sijaan aika hiljattain tullut keksintö, mikä on turvallisuuden kannalta hyvä juttu. Kisoissa on kuitenkin pitkiä pätkiä ja lippupisteitä harvakseen, niin hätätilanteessa voidaan homma pistää seis vaikka ei kuljettaja fyysistä lippua olisi nähnytkään.
    ! ppVE/ >ksk(v) < lps

  4. #4
    Tulos tai ulos maksimaalinen atakki's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    845
    Lainaa Alunperin kirjoittanut 106 Tarkastele viestiä
    Keltainen lippu on ollut kv-säännöissä varmaan ammoisista ajoista. Itse muistan ainakin 90-luvun lopulta, kun Tunturi oli vielä EM-osakilpailu. Kansallisissa säännöissä erikoiskokeen keskeyttämiseen näytetään punaista lippua tai pimeällä punaista valoa, mutta kv-kisoissa mennään kv-sääntöjen mukaan. Ei tuo lippu siis ole mikään uusi juttu. Tuo autossa syttyvä keltainen valo (=keltainen lippu) on sen sijaan aika hiljattain tullut keksintö, mikä on turvallisuuden kannalta hyvä juttu. Kisoissa on kuitenkin pitkiä pätkiä ja lippupisteitä harvakseen, niin hätätilanteessa voidaan homma pistää seis vaikka ei kuljettaja fyysistä lippua olisi nähnytkään.
    Miksi tämä juttu tuli minulla silmille vasta Puolassa, kun Levebre ajoi takapyörä vinossa ja takana tullut Ogier joutui himmaan. Tätähä on tapahtunut vuosia, että edessä ajava on ollut tiellä...Tässä käy vaan kohta, kuin formuloissa etä Safety Car on radalla, kun Ferrarille ilmenee ongelmia(Häkkisen aikoina). Pitää kerätä joukko kasaan. Itselle tuli mieleen, että TV-EK.lle laitettiin keltainen lippu vain näyttämään Ogierille, että olet liian ylivoimanen himmaa nyt hieman. Vaikkei hän johtanut rallia, mutta sarjaa johtaa taas ylivoimaisesti.

    Sarja menee enemmän ei katsoja ystvällisempään suuntaan. Kaikkea kontrolloidaan sanotaan turvallisuuteen vedoten ja samalla lipussa lukee, että moottoriurheilu on vaarallista olet paikalla omalla vastuulla. En kyllä itsekkään haluaisi enää matksutaa kauheasti, jos esim. Neste Ralliin menen. mutta jotenkin teiden kunto ei ole kovin urheilullista.
    Viestiä on viimeksi muokannut maksimaalinen atakki; 14.07.2016 21:02.

  5. #5
    Sekakäyttäjä
    Liittynyt
    Mar 2000
    Sijainti
    Event horizon
    Viestit
    3 745
    toveri max attack puhuu vähän mutta asiaa. MM-rallia on ängetty yhtenäiseen formaattiin jo ties kuinka pitkään ja samalla pilattu sen viihdearvoa. N-ryhmän korvaaminen S2000 ja R5 kalustolla on ollut niitä harvoja askeleita parempaan suuntaan. Noista vanhoista vapaastihengittävistä S2000 autoista voisi tehdä oman WRC3 luokan yksityiskuskeille ja pudottaa koppimopot (FIA R2 ja Dmack Trophy Fiestat) ajamaan vaikka EM-ralleihin. Eihän F1 GrandPrix kisoissakaan ajella millään 16-satasilla Formula Fordeilla vaan ihan oikeasti kilpa-autoa muistuttavilla GP2 ja GP3 pirsseillä. Samalla perusteella WRC-skaboissa olisi kolme kilpa-autoluokkaa. Tuo kahteen kertaan ajettavuus ei itseisarvona sinällään ole huono (tai hyvä) asia, mutta käytännössä siitä tekee huonon se, että näin rallista tulee ihan liian kompakti. Ja nämä pakolliset katselualueet on sitten se vihon viimeinen mielenkiinnon tappaja.
    Elämä on tarkoitettu elettäväksi kylki edellä - Ari Vatanen

  6. #6
    Registered User
    Liittynyt
    May 2001
    Viestit
    313
    Tuulilasin takaa kabiinistä niitä keltaisia lippuja on näkynyt melkoisen usein. Tv-ek:sta en tiedä.

    Kv-säännöissä on kuitenkin sellainen järki tuon keltaisen lipun kanssa, että jos joudut hidastamaan (kuten Ogier) tai kokonaan pysähtymään kanssakilpailijan tukkiessa tien kokonaan, saat aikahyvityksen, eikä kisan tulos mene ketuilleen itsestä riippumattomista syistä. Kansallisissa säännöissä aikahyvityksen saa ainoastaan SOS-kylttiä näytettäessä, jonka vuoksi on ollut monen monta vääntöä, että tarvittiinko oikeasti SOSsia vai ei.

    Kannattaa joskus käydä katsomassa rallia myös vähän kauempana niin tuo turvallisuus aspekti saa ihan uusia piirteitä.

