2024 NTT Indycar Series

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Omat ennustukseni kauden suhteen.

- Paloulle kolmas perättäinen mestaruus
- Dixon voittaa Indy 500:n
- Indyn voittaja ratkeaa viimeisen 20 kierroksen aikana
- Hondan moottori vahvempi hybridien käyttöönoton jälkeen
- Lundqvist ROTY
- Moottori- ja runkouudistuksista käydään keskustelua, mikä ei tuota tulosta
- Mark Miles lähtee CEO:n paikalta
- Ensi kauden kalenteria tasapainotetaan ratatyyppien mukaan ja pidennetään lokakuulle
- Thermalin näytöskisa floppaa
- Vähintään yhdessä kisassa voittaja Big 3:n ulkopuolelta
- Pato voittaa kaksi kilpailua
- Grosjeanin epätoivoinen yritys voittaa ei tuota tulosta ja hän jatkaa ajouraansa kestävyyskisoissa
- Sergio Perez ajaa ensi kaudella
- NBC menettää tv-oikeudet CBS:lle.
- World Feedin grafiikat yhtä karseita ja niitä parannetaan tulevaisuudessa.
- Indy Road Coursen kisa viimeistä kertaa toukokuussa
- Markkinoinnissa vähennetään Indy 500-keskeisyyttä
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
https://racer.com/2024/03/09/indycar-team-owner-group-unites-takes-concerns-to-penske-entertainment/
osalla IndyCarin tallinomistajista isoja huolia Pensken johtajuuden suhteen. Ensimmäinen yksityinen tapaaminen tiimin omistajien välillä vuosikymmeneen järjestettiin Helmikuun kahdeksas jossa keskustelivat yhdessä huolistaan sarjan suhteen. tapaamisessa oli mukana Rahal, Ganassi, Mclaren SP, Carpenter ja Meyer Shank tallit. tallit jotka ei osallistuneet tapaamiseen oli Penske, (yllätys) Foyt, Juncos ja Coyne.

Tiimin omistajat jotka olivat mukana tapaamisessa nostivat ylös kysymyksiä sarjan tilasta jotka aikoivat välittää johtoportaalle, Päämääränä lähestyä Penskeä tavalla joka ei kärjistä suhteita sarjan omistajan ja tiimiomistajien välillä.

Helmikuun 28 kaikki tallit olivat mukana keskustelussa sarjan ja tiimien välillä. lopputulos oli että sen sijaan että kaikki tiimit olisi myös jatkossa mukana keskusteluissa jatkossa keskusteluissa olisi mukana pienempi ryhmä omistajia jotka edustavat eri kokoluokkaa sarjassa ja sitten tiimienomistajat jotka valitaan puhuvat myös niiden tiimienomistajien puolesta joita ei valita. Michael Andretti ja hänen bisnespartneri Dan Towriss eivät olleet mukana Helmikuun 28 järjestetyssä tapaamisessa, Andrettia edusti Rob Edwards.

Michael Andretti puhui medialle perjantaina St Petessä tarjoten vaihtoehtoja kuin esimerkiksi se että Penske myisi sarjan jos hän ei ole valmis investoimaan jättimäisesti yrittäen täyttää potentiaalin joka sarjalla on.

Ollaanko lähellä seuraavaa splittiä? tuskin (voisi jopa sanoa ei) koska sarjassa ei pyöri lähellekkään sitä rahamäärää mitä pyöri 90-luvulla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
https://racer.com/2024/03/09/indycar-team-owner-group-unites-takes-concerns-to-penske-entertainment/
osalla IndyCarin tallinomistajista isoja huolia Pensken johtajuuden suhteen. Ensimmäinen yksityinen tapaaminen tiimin omistajien välillä vuosikymmeneen järjestettiin Helmikuun kahdeksas jossa keskustelivat yhdessä huolistaan sarjan suhteen. tapaamisessa oli mukana Rahal, Ganassi, Mclaren SP, Carpenter ja Meyer Shank tallit. tallit jotka ei osallistuneet tapaamiseen oli Penske, (yllätys) Foyt, Juncos ja Coyne.

