FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Joo, mitä tahansa noi sääntöuudistukset sitten ovatkaan, niin voisi kompromissina laittaa ne voimaan 26 alusta, jos ja kun ne saataisiin päätettyä ja lyötyä lukkoon viimeistään ennen juhannusta. Ensi kausi ajettaisiin vielä nykyvehkeillä. Mutta uudistuksia kaivataan nyt ja pian nimenomaan uusien tehtaiden houkuttelemiseksi.

Yhteinen putkirunko, hybridit huis kuuseen ja jotain muita pieniä teknisiä uudistuksia, jotka autoja vähän halpuuttaisi. Lopulta kuitenkin, kulujen karsimisessa tosiaan eräänlainen pakko on se, mikä ainoastaan toimii. Sääntöuudistuksilla voi rajata kuluja tiettyyn rajaan asti, mutta isot tehtaat voivat silti kaikenlaista keksiä, mikä maksaa ja jos siinä haluaa pysyä mukana, pitäisi uusien tulijoiden kyetä samaan.

Siksi tuo auton myyntipakko on periaatteessa niin nerokas idea. Se on se, mikä pakottaisi säästämään kuluissa. Mutta ymmärrän toisaalta autotehtaiden näkökannan asiassa. Oisko kompromissina sitten se, että talli velvoitetaan myymään "avaimet käteen"-rallipaketti halukkaille hinnalla X, joka ei ole nykyistä 250 tonnia (???). Esim. 1, tai max 2 pakettia per kisa? Auton ja muun palvelun täytyy olla samaa viimeisintä kehitysversiota kuin muillakin.

Tai pystyykö asiansa osaava "neutraali" mekaanikkoryhmä (NDA:lla) tulemaan ulkopuolelta ja hoitamaan merkittävän osan huoltotoimista "oudolle" autolle ja valuisiko se tietotaito silloinkin? Jos tehtaan puolelta riittäisi tarjota esim. 1 täysaikanen mekaanikko ja ehkä pari osa-aikaista lisää porrastettujen huoltojen ansiosta, niin olisiko käytännössä mahdollista velvoittaa tarjoamaan vaikka 3 kisapakettia ilman, että tehtaan tarvitsee palkata suuremmin uutta väkeä? Tuskin ostajia olisi jonoksi asti, mutta jos olisi velvollisuus tähän, tehdas joutuu laskemaan kuitenkin, että 3*13*X = paljon, jos auto on liian kallis?

Tai sitten yksinkertaisesti vapaat kädet ja vuotuinen kulukatto. Ehkä tämä on lopulta se ainoa oikea tie yhdessä järkevien tekniikkauudistusten kanssa. Yksinkertainen on kaunista.

Oli säännöt, mitkä tahansa, niin jollain tavalla kokonaiskulut pitää saada pakotettua sen verran alas, että pienemmällekin autotehtaalle se kilpailukykyiseen kokonaisuuteen vaadittava panostus tuntuisi siedettävältä. Lopulta se tehdas laskee, että "mainoshyöty on odotusarvoisesti X euroa, joten voimme panostaa maksimissaan vaikkapa 0.7*X". Sitten monet laskee, että 0.7X pitäisi olla 80 miljoonaa, että oltaisiin oiekasti kilpailukykyisiä noiden nykytallien kanssa ja toistaiseksi ne voat todenneet, että yhtälö 0.7*X < 80 Me on epätosi, koska X on liian pieni. Ja on hyvin vaikea nostaa X:n arvoa vaikkapa 10 %:lla, tai ainakin on paljon helpompaa ottaa se 10 % pois tuosta 80 miljoonasta. Lopulta asia on näin yksinkertaista. X on toki paljon riippuvainen mielipiteestä ja uskoon X:n arvosta voi myös vaikuttaa, mutta siltikin KOKONAISkulujen karsinta on se, mihin on pakko mennä, tavalla tahi toisella. Kärjistetysti voi sanoa, että jos nykyisen näkyvyyden saisi 10 miljoonalla, tehtaita olisi jonoksi asti aivan varmasti. Missä se realistinen ja saamlla riittävän halpa arvo sitten oikeasti menee, on oma kysymyksensä.
Ei nykytallit tarvi puotatoistavuotta uuden takasiiven ja uusien moottorikarttojen tekemiseen ja niiden testaamiseen. Kun näistä välttämättömistä uudistuksista puhutaan, niin itse lähtisin siitä olettamasta, että uusia merkkejä ei välttämättä tulisi mukaan siltikään, mutta näkisin välttämättömänä, että tulisi enemmän yksityiskuskeja mukaan, edes satunnaisesti kisoihin, kuten vanhaan hyvään aikaan jyskälässä oli puoli tusinaa kovia yksityiskuskeja pääluokassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14785
Sijainti
Tampereen lenkki
Totuus tietty on, että eihän näissä v25 muutoksissa paljoa järkeä ole, meillä on edelleen 800k maksavat autot vaikka hybridit on poistettu. 'Megakalliista' autoista tehdään sääntömuutoksella vähemmän 'megakalliita'. Nykyiset rally1 säännöt vain olivat ehkä koko moottoriurheiluhistorian typerimmät, joten tarvittaisiin dynamiittia niiden korjaamiseen.
En usko, että näemme nykyistä enempää yksityskuskia edelleenkään rally1 llä viivalla vaikka 25 muutokset menisivät läpi. Tämä kitti sääntö sen sijaan saattaa tuoda väriä viivalle.
Tämä on totta, ei varmaan ole tavoitekaan saada enempää pääluokan autoja, vaan hidastaa pääluokan autoja niin että tehostetut Rally2-autot voivat ajaa niitä vastaan kilpaa.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
178
Ei nykytallit tarvi puotatoistavuotta uuden takasiiven ja uusien moottorikarttojen tekemiseen ja niiden testaamiseen. Kun näistä välttämättömistä uudistuksista puhutaan, niin itse lähtisin siitä olettamasta, että uusia merkkejä ei välttämättä tulisi mukaan siltikään, mutta näkisin välttämättömänä, että tulisi enemmän yksityiskuskeja mukaan, edes satunnaisesti kisoihin, kuten vanhaan hyvään aikaan jyskälässä oli puoli tusinaa kovia yksityiskuskeja pääluokassa.
Mitä enemmän tässä nyt miettii, niin kaikista oleellisinta taitaa kuitenkin olla se, että mahdollisimman nopeasti säännöt olisivat sellaiset, että uusia tehdastalleja saataisiin lisää. Se kait lienee lopulta se kaikista oleellisin asia.