    Sikakarsinat...LOL Voisiko joku kertoa, mitä nämä pakolliset katselualueet oikein ovat???
    Viestiä on viimeksi muokannut 106; 14.07.2016 21:19.
    ! ppVE/ >ksk(v) < lps

  7. #7
    Tulos tai ulos maksimaalinen atakki's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    845
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Don Vito Tarkastele viestiä
    N-ryhmän korvaaminen S2000 ja R5 kalustolla on ollut niitä harvoja askeleita parempaan suuntaan. Noista vanhoista vapaastihengittävistä S2000 autoista voisi tehdä oman WRC3 luokan yksityiskuskeille ja pudottaa koppimopot (FIA R2 ja Dmack Trophy Fiestat) ajamaan vaikka EM-ralleihin.
    Varsin pätevä ajatus. s-2000 on huomattavasti halvempia, kuin r-5, näin ainakin muistan. Tosiaan ne kopperot voisi heivata jonnekkin...Ne on harvoin katsojaystävällisiä. Ovat toki "halvempia" vielä, kuin s-2000, mutta niillä on varmasti todella kammottava ajaa läpi niitä kivikkoja sun muita, kivien kiertelyä. Neliveto 2l. Enemmän, niillä kuskeja tuotettaisiin, kuin kipoilla.

  8. #8
    Registered User
    Liittynyt
    May 2001
    Viestit
    313
    Lainaa Alunperin kirjoittanut maksimaalinen atakki Tarkastele viestiä
    Varsin pätevä ajatus. s-2000 on huomattavasti halvempia, kuin r-5, näin ainakin muistan. Tosiaan ne kopperot voisi heivata jonnekkin...Ne on harvoin katsojaystävällisiä. Ovat toki "halvempia" vielä, kuin s-2000, mutta niillä on varmasti todella kammottava ajaa läpi niitä kivikkoja sun muita, kivien kiertelyä. Neliveto 2l. Enemmän, niillä kuskeja tuotettaisiin, kuin kipoilla.
    Heh, täällähän ruvettiin oikein kunnolla kieli poskessa provoilemaan...

    Kerroppas nyt mikä on halpaa s2000-kaluston kohdalla ja paljonko tuollaisella R5-autolla ajaminen sitten taas maksaa?

    Niillä kopperoilla on oikeasti pirun mukava työntää noita kisoja, ne kun ovat oikeita kilpa-autoja verrattuna vaikkapa A-ryhmän Audi 80 tai Mazda 323 hirmupyssyihin. Nykyaikaisen nelivetokaluston ongelma on se järjetön kalleus. Jos ei MM-ralleja pystyisi ajamaan millään muulla, kuin nelikoilla, olisivat nuoret lupaukset luokkaa Bertelli, eli perheellä rahaa ämpärikaupalla, mutta ajamisen kanssa sillä ei olisi mitään tekemistä. Sitäkö haluatte?
    ! ppVE/ >ksk(v) < lps

  9. #9
    penkkapelle
    Liittynyt
    Sep 2008
    Sijainti
    Etelä-Pirkanmaa
    Viestit
    777
    Jos seuraisitte rallia, niin huomaisitte, että siellä on niille koppimopoille oikein hyvä DMackin (ja M-Sportin?) sponssaama DDFT-sarja, jossa kohtuu kustannuksin pääsee kiertämään mm-sarjaa ja palkintona on sitten vetoja R5:llä. Että vaikka se ajatus 180-konisesta etuvetofiestasta on vähän ankee ja splittiajoissa ne on eri minuutilla niin ne kuitenkin ajaa keskenään oikein kovasti kisaa. Yritystä oli ainakin viime NesteRallissa hyvin, joillain kovasti liikaakin. Samaten WRC3 kärki.

    Että jospa annetaan niiden ajaa siellä, vaikka joku joka ei penkalla oo käyny 80-luvun jälkeen pitääkin niitä mielenkiinnon tappajina. Sittenkin, jos sinne penkalle sattuis, niin siinä on kyllä mahdollisuus lähteä seuraamaan kärkeä tuleville pätkille jo ennen R2 Fiestoja.

    BTW. Siellä jumalaisissa F1 GP-tapahtumissakin on niitä GP2:sia sohlaamassa samana kisaviikonloppuna. Kumma kun eivät kaikki katsojat juokse kotiin itkemään netissä että ei tämmösiä mopoja kestä katella.

  10. #10
    Tulos tai ulos maksimaalinen atakki's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    845
    Lainaa Alunperin kirjoittanut 106 Tarkastele viestiä
    Tuulilasin takaa kabiinistä niitä keltaisia lippuja on näkynyt melkoisen usein. Tv-ek:sta en tiedä.

    Kv-säännöissä on kuitenkin sellainen järki tuon keltaisen lipun kanssa, että jos joudut hidastamaan (kuten Ogier) tai kokonaan pysähtymään kanssakilpailijan tukkiessa tien kokonaan, saat aikahyvityksen, eikä kisan tulos mene ketuilleen itsestä riippumattomista syistä. Kansallisissa säännöissä aikahyvityksen saa ainoastaan SOS-kylttiä näytettäessä, jonka vuoksi on ollut monen monta vääntöä, että tarvittiinko oikeasti SOSsia vai ei.

    Kannattaa joskus käydä katsomassa rallia myös vähän kauempana niin tuo turvallisuus aspekti saa ihan uusia piirteitä.