Tiimin omistajat jotka olivat mukana tapaamisessa nostivat ylös kysymyksiä sarjan tilasta jotka aikoivat välittää johtoportaalle, Päämääränä lähestyä Penskeä tavalla joka ei kärjistä suhteita sarjan omistajan ja tiimiomistajien välillä.

Helmikuun 28 kaikki tallit olivat mukana keskustelussa sarjan ja tiimien välillä. lopputulos oli että sen sijaan että kaikki tiimit olisi myös jatkossa mukana keskusteluissa jatkossa keskusteluissa olisi mukana pienempi ryhmä omistajia jotka edustavat eri kokoluokkaa sarjassa ja sitten tiimienomistajat jotka valitaan puhuvat myös niiden tiimienomistajien puolesta joita ei valita. Michael Andretti ja hänen bisnespartneri Dan Towriss eivät olleet mukana Helmikuun 28 järjestetyssä tapaamisessa, Andrettia edusti Rob Edwards.

Michael Andretti puhui medialle perjantaina St Petessä tarjoten vaihtoehtoja kuin esimerkiksi se että Penske myisi sarjan jos hän ei ole valmis investoimaan jättimäisesti yrittäen täyttää potentiaalin joka sarjalla on.

Ollaanko lähellä seuraavaa splittiä? tuskin (voisi jopa sanoa ei) koska sarjassa ei pyöri lähellekkään sitä rahamäärää mitä pyöri 90-luvulla.
Splittihän voisi olla sarjan tuho ja tämä voisi tarjota Libertylle vapaat kädet ostamiselle. Voisiko sääntöjä muuttaa, että sarjan omistajan on luovuttava tallin CEO;n paikalta. Eli Roger Penske lähtisi omasta tallistaan. Tosin hänen Jay-poikaansa on koulutettu Rogerin seuraajaksi.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Tosin hänen Jay-poikaansa on koulutettu Rogerin seuraajaksi.
Jaylle pitäisi antaa sarjan ohjat ja äkkiä. 44 vuotias media-alan ammattilainen olisi paljon paremmat kasvot sarjalle kuin vanha 87 vuotias tyyppi joka luulee vieläkin tietävänsä mitä nuoret katsojakunnat haluavat.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Jaylle pitäisi antaa sarjan ohjat ja äkkiä. 44 vuotias media-alan ammattilainen olisi paljon paremmat kasvot sarjalle kuin vanha 87 vuotias tyyppi joka luulee vieläkin tietävänsä mitä nuoret katsojakunnat haluavat.
Samaa mieltä, mutta miten varmistettaisiin, ettei Jay junaile oman tallinsa parasta sarjan kustannuksella, eli toimistossa puhalletaan yhteen hiileen, eikä kikkailla sääntöjä Penske-tallin eduksi?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Newgarden selkeään voittoon St. Petessä. Kakkosijasta käytiin tiukempaa taistelua. Pato vei sen ja Scott McLaughlin oli kolmas. Kolme Penskeä top5:ssä.

1. Newgarden
2. O'Ward
3. McLaughlin
4. Power
5. Herta
6. Palou
7. Rosenqvist
8. Rossi
9. Dixon
10. Veekay

Top 10 moottorit: Chevy-Honda 6-4.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Splittihän voisi olla sarjan tuho ja tämä voisi tarjota Libertylle vapaat kädet ostamiselle. Voisiko sääntöjä muuttaa, että sarjan omistajan on luovuttava tallin CEO;n paikalta. Eli Roger Penske lähtisi omasta tallistaan. Tosin hänen Jay-poikaansa on koulutettu Rogerin seuraajaksi.
90-luvun splitissä oli kuitenkin jotain, mitä jakaa mm. kisat Australiassa ja (toteutuneet) laajenemissuunnitelmat Japaniin ja Eurooppaan. Nyt ei ole sitäkään.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Newgarden selkeään voittoon St. Petessä. Kakkosijasta käytiin tiukempaa taistelua. Pato vei sen ja Scott McLaughlin oli kolmas. Kolme Penskeä top5:ssä.