Tuo ei onnistu ensi kaudeksi, mutta 26 voisi olla teoriassa mahdollista, jso säännöt olisivat nyt selvät ja sellaiset, että kustannustaso madaltuisi.

Onko tuo yksityistiimit "kipailukykyisiä, mutta ei sittenkään"-oma luokkansa varsinainen pelastus rallille...kyllähän tuo mielenkiintoa toki tuo/toisi, jos olisi enemmän autoja, joilla pystyy samalla sekuntiluvulla kilometrilla olemaan, mutta niin....en tiedä sitten.

Lopulta kokonaisuus ratkaisee. Pitää olla suututtamatta liikaa nykyisiä tehtaita, että ne eivät lähde kävelemään ja samalla saada isot uudistukst pääluokkaan mahdollisimman nopeasti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14785
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo ei onnistu ensi kaudeksi, mutta 26 voisi olla teoriassa mahdollista, jso säännöt olisivat nyt selvät ja sellaiset, että kustannustaso madaltuisi.
En usko kyllä että puolessatoista vuodessa laitettaisiin talli pystyyn tyhjästä ja rakennettaisiin auto. 2027 on vielä realistinen jos säännöt saadaan kesällä lukkoon.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
178
En usko kyllä että puolessatoista vuodessa laitettaisiin talli pystyyn tyhjästä ja rakennettaisiin auto. 2027 on vielä realistinen jos säännöt saadaan kesällä lukkoon.
Olet varmaan oikeassa. Huoh, toivotaan nyt, että ne säännöt todella saadaan lukittua ja pian ja että ne ovat oikeasti niin "radikaaleja", että ne pakottavat merkittäviin kustannusleikkauksiin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3236
Sijainti
JKL
Alkuvuodesta 2015 Toyota teki Tommi Mäkisen kanssa diilin WRC tallin perustamisesta Puuppolaan. Siitä reilu 1,5vuotta, Montessa 2017 ajettiin eka MM-ralli. Ja tuossakin aikataulussa tuli valtava kiire. Kun otetaan huomioon Toyotan lähes rajaton budjetti sekä se että hommaa ei aloitettu ihan puhtaalta pöydältä (Saksassahan oli jo testattukin protoa), niin vaikea olisi kuvitella että kukaan pystyisi nyt hyppäämään vuoden 2026 (aikataulu olisi suunnilleen sama kun Toyotalla) alkuun mukaan varsinkin kun sääntöjäkään ei vielä ole olemassa...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Alkuvuodesta 2015 Toyota teki Tommi Mäkisen kanssa diilin WRC tallin perustamisesta Puuppolaan. Siitä reilu 1,5vuotta, Montessa 2017 ajettiin eka MM-ralli. Ja tuossakin aikataulussa tuli valtava kiire. Kun otetaan huomioon Toyotan lähes rajaton budjetti sekä se että hommaa ei aloitettu ihan puhtaalta pöydältä (Saksassahan oli jo testattukin protoa), niin vaikea olisi kuvitella että kukaan pystyisi nyt hyppäämään vuoden 2026 (aikataulu olisi suunnilleen sama kun Toyotalla) alkuun mukaan varsinkin kun sääntöjäkään ei vielä ole olemassa...
Tommi nimenomaan aloitti täysin puhtaalta pöydältä, tuo KAM protohan oli edellisen sukupolven sääntöjen mukainen eikä siitä voitu hyödyntää käytännössä yhtään mitään. Moottori toki oli kyllä jo olemassa. Tommi myös sanoi, ettei nyky ralliauton tekeminen vaikeaa ole, kun valmiit osat voi ostaa kaupasta
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14785
Sijainti
Tampereen lenkki
Tommi nimenomaan aloitti täysin puhtaalta pöydältä, tuo KAM protohan oli edellisen sukupolven sääntöjen mukainen eikä siitä voitu hyödyntää käytännössä yhtään mitään. Moottori toki oli kyllä jo olemassa. Tommi myös sanoi, ettei nyky ralliauton tekeminen vaikeaa ole, kun valmiit osat voi ostaa kaupasta
puhtaalta pöydältä paitsi että moottori oli jo valmis? :ROFLMAO: ja tosiaan voi kuunnella vaikka Jarmo Lehtisen haastattelun Tomin nuoteista ja ymmärtää millasta hässäkkää tuo puolitoista vuotta on ollut, ja se hässäkkä jatkui vielä kaudella 2017