    Sikakarsinat...LOL Voisiko joku kertoa, mitä nämä pakolliset katselualueet oikein ovat???
    Ensinnäkin radalle, ei saa mennä enää tuntia ennen ensimmäistä autoa. Katslualueet on aidattu usein todella kauas metsään, Punaisella venymättömällä muovihärpäkkeellä. Siinä kohtaa, kun talsii 10min matkan yli puolessa tunnissa metsässä, hypiien kivien ja kantojen päällä. Alkaa hiki puskee. Nykyään tarvitsee olla todella ajoissa paikalla, että saa ns. valita missä on. Oikeastaan kyse on tuurista millainen järjestys paikoilla vallitsee. Tulee mieleen monena vuotena Ruuhimäessä, kun oikeasti, kun ei ole 2m pitkä, niin yhdenkin kolon löytäminen "siiman" vierestä on työn takana. Oikeastaan jonkinlainen röyhkeys on tässäkin asiassa hyve, ennemminkin pahe. Ulkomaailaiset ne useasti vain menee. Suomalaiset totuuneet kuriin ja nuhteeseen, nöyrtymään? Ymmärrän tosin järjestäjän kannalta, että lauma pitää pitää ohjaksissa.

  11. #11
    Registered User
    Liittynyt
    May 2001
    Viestit
    313
    Lainaa Alunperin kirjoittanut maksimaalinen atakki Tarkastele viestiä
    Ensinnäkin radalle, ei saa mennä enää tuntia ennen ensimmäistä autoa. Katslualueet on aidattu usein todella kauas metsään, Punaisella venymättömällä muovihärpäkkeellä. Siinä kohtaa, kun talsii 10min matkan yli puolessa tunnissa metsässä, hypiien kivien ja kantojen päällä. Alkaa hiki puskee. Nykyään tarvitsee olla todella ajoissa paikalla, että saa ns. valita missä on. Oikeastaan kyse on tuurista millainen järjestys paikoilla vallitsee. Tulee mieleen monena vuotena Ruuhimäessä, kun oikeasti, kun ei ole 2m pitkä, niin yhdenkin kolon löytäminen "siiman" vierestä on työn takana. Oikeastaan jonkinlainen röyhkeys on tässäkin asiassa hyve, ennemminkin pahe. Ulkomaailaiset ne useasti vain menee. Suomalaiset totuuneet kuriin ja nuhteeseen, nöyrtymään? Ymmärrän tosin järjestäjän kannalta, että lauma pitää pitää ohjaksissa.
    Ensinnäkin se on erikoiskoe, ei rata.

    Toiseksi, ovatko nuo katseluoppaisiin merkityt katselualueet pakollisia? Jos menet tuollaiselle katselualueelle, on aika luonnollista, että joudut katsomaan sieltä katselualueelta. Silloin joskus kun itse olin Jyväskylässä pelkästään katsojana, ei meillä ollut juuri lainkaan mitään ongelmia. Oli puolijoukkueteltta, missä yövyttiin, kysyttiin maanomistajilta luvat yöpymiseen ja välillä kysyimme, saammeko katsoa heidän maillaan. Monesti saimme katsella ihan täysin omassa paikassa, rauhassa ja välillä löydettiin jopa runkiakin. Hommat hoituivat hyvin ja jos piti mennä Lankamaan ladolle, piti siihen vain asennoitua, että siellä on katselualueella muutama tuhat muutakin paikasta kiinnostunutta ja silloin oli toimittava sen mukaisesti. Olisiko näkemä alue laajempi/parempi, jos kaikki katsojat saisivat mennä ihan pätkän varteen kiinni ilman mitään kontrollia?

    Tätäkö halutaan? https://www.youtube.com/watch?v=Lg2Q8d-TNPQ
    ! ppVE/ >ksk(v) < lps

  12. #12
    Tulos tai ulos maksimaalinen atakki's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Viestit
    845
    Lainaa Alunperin kirjoittanut 106 Tarkastele viestiä
    jos kaikki katsojat saisivat mennä ihan pätkän varteen kiinni ilman mitään kontrollia?
    Tulee jotekin sellainen tunne, että on jossain rajatussa häkissä(karsina), eikä siima.
    Siellä käyneenä ja varmaan myös sinne menneenä, täytyy olla tyytyväinen, että kyseinen ralli edes ajetaan Suomessa, vaikka on se touhua maailmaltaa aika erilaista, kuin f-cupeissa tai sm-sarjassa.

    Onko tämän kaiken takana lopulta edes pelkkästään turvallisuus? ehkä taustalla on muutenkin erilaiset poliittiset agendat, kontrollista..järkkäreineen ripoteltu joskus 10m välein, joskus jopa metsään. Täytyykö siinä kohtaa enää mietti miettiä miksi ne eivät riitä.

  13. #13
    Sekakäyttäjä
    Liittynyt
    Mar 2000
    Sijainti
    Event horizon
    Viestit
    3 745
    A-ryhmän aikana riitti yksityiskuskeillekin ihan tehdastason pirssejä ajettavaksi parin - kolmen vuoden viiveellä. Eikä 3 kautta vanha ex-works peli ollut ansiotasoon suhteutettuna silloinkaan sen halvempi. Sitten oli vielä tällaiset Lasse Lammet, jotka sai suhteidensa kautta ihan parasta A-ryhmää olevia pelejä ajettavakseen. Tänä päivänä 3-4 vuotta vanhan S2000:n saa varmasti jo kilpailukykyiseen hintaan kun ne ovat kokolailla kilpailukyvyttömiä tehdastason R5:n rinnalla. R2:t voi olla omiaan joillekin B-junnu tason kuljettajille mutta toisaalta harrastamiseen riittää yhtä hyvin joku välikoppainen S-kortti tai starletti tai E30 320;n Bemu... Ovat paljon kivempia ajaa ja varmasti edullisempiakin kuin yksikään FIA R2 koppimopo.
    Elämä on tarkoitettu elettäväksi kylki edellä - Ari Vatanen

  14. #14
    Registered User Audi_sport_UK's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2010
    Viestit
    1 715
    Pitäisin aloitusta melko puhtaasti provokatiivisena.