1. Newgarden
2. O'Ward
3. McLaughlin
4. Power
5. Herta
6. Palou
7. Rosenqvist
8. Rossi
9. Dixon
10. Veekay

Top 10 moottorit: Chevy-Honda 6-4.
Romain Grosjean ei ollut omien sanojen mukaan tarpeeksi aggressiivinen.... vaikka napsahti rangaistus kontaktista joka oli vältettävissä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Romain Grosjean ei ollut omien sanojen mukaan tarpeeksi aggressiivinen.... vaikka napsahti rangaistus kontaktista joka oli vältettävissä.
Valittaminen ei auta, ehkä hän tajuaa Indy-uran olevan ohi. Ajaa kuitenkin sopimuksen mukaan kauden loppuun?
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
https://racer.com/2024/03/10/dallara-dw12-reaches-200th-race/
St Peten kisa oli iso merkkipaalu Dallaran DW12 rungolle, Kyseisellä rungolla ja sen eri versioilla on nyt ajettu 200 kilpailua, Runko otettiin käyttöön 2012 kaudella. artikkelissa historiaa rungon eri modifikaatioista ja vaiheista. Muutama alkuperäinen DW12 runko 60:stä jotka lähetettiin talleille 2012 kautta varten on vieläkin käytössä, esimerkkinä Kyle Kirkwoodin DW12-045 (oletan että 045 tarkoittaa että oli 45:s ensimmäisestä 60:stä jotka valmistettiin)

artikkelin lopussa mainitaan että 2027 kaudella saatettaisiin varsinaisen uuden rungon sijaan jopa nähdä uusi versio DW12:sta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
https://racer.com/2024/03/10/dallara-dw12-reaches-200th-race/
St Peten kisa oli iso merkkipaalu Dallaran DW12 rungolle, Kyseisellä rungolla ja sen eri versioilla on nyt ajettu 200 kilpailua, Runko otettiin käyttöön 2012 kaudella. artikkelissa historiaa rungon eri modifikaatioista ja vaiheista. Muutama alkuperäinen DW12 runko 60:stä jotka lähetettiin talleille 2012 kautta varten on vieläkin käytössä, esimerkkinä Kyle Kirkwoodin DW12-045 (oletan että 045 tarkoittaa että oli 45:s ensimmäisestä 60:stä jotka valmistettiin)

artikkelin lopussa mainitaan että 2027 kaudella saatettaisiin varsinaisen uuden rungon sijaan jopa nähdä uusi versio DW12:sta.
Liittyisikö kustannusten kurissapito haluttomuuteen tuoda sarjaan täysin uutta runkoa? Uuden rungon myötä jouduttaisiin suunnittelemaan uudestaan voimayksikön komponentit, jousitus jne.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Liittyisikö kustannusten kurissapito haluttomuuteen tuoda sarjaan täysin uutta runkoa? Uuden rungon myötä jouduttaisiin suunnittelemaan uudestaan voimayksikön komponentit, jousitus jne.
Siihenhän se liittyy, suunnittelukustannukset ovat kovat jos kovin usein uusitaan. Tähän päälle tuulitunnelit, törmäystestit ja tulosten analysoinnit.

Hiilikuitumonokokissa kun periaatteena on, että moottori ja transakseli (vaihteiston ja vetopyörästön muodostama paketti) ovat kantavia osia ja kiinnittyvät monokokin peräosaan eli kuljettajan selän taakse. Samoin etujousituksen komponentit kiinnittyvät etuosaan, eli siinäkin suunnittelussa avainkohta on, että keula suojaa nilkkoja nokkakolarissa, mutta etuiskarit, pedal box ja tällaiset ovat huollettavissa.

Sitten on myös tuo ilmanotto sivuponttoonien kautta, mikä on runkosuunnittelijalle aina tuskaa, koska jäähdytysilmaa pitää saada moottorille, välijäähdyttimille ja muille komponenteille ja samaan aikaan kaikki letkut, putket ja kaapelit pitää paketoida pieneen tilaan. Moottorin ilmanotto ei ole turbojen kanssa niin kriittinen, kun airbox poistui, ilma tulee sivuponttoonin kautta eikä kuristumisen kanssa ole ongelmia (lähdet IndyCar 101 tech). CART-kauden autoissahan moottori sai ilmaa ensin takakatteen yläosasta, missä oli turbon paineregulaattorin takana pieni snorkkeli, myöhemmässä vaiheessa oli vain sivulla reikä takakatteessa.