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3236
Sijainti
JKL
Tommi nimenomaan aloitti täysin puhtaalta pöydältä, tuo KAM protohan oli edellisen sukupolven sääntöjen mukainen eikä siitä voitu hyödyntää käytännössä yhtään mitään. Moottori toki oli kyllä jo olemassa. Tommi myös sanoi, ettei nyky ralliauton tekeminen vaikeaa ole, kun valmiit osat voi ostaa kaupasta
Jaa. No miks niille tuli sitten ihan älytön kiire? Oliskohan kuitenkin niin että Tommi ei kertonut ihan totuutta haastatteluissa? Ja se että on olemassa edes jonkinlainen pohja, helpottaa muuten vähän saakelin paljon. Tietää ainakin sen mitä ei kannata tehdä, vaikka kaiken uusiksi tekisikin. Moottorilla jo pelkästään säästää vähintään vuoden... Ja se Saksan Toyota oli juurikin 2017 sääntöjä silmälläpitäen suunniteltu, eikä 2011...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
puhtaalta pöydältä paitsi että moottori oli jo valmis? :ROFLMAO: ja tosiaan voi kuunnella vaikka Jarmo Lehtisen haastattelun Tomin nuoteista ja ymmärtää millasta hässäkkää tuo puolitoista vuotta on ollut, ja se hässäkkä jatkui vielä kaudella 2017
Moottorin on jo vuodesta 2011 saanut ostaa talon ulkopuolelta esim Fordin moottori on made in France
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Jaa. No miks niille tuli sitten ihan älytön kiire? Oliskohan kuitenkin niin että Tommi ei kertonut ihan totuutta haastatteluissa? Ja se että on olemassa edes jonkinlainen pohja, helpottaa muuten vähän saakelin paljon. Tietää ainakin sen mitä ei kannata tehdä, vaikka kaiken uusiksi tekisikin. Moottorilla jo pelkästään säästää vähintään vuoden... Ja se Saksan Toyota oli juurikin 2017 sääntöjä silmälläpitäen suunniteltu, eikä 2011...
Niille tuli älytön kiire, koska joutuivat alottamaan puhtaalta pöydältä. En ole sitä kiistänytkään. Esim VW tais rakentaa omaa autoaan 2-3 vuotta.

Mitä tarkoitat Saksan protolla, linkkaa kuva tai video. Jos puhutaan tuosta protosta, niin Tommi sanoi, että tuosta ei hyödynnetty yhtäkään osaa. Paitsi se moottori oletettavasti. Ja tuo auto ei ole 2017 säätöjen mukaan rakennettu
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5287
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mitä tarkoitat Saksan protolla, linkkaa kuva tai video. Jos puhutaan tuosta protosta, niin Tommi sanoi, että tuosta ei hyödynnetty yhtäkään osaa. Paitsi se moottori oletettavasti. Ja tuo auto ei ole 2017 säätöjen mukaan rakennettu
Muistaakseni Markkula puhui tästä jossain (olisko ollut Krissen kanssa), että se auto, mitä heidän piti Sunisen kanssa alkaa 2015-2016 kunnolla testaamaan, oli ihan eri auto kuin noilla testivideoilla nähty auto.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3196
Sijainti
Lahti
Suurimmat ongelmat on juuri se että ei ole vieläkään sääntöjä ensi vuodelle. Pitäisi päästä testaamaan jos mielii saada hyvän auton ensi vuodelle. Ja jos puolessa vuodessa pitää tehdä auto, niin kyllä silloin miljoonat viuhuu kun testataan ympäri maapalloa ja tehdään useita eri testiosia kiireessä. Se on oikeasti kallista.
Entä jos koko juketin kääntäisi näin: koska tallit ehtivät testata niin vähän ajanpuutteen vuoksi, syntyy ihan väkisin uusia säästöjä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1058
Entä jos koko juketin kääntäisi näin: koska tallit ehtivät testata niin vähän ajanpuutteen vuoksi, syntyy ihan väkisin uusia säästöjä.
Tietyllä tapaa tähänhän tuo Hyundain ja Toyotan kritiikki perustuu. Etulyöntiasema resurssien osalta ja, jos niitä ei pääse hyödyntämään, niin resurssit ovat ylimitoitettu.
 
Ylös