    Ainakaan 2013 vuonna en havainnut pakollisia katselualueita. Karsinasta vartin kävelyn päässä löytyi varsin rauhallinen katselualue ja riittävän läheltä tietä.
    Toki liikkeellä piti olla puolisentoista tuntia ennen h-hetkeä, niin ei tarvinnut metsissä rämpiä.
    Ainut valituksen aihe oli muistaakseni ralliradio, joka ei Lahden alueella kuulunut (vai kuuluiko ek:n ajan muttei pidempään?) ja pätkivä nettiyhteys, joka häiritsi kokonais tilanteen seurantaa.

    Rallin ainut huono muutos puristille on sen muuttuminen ihmisten välisestä autokilpailusta viihde tapahtumaksi, jonka pääasiallinen tavoite on tuottaa järjestävälle taholle maksimaalinen taloudellinen hyöty.
    Ennen media tuli rallin perässä, nyt ralli menee median perässä.

    Super 2000 mahdollinen halpuus johtuu siitä, että kaikki autot on käytettyjä. Niitä valmistavat ja varustavat tahot ovat siirtyneet uudempaan tuotteeseen, jolla voittoa tavoitellaan.

    Etuveto luokkia koskevaa kritiikkiä en jaksa edes kommentoida.
    Viestiä on viimeksi muokannut Audi_sport_UK; 15.07.2016 09:42.

  15. #15
    It Gets Faster Now! AnttiL's Avatar
    Liittynyt
    Dec 2010
    Viestit
    4 838
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Don Vito Tarkastele viestiä
    A-ryhmän aikana riitti yksityiskuskeillekin ihan tehdastason pirssejä ajettavaksi parin - kolmen vuoden viiveellä. Eikä 3 kautta vanha ex-works peli ollut ansiotasoon suhteutettuna silloinkaan sen halvempi. Sitten oli vielä tällaiset Lasse Lammet, jotka sai suhteidensa kautta ihan parasta A-ryhmää olevia pelejä ajettavakseen.
    Lassehan oli pitkään Audin ja Mitsun testikuljettaja, eli siis tehdastallissa töissä. Silti ajoi vielä 1994 Suurajot Galantilla, vaikka tehdastasolla ajettiin jo pitkälti toista vuotta Lancerilla.

    Itse aiheeseen on vaikea kommentoida mitään. Laji on muuttunut vuosikymmenien aikana monta kertaa. Joillekin oikea ralli saattoi olla Escortilla ja Mirafiorilla sivusladin vetämistä ja B-ryhmän nelivetoturboautot tuntuivat liian avaruusaluksilta. Joidenkin mielestä ralli on kestävyysurheilua, yön yli ajamista ja nykyiset sprinttirallit on ihan eri laji. Vastaavasti joku nuori kaveri ei välttämättä tiedäkään kunnolla millaista ralli on joskus ennen ollut, eikä osaa sellaista kaivata.
    Viestiä on viimeksi muokannut AnttiL; 15.07.2016 09:50.

  16. #16
    Registered User
    Liittynyt
    May 2001
    Viestit
    313
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Don Vito Tarkastele viestiä
    A-ryhmän aikana riitti yksityiskuskeillekin ihan tehdastason pirssejä ajettavaksi parin - kolmen vuoden viiveellä. Eikä 3 kautta vanha ex-works peli ollut ansiotasoon suhteutettuna silloinkaan sen halvempi. Sitten oli vielä tällaiset Lasse Lammet, jotka sai suhteidensa kautta ihan parasta A-ryhmää olevia pelejä ajettavakseen. Tänä päivänä 3-4 vuotta vanhan S2000:n saa varmasti jo kilpailukykyiseen hintaan kun ne ovat kokolailla kilpailukyvyttömiä tehdastason R5:n rinnalla. R2:t voi olla omiaan joillekin B-junnu tason kuljettajille mutta toisaalta harrastamiseen riittää yhtä hyvin joku välikoppainen S-kortti tai starletti tai E30 320;n Bemu... Ovat paljon kivempia ajaa ja varmasti edullisempiakin kuin yksikään FIA R2 koppimopo.


    Annappas nyt sellainen syvä analyysi välikopan, starletin ja E30 320:n Bemun ajamiseen ja ylläpitämiseen liittyvistä kustannuksista. Sen jälkeen kertoisitko samat kulut R2 koppimopojen osalta.

    Sen jälkeen voit luetella kaikki ne erilaiset R2-luokan pelit, joilla olet ajanut. Voit myös luetella kaikki nämä välikopat, starletit yms. joilla olet rallia ajanut ja kertoa, miten paljon esimerkiksi ajettavuuden osalta kehitys on ottanut takapakkia 70-luvulta 2010-luvulle siirryttäessä ja missä kohtaa tämä erityisesti rajoittaa ajamisen hauskuutta nykyisissä ralliautoissa.

