Liikunnan ja kuntoilun riemua 2017-2018

Ippe

Well-known member
Liittynyt
24.4.2021
Viestit
58
Koronarokotuksen aiheuttaman infarktin, paniikkihäiriön ja verenpainetaudin selättäminen vienyt tasan 2 vuotta, nyt alkaa elämä pikku hiljaa voittaa! Liikunta käytännössä pysähtyi ja painoa kertynyt 10kg lisää, osa ainakin lääkkeistä jota oli pahimmillaan muovikassillinen. Nyt alottelen varovasti taas liikunnan riemua, työmatkapyöräilyä 7km/suunta näin aluksi.

Mitä muuta suosittelette tähän alkuun, ei mitään kauheaa revittelyä pysty eikä kykene mutta jotain....mitä?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Koronarokotuksen aiheuttaman infarktin, paniikkihäiriön ja verenpainetaudin selättäminen vienyt tasan 2 vuotta, nyt alkaa elämä pikku hiljaa voittaa! Liikunta käytännössä pysähtyi ja painoa kertynyt 10kg lisää, osa ainakin lääkkeistä jota oli pahimmillaan muovikassillinen. Nyt alottelen varovasti taas liikunnan riemua, työmatkapyöräilyä 7km/suunta näin aluksi.

Mitä muuta suosittelette tähän alkuun, ei mitään kauheaa revittelyä pysty eikä kykene mutta jotain....mitä?
Kannattaa varmaan aloittaa ihan rauhallisesti, kun nollasta lähtee. Mikä laji sitten tuntuukin hyvältä. Kävely ainakin on hyvästä ja luo pohjaa, jos myöhemmin haluaa juoksua aloittaa. Itse pidän ihan rauhallisesta kävelystä, vaikka juoksen myös.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Kannattaa varmaan aloittaa ihan rauhallisesti, kun nollasta lähtee. Mikä laji sitten tuntuukin hyvältä. Kävely ainakin on hyvästä ja luo pohjaa, jos myöhemmin haluaa juoksua aloittaa. Itse pidän ihan rauhallisesta kävelystä, vaikka juoksen myös.
Kävelyllähän ei siinä vaiheessa, kun pohjakunto on saavutettu, ole enää vaikutusta juoksutreenin kannalta. Toki toipilaana ollessa on parempi vaihtoehto nivelten kannalta, koska iskutusta ei ole samaan malliin.

Ellei sitten vedä kilpakävelytyyliin, mutta sehän ei varsinaisesti ole mitään nopeaa kävelyä, vaan spesifi juoksumuoto (lähin vertailuikohta voisi olla perhosuinti).
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Kävelyllähän ei siinä vaiheessa, kun pohjakunto on saavutettu, ole enää vaikutusta juoksutreenin kannalta.
Pidän tärkeänä, että arjessa jonkin verran tulee myös kävelyä. Mitään suuria askeltavoitteita mulla ei ole, mutta jos vaan makaa/istuu ja juoksee, olo vetelöityy siihen verrattuna, että välillä myös kävelee. Juoksukin sujuu paremmin. Pari kolme vuotta sitten kun aloittelin juoksuhommia uudelleen, silloin koin, että rauhallinen kävely myös ihan paransi kuntoa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4666
Koronarokotuksen aiheuttaman infarktin, paniikkihäiriön ja verenpainetaudin selättäminen vienyt tasan 2 vuotta, nyt alkaa elämä pikku hiljaa voittaa! Liikunta käytännössä pysähtyi ja painoa kertynyt 10kg lisää, osa ainakin lääkkeistä jota oli pahimmillaan muovikassillinen. Nyt alottelen varovasti taas liikunnan riemua, työmatkapyöräilyä 7km/suunta näin aluksi.

Mitä muuta suosittelette tähän alkuun, ei mitään kauheaa revittelyä pysty eikä kykene mutta jotain....mitä?
Itselle nasahti tinnitus, jatkuva väsymys ja verenpainetauti otti uusia kierroksia (200/105) koronoista. Ihme tauti on kyllä.