2000 CART Tenneco Automotive Grand Prix of Detroit (youtube.com) tuossa hidastukseen tallentunut 43:52, kun Adrian Fernandez repäisee visiirikalvon irti ja moottorin ilmanotto ilmaisee kalvon mukanaan. Selittänee hyvin myös sitä, miksi alkuvaiheen DW12-autoissa ollut F1-tyylinen airbox on turboautoissa tarpeeton.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Siihenhän se liittyy, suunnittelukustannukset ovat kovat jos kovin usein uusitaan. Tähän päälle tuulitunnelit, törmäystestit ja tulosten analysoinnit.

Hiilikuitumonokokissa kun periaatteena on, että moottori ja transakseli (vaihteiston ja vetopyörästön muodostama paketti) ovat kantavia osia ja kiinnittyvät monokokin peräosaan eli kuljettajan selän taakse. Samoin etujousituksen komponentit kiinnittyvät etuosaan, eli siinäkin suunnittelussa avainkohta on, että keula suojaa nilkkoja nokkakolarissa, mutta etuiskarit, pedal box ja tällaiset ovat huollettavissa.

Sitten on myös tuo ilmanotto sivuponttoonien kautta, mikä on runkosuunnittelijalle aina tuskaa, koska jäähdytysilmaa pitää saada moottorille, välijäähdyttimille ja muille komponenteille ja samaan aikaan kaikki letkut, putket ja kaapelit pitää paketoida pieneen tilaan. Moottorin ilmanotto ei ole turbojen kanssa niin kriittinen, kun airbox poistui, ilma tulee sivuponttoonin kautta eikä kuristumisen kanssa ole ongelmia (lähdet IndyCar 101 tech). CART-kauden autoissahan moottori sai ilmaa ensin takakatteen yläosasta, missä oli turbon paineregulaattorin takana pieni snorkkeli, myöhemmässä vaiheessa oli vain sivulla reikä takakatteessa.

2000 CART Tenneco Automotive Grand Prix of Detroit (youtube.com) tuossa hidastukseen tallentunut 43:52, kun Adrian Fernandez repäisee visiirikalvon irti ja moottorin ilmanotto ilmaisee kalvon mukanaan. Selittänee hyvin myös sitä, miksi alkuvaiheen DW12-autoissa ollut F1-tyylinen airbox on turboautoissa tarpeeton.
Myös IRL-ajan autoissa oli airbox, joka on siis kuljettajan yläpuolella oleva ilmanottoaukko. Tämän yläpuolelle laitettiin sitten onboard-kamera. Nykyään onboard-kamera on turvakaaren yläpuolella, kuten 90-luvun autoissa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
IRL-autoissa airbox toki oli tarpeellinen vaparikoneista johtuen, jotta ajoviima luo imupuolelle täyden ilmamäärän.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
https://racer.com/2024/03/18/the-indycar-field-prepares-to-race-for-everything-or-nothing-at-thermal/
Mielenkiintoinen artikkeli tänä viikonloppuna ajettavasta Thermalin rahakisasta. kyseessä ei ole enään "1 Million Dollar Challenge" koska promoottori päätti leikata pois sen aspektin jossa puolet miljoonasta taalasta jonka voittaja saa kuittaa joku klubin jäsen, joten lopputuloksena on se että kisan voittaja kuittaakin 500 tuhatta taalaa miljoonan sijaan ilman että potti jaetaan jonkin toisen kanssa puokkiin. kyseisen kisan koko rahapotti tulee olemaan toiseksi isoin rahapotti joka on jaossa IndyCar kisassa joka ei ole Indy 500. IndyCarin revisionistihistorioinnista huolimatta isoin Indyn ulkopuolinen rahapotti oli tarjolla ensimmäisessä US 500:ssa vuonna 1996 jolloin oli tarjolla 3,5 miljoonaa taalaa, Thermal Clubilla on potissa tarjolla 1,7 miljoonaa taalaa.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1484
Alex Palou korjasi puolen miljoonan potin itselleen Thermalin kisasta jossa renkaiden säästäminen nousi kriittiseen osaan. IndyCarin Thermalin kisa alisuoritti mitä katsojamäärään tulee
https://racer.com/2024/03/26/does-nascar-have-long-beach-in-its-sights/
huhujen mukaan Kevin Kalkhovenin kuolinpesä olisi myymässä Kalkhovenin 50% osuuden joka hänellä oli Long Beachin kisasta. kummallakaan NASCARilla tai IndyCarilla ei ole vielä kommenttia asiaan siitä ovatko ostamassa mutta NASCARin kommenteista "The Southern California market is extremely important to NASCAR" ja "but will say that if we had our druthers, we would have a race in Southern California every year.” voi jo hiukan lukea läpi että todellakin ovat kartoittamassa mahdollisuudet asian suhteen. Marshall Pruettin lähteiden mukaan oltaisiin näkemässä kilpailu IndyCarin ja NASCARin välillä mitä tulee 50%:n osuuden hankkimiseen itselleen.