    Tulee meinaan teikäläiseltä niin vankkaa mielipidettä ja "varmaa tietoa", että kiinnostaa ihan kuulla enempikin taustaa näistä kritiikin aiheesta. Kun osaat esimerkiksi kertoa, mikä kalusto on "varmasti edullisempaa", tiedät varmasti silloin myös todelliset käyttökulut, vai mitä?

    Tuolta voi jokainen katsella vapaasti 3-4 vuotta vanhoja ja vanhempiakin s2000 pelejä.

    http://www.rallycarsforsale.net/?s=S...search&scat=10

    Halpaa on kuin saippua...
    ! ppVE/ >ksk(v) < lps

  17. #17
    penkkapelle
    Liittynyt
    Sep 2008
    Sijainti
    Etelä-Pirkanmaa
    Viestit
    777
    Lainaa Alunperin kirjoittanut 106 Tarkastele viestiä


    Annappas nyt sellainen syvä analyysi välikopan, starletin ja E30 320:n Bemun ajamiseen ja ylläpitämiseen liittyvistä kustannuksista. Sen jälkeen kertoisitko samat kulut R2 koppimopojen osalta.
    Rengaskulut on ainakii välikopassa ja starletissa tuntuvasti pienemmät kun ei yleensä tarvii ajaa kolmospätkää pitemmälle.

  18. #18
    Registered User Audi_sport_UK's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2010
    Viestit
    1 715
    S2000 näyttäisi olevan 110-130k hujakoilla riippuen tietysti mitä tulee mukana. R5 joutuu panostamaan 50-100k enemmän.
    Voimansiirron osat taitaa olla s2000 autoon kalliimpia, tai vähintään saman hintaisia kuin r5.
    Miten lienee moottorin huoltoväli?

    Opelin Adam r2 on mielestäni hyvän näköinen peli. Voi olla monella bmw, escort, tai starlet kuskilla perässä koko roikkuminen.
    Kun miettii -80 luvun lopun ja -90 luvun alun pikku a- ja n-ryhmän pelejä, niin eivät ole minusta sen seksikkäämpiä. Joku Peugeot 205 gti, tai gsi Kadetti ja mitä näitä oli. Yyh!

  19. #19
    Registered User
    Liittynyt
    Jun 2013
    Viestit
    9
    kyllä kun kattoo nuita s2000 ym hintoja niin loppupeleissä suomessa yllättävän paljon arvokasta kalustoo ja hyvä niin.kallista on.

  20. #20
    Registered User
    Liittynyt
    May 2001
    Viestit
    313
    Fordin osalta tuolta löytää aika tarkkoja tietoja M-Sportin sivuilta:

    http://www.m-sport.co.uk/images/S200...s_Document.pdf


    Tuossa huoltovälit Pösön 207 s2000 mallista:

    http://www.peugeotsport-store.com/cm...4deba1cc5d.pdf
    Viestiä on viimeksi muokannut 106; 15.07.2016 21:59.
    ! ppVE/ >ksk(v) < lps

  21. #21
    Sekakäyttäjä
    Liittynyt
    Mar 2000
    Sijainti
    Event horizon
    Viestit
    3 745
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Audi_sport_UK Tarkastele viestiä
    Opelin Adam r2 on mielestäni hyvän näköinen peli. Voi olla monella bmw, escort, tai starlet kuskilla perässä koko roikkuminen.
    Kun miettii -80 luvun lopun ja -90 luvun alun pikku a- ja n-ryhmän pelejä, niin eivät ole minusta sen seksikkäämpiä. Joku Peugeot 205 gti, tai gsi Kadetti ja mitä näitä oli. Yyh!
    Joo. pitää paikkansa jos vertailukohtana on tosiaan joku pikku-n:n peli tai jopa joku pikku-a:n etuvetokinneri. Aika lailla samoissa painivat tämän päivän R2:iin nähden mitä tulee kiinnostavuuteen. F2 Kit Carit oli kokolailla viimeisiä kiinnostavia 2WD pelejä. Oikeat ralliautot on neli- tai takavetoisia.
    Elämä on tarkoitettu elettäväksi kylki edellä - Ari Vatanen

  22. #22
    Registered User Audi_sport_UK's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2010
    Viestit
    1 715
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Don Vito Tarkastele viestiä
    Joo. pitää paikkansa jos vertailukohtana on tosiaan joku pikku-n:n peli tai jopa joku pikku-a:n etuvetokinneri. Aika lailla samoissa painivat tämän päivän R2:iin nähden mitä tulee kiinnostavuuteen. F2 Kit Carit oli kokolailla viimeisiä kiinnostavia 2WD pelejä. Oikeat ralliautot on neli- tai takavetoisia.
    Mulla on sellainen mielikuva, että nuo 2-litraiset kit carit eivät olleet aikakaudellaan erityisen halpoja ajaa, tai omistaa. Jos eivät ihan s2000 ja r5 hinnoissa, niin eivät merkittävästi halvempiakaan.