Himassa voi tehdä kuminauhajumppaa. Sikäli hyvä, että voi itse säätää vastusta, joka on myös progressiivinen. Itse vetelen sellaista 30 min settiä jokusen kerran viikossa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Tässä kahdeksan viikon juoksuohjelmani keväälle. Joka kolmas viikko kevyemmin. Tavoitteena jatkaa pohjien tekoa maratonille ja vähän kokeilla Cooperia. Koko talvi mennyt pelkällä yhdellä tehoharjoituksella viikossa, niin nyt tulee toinen.

Su: pitkähkö lenkki
Ma: intervalli
Ti: lepo/lyhyt/oheis
Ke: vauhtikestävyys
To: lepo/lyhyt/oheis
Pe: pitkä lenkki
La: lepo/lyhyt/oheis
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Hyvä sykemittari on kyllä hyvä. Vanha Garmin Fenix 6 osaa kertoa sykevälivaihteluita juoksusta mittaamalla, että anaerobinen kynnykseni on 161bpm ja 5:08/km. Se on vauhtikestävyysharjoituksen yläraja ja maksimikestävyysharjoituksen alaraja. Olen itsekin pannut merkille, miten kovaa juostessa sykekäyrä on sileämpi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Pk-lenkkiä metsässä nastalenkkareilla. Kerrankin onnistuu riittävän hidas vauhti, nyt 6:50 km vauhdilla lönköteltiin
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Tuleehan tuosta jo olosuhteistakin eroja. Mulla peruslenkkivauhti sulalla pyörätiellä on 6-7min/km. Yhden lenkin tein kuntoradan polulla ja siellä meni 8min/km.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Tuli hommattua uusi kevyempi sykemittari, vaikka vanha oli kunnossa. Forerunner 255. Tässä eilinen rento 8km, jossa 26min maraton/puolimaraton vauhtista.
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Se olisi sitten lauantaina Lohjan talvijuoksusarjan 5/5 osakilpailu. Näyttäisi siltä, että pisteet riittävät pronssille yleisen 5 km sarjassa, täysosuma toisi hopeasijan, mutta siinä on vain neljän pisteen ero 19:20 -tasoiseen kaveriin.

Metsästyskoiran kanssa tuli sunnuntaina otettua kymmenen kilsan pk-lenkki. Lumihangessa 6:08/km, vieläkin voisi tuota km-vauhtia laskea niin palautumisajat peräkkäisille päiville pysyvät lyhyempänä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Olen ajatellut itsekin, että voisin ihan reilusti hidastaa pk-vauhteja. Katsoo, alkaisiko mitään kehitystä tapahtumaan. Viime vuodet olen vedellyt suurimman osan pk-lenkeistä pk2-alueen ylärajoilla sykkeellä ~135/178. Kunto on heikko, mutta olen saanut siitä hyvin irti maksimisuorituksia maratonia myöten.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Onnittelut talvijuoksusarjan pokaalista. Kannatti käydä joka osakilpailussa :cool:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Onnittelut talvijuoksusarjan pokaalista. Kannatti käydä joka osakilpailussa :cool:
Tuolla muuten palkinnot jakoi herrasmies nimeltä Stig Lönnqvist. Hän on 75-vuotiaanakin edelleen SE-mies, lajina 4x400 metrin viesti. Ennätys toki on monen muun juoksuennötyksen tapaan vanha, Münchenin kesäolympialaisista 1972, milloin Lönnqvist-Salin-Karttunen-Kukkoaho juoksi finaalissa kuudenneksi ajalla 3:01.12.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Tekniikan hiomista jälleen: aloitin treenaamaan selkäuintia ilman nenäklipsiä. Nenäklipsillä toki jos vetää pelkkää selkää, lähtö ja käännökset sujuvat varmemmin mutta sekarissa nenäklipsi on lähinnä tiellä.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2687
Aprillipäivänä oli tänäpäivänä +12C ja shortsikeli. 14.21km juoksin 6.31/km vauhdilla ja 136bpm sykkeellä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Uusilla kengillä 16 kilsan treenilenkki. Hidasvauhtisissa tuntuvat kyllä mukavilta. Kisakäyttöön droppi on turhan jyrkkä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
1200 metriä avovesiuintia merivedessä. Hyvin keho tottuu viileähköön veden lämpötilaan, kun vain pääsee veteen menossa kynnyksen yli.

Ja ilman märkäpukua siis, lakin ja lasit sain aseteltua niin ettei vettä mene silmiin, suussa kyllä suolavesi on vähemmän kivaa.
 
Ylös