Hiukan kuumottelee sillä jos NASCAR hankkii osuuden he voivat heittää IndyCarin ulos (ovat jo näyttäneet että heillä ei ole halua jakaa rataa IndyCarin kanssa samoina viikonloppuina ellei aloite tule itse IndyCarin puolelta ja ovat blokanneet IndyCarilta pääsyn ovaaleille jotka NASCAR omistaa) ja järjestää sen sijaan NASCAR/IMSA doubleheaderin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8488
Sijainti
Helsinki
Alex Palou korjasi puolen miljoonan potin itselleen Thermalin kisasta jossa renkaiden säästäminen nousi kriittiseen osaan. IndyCarin Thermalin kisa alisuoritti mitä katsojamäärään tulee
https://racer.com/2024/03/26/does-nascar-have-long-beach-in-its-sights/
huhujen mukaan Kevin Kalkhovenin kuolinpesä olisi myymässä Kalkhovenin 50% osuuden joka hänellä oli Long Beachin kisasta. kummallakaan NASCARilla tai IndyCarilla ei ole vielä kommenttia asiaan siitä ovatko ostamassa mutta NASCARin kommenteista "The Southern California market is extremely important to NASCAR" ja "but will say that if we had our druthers, we would have a race in Southern California every year.” voi jo hiukan lukea läpi että todellakin ovat kartoittamassa mahdollisuudet asian suhteen. Marshall Pruettin lähteiden mukaan oltaisiin näkemässä kilpailu IndyCarin ja NASCARin välillä mitä tulee 50%:n osuuden hankkimiseen itselleen.

Hiukan kuumottelee sillä jos NASCAR hankkii osuuden he voivat heittää IndyCarin ulos (ovat jo näyttäneet että heillä ei ole halua jakaa rataa IndyCarin kanssa samoina viikonloppuina ellei aloite tule itse IndyCarin puolelta ja ovat blokanneet IndyCarilta pääsyn ovaaleille jotka NASCAR omistaa) ja järjestää sen sijaan NASCAR/IMSA doubleheaderin.
Alhaiset katsojaluvut ei yllätä. Moni fani, kuten allekirjoittanut tyrmäsi tämän näytöskisan jo ennen, kuin metriä oltiin ajettu. Radan sijainti, rajoitettu katsojamäärä sekä made-for-tv formaatti olivat vain keino vähentää pitkää väliä St. Peten ja Long Beachin välillä.

Olisi todellä ikävä, jos "Yhdysvaltain Monacona" tunnettu Long Beach GP pudotettaisiin pois. Rata on tarjonnut vuosien saatossa draamaa täynnä olevia kilpailuja. Nascasrin kiinnotus ko. kisaa on ymmärrettävä sillä Long Beach sijaitsee LA:n tuntumassa. Nascarin tapa ryövätä Indycarin ovaalit on tapa korostaa jokkisluokan tärkeyttä USA:n ratasarjoissa ja nyt haluavat nostaa omistamansa IMSA:n (Mikä tarjoaa viihdyttäviä kisoja) Indycarin edelle.
 
Ylös