  23. #23
    Flying debris IntriguingMan's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2012
    Sijainti
    Lohja
    Viestit
    2 808
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Audi_sport_UK Tarkastele viestiä
    Mulla on sellainen mielikuva, että nuo 2-litraiset kit carit eivät olleet aikakaudellaan erityisen halpoja ajaa, tai omistaa. Jos eivät ihan s2000 ja r5 hinnoissa, niin eivät merkittävästi halvempiakaan.
    Vauhdin Maailmassa vuonna 1998 Kari Kiventeen VW Kit Carin hinnaksi kerrottiin n. 700 000 markkaa, sisältäen sekventaalilaatikon. Voi vain arvailla, minkälainen hintalappu oli Citroënin works-autoilla.
    "Silloin oli vielä kaikki paremmin kun Tommi Ahvala ajo Mersulla sitä American Le Manssia"

  24. #24
    Registered User KooHoo's Avatar
    Liittynyt
    Mar 2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestit
    165
    700 000 FIM 1998 on 156 400 € tänä päivänä.

    http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN

    Eivät ne S1600:t olleet halpoja nekään. Muistaakseni kitin hinta oli alun perin 120 000 $. Jos nyt taas muistan oikein, niin silloisen Suzukin tallipäällikkö Risto Laine kertoi VM:ssä, ettei sillä hinnalla saa autoa jolla rallia pystyisi ajamaan ja että lopullisen auton hinta oli 180 000 €.

  25. #25
    Registered User
    Liittynyt
    Apr 2014
    Viestit
    194
    Erikoiskokeet ovat kyläyhdistyksille tulonlähde. Suomen rallin sekä maksavan yleisön kannalta olisi suotavampaa kehittää itse tiestöä pientareineen. Eikä niin, että jollekin pellolle kyhätään rallin ulkopuolisia aktiviteetteja ja olutkarsinoita. Kohtaan, jossa tie on suora ja maasto tasainen. Rallin järjestäjän pitäisi laittaa erikoiskokeet kilpailemaan toisiaan vastaan. Kun määrätyt asiat ovat kunnossa, niin saatte Neste Rally Finlandin ainakin kahdeksi seuraavaksi vuodeksi.

    Avohakkuisiin ei suinkaan tarvitsisi ryhtyä, vaan tavanomainen metsän harventaminen sekä tienvarsien pusikoiden raivaaminen maantasalle yleisöystävällisistä kohdista riittäisi. Kunhan itse rallitie muutoin soveltuu maailmanmestaruustason kilpailuihin. Tällöin yleisöllä riittäisi valinnanvaraa katselupaikkojen suhteen ja yhtälailla se kauppa käy metsässäkin.

    Erikoiskokeiden järjestysvalvontahan kaiketi nykyisellään tuodaan suurimmaksi osaksi muualta.

  26. #26
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2013
    Sijainti
    Piilosa
    Viestit
    203
    Lainaa Alunperin kirjoittanut 106 Tarkastele viestiä
    Tuossa huoltovälit Pösön 207 s2000 mallista:

    http://www.peugeotsport-store.com/cm...4deba1cc5d.pdf
    Laturi 500km? Ei liene liioiteltua koska löytyy keskeytyksiä mallilla tuosta syystä. Eihän tuo ole sinänsä kuin 1€/km, mutta lienee jotain korkeampaa teknologiaa

    Hätäisempi alkaa miettiä voisiko tuossa käyttää sääntöjen pakottamana vakio-osaa.

  27. #27
    Registered User
    Liittynyt
    Jan 2009
    Sijainti
    JKL
    Viestit
    1 499
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Reinweib Tarkastele viestiä
    Laturi 500km? Ei liene liioiteltua koska löytyy keskeytyksiä mallilla tuosta syystä. Eihän tuo ole sinänsä kuin 1€/km, mutta lienee jotain korkeampaa teknologiaa

    Hätäisempi alkaa miettiä voisiko tuossa käyttää sääntöjen pakottamana vakio-osaa.
    Tuo on S2000:n lista ja niitä kaiketi ei vakio-osa sääntö koske??? R5:a se sääntö koskee ja muistan jostain lukeneeni että Fiesta R5:a käytetään jotain Volvon vakiolaturia juuri tuosta syystä...

  28. #28
    Registered User Audi_sport_UK's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2010
    Viestit
    1 715
    Taisi olla kakkos-ryhmän Ladassakin ohjeena vaihtaa isompi hihnapyörä vesipumpusta, kun vakiolla tulee liikaa jenkoja moottorin käydessä 6000 kierroksen paremmalla puolella.

    Kit car luokitus meni mielestäni metsään siinä, että kori, levikkeet yms. viritysosat piti olla tehtaan, tai sen valtuuttaman pajan tekemiä. Koritkin oli erikseen numeroitu. Ei voinut mennä kauppaan ja ostaa gti golffia aihioksi ja alkaa itse virittämään, niin kuin numeroryhmien aikaan tehtiin.
    Tosin kit carit ja koko f2 luokkahan syntyi palvelemaan niitä autotehtaita joilla ei into ja rahkeet riittäneet kilpailukykyisen nelivedon rakentamiseen, mutta haluttiin kuitenkin osallistua ralleihin. S2000 jatko jalosti samaa ideaa, mutta lisäsi nelivedon.

    N/r4 luokkahan on kuoleva luokka. En näe, että mikään valmistaja alkaisi valmistaa luokkaan sopivaa perinteisellä jatkuvalla nelivedolla olevaa autoa.

  29. #29
    Flying debris IntriguingMan's Avatar
    Liittynyt
    Jan 2012
    Sijainti
    Lohja
    Viestit
    2 808
    Lainaa Alunperin kirjoittanut Audi_sport_UK Tarkastele viestiä
    Kit car luokitus meni mielestäni metsään siinä, että kori, levikkeet yms. viritysosat piti olla tehtaan, tai sen valtuuttaman pajan tekemiä. Koritkin oli erikseen numeroitu. Ei voinut mennä kauppaan ja ostaa gti golffia aihioksi ja alkaa itse virittämään, niin kuin numeroryhmien aikaan tehtiin.
    Tosin kit carit ja koko f2 luokkahan syntyi palvelemaan niitä autotehtaita joilla ei into ja rahkeet riittäneet kilpailukykyisen nelivedon rakentamiseen, mutta haluttiin kuitenkin osallistua ralleihin. S2000 jatko jalosti samaa ideaa, mutta lisäsi nelivedon.
    Olihan vielä 1994-1995 FIA:n haaveissa saada F2 rallin MM-sarjan pääluokaksi. Jotenkin se pyrkimys vain hiipui ja 1999 Korsikan jälkeen luokan systemaattinen alasajo alkoi.

    Mitä tulee vanhoihin numeroryhmiin, niin kotimaan käytössä ei tainnut esim. aitoja matching numbers BDA-Escorteja olla ollenkaan vaan ne olivat 1.1 tai 1.3 papereilla olevaan koriin prosenttivapaana aikana rakennettuja.

    N/r4 luokkahan on kuoleva luokka. En näe, että mikään valmistaja alkaisi valmistaa luokkaan sopivaa perinteisellä jatkuvalla nelivedolla olevaa autoa.
    Näin mäkin asian näkisin. Kaksilitraiset taksimallit oli, tuli ja meni.
    "Silloin oli vielä kaikki paremmin kun Tommi Ahvala ajo Mersulla sitä American Le Manssia"

  30. #30
    It Gets Faster Now! AnttiL's Avatar
    Liittynyt
    Dec 2010
    Viestit
    4 838
    https://www.motorsport-news.co.uk/ne...eing-too-long/

    Mahonen antaa kritiikkiä liian pitkistä siirtymistä (Wales ja Ruotsi) ja liian pitkistä legeistä ilman huoltoa (Walesissa 120 km pätkiä ilman huoltoa, normaalisti 80 km on maksimi). Samoin etärenkaidenvaihtoja kritisoidaan kun huoltoparkissa on tuolloin koko päivä hiljaista, ja toivotaan lyhyempiä pätkiä. Olen samaa mieltä ettei noissa 80 km pätkissä ole oikein mitään järkeä, mutta kyllä 20-40 km pätkät kuuluu vielä nykymuotoiseenkin ralliin olennaisesti.

    EDIT: muutettu 140->120
    Viestiä on viimeksi muokannut AnttiL; 30.11.2017 12:11.

  31. #31
    Registered User
    Liittynyt
    Mar 2009
    Viestit
    654
    Walesissa ajettiin perjantaina 120 kilometriä ilman huoltoa. Lauantaina ajettiin 142 km, mutta huollon kanssa, tosin se oli vasta 110 km jälkeen.

  32. #32
    väärinkäyttäjä
    Liittynyt
    Apr 2007
    Viestit
    1 798
    Autosport nostanut tänään juttunsa kärjeksi noista Mahosen horinoista tuon kaikkien järkyttävimmän ajatuksen, eli keskimäärin 10 kilsan pätkät.
    “Magnussen is, and will always be, stupid,” -Charles Leclerc

  33. #33
    Half Blind, Full Throttle spotter90's Avatar
    Liittynyt
    Sep 2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestit
    2 786
    Lainaa Alunperin kirjoittanut henrizio Tarkastele viestiä
    Autosport nostanut tänään juttunsa kärjeksi noista Mahosen horinoista tuon kaikkien järkyttävimmän ajatuksen, eli keskimäärin 10 kilsan pätkät.
    Aivan älyton idea, tuohan tuhoaisi rallin perusajatuksen, mes ja auto vastaan vaihtelevat olosuhteet.

    Vähän aikaa sitten Rauno Aaltonen kritisoi nykyrallia Urheilulehdessä. Legenda kutsui sitä "sprinttiralliksi"

  34. #34
    Trackman WebSlave's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2005
    Viestit
    29 662
    Siirtymien lyhentäminen ja etähuoltojen vähentäminen on minun mielestäni ihan OK. Niiden toteutettavuus taas voi olla hankalaa.

    Noin 10 km:n erikoiskokeet epäilemättä parantaisivat televisioitavuutta. Koko kärkikaartin suoritukset saataisiin ruutuun tunnissa. Mahonen puhuu liian suurien erojen syntymisestä pitkillä EK:illa, mitä toki voi käydä, mutta jos ne pitkät sijoitettaisiin viimeiseen päivään, niistä tulisi rallin ratkaisevia jännityspaloja. Mutta ei ne toki silloin mahtuisi rallifaneja tyydyttävästi tunnin lähetysikkunaan.

    Ymmärrän tavoitteen rallin seurattavuuden parantamiseksi ja viihteellistämiseksi, koska uuttakin fanikuntaa tarvitaan. Olen vain eri mieltä siitä onko kilpailujen tasapäistäminen ratkaisu. (Samaa on ollut hiihtolajien puolella, enkä pidä monimuotoisuuden hävittämisestä sielläkään.)
    --
    Ei mithään häthää.

  35. #35
    Registered User Hartsa76's Avatar
    Liittynyt
    Feb 2012
    Viestit
    7 073
    Lainaa Alunperin kirjoittanut henrizio Tarkastele viestiä
    Autosport nostanut tänään juttunsa kärjeksi noista Mahosen horinoista tuon kaikkien järkyttävimmän ajatuksen, eli keskimäärin 10 kilsan pätkät.
    Tuo vaatisi sen, että joko erikoiskokeiden määrää on lisättävä tai erikoiskoekilometrien minimimäärää on tiputettava nykyisestä, koska nykyisellä erikoiskoekilometrien minimimäärällä olisi ajettava vähintään 30 keskimäärin 10 kilometrin erikoiskoetta ja nykyisin erikoiskokeiden maksimimäärä on 28.

    Tällä kaudella kisat olivat niin tasaisia, että mikäli kisat ovat jatkossakin yhtä tasaisia erikoiskokeiden keskipituuden lyhentäminen johtaa siihen, että ajamalla olisi hankala nostaa sijoitusta, kun eroja ei pystyisi tekemään kaikkien kärkikuljettajien ajaessa parin sekunnin sisälle toisistaan ja sijoitukset muuttuisivat lähinnä ajovirheiden ja teknisten vikojen seurauksena.

    Keskimäärin 10 kilometrin erikoiskokeet MM-sarjan ralleihin on mielestäni yhtä järkevä ehdotus kuin se, että joku ehdottaisi Dakar-ralliin keskimäärin 100 kilometrin etappeja.

  36. #36
    It Gets Faster Now! AnttiL's Avatar
    Liittynyt
    Dec 2010
    Viestit
    4 838
    Lainaa Alunperin kirjoittanut WebSlave Tarkastele viestiä
    Siirtymien lyhentäminen ja etähuoltojen vähentäminen on minun mielestäni ihan OK. Niiden toteutettavuus taas voi olla hankalaa.
    Samaa mieltä.

    Lainaa Alunperin kirjoittanut Hartsa76 Tarkastele viestiä
    Tuo vaatisi sen, että joko erikoiskokeiden määrää on lisättävä tai erikoiskoekilometrien minimimäärää on tiputettava nykyisestä, koska nykyisellä erikoiskoekilometrien minimimäärällä olisi ajettava vähintään 30 keskimäärin 10 kilometrin erikoiskoetta ja nykyisin erikoiskokeiden maksimimäärä on 28.
    Niin ainakin tulkitsin että pitkät pätkät muutettaisiin useammaksi lyhyeksi pätkäksi, koska pätkän maalin jälkeen on somessa pöhinää kun saadaan kuskien kommentit ja pätkäajat.

    Kirjoittelin aiheesta blogiin vähän pidemmin https://itgetsfasternow.wordpress.co...he-wrc-format/

  37. #37
    Registered User uuci's Avatar
    Liittynyt
    May 2010
    Viestit
    3 262
    Tuo ehdotus on sams, kuin lyhennettäisi Le Mansin 24 tunnin ajoa 12 tuntiin.
    Pessimisti ei pety.

  38. #38
    It Gets Faster Now! AnttiL's Avatar
    Liittynyt
    Dec 2010
    Viestit
    4 838
    Lainaa Alunperin kirjoittanut uuci Tarkastele viestiä
    Tuo ehdotus on sams, kuin lyhennettäisi Le Mansin 24 tunnin ajoa 12 tuntiin.
    Vai niin että Le Mans ajettaisiin kahdessa 12 tunnin osakilpailussa?

  39. #39
    väärinkäyttäjä
    Liittynyt
    Apr 2007
    Viestit
    1 798
    Ehkä pelko on turhaa kun kyseessä on Mahosen viimeinen kiljahdus kyseisessä pestissä.

    En tiedä onko seuraaja jo valittu, mutta ainakin jossain vaiheessa huhuiltiin uutta Jarmoa, eli Lehtistä. Hänellä ainakin olisi tuoretta perspektiiviä norsunluutornia lähempää. Ei tietysti tiedä mitä siellä pinnan alla kytee.
    “Magnussen is, and will always be, stupid,” -Charles Leclerc

  40. #40
    Registered User
    Liittynyt
    Jan 2009
    Sijainti
    JKL
    Viestit
    1 499
    Ekaksi kun tuosta luin niin kuulosti kyllä vähän oudolta mutta kun nyt vähän on asiaa makustellut niin onhan tuossa tietty perä mitä Mahonen sanoo... Ennen pätkiä oli paljon enemmän ja ne oli lyhyempiä. Nyt kun katsoo jotain Korsika rallin aikataulua niin kolmeen päivään alle kymmenen eekoota... Se on vielä surkeampaa kun Walesin 140+km ilman huoltoa. Jos miettisi esim Jyskälää niin jonnekin Ouni-Hassi akselille saisi aika kätevästi rakennettua 3 noin kymmenen kilsan eekoota varsin lyhyillä siirtymillä ja kun ne ajettaisiin vielä aikataulullisesti tiukassa nipussa niin olisihan siinä sykettä aika tavalla... Ja jos koko reitti olisi niin että pätkiä olisi 25-28kpl ja mukana pari-kolme 25-30km eekoota ja loput alle 12km niin ei se välttämättä ihan kamalalta kuulostaisi. Kyllä se voittaja tuollakin tavalla selviäisi...

Viestien lähettämisen luvat

  • Et voi avata uusia ketjuja
  • Et voi vastata keskusteluihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •  
© F1-Forum